Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 828 ggr
Luisa
2012-01-16 20:24

Uppfödare

Hade vart kul att få veta vad för möss ni här inne avlar på :)

Annons:
Sara B
2012-01-16 22:06
#1

Oj inga kommentarer här än det hade jag inte väntat mig Tungan ute

Jag valde: "Jag avlar möss, det spelar ingen roll vart jag får"

Jag avlar inte nu men om jag skulle avla så skulle jag avla på temperament. Har en djuraffärstjej här som är jättefin så henne skulle jag helt klart kunna tänka mig att avla på medans jag har en annan från djuraffär som är lite mer osäker och henne går det mycket i vågor med så henne skulle jag inte avla på.

Dock tror jag att möss från uppfödare ofta är lugnare då de avlats på temperament i många generationer. Glad

Rönisch
2012-01-17 17:25
#2

Hade jag någonsin avlat skulle det inte bli på möss från djuraffär. Tycker man ska avla på kvalité (spelar ingen roll vilklet djurslag) så varför inte välja djur som passar standarden bäst utseende/temperament mässigt? Det är självklart att man avlar på hundar med stamtavla, varför ska det då inte gälla möss? Då får man även en överblick på vilka gener som finns inblandade, tidigare sjukdommar osv..

Det verkar vara väldigt lätt att "bara" ta en kull på sin mus, men att däremot ha en plan och få fram "bra" djur är nog inte riktigt så enkelt. Sen så kan säkert  en del möss från djuraffär vara jättegoa men det är inte riktigt en anledning att avla på tycker jag.

Lamina
2012-01-17 17:35
#3

Jag tycker det kan vara ok att avla på djur från djuraffär, om dom verkligen är jättebra och man vet vad man gör. Jag har sett uppfödare inom alla möjliga olika djurslag  avla på djur utan stam för att få in nytt blod. Och det är inget fel i det, för det behövs ibland. Och varför det är så självklart att man inte avlar på katter och hundar utan stam är för att katter och hundar har raser och utan stamtavla räknas dom som blandraser och kan därmed inte ställas ut osv. Jag tycker verkligen inte vi ska ta efter deras sätt att så på avel, det finns allt för många raser som är helt jäkla sönderavlade eller har för snäv avelsbas för att man ska kunna få fram friska djur.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StillaSinnet
2012-01-17 17:55
#4

Hur man gör beror på syftet med aveln.

Jag avlar enbart på djur från uppfödare nu, men har inte alltid gjort så.

Eftersom jag har provat att hämta in vissa egenskaper från zoomöss, i mitt fall en viss teckning, och själv har sett vad mycket annat elände det medförde väljer jag att avstå. Morrhårstugg, tumörer hos möss under ett år, mycket dåligt typ och rassliga möss är för mycket elände att lappa ihop i linjer som blir helt förstörda av en sådan parning, och då har jag provat med zoomöss från två helt olika zoobutiker plus avkommor efter zoomöss från tre olika privatpersoner, yuppfödda i hemmen. EN av dessa var helt ok och gav avkommor som jag möjligen använder fortsättningsvis.

Mitt syfte är nämligen att få både långlivade, trevliga, sunda möss med bra immunförsvar OCH att de ska vara standardenliga i typ, färg och teckning. Det ena behöver inte utesluta det andra och jag vet att det går eftersom jag ställer mina möss i både standard och PC.
Den typ jag avlar är den Engelska och den ser man sällan, jag vågar påstå aldrig, i zoobutiker.

Däremot kan jag tänka mig att med få undantag köpa in korsad typ från tex Elin för att få in lång livslängd eller andra goda egenskaper från kända linjer och på så sätt gå ifrån mina engelska linjer om det verkligan krävs.

Hur som helst blir det inte svensktypat eller zoomöss mer hos mig.

-L

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Hyeonmu
2012-01-18 05:12
#5

Jag är ny på Engelsktypade möss. Mina tidigare möss (från att jag var 6-18 år), som jag inte avlade utan snarare födde upp, var alla djuraffärsmöss och mer eller mindre inavlade för snällhet och friskhet (och pga en massrymning en gång med ungar som resultat).

Jag har köpt från fyra olika affärer, där affärerna även bytt uppfödare. Två av mina första möss var Engelsktypade trots allt, och med största sannolikhet uppfödda av ägarna själva med kärlek och varsamhet. Den djuraffären var underbar på många sätt och noga med att inte sälja för unga djur eller fel kön. 

Den ena av de två mössen hade jag gärna haft i min avel idag.

De flesta av mina djuraffärsmöss var skrajsna, några levde inte länge medan några levde över tre år. Få skulle jag velat ha i avel och gör att jag undviker djuraffärsmöss nu. Två stammar av möss med djuraffär bakom har jag dock haft, som varit underbara och som det fortfarande gör ont att jag förlorade. 

Den ena stammen förlorade jag faktiskt tack vare den "underbara affären". Jag återvände efter ett antal år, sökandes efter en lika trevlig mus som de jag hittat där som barn. Ägarbyte hade dock skett - och Linnéa kom hem med en infekterad mus, som tog kål på alla andra möss på bara några dagar. Det avskräckte mig än mer från djuraffärsmöss och jag började kika lite på svemus hemsida.

Min sista stam var helt okej möss, framför allt friska och långlivade.

Dekom till av den anledningen att min andra underbara stam började tunnas ut, så jag beställde möss via vår djuraffär. En hane och två honor. De skickade dem ihop - De var syskon. Innan honorna ens fött sina ungar dog den sista hanen i den gamla linjen och min senaste linje blev till.

Det är min nuvarande tecknade svensktypade linje. Kullen blev som sagt helt okej och flera väldigt långlivade. Några var riktigt trevliga och efter att en av mammorna blev tre år ville jag para en av hanarna i kullen. I det syftet, och som sällskap till den sista levande honan i kullen, köpte jag två Engelsktypade honor som kom från uppfödare. Men det gick inte riktigt som planerat.

Jag kärade även ner mig i några teckande honor i djuraffär, jag köpte en men blev så kär att jag paxade hela flocken på runt 7 möss till nästa dag. Några flyttade vidare och jag behöll de som inte blev valda. Två var underbara, men en blev sjuk och den andra omkom i en olycka. Den sista var den enda otrevliga i kullen. Hemsk, nervös, aggressiv mot andra möss. … och hon rymde till en av mina snälla killar. Jag fick inte ha fler möss än en kull till och den gamla hanen dog ju innan de nya ungarna. Så… nu kämpar jag för att avla bort "skiten" ur min tecknade stam - och tycker ännu sämre om djuraffärer.

Så, eh. ^^' För att summera. Jag avlar helst inte på djuraffärsmöss längre. Men snubblar jag över trevliga sådana eller är desperat gör jag det. Desperat behöver jag dock inte längre bli eftersom det finns en del uppfödare med Svensktypat. =)

Muszimba
2012-01-18 06:35
#6

Jag föder upp efter uppfödarmöss, skulle inte köpa i zooaffär om jag inte visste att de är seriösa med sina möss. Finns bara en zoobutik som är seriösa(enligt mig) med sina djur här i Stockholm och den ligger inne på Södermalm.

Annons:
Wand
2012-01-18 07:13
#7

Jag avlar inte, men även om jag bara ska ta någon enstaka kull så skulle jag nog aldrig göra det efter ett djuraffärsdjur. Jag vågar helt enkelt inte föra vidare något dolt. Temperament i all ära, men en mus med kanonbra temperament som får en tumör och dör vid 4 månaders ålder är tyvärr inget jag vill riskera.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Upp till toppen
Annons: