Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 6042 ggr
ariama
2012-01-18 16:53

Öppna burar - igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På förfrågan visar jag upp några varianter av "öppna burar" (typ, liksom Flört ) som jag använder mig av. Det kan ju vara nästan vad som helst, efter tycke, smak, behag och vad som finns tillgängligt för stunden. Till och med alldeles vanliga pappkartongen har jag använt - en bottenplatta alltså, med nån dm kant runt om. Som den här, fast denna är av plast.

Plast är ju mer praktiskt, eftersom de gärna gnager pappen i botten, och kissar igenom, och kan sabba bordet som är under Obestämd.

Annons:
ariama
2012-01-18 16:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ett vanligt akvarium är ju en öppen bur om den inte har lock. Men den blir ännu mer "öppen" om man bygger på våningar över, typ som jag gjort här.

ariama
2012-01-18 16:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Eller så här:

ariama
2012-01-18 16:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

När jag fotar såhär, blir ju allt tvådimensionellt och platt, så det är svårt att skilja ut vad som hör till buren och vad som är bakgrund.

Här har jag fotoshoppat/målat bort en del av bakgrunden, så akvariet syns bättre. I det här akvariet hade de en "nätlåda från frysbox" att klätttra upp på.

ariama
2012-01-18 17:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här hade jg ett tag i våras - jag ändrar ofta och möblerar om.

Mössen kan klättra upp på handduken, och upp på ovandelen av hyllan invid min säng. Lustigt nog brydde de sig inte så mycket om gardinen, även om de ibland fanns där också Tungan ute , busfrön!

ariama
2012-01-18 17:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ibland kan några bli kvar på lekbordet några dagar, ibland har jag haft möss som bott även på bord - ett stort bord, som liksom detta har lite strukturerad yta, alltså inte glashal rutchbana ner på golvet om de är för nyfikna.

Jag har tid9iningpapper under, och som ni kanske ser går tidningspappret inte ända ut i kanten, eftersom det är ett halt material.

ariama
2012-01-18 17:11
#6

I bagrunden på bilden ovan, syns de burar jag har mest av idag, eftersom jag har fler möss än jag hft förut. Plastlådor med helt öppen front. Lätta att stapla ovanpå varandra, lätta att ge mössen daglig skötysel och tillsyn, och en och annan puss i förbifarten.

Hanar som inte vill bo ihop med andra hanar, har ju en stark känsla för eget revir. På det här viset får de både ha sitt revir, och samtidigt hålla koll på grannarna och de andras revirer. De "bor i ett sammanhang" och är inte isolerade.

Annons:
ariama
2012-01-18 17:12
#7

Det viktigaste när man bygger eller sätter ihop öppna burar, är att allt hålls samman STADIGT! Jag tejpar fast med eltejp, och provruskar att det håller.

Möss avskyr "okontrollerade jordbävningar" där deras hem rasar samman.

svartkanin
2012-01-18 18:06
#8

Smiter mössen inte? :o
(Har gerbiler)

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Magda
2012-01-18 18:29
#9

hihi så mysigt! har verkligen blivit inspirerad.. ska lägga in en bild i min tråd på mitt nya mushöghus om du är nyfiken!

UlrikaD
2012-01-18 18:46
#10

För längesen stängde jag ordentligt köksdörren om mig och mössen och provade att ha terrariedörren helt öppen. Det gick ju inte alls. Så fort jag gick min väg så följde de efter. Och när jag sen skulle gå in i köket igen så satt de på golvet precis innanför dörren.

Var lite för otryggt för mig att ha möss på lösdrift så vi fick gå tillbaka hur vi hade det förut. De får vara lösa på köks och diskbänken när jag är där och håller koll.

Magda
2012-01-18 18:50
#11

#10 nej men så mysiga små som så gärna ville vara med dig Kyss

Elsa98
2012-01-18 19:35
#12

#8 Jag har också gerbiler (som för övrigt rymmer såfort jag tittar bort, burfröna) och undrar samma sak; Är mössen så lydiga att de stannar kvar i en öppen bur?

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

Rönisch
2012-01-18 19:55
#13

#0 ser ut som botten av en kanin/marsvinsbur, så skulle jag också vilja ha den men tänk om de hoppar…skulle oroat mig som sjutton när jag inte var hemma…fast himla praktiskt är det med öppna burar..Foten i munnen

Annons:
Grodan
2012-01-19 11:24
#14

Alla de här trådarna är så trevliga, amaira! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Charlie2006
2012-01-19 12:14
#15

Gillar dessa trådar. :D

#12 Möss hoppar väldigt sällan ner från yttor dom inte kan nå ner till. Det har mindre att göra hur lydiga dom är. Flört

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Elsa98
2012-01-19 12:16
#16

#12 Jag tyckte det lät lite trevligare att säga "lydiga" än "Fega" Flört

broccoli, hockey, longboard, astronomi & mat Hjärta

ariama
2013-03-26 09:52
ariama
2013-03-26 09:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

På det här bordet (110 x 70 cm) bor just nu 8 musdamer i lite skiftande åldrar. Ett hopbygge av lite allt möjligt. Och nej, de rymmer inte alls! Och de kommer varje dag fram och hälsar på mig, så jag har koll på dem utan att behöva börja "rota". De är goa som gull faktiskt, mina små älsklingsvänner som bor där.

När jag tog fotot, sov de, så det ser tomt ut, men de finns där under någpnstans.

Denna kommentar har tagits bort.
[Iyen]
2013-03-26 10:13
#20

Jätteinspirerande Man blir ju bra sugen, nackdelen är ju att även hundarna skulle bli bra sugna…. fast på annat sätt 😇

Annons:
[Miss_björnbär]
2013-03-26 12:30
#21

Riktigt häftigt! Inspirerande :)

[Random_Sweet]
2013-03-26 15:20
#22

Vill oxå ha öppna burar till mina möss, Men det känns som att dom kommer rymma då :/

Och sen så kommer det antagligen komma massa piss & skit på golvet..

Och det känns som att det kommer bli väldigt krångligt att städa burarna ifall man bygger på massa saker osv,

ariama
2013-03-27 08:31
#23

När det gäller städning, så har du rätt Random_Sweet. Det kan vara ett ganska stort projekt.

Å andra sidan, "städar" jag inte direkt. Jag har så mycket kartonger och andra engångsgrejer, att jag "byter ut". Och i och med att "buren" är så stor, och jag oftast inte har så många möss ihop (8 st är min absolut största grupp av vuxna möss), behöver jag inte göra rent så ofta. Det kan funka med varannan, var tredje vecka.

Å tredje sidan, är mina "rengöringar" ett ombyggnadsprojekt ;-) som kan ta en hel dag om jag ska göra rent åt alla mössen samtidigt. Oftast tar jag en eller två burar samtidigt, med några dagars mellanrum. Jag har inget schema, utan sätter igång när jag märker att det behövs.

Ibland har jag även kisslåda som görs ren oftare.

[Connection]
2013-03-27 08:35
#24

Det är verkligen imponerande, fantastiskt och riktigt underbart att det kan gå att ha möss frigående på detta sätt!🙂

Men det är nog lite riskfyllt att kombinera öppna burar för mössen med hunduppfödning i hemmiljö…

VStromberg
2013-03-27 10:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Gammal bild som jag lägger upp fastän det är L8ssons lägenhet och L8ssons bild ;)

Såna här öppna burar har vi. Lätta att städa :)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

[Connection]
2013-03-27 10:20
#26

Men där verkar det ju också finnas både hund och möss?

Hur funkar det? 🤔

VStromberg
2013-03-27 10:21
#27

Jadå, hund, möss, orm och råttor ;) Funkar bra.

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Annons:
Stephanie
2013-03-27 10:54
#28

Det beror väldigt mycket på hunden om det fungerar bra eller inte. Vår ena hund skulle aldrig i livet göra något, hon hatar smådjur och skulle bara flytta sig om dom kommer i närheten. Den näst äldsta hunden tycker att dom är lite småläskiga, men skulle nog kunna ta en om hon vågade. Valparna däremot skulle nog svälja dom hela på en sekund…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Digitalis
2013-03-27 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Här bor fyra mushonor. Bokhyllan är säkrad så de har sin yta i sitt fack. Det flängs väldigt mycket upp och ner.

//frida

ariama
2013-03-28 07:41
#30

❤️

L8sson
2013-03-28 09:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Hemma hos mig så är alla hundar ointresserade förutom Bill, han sitter helst framaför buren och tittar dagen lång. Ihopp om att en mus ska kika fram och säga hej, så fort han ser en mus så fryser han och sitter helt stilla. Vet inte vart detta beteendet kommer ifrån men han är otroligt fascinerad av dom små :)

L8sson
2013-03-28 09:34
#32

en film på Bill och Madde

L8sson
2013-03-28 09:39
#33

Dagny som är en väldigt social individ får visa hur det går till hemma hos oss ;)

ariama
2013-03-28 10:53
#34

Visst är det härligt hur vi kan ha våra små vänner!!! ?? (!!)

Annons:
UlrikaD
2013-03-28 13:19
#35

Så sött:)

Jag vågar ju inte ha öppna burar, men brukar göra så till de som har lådor att jag öppnar locket och sen får locket bli en brygga till en låg bänk. Så kan de klättra fram och tillbaka samt vara bland leksakerna på bänken. Då kan jag hålla koll på dom medans jag städar någon annan bur. Och sen blir det nästas tur.

L8sson
2013-03-28 14:28
#36

#34 Ja verkligen ;) 

Jätte härligt att komma in i ett rum så sticker det ut 4-5 huvuden ur olika burar ;) Det är det bästa :D Jag har en helt annan kontakt med dom än vad jag hade förut :)

[Random_Sweet]
2013-03-28 14:51
#37

#31 La märke till att burarna va numrerade, Varför är dom det? :)

VStromberg
2013-03-28 15:22
#38

#37, Så vi vet vem som är i vilken bur =) Vi är välorganiserade! ;)

MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

L8sson
2013-03-28 15:25
#39

#37 #38 för att nakenmuffen hade flera fuzzy kullar som flyttade från mamma när det var könsmogna och alla såg likadana ut ;) hahah svrt att vet vilka som är vilka då ;)

[Random_Sweet]
2013-03-28 15:27
#40

Okey, Då fattar jag! ;) hehe

Digitalis
2013-03-29 01:42
#41

Snygg-Dagny..

//frida

Annons:
Pennybus
2013-06-11 19:58
#42

En fråga från en nyfiken människa: 

Om man inte har en lödkolv och ens pappa tycker det är onödigt kan man använda en kniv för att skära ut hålet och sedan använda silvertejp/maskeringstejp för hålet så det inte blir vasst?

En till:

Musungar, ramlar de ut eller håller de sig inne?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Grodan
2013-06-11 22:45
#43

#42 Mja… Det är svårt och jobbigt att skära med kniv. Jag har sågat med såg, det funkade men risken att det spricker finns dock ändå. Lödkolv är tyvärr det bästa. Det går dock att värma upp en kniv och skära, men då är det mer som lödkolv ändå…

Tejp rekommenderas inte. De tuggar gärna på sådant och kan sedan fastna i det och få svåra skador.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

hejkomochhjälpmig
2013-06-11 22:55
#44

Vilka härliga "burar"!!!

Hade velat haft öppna burar och har provat det men min lilla musfamilj är tyvärr av det slaget att antingen så klänger de på kanter tills de trillar över, eller så hoppar de ner… ner kommer de alltid iallafall >:(

Verkar vara skitsamma hur många saker de har att pyssla med eller hur högt upp de är så jag vågar inte, vill ju inte att de ska skada sig eller komma bort och svälta ihjäl någonstans. Men det hade varit underbart om vi kunnat haft det så här också! Nåja, kanske får jag tag på ett gäng möss som passar i öppna burar någon gång i framtiden! :)

Pennybus
2013-06-11 22:59
#45

#43 Hm, får böna och be till pappa lite mer då 😂

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

ajanki
2013-06-12 06:56
#46

#45 Ett tips finns billiga och bra lödkolvar på biltema! Min har hållt i flera år 😃

jollycox
2013-06-12 10:26
#47

#42 Jag har skurit med kniv. Viktigt är att man har en skärbräda eller liknande precis under, så man inte har luft under om du förstår hur jag menar.. Då kan det spricka. Man får skära innifrån lådan. Jag hade en brytbladskniv och man får trycka hårt och skära mååånga gånger på samma ställe för att komma igenom plasten men för mig gick det ändå fortare än med lödkolv.
Kanten blir ju vass men jag fixade det med att värma upp den med en tändare, då blev den mjuk och fin. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

L8sson
2013-06-12 14:41
#48

Jag köpte min lödpenna för 99:- på biltema :)

Annons:
Grodan
2013-06-12 14:43
#49

En dag när jag åker förbi någon Biltema ska jag nog köpa mig en jag också… Kanske.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Frosstis
2013-06-12 16:09
#50

Annars kan man använda en sticksåg med fint blad :) Jag har sågat min bur med det, inga sprickor :) sen kan man fila ner kanterna ifall de skulle vara vassa

Pennybus
2013-06-12 17:33
#51

Jag testade att använda en kiv och en sax och gjorde sedan som #47, värmde upp de vassa kanterna.

Iof blir detta ingen musbur utan detta kommer stå på bordet och de kommer få klättra ut och ur den, ungefär som en "lekbur".
Nu vet jag inte hur hårda dessa Samlalådor är som jag ska använda men det ska nog gå!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Grodan
2019-02-02 19:42
#52

❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: