Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1712 ggr
Sara B
2012-02-02 12:22

Hjälp! Ögoninflammation?

Idag tyckte jag att mina tjejer var väl sömniga då jag haft terrariet öppet jättelänge men ingen mus har tittat ut så jag lyfte på huset och såg att min lilla porche inte kunde öppna ena ögat… Det var helt igensatt. Fick upp henne i handen och efter ett tag så fick hon upp ögat någolunda, ungefär som när vi människor har ögninflamation…
Såg även att hon var röd vid det andra ögat har försökt att ta lite bilder men vet inte om det blev något bra.
Har inte sätt att det varit något tidigare i veckan men samtidigt så har jag låtit dem vara lite i veckan och inte plockat med dem så mycekt eftersom de precis fått flytta in i de nya terrariet…

Vad ska jag göra? Vad kan det vara? Är det akut att åka in till veterinären? Jag har själv spydd idag så är hemma och är sjuk så kan inte åka idag.. Nu var de några timmar sen så kanske är piggare och kan åka in i morgon men tror ni att det kan vänta tills dess?

Sry för ett rörigt inlägg men hatar när mina djur är sjuka! Obestämd

Annons:
Sara B
2012-02-02 12:36
#1

insåg nyss att bilderna blev kassa ser ut lite som att hon har som ett jättelitet sår över högra ögat(det som inte var igengrott) Försökte tas nya bilder på henne nu och nu så syns de knappt längre att det varit något ser bara ut som ett litet rött sträck över högerörat. Jättekonstigt! Obestämd

Grodan
2012-02-02 12:38
#2

Du kan tvätta ögonen med lite koksalt. Sedan bör du se över kosten och mata bättre om du kan. Främst gröna råa grönsaker och mat som innehåller b-vitamin och omega fetter. Gärna rå.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-02 12:49
#3

Inget akut med veterinärbesök då?
Inget som smittar?
I blandningen jag har finns Axa grynblandning, bovete flingor, dinkelflingor, hirs, "räfflade" ärtor(förstår du var jag mena? :P) lite linfrö, solroskärnor och pumpakärnor.
Sen brukar de få annat beroende på vad vi äter här hemma. Salladsblad brukar jag ge då det är en grönsak som går hem och eftersom jag är gurkfantast så brukar jag försöka med gurka men det brukar bara grävas över och bli liggandes.

Grodan
2012-02-02 12:57
#4

Du kan börja med att badda/tvätta ögonen. Du skrev ju att idag är inte aktuellt ia f.

Pratar här om tillskottsfodret, färskfodret. Du bör ge dem spenat, gröna ärtor, broccoli, gröna bönor/gröna sojabönor, majs, alger, avocado mm som innehåller antioxidanter, svavel, mineraler och vitaminer som är bra för hud, hår, slemhinnor, immunförsvar mm.

Om musen inte blir bättre efter några dagar kan du uppsöka veterinär.

Ögonproblem är oftast ett sekundärt symtom på bakterie eller virus. Du kan få ett bredspektra antibiotika av veterinären att ge din mus/dina möss. Behandlar du alla är det störst chans att du blir fri från det. Behandlar du endast musen med ögonproblemen så kommer hon att kunna återsmittas av sina burkamrater…

Har du andra problem på dina möss? Nysningar, snörvel?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-02 12:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är en av bilderna som jag tog när hon satt i mitt knä lav kasst då jag greppade första bästa kameran som fanns… Men om man tittar så kanske man ser att ögat är lite igenklibbat?

Sara B
2012-02-02 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#4 Ska försöka badda lite på henne då tor inte de komemr att bli så poppis men de får hon stå ut med ;)
Det är är lite orolig över är att det såg ut att blöda vid högerögat nästan första gången jag hade henne uppe(bilden under) men inte nu längre så det kanske bara är jag som är nojig…

Blir lite majs för dem nu men de brukar vara så tråkiga knappt röra grönsaker, bara salladen.. Men blir lite majs nu sen får sambon handla lite annat som du nämnde på vägen hem, haha stackarn får två att ta hand om idag.

Den tjejen jag pratar om kan andas lite "högt" ibland mest när hon är lite stressad i en ny miljö har jag tolkat det som, det låter inte helt som Rossel och det kommer bara ibland men det kanske kan vara de endå?
Jag ska inte sära på dem då? De är ju bara två och har levt hela sitt liv tilsammans så känns lite hemskt att sära på dem…

Annons:
Sara B
2012-02-02 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Såhär såg hon ut nu när jag tog kort på de ögat som var igen grott

Sara B
2012-02-02 13:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Såhär ser det ut där hon var röd ser ut som en liten röd prick… Hah stackarn ser livrädd ut på bilderna. hon gillar inte kameran xD

Grodan
2012-02-02 13:33
#9

"Röda tårar"… dvs överdriven utsöndring av porfyrin. Tyder på infektion ja. Mycoplasma och något annat brukar det vara (läs artikeln Luftvägssjukdomar). Bästa sättet att behandla är genom att mata duktigt.

Att gå till veterinären med rossliga möss är att chansa. De kan bara gissa. De kan inte alltid sätta in rätt antibiotika, för de kan inte ta prover på möss. De är för små helt enkelt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-02 13:49
#10

Tack för hjälpen! :) Nu ska det läsas och vad de ska få mat nu tjejerna(hoppas bara att de äter det med för vi är dåliga på att äta grönsaker här hemma, advocadon kan jag dock äta upp resten av om jag mår bra ;D).
Det roliga(eller inte roliga men ironiska) är att de flyttade in i de nystädade(nyköpta) terrariet i tisdags tror jag de var och de är bara två stycken i en bur som är 45x45x45. Men jag får vara extra noga och bjuda på massor av godsaker, förhoppningsvis så blir det bra! :)

Tack igen för all hjälp ! Glad Är alltid så nojig om det är någon som är sjuk Obestämd

Camillhe
2012-02-02 20:47
#11

Funderar på om terriumet skulle kunna vara "boven". Hur är det med ventilationen och vad använder du för bottenmaterial?

Sara B
2012-02-02 21:31
#12

Har funderat på det också men känns inte som det borde de… Använder alspån som tidigare och det är ett exoterra terrarium så ska vara bra ventilation är ju nätat tak och ventilation under "dörrarna".
Hade dock ett nytt trähus som jag hade ställt in men tog ut det igen, vet inte om det kan ha något att göra med saken? Huset hade "övervåning". Kanske kan varit att de kissade på övervåningen sen sov där eller något, men känns lite långsökt?

Camillhe
2012-02-02 22:53
#13

Håller med dig, det är nog inte troligt. Men tänkte att man kan ju fråga iallafall. Jag håller med Grodan, färskmaten kan man göra väldigt antioxidant. Mixa gärna massa nyttiga grönsaker och bra animaliskt protein, vill de inte äta (har förstått att möss kan vara väldigt kräsna med färskmaten) så kanske man kan blanda det med lite barngröt som jag tror de flesta gillar. Blir de sämre eller ingen förändring så hade jag tagit de till veterinär. Men får du antibiotika utskriven så dubbelkolla dosen med folk här eller ngn muskunnig veterinär. Var bor du?

Annons:
Sara B
2012-02-08 11:27
#14

#13 Förstår tanken det var de jag funderade över också. Men jag förstår inte… Nu har det inte varit någonting var bara den dagen. Det enda är att jag tycker att hon kännts lite "latare" än vanligt ibland.

Har mixat lite av grönsakerna som grodan nämnde över och det belv hyfsat gott tyckte mössen och smakade i alla fall lite av dem och utan broccoli så tror jag att det skulle kunna fungera till människor också både ja och sambon och hunden smakade.

Grodan
2012-02-08 11:29
#15

#14 Hur mår musen nu?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-08 15:46
#16

#15 Man ska inte ropa hej förtidigt… Hon mår bra har jag tyckt att det verkar så i veckan tycker som sagt att hon varit lite lat och sätt lite "klumpigare" ut men tänkte att det kunde bero på att hon inte rört sig så mycket som hon brukar men kanske ätit som vanligt så då har hon lagt på sig lite(hon brukar vara den pigga och den som är mest frammåt och nu har det varit tvärtom).

Men nu har jag haft dem ute på bordet en stund inte kunna ha det tidigare i veckan för har varit hundvakt. Och jag tycker att hon ser lite ihoptryckt ut nästan när hon går och går skumt! Filmade lite nyss lägger in den sen… Ska bara städa klart buren och få in flickorna innan! :)

Sara B
2012-02-08 16:41
#17

Vad tiiiiiid det tog för min dator att lägga in videoklippet på youtube….

Tycker att det ser ut som att hon går konstigt om du tittar speciellt när hon går med rumtan emot. Obestämd Återigen sry för urkass kvalité och att det låter konstigt är mitt autofokus som inte fungerar alls som det ska…

Btw. uppmärksammade två saker förut, dels att jag tycker att pälsen blivit lite mer "tråkig" kan man säga så? :P
Sen så tyckte jag att det såg ut som att min andra hona putsade henne runt ögat förut(satt en bit bort och de var i en äggkartong men endå..)

(Ignorera den stökiga soffan i bakgrunden Oskyldig)

Grodan
2012-02-08 19:12
#18

#17 Ja, hon är i mkt dålig kondition. Det är något mer allvarligt som är huvudproblemet och du bör nog gå till veterinär för att försöka ta reda på vad det är och ifall du kan göra något åt det. Kanske antibiotika-kur behövs. Du bor ju nära Uppsala, kanske djurdoktorn(Ywon Roschat) kan vara något? De har ju lyckats bota flera sjuka möss.

Jättebra att du la upp video!!! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-08 19:58
#19

Då ska jag försöka få en tid där så fort som möjligt!
Tack för hjälpen!
Ska jag ta med den andra tjejen till undersökningen också? Hon är hur pigg som helst men kanske är bäst att de får kika på henne när vi ändå är där?
Tror du att det kan vänta till fredag?
De hade inga tider i morgon om man tittade på nätet och jag jobbar nästan hela dagen då =/
Kan göra något extra för att hon ska må så bra som möjligt tills dess? Städade ju terrariet idag och de har fått rå köttfärs och sallad nu.
Oj vad frågor det blev hihi…
Du får ta betalt för sjukrådgivning Grodan ;D

Grodan
2012-02-08 20:17
#20

Jag tycker att jag hör Rossel nu när jag kollar igen. Om du håller henne nära ditt öra hör du inte det också då?

Den andra musen behöver inte följa med, men det skadar inte heller att ta med den. Både som sällskap och ifall det är något veterinären vill se som kanske den andra musen visar.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sara B
2012-02-08 20:33
#21

Jag tror att det du hör är autofokusen som spökar… För nu är hon knäpptyst eller så är jag halvdöv och det är jag ju också men tycker inte att jag hör något i alla fall.

La in en liten halvvarm kökshandduk nu(sambon ligger o sover i soffan så han fick lyfta på ryggen och värma upp den lite ;P) under ett hus i buren, nu sitter hon på den och putsar sig för fullt… Söt är hon i alla fall och bajsar är jag säker på att hon gör då hon testade det i min hand nyss.
Usch tycker att hon verkar sämre och sämre… Hade henne ju ute i handen igår o då klättrade hon ju lite på min tröja och verkade helt okej…

Grodan
2012-02-08 20:39
#22

Sant, det är nog ett annat ljud, ett mekaniskt…

Tror hon behöver värme en längre tid, kan du ställa buren nära ett element eller har du någon värmedyna el dyl som du kan lägga nära buren?

Har du erbjudit välling, gröt el dyligt?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-08 20:39
#23

Det är kameran, testade att filma nu på ingenting och la in o det låter en del så det du hörde är nog kameran… Glad

Grodan
2012-02-08 20:43
#24

I a f så ser jag en mus som är mager, hopkrupen, rest päls vilket alla tyder på akut sjukdom. Musen kan vara kall, ha svårt att hålla värmen, äta dåligt och ögonproblem som sekundärt symtom. Huvudproblemet kan vara typ vad som helst, men vanligast är luftvägssjukdom.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-08 20:50
#25

Jo hon känns ju inte pigg alls idag… =/
Jag tycker nästan att hon ser stor ut men det är nog bara för att hon inte ser så smidig ut som den andra tjejen längre och är så ihopkrumpen. Eller är hon också för mager Lotus asså? Hon syns lite klättrandes i videon.
Har inget av det hemma tror jag tyvärr välling o gröt asså…
Kan lägga en värmedyna under terrariet och ställa det vid elementet bara det inte blir för varmt?
Jordgubbsfil känns inte speciellt nyttigt och inte så gott varmt heller kanske? Har inte ens vanlig mjölk hemma =/
Jordgubbsfilen innehåller: Högpastoriserad mjölk, jordgubbspuré 4%, socker 4%, majsstärkelse, naturlig arom,förtjockningsmedel(pektin), filkultur.

Sara B
2012-02-08 20:59
#26

Nu äter hon av köttfärsen :)

Minoth
2012-02-08 21:06
#27

Du kan alltid hälla varmt vatten i en flaska och vira in det i en handduk. Du ska nog se att hon kommer lägga sig brevid och värma sig då.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Sara B
2012-02-08 21:07
#28

Värmde handduken en kort stund i mikron det fungerade också. Ska hitta en flaska också :)

Grodan
2012-02-08 21:08
#29

#26 Det är bra att hon äter.

Den andra musen ser frisk ut, det lilla som syns av henne.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-08 21:15
#30

#29 Skönt att höra! :) Haha jo la ju inte fokus på henne i videon men hon får följa med till veterinären hon också. Ska ringa till djurdoktorn i morgon när de öppnar har smsat också så de svarar väl såfort de är på plats.

Camillhe
2012-02-09 00:58
#31

Jag gillar djurdoktorn, de har varit till stor hjälp när jag bett veterinärer här nere som inte kunnat dosering för råttor ringa dit. Men jag vill ändå ge dig ett råd gällande dom. Köp inte deras vitaminer, mineraler, foder eller annat hopkok. Säger dom att din mus behöver antibiotika så ber du om recept på antibiotika (eller ibland kan dom ge det i flaska) men de brukar alltid rekommendera sina egna ickereceptbelagda grejer också och det tycker inte jag att du ska gå på.

Musen behöver inte sånt, bara se till att mata den ordentligt och ge den medicin.

Sara B
2012-02-09 08:55
#32

#31 Tack! :) Ja vi får se vad de säger ska dit vid 10 idag. Hon har varit uppe och vandrat lite nu på morgonen i alla fall… I och för sig bara från ett hus till matskålen och sen till det andra huset men endå! :)

Sara B
2012-02-09 12:34
#33

Nu är vi hemkommna igen, hyfsat fattiga men glada i alla fall.
Tjejen hade någor problem i vänstra örat tydligen. Men hon trodde att det skulle gå bra och när vi var hos veterinären så var lilla porsche faktiskt ganska pigg(fast hon fastnar i allt hon går på).
Fick med mig en "spruta" med antibiotika och sedan fick jag med mig något av deras 1:a hjälpen pulver också(Jag har ju så svårt att säga nej o så farligt dyrt var det inte och det var en stooor burk). Hon tyckte att jag skulle blanda i det tillsammans med barnmat och eftersom de endå får barnmat ibland så kan jag ju testa, det kan juh inte vara dåligt eller hur?
Det bästa var att det inte var någonting som smittar trodde hon så förhoppningsvis så klarar sig lilla Lotus och kan gosa med sin syster hur mycket hon vill! Glad

Grodan
2012-02-09 12:41
#34

#33 Vem träffade du?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sara B
2012-02-09 12:50
#35

#14 Det var Ywone Glad

Grodan
2012-02-09 13:07
#36

Dum fråga: hur kändes besöket?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-09 13:16
#37

#36 Haha jo men de kändes bra, fast undersökningen gick ganska fort tycker jag. Hon lyssnade lite på musen tittade på när hon gick o såg att hon gick lite konstigt med huvudet också. Så hon kikade i öronen också och sa att hon inte såg hela vägen in till trumhinnan men att det inte såg bra ut i det örat. Sen skulle jag höra av mig om hur jag tyckte att allt gick.
Sen hämtade hon medicinen och visade hur jag skulle mata henne och sen var det klart typ :P
Men det kändes väl bra förrutom att jag blev 755kr fattigare men vi får hoppas att det var värt det! :)

Minoth
2012-02-09 13:26
#38

755 kronor. Billigt om man jämför att åka på undersökning med fågel kan jag säga!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-02-09 14:32
#39

#37 Jag tror det är jätteviktigt för oss att få veta att du fick ett bra bemötande och att veterinären var/är mkt erfaren med möss. Många blir avskräckta av oerfarenhet, okunskap och dålig attityd (de ser inte möss som patienter med behov, utan det är mer en plåga att ni är på besök).

Hoppas nu verkligen att musen blir frisk.

755 kr är ju inte direkt något som varje musägare har råd med tyvärr. Hur ser fakturan ut? Vad kostar varje del?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-09 17:13
#40

#38 Haha kan gissa de, en kompis har nyss betalat runt 20 000kr för sin hunds veterinärbesök =o Hon har den försäkrad men är inte säkert att hon får ut något på försäkringen tydligen… Superkonstigt =/

#39 Jo men jag tycker att de var trevliga och verkade bry sig. :) Hon hanterade musen väldigt bra och vant i handen tycker jag. Även fast porsche just nu är betydligt lugnare än vanligt så kan det ju vara svårt att få henne sitta helt stilla och bli undersökt.

Haha ja nu hoppas jag verkligen de 755kr är många möss annars…

Undersökningen kostade 450kr sammanlagt
( Poliklinikavgift: 250kr och Konsultationsavgift: 200kr)

Medicin: 160 kr

Docktorns produkter(pulver): 145kr

Grodan
2012-02-09 17:25
#41

#40 Tack för att du delar med dig! Jag hoppas att din lilla musa blir frisk!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sara B
2012-02-09 17:29
#42

Det är jag som ska säga tacka för all hjälp! :)
Haha ja de hoppas jag verkligen. Fast gud vad mycket enklare det såg ut när hon medicinerade än vad det var :P Men får hoppas att hon får i sig det hon ska i alla fall :)

Grodan
2012-02-09 18:27
#43

#42 Berätta. Hur gjorde hon?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-09 18:39
#44

#43 Svårt att förklara, hon höll upp musen i handen och höll fast den så att huvudet stack upp sedan tog hon sprutan vid munnen musen öppnade och fick sin droppe. Jättesnabbt och smidigt. 

Jag hade lite mer fajt kan jag säga, men är för feg för att hålla hårt så hon slirkar ju sig uppåt…
Aja vi får väl öva ett tag nu både jag och porsche. Hoppas bara att hon inte blir rädd för mina händer efter detta =o

Camillhe
2012-02-09 19:47
#45

Jag är glad att ni blev bra bemötta och fick medicin, men jag blir så less på att de praxar på ALLA sina hemgjorda grejer., Det är ändå en 130-150 kr extra du fick lägga på en produkt du inte behöver.

Upp till toppen
Annons: