Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 863 ggr
[finamöss]
1/20/12, 11:01 PM

Antal möss per år?

Jag blir ju bara så nyfiken. Som jag svarade i en annan tråd så om man räknar 10 st uppfödare och att dom får 3 kullar per år med 10 bebisar i var kull. Då är vi uppe i 300 möss som föds upp. I verkligheten är det fler än så som föds upp. Jag känner det som så att det är totalt onödigt att man föder upp för att ens hona/hane är gullig. Jag tror inte att alla möss kan få seriösa hem med handen på hjärtat. Vad tycker ni?

Låt uppfödarna sköta sitt och föda upp under reggat namn…det är min åsikt.

Annons:
Lamina
1/20/12, 11:02 PM
#1

Men som jag förstått det så behåller många av dom stora uppfödarna mycket av sina kullar. Fast hur dom har plats för det förstår jag inte, det borde ju bara bli fler och fler..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[finamöss]
1/20/12, 11:05 PM
#2

#1 Ja om man behåller dom flesta ur en kull bör man ju sitta med minst 80-100 djur. Blir ju många djur födda per år.

Grodan
1/20/12, 11:23 PM
#3

#1 Mja, i min mening är det nog så att de flesta uppfödare säljer största delen av kullen.

Själv avlar jag ju för mitt eget höga nöjes skull och behåller det mesta (poängen med det är flera men främst att jag vill kunna se utvecklingsfaser i flera olika stadier på mina djur och välja rätt individ för fortsatt avel - att ha flera syskon gör också att inavelsgraden sänks och att jag kan anpassa karaktärer mer vid avel). Jag kullar när det behövs för att hålla antal hanar nere. Omsättningen är rätt hög. Äldre djur dör och nya föds. Jag har bara ett visst antal lagliga burar och flera av dem är tomma just nu. Jag vill inte fylla alla burar utan ha några som reserv. Jag vill även lära känna alla individer så att jag kan bedöma deras karaktär och temperament. Tyvärr kan jag inte ha så många möss hemma och källarrummet jag hyr är ganska litet - fast eg så går det att röja lite och ställa dit någon hylla till. En stor aktiveringsplats skulle vara underbart att ha, samt två bekväma stolar. Skrattande

Till ytterst seriösa sällskapshem släpper jag ett par möss då och då när jag känner att jag har några som jag kan sälja. Det är främst då djur som jag ej tänker avla på eller inte älskar lika högt som de andra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
1/20/12, 11:31 PM
#4

#3 Låter väldigt seriöst Grodan och jag beundrar dig på det viset. Du vill behålla en viss standard på dina djur och kolla att dom blir som planerat dina kullar. Väldigt seriöst.

Dig kommer jag köpa av i framtiden…det vill säga om du släpper iväg någon. Glad

Har inget emot er uppfödare som behåller hela kullar utan detta gullighets avlande är jag emot.

Finns ingen nytta i att avla på djur som är gulliga enbart.

Grodan
1/20/12, 11:40 PM
#5

#4 Tack, finamöss! Skrattande

Min musavel är så stor del av mig själv. Varje parning planeras noga för att de möss jag önskar skall födas. Det lyckas ibland och ibland inte. Då måste jag analysera det i detalj och veta varför det blev si eller så…Flört

Och jag håller med dig. Jag upplever att det avlas lite för friskt på möss just nu sedan en tid tillbaka, utan egentligt syfte eller annan mening än att ägarna ville ha musungar. Vi måste lära ut sund avelsetik, och informera om att alla möss faktiskt inte skall avlas på.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
1/20/12, 11:43 PM
#6

#5 Så lite så. Du har väl sajten av en anledning: Du älskar, bryr dig om och lever för möss. Visst, man kan ha ett liv utanför mössen men man märker snabbt vem som verkligen brinner för att föra vidare det bra i varje mus.

Du är duktig Grodan!

Annons:
ajanki
1/21/12, 11:54 AM
#7

Håller med om mycket i denna tråden!

Det har blivit alldeles för mycket avlande på möss för att det ska finnas bra hem till alla musbebisar som föds!

Själv avlar jag mycket för min egen del, jag behåller i stort sett hela kullar för att precis som Grodan se hur dom utvecklas i både typ och temperament.

Det har ju gjort att jag har väldigt många möss hemma nu så för att kunna ta hand om dom på det sättet jag vill så är det just nu avelstopp hemma hos mig!

StillaSinnet
1/21/12, 12:27 PM
#8

Det här är viktigt! jag tycker inte det finns något annat sätt att avla på än det Grodan beskriver i #3 om det ska bli ett kvalitétsarbete. Annars blir det massproduktion…

Jag föder själv upp flera färger och varianter och behöver därför spara mycket djur. Pearl kan kombineras med tex svarta och blå, men i rena svarta linjer och rena blå linjer vill jag inte ha in silvreringsgener. Splash och tricolorer går att kombinera med cream och pew men i mina creamlinjer vill jag inte få in tecknat och risken är mycket stor att man förstör "Vibylinjerna" om vi parar in splash med någon vit svanstipp osv, så även där försöker jag hålla skiljda linjer.

Det innebär att jag har flera linjer av svart eller blått som jag sedan kan kombinera eller inte ska kombinera. Lika så har jag flera linjer med sö cr och pew som jag både avlar rent och som jag lånar in från till splash eller tricolors.

Men man ska också tänka på att det dör möss ganska ofta när man har många av dem. De dör inte oftare än hos andra. Kanske till och med mer sällan, mne de dör tillslut av ålder helt enkelt, samtidigt som det fyller på med nya bebisar i andra änden. Jag försökeer hålla mig mellan 100-150 möss just för att jag ska kunna vara självgående på avelsdjur och inte behöva vare sig köpa in eller importera nya möss. När möjligheten ges till nya djur som verkar värdefula tar jag den, men annars klarar jag mig själv nu och et känns tryggt. Det gör iof också att jag stänger dörren till musstugan ännu mer. Senaste veckan har jag faktiskt fått nekat flera köpare som jagat honor och det är med blandade känlsor eftersom jag vet att de istället åker raka spåret till närmaste zoobutik istället. Runt mig finns det ju inte så många uppfödare nämligen…

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: