Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2244 ggr
ariama
1/31/12, 12:50 PM

lustig färg - sotning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig varit med om en sådan sotning!

Agoutiungar med svart rygg är inte så ovanligt, även om det inte är önskvärt.

Agoutiungar som är så svarta att jag misstar dem som svarta när de får pälsen, det har jag inte varit med om förut.

Att jag fått vara noga med aveln på mina tidigare champagne-argente, så de inte blir beiga över ryggen istället för "gula", så är det. Men såna här champagne-argente med gula sidor och helt champagnefärgade ryggar, det har jag aldrig sett! De är tvåfärgade!!

Svårt att fota så det framträder så tydligt som i verkligheten, men titta särskilt på ungen till höger.

Annons:
ariama
1/31/12, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det är bara en av tre som är "normalt" färgad över ryggen. På den här bilden är han längst bort. Den emellan har tydlig champagnefärg i en rand över ryggen, men inte lika mycket, och den närmast är "normal" (så gott som).

Och titta på agoutin!! Det ÄR en agouti, en agouti/tan. INTE en svart.

ariama
1/31/12, 12:57 PM
#2

De som blir såhär lustigt sotade, härstammar från Vattnadalsmöss. Jag undrar vad för genetiskt bakgrund det finns här? Vad är avlat på, i bakgrunden? Finns där extreme black? Svart?

Umbrous heter genen, eller polygenerna, som ger sable-sotning. Inte bara används den på sable (som ju baseras på en röd mus), utan även för att förstärka t.ex. svärta i svarta möss.

Nu är ju de här ungarna bara 9 dagar gamla, så färgen kommer att förändra sig. På något vis, vilket vis vet jag inte.

Magda
1/31/12, 2:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

åh vad vacker agoutin är!! (ja jag vet att de inte ska vara sotade men jag älskar supermörka sotiga agoutis)

jag trodde att den här damen var svart när hon fick päls.. men hon ljusnade upp lite..

Magda
1/31/12, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

som bebis…  (i mitten..)

Vattnadal
1/31/12, 11:55 PM
#5

Tror inte det fins svart med, lååååångt bak kanske, absolut inte extrem, kan kika sen, sova nu.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Wand
2/1/12, 11:05 AM
#6

Jag har en Vattnadalsmus hemma som är agouti och sotad. Inte sådär mörk, men ja, fenomenet finns. Jag tycker dock att det gör färgen 10 gånger vackrare, även om den inte är korrekt enligt standard. Cool

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
ariama
2/1/12, 1:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Håller med om att det är vackert och gulligt! Ett tag funderade jag på att föda upp agouti-sable, ej bassread på röd alltså. Men, men, jag måste begränsa mig.

Tyvärr kan jag inte ha en sådan här sotning i mina linjer, eftersom det förstör mina färger, de jag till slut valt att avla på. Och ihop med Recessive Yellow, där eumelanin "läcker ut" redan från början, går det inte alls om man vill avla en vacker gul eller röd färg.

Men visst är de söta!!

Grodan
2/1/12, 2:00 PM
#8

Har också haft några sådana. En som jag fick problem med var en mkt mörk silver-agouti-variant. La upp foton på henne här på mus-ifokus och frågade om hennes färg (japp det är sant!!!)… tyvärr vet jag inte vad tråden heter…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/2/12, 9:25 AM
#9

Framför allt är det "sotningen" (haha, vad kallar man dess ljusa motsvarighet?) på ch-ar-ungarna jag fascineras av.

En agouti har bandade hårstrån: svart bottenfärg - gul/röd bandfärg - och så svart tippning. "Typ". En sotad agouti saknar bandfärgen på ryggen, mer eller mindre, och får alltså en helsvart rygg som på sidorna övergår till agoutifärgen.

Champagne-argente (som är en rödögd chocolate-argente) har champagnefärgad bottenfärg, gul/röd bandfärg och champagnefärgad tippning.

När bandfärgen är "översotad" med grundfärgen, blir den enfärgat champagne på ryggen. "Typ" (snabb/förenklad förklaring).

fiffiluren
2/2/12, 11:04 AM
#10

den där agoutin är grymt snygg, du kan inte bildbomba lite Oskyldig gärna på alla ungarna för dom andra var också jätteläckra Glad

Grodan
2/2/12, 11:54 AM
#11

#9 Det är väl alltid Umbrous - hur det nu stavas?

Jag faschineras inte alls av fenomenet på Argente är jag rädd.Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/2/12, 12:20 PM
#12

#10. Ska jag väl kunna Flört men inte idag. Kul att du gillar dem.

#11. Jo, precis, Umbrous. Det var mer "sotning" som ord, jag funderade på, eftersom sot är mörkt och svart, men på argente blir sotet ljust.

Nej, jag gillar det inte heller, faktiskt ännu mindre när ljus-sotningen är mindre och bara ger ett ojämt färgintryck. Fascineras här, för att jag aldrig sett det såhär starkt och tydligt på mina ch-ar, eller på någon argente över huvud taget. Har du Grodan? Den mest "sotade" ch-ar-ungen är faktiskt "tvåfärgad".

Grodan
2/2/12, 12:26 PM
#13

Jo, jag har sett det, men minns inte på vilka djur - alltså varifrån de kom. Har dock sett det flera gånger. Jag tycker de ser lite gamla, slitna och trötta ut i pälsen när de är så där Argentes.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
2/2/12, 12:30 PM
#14

Okej, häftigt! (Men jag vill inte ha det Flört)

Men inte så kontigt egentligen, om man tänker efter. Sotning på agouti är ju inget ovanligt fenomen.

Grodan
2/2/12, 12:51 PM
#15

Det var länge sedan jag såg sådana faktiskt. Det är inte supervanligt med Argente nu och jag föder ju själv inte upp sådana sedan ett par år tillbaka.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Vattnadal
2/2/12, 5:46 PM
#16

#6 Fast din Agnsäv är låååångt ifrån färgavlad. Hennes pappa är svart, parningen gjordes för att fastställa vilken teckningsgen jag hade, då de var väldigt nära dutch. Fast det visade sig att jag hade banded, så jag gav upp.

Ammis honor, en ar och en ag, är färgavlade, och ska inte alls ha sotning med sig, på flera generationer. Jag avlar ju aldrig själv på de sotade, då de ser rent anskrämliga ut i mina ögon…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2/2/12, 6:15 PM
#17

Mina honor, som Elin syftar på, är alltså systrarna Vattnadals Tällberg agouti och Vattnadals Xapuri argente. Bådas har fått starkt sotade ungar. En sotning som dykt upp från "ingenstans". Obestämd

Några av ungarna (i bägges kullar) är dock mindre sotade, och får fungera i min avel, och så hoppas jag på att få bort sotningen helt, med tiden och generationerna.

Jag tror inte den kommer från Rapunzel´s champagne/tan-avel, men vet ju inte säkert hur hon (eller man) avlar champagne på bästa vis. Inga andra ungar med Rapunzel-härstamning har dock blivit sådär sotade.

Den här starka sotningen, som alltså är en "sable-gen" vet jag inte var den används, i färgavel, utom till just sable på röda möss, och på renavel av standard-svarta möss som helst ska vara gnistrande rejält kolsvarta. Det här är ju inte någon vanlig liten sotning, utan rejäl umbrous.

Grodan
2/2/12, 6:29 PM
#18

#17 Den där rejäla umbrous-genen är väldigt trevlig att sätta på Siamese så att de blir bra skuggade.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2/3/12, 9:39 AM
#19

Siames också? Tack Grodan, det visste jag inte.

[finamöss]
2/3/12, 10:14 AM
#20

Jättefin kull.

Annons:
enbartmalin
2/3/12, 10:33 AM
#21

Jag har också haft några sånna möss :)
Väldigt vackra.
Ska se om jag kan hitta bilder.

Hälsningar Malin

enbartmalin
2/3/12, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Sår här såg mina ut från början.
Ena var i stort sätt helt går, andra var lätt beige på sidorna, 3 var röd med jämfört med syskonen var han gråare i tonen.

Hälsningar Malin

enbartmalin
2/3/12, 11:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är på honan som var lite beigare ner till lite senare.

Hälsningar Malin

enbartmalin
2/3/12, 11:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

En till på henne

Hälsningar Malin

enbartmalin
2/3/12, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Den gråaktiga honan

Hälsningar Malin

Magda
2/3/12, 11:43 AM
#26

#23 den där var ju jättefin Kyss

Apnea
2/3/12, 12:42 PM
#27

#23 men gud! :D Sikken cooling färg!

Annons:
ariama
2/3/12, 10:41 PM
#28

enbartmalin. Vad lustigt!! Förvånad Kul att se, tack för bilderna!

Grodan
2/8/12, 11:32 AM
#29

#25 Ser ut som en Agouti Point Himalaya/Siamese… (i a f på det fotot)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

enbartmalin
6/5/12, 8:22 PM
#30

Hur ser dessa ut nu?

Hälsningar Malin

Toxxic
6/5/12, 9:18 PM
#31

Vad lustigt. Mina nya bebbar har Vattnadal på ena sidan och de har också blivit lustigt "sotade", både agoutisarna och argentebebbarna. Tycker det ser helfräckt ut :D

ariama
6/5/12, 9:35 PM
#32

#30. Likadana. De ser ungefär likadana ut idag som de gjorde som bebisar. Gula på sidorna och blaskigt bleka över hela ryggen :-/ De jag har kvar alltså, flertalet är sålda i den kullen.

Jag tycker inte det är snyggt, jag är ju van vid mina gamla gyllene "golden argente".

Däremot är de fina som möss, och i sin typ. Kyss

Tsunamis
6/13/12, 9:16 PM
#33

*puttar upp denna för Toxxics skull* and sotning/umbrous på andra färger än just agouti.

MvH  Tsunamis

Toxxic
6/13/12, 9:21 PM
#34

#33 Kyss

Annons:
Tsunamis
6/13/12, 9:35 PM
#35

Tungan ute

MvH  Tsunamis

ariama
6/14/12, 10:21 AM
#36

Fick en fråga. kan lägga upp fråga och svar här:

"Är sotning/umbrous dominant? Kan det ligga 'dolt' på aa-varianter? dvs nonagouti."

För svår fråga för mig…

Sotning handlar i alla fall om polygener, och kan alltså avlas i olika grad, från "inget alls" gradvis upp till "väldigt mycket".

Det kan användas medvetet och kontrollerat, eller "flyta fritt" i genpoolen utan kontroll.

Färgavlade svarta möss avlas gärna ihop med sotning och Umbrous, eftersom det ger en djupare och bättre svärta i färgen. Enligt Grodan är Umbrous även bra till siames.

Sotning är en sak (polygener) och Umbrous en annan sak (en gen) - men om Umbrous verkligen existerar som egen gen, vet jag inte. Kanske är det som kallas Umbrous "bara" en extremvariant av sotning?

Jag har aldrig hittat någon annan information om det här, än det jag skriver nu. Ingen verkar veta.

Fast jag går bara på "gammal information", har inte hittat nyare.

Om Umbrous finns som gen, tror jag att den är dominant. Så har jag förstått det. Den kan finnas på vilken färg som helst, eftersom det är en egen gen U.

På svart syns den inte direkt, på argente (bilderna på facebook och Mus.iFokus) blir ryggen ljus i stället för mörk. Därför att U tar bort gult pigment, och sätter dit svart i stället, och hos argente är det svarta nedblekt av rödögongenen.

Upp till toppen
Annons: