Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1802 ggr
Sara B
1/25/12, 3:06 PM

Gips, farligt för mössen?

Hej jag är lite nyfiken på om några av er vet vad gips innehåller och om det är farligt för våra små djur?
Kom på att man kan ju bygga allt möjligt kul av gipsbindor som hus t.ex. Dock så blir ju gipset ganska tunt och går nog ganska lätt att gnaga sönder.
Då är frågan är det farligt om de gnager på det? Känns som att det kan bli ganska dammigt.
Tror ni det finns någon lack eller liknande som man kan ha över gipset så att det inte blir så dammigt?

Annons:
Elshira
1/25/12, 3:29 PM
#1

Om musen får i sig gips när den gnager kan det fastna i magen/tarmen och göra att det blir stopp.

Vill du bygga och experimentera med lite mer hållbart material så fungerar ju lego bra!

Hakuna matata!

Sara B
1/25/12, 3:38 PM
#2

#1 Oj okej absolut inte gips då! :P
Haha lego lät ju jättebra(och kul, haha)!

Men tänkte bygga lite så det ser snygt ut också, ska ha en hylla och hus som ska vara i terrariet… Mer "grottlikt" vill jag ha de.. :P

Vet ni lera av något slag som fungerar eller något annat bra meterial att bygga i? Trä luktar ju så mycket efter ett tag.

Sara B
1/25/12, 3:44 PM
#3

Detta lät intressant med papperslera bara gamla tidningar vatten och salt. Det jag är tveksam åt är här att man ska ha två matskedar av någon form av lim också, vet någon lim som går bra att ha som inte är farlig?
Tror dock detta blir lite tjockare än vad gipsen skulle bli så skulle nog inte vara lika lätt att gnaga sönder :P

http://blogg.vk.se/fejkatt/2011/02/13/att-gora-papperslera-209887

Elshira
1/25/12, 3:57 PM
#4

#3 Tapetklister kanske skulle kunna fungera?

I sådana fall skulle du ju kunna blåsa upp en balong lagom stort för din "grotta", klä den med tapetklister och pappersremsor. Så att det blir själva grunden för grottan. Gör du tjock kanske du får göra väggarna om "omgångar" så att det torkar ordentligt.

Och sedan det du vill "bygga ut" och göra former på den släta grottan kan du göra med pappersleran om det kanske fungerar att göra det med tapetklister? Det borde ju det tycker jag. Du kanske får ta lite extra tapetklister efter som det inte är så starkt, men det spelar ju ingen roll då det snarare är nyttigt att äta *lol*

Hakuna matata!

Sara B
1/25/12, 4:14 PM
#5

Haha det låter ju super! Inget farligt alls med tapetklister ? :)
Smart de gjorde man ju när man var liten med balonger låter ju super! Pyssel på g, Ska bara få tag på tapetklister, tur att grannen är målare :)
Tack för tippsen! :)

Elshira
1/25/12, 4:15 PM
#6

#5 Jag tänkte inte på tapetklister som man köper utan tapetklister man blandar själv med potatismjöl och vatten typ ^^ Googla!

Hakuna matata!

Annons:
Apnea
1/25/12, 4:31 PM
#7

#6 haha smart! De ska jag göra nu! :D

(fast det känns dock lite dumt att kalla det tapetklister.. blir nog inte så bra om man klistrar tepeter med det? eller..? :O ) XD

Elshira
1/25/12, 4:35 PM
#8

#7 Det går aldeles utmärkt att sätta upp tapeter med (därav namnet), men jag skulle tro att de man köper har några andra tillsatser också och kanske inte samma sorts stärkelse. Men principen är den samma!

Hakuna matata!

Sara B
1/25/12, 4:48 PM
#9

#6 Haha okej :) Super då blev det ennu smidigare :D

Apnea
1/25/12, 5:39 PM
#10

#8 jagha? XD visste jag inte.. har jag lärt mig något nytt :D För övrigt sitter det en fin fin grotta på köksbordet och torkar ^^ Kom på att man kan måla det grönt med karamell färg sedan och typ göra ett litet hål i taket och sticka ned ett hemmagjort träd där.. så wops har man mössen en kulle att bo i! :D

Upp till toppen
Annons: