Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 2945 ggr
ariama
2012-01-26 10:05

Till alla er med gula/röda möss!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet att det finns ganska många i Sverige som har röda/gula möss. Och som föder upp och säljer.

Det är kanske inte så klokt.

De gula/röda mössen har nämligen en genetisk defekt, eller snarare flera. Flertalet människor vet inte om det, tyvärr. Och utan kunskap kan man ju inte göra kloka val, eller hur? Glad

De gula/röda mössen är så söta, så vackra, att de aldrig lär försvinna, de är här för att stanna (både i Sverige och i världen). Men deras storhetstid i livet, är som ungar och som unga möss.

Sedan sätter fetman in. Utan diet blir de oformliga, med diet blir de bara feta och tjocka. Honor mer än hanar.

Och som pricken över i:et kommer tumörerna mellan 7 - 12 månader. Vill det sig illa kan de även få diabetes (-liknande sjukdom).

Föder man upp dessa, och säljer, så gör man sina kunder en otjänst. Säkerligen mössen också.

Bilden visar en kull med två gula/röda vittecknade ungar till vänster.

Annons:
Grodan
2012-01-26 10:09
#1

Håller med.

Dominant Yellow är inte en variant som jag stödjer avel på, tyvärr. Förhoppningsvis kan Recessive Yellow ta över i framtiden…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-01-26 10:10
#2

*dubbelt*

ariama
2012-01-26 10:16
#3

Finns det inga andra gula möss som de kan förväxlas med då? Svar: NEJ! Som Grodan skriver, så finns en till gul/röd variant som heter Recessive Yellow. Den har inga genetiska defekter, men är inte heller lika vacker!!! Det är ju ungarna som lockar, ungmössen som säljs. Och Dominant Yellow (som fägen heter, bland flera namn) är de enda musungar vars första päls kan vara rent gul. Dessutom finns Recessive Yellow ännu inte utbrett i Sverige. Som vuxna kan en väl färgavlad RY vara lika vacker som DY, ja vackrare eftersom ingen fetma finns där. Men RY utvecklar inte sin färg fullt ut förrän vid flera månaders ålder. ALL "rödfärg/gulfärg" hos möss, utvecklas med åldern och blir både djupare och starkare, även hos DY.

ariama
2012-01-26 10:24
#4

Länk till artikeln om "De vackra röda mössen".

http://mus.ifokus.se/articles/4d71702ab9cb462221080f6a-de-vackra-roda-mossen

Jag ska leta fram bilder senare, på lite äldre DY-möss (11 månader) så ni får se det sorgliga. Sätter in dem här, när jag hinner.

Jag har själv DY-möss, och bilden på kullen ovan är mina ungar. Alltså, ja, jag har DY-möss - men tänker INTE bedriva någon avel på dem, utan har dem (från omplaceringsmöss i höstas) för att förbättra färgen på mina RY.

Dessa så otroligt gulliga gula ungar, kan jag sälja inom tre minuter - men INGEN av dem säljs. Det har jag inte samvete till, de stannar här. De blir ändå inte så gamla, och jag kan ge dem ett bra liv och en snabb och bra död när deras stund börjar närma sig.

Hyeonmu
2012-01-26 11:16
#5

Jag måste påpeka att jag tycker att flera Argente jag sett har liknande väldigt vackra gula och orangea färger. Jag tycker de gula och röda mössen är väldigt vackra, men Argente som den kan avlas fram är nästan lika vacker - och utan medicinska problem.

ariama
2012-01-26 20:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5. Absolut. Ändå kan en svartögd gul eller röd inte mäta sig med något annat, i mina ögon.

Jag började ju avla med dominant yellow för 100 år sedan - woops, f´låt, sex år kanske det var. Så vackra, så söta, så oemotståndeliga. Och så kom fetman, och så kom tumörerna, och nä, det gick inte, det var inte roligt, de fick utgå.

Sedan hade jag champagne-argente, en färg som jag också älskar. På argentevarianterna går det inte att få fram samma djupa nyans som på de rent gula (vare sig man avlar mot gult eller mot rött, det valet är en avelsfråga).

Nu har jag äntligen lyckats med Recessive Yellow, och kommer att fortsätta med den färgen, utifrån mina egna önskemål, alltså inte standard.

Jag visar några bilder på lite olika gula varianter. Börjar med en bild på en argente AA pp (rödögd agouti alltså) och en Recessive Yellow aa bb ee, eftersom du tar upp det. Ytligt sett är de väldigt lika! Men argenten har mörk blågrå underpäls, fast det inte syns här.

Annons:
ariama
2012-01-26 20:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Alla argente är ju av nödvändighet rödögda. Det går ju inte att avla en argente svartögd! Eftersom det är en vanlig agouti nedblekt av rödögongenen.

Argente kan också avlas mycket mörkare, mer "röd" eller rödbrun, en ganska mörk färg alltså. Med mörk underpäls. Annars kan argentens underpäls vara allt från mörk blågrå till ljus beigeaktig.

Om en gul mus ska vara gul eller röd, avgörs av polygener, som man "samlar ihop" med medveten långsiktig avel.

Här är en familj svensktypade Dominat Yellow, gula, som inte är färgavlade (men bra ändå för de är också ofta sotade i mörka nyanser)

ariama
2012-01-26 20:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och här är ett par Dominant Yellow, röda, färgavlade. (Tänk även på att rödfärg djupnar väsentligt med åldern).

ariama
2012-01-26 20:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Och så Recessive Yellow. De föds aldrig gula, utan sotade/gråmurriga, ser nästan ut som ljusa cinnamon. Så om man får svartögda gula ungar, så har man Dominant Yellow!!

ariama
2012-01-26 21:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och så Champagne-Argente-ungar. Dessa är alltså alltid rödögda eftersom färgen baseras på rödögongenen. Champagne-Argente är en rödögd Cinnamon, alltså en rödögd chocolate agouti.

ariama
2012-01-26 21:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Så övergår jag till vuxendjuren.

Dominant Yellow, svensktypad, ca 11 månader. Tumörerna har redan börjat växa (syns inte i bild) och hon är även gleshårig i nacken (syns inte heller på bilden). En oerhört rar och sund omplaceringshona, men hon blev tyvärr inte mer än 11 månader, jag lät henne slippa.

ariama
2012-01-26 21:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

En bättre färgavlad Dominant Yellow, med tumörer.

ariama
2012-01-26 21:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

En till på 11-månaders-honan.

Annons:
ariama
2012-01-26 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och så Recessive Yellow, inte så gamla än, men här ska inte dyka upp vare sig fetma eller tumörer (fast givetvis kan även "vanliga möss" drabbs, bara inte så förutbestämt).

ariama
2012-01-26 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Recessive Yellow är en svår färg att avla, därför att den kräver färgavel "i två steg" så att säga. Först behöver den färgavlas för att få den gula färgen ren, få bort sotad tickning helt enkelt. En icke färgavlad Recessive Yellow i steg ett, är inte särskilt "vacker", den är inget märkvärdigt alls faktiskt!

I steg två ska den färgavlas från gul till röd - om det är standardfärg man vill ha, och vinna utställningar.

Recessive Yellow kan också vara rödögd, om man lägger till rödögongenen pp. Rödögongenen bleker svart/brunt, blått, men inte rött (nästan inte alls). Så färgen kan bevaras gul/röd, till skillnad från t.ex. agouti som blir en argente med rödögongenen. Eller svart som blir dove, eller chocolate som blir champagne, eller blå som blir silver.

Honey Glow har en BRA färg för att vara Recessive Yellow, en härlig glöd och ingen sotning, ingen "tickning". Hon är färgavlad!! Men inte i "steg två", för då skulle hon även vara röd och inte gul.

ariama
2012-01-26 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och så en Champagne-Argente/even, en rar vän som inte finns längre.

Jag avlar ju på satin (även om inte alla möss är satin, jag varvar med icke-satin) så bilderna visar satinmöss för det mesta. Färgerna är olika i satin och ickesatin, så det är på ett vis lite missvisande.

ariama
2012-01-26 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Och så en Champagne-Argente self (enfärgad).

ariama
2012-01-26 21:24
#18

Ja, det här är de gula/röda möss som finns att välja på.

Några till kan gå litegrann i "guld-legering". Och bland de tickade varianterna finns, förutom argente och champagne-argente, Golden Agouti - som är en vanlig agouti men färgavlad. Och Cinnamon som också bör ha en röd nyans, tickningen ska alltså vara röd på dessa varianter.

Huldan
2012-01-26 21:56
#19

Fråga: Finns det något samband mellan Argente och fetma?
Har en argente som går ihop med sina systrar i anra färger, och argenten är ganska rejält tjock medan de andra är normalviktiga.

Grodan
2012-01-27 03:03
#20

#8 Mycket vackra!Kyss

#19 Nope, det finns ingen koppling mellan Argente och fetma. Därmot mellan Dominant Yellow och fetma.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2012-01-27 09:37
#21

#19 + #20 Vill länka till det här inlägget av Tomas:

http://mus.ifokus.se/discussions/4ecb69c788f4724c8d001e65-farliga-varianter

Enligt Tomas kan det finnas ett genetiskt samband mellan agouti och fetma. Jag har själv aldrig vare sig hört eller läst det förut. Men reagerade på inlägget när han skrev, för jag har haft just agouti (i flera led) som blivit just feta!! Det var ett problem …

Å andra sidan kan det ibland dyka upp fetma helt apropå lite varstans, (utan DY i stamtavlan).

ariama
2012-01-27 09:48
#22

Vill tillägga, att t.ex. i England avlas det på DY (målmedveten avel) och där påstår i alla fall en uppfödare att hon inte har problem med hälsan hos sina möss, inte heller fetma. De lever lika länge som anddra möss, skrev hon på ett forum.

Fast, jag undrar hur länge "de andra" mössen lever, för ett år kan de i alla fall bli, och säkert någon månad mer om man avlar på det.

Och hanarna blir varken lika feta, eller utvecklar tumörer lika lätt. Det är främst honorna som är utsatta.

Enligt Tomas har DY-mössen disposition för fetma och tumörer, dvs de behöver inte bli så väldigt feta med långsiktig medveten avel, och det är inte 100%-igt förutbestämt att de får tumörer.

Men alla mina DY har fått tumörer vid alldeles för ung ålder, även avelsmöss. Det är bara någon hane som gått fri och blivit ca ett och ett halvt år gammal. Det är starkt genetiskt knutet. (Jag vet förstås ingen DY-hane som fått tumör, har inte så mycket erfarenhet av DY-hanar. Yell-Björn får öka på min erfarenhet här Flört med ett exemplar.)

KickiG
2013-08-16 10:43
#23

#11 Undrar om gleshårighet hänger ihop med dominant yellow? Min hona är DY, och har gles päls på vissa fläckar. Tänkte att det var hennes syster och/eller hon själv som barberade henne. Men kan det vara något som hänger ihop med DY-genen?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ariama
2013-08-16 10:56
#24

Nej, det hänger inte ihop genetiskt. Däremot kan det kanske vara så, att om musen är mycke fet, så tänjs huden ut så pälsen glesas ut, liksom. Förstår du hur jag menar?

Möss har ju också olika bra pälskvalitet, en del har tät päls (avlas mot) medan andra har gles päls (avlar man inte gärna på).

Det finns väldigt många kriterier att ta fasta på när man avlar. 🙂

KickiG
2013-08-16 11:10
#25

#24 Okej, tack :) Tillbaka till barbering alltså. Förstår hur du menar med uttänjd hud, men i det här fallet är det mera fläckar/områden som är glesare och de varierar i storlek och pälstäthet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: