Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

Om sajten (INFO) Avel & Uppfödning Beteende, hälsa & skötsel Bur, strö, inredning & tillbehör Fikarummet! (OT) Kluringar Filmer Fotografier Förening, utställning & träff Genetik, färger, hårlag och teckningar In Memorian Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner Leksaker och aktivering Länkar | Links Mat och utfodring Möss med djur och människor Namnförslag & namnförklaring TÄVLINGAR Ö Gamla tävlingar
Mat och utfodring

MSM Svavel

2012-02-02 13:24 #0 av: Grodan

Svavel är ett ämne som finns i varenda cell i vår kropp, det är kroppens 8:e mest förekommande ämne, i vikt räknat. Det är en viktig beståndsdel i proteinen kollagen och keratin som bygger upp bland annat brosk, senor, hjärna, bindväv, muskler, skelett, hud, hår och naglar.

I råa gröna grönsaker, kött och fisk finns svavel. Svavel förstörs av värme, så upphettad mat innehåller alltså nästan ingen svavel.

Svavel är bra för hud, hår, leder, immunförsvar, har anti-inflammatoriska och smärtlindrande egenskaper mm.

Vid brist på svavel kan man köpa ett pulver som heter MSM svavel och blanda ner i filen eller i ett glas vatten. Till djur kan man strö lite över deras mat eller blanda ner i gegga som man ger dagligen.

Jag har själv påbörjat en "kur" med MSM svavel på mig själv och min hund. Skrattande

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2012-02-02 15:16 #1 av: Lamina

Och jag som trodde svavel var farligt. Förvånad

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Anmäl
2012-02-02 15:35 #2 av: Ratata

Lite konstig fråga kanske men luktar pulvret ägg? När man klättrar upp på en aktiv vulkan luktar det verkligen äggfjärt och det beror på allt svavel som bolmar ur... Sitter och eftermiddagsfilosoferar lite...

#1 Att elda svavel och andas in ångorna är inte det nyttigaste man kan göra direkt. Då kommer huvudvärk och illamående som ett brev på posten, det kan en experimenterande kompis intyga ;)

Anmäl
2012-02-02 16:02 #3 av: Sara B

Spännande, smakar det något? :P

Anmäl
2012-02-02 18:00 #4 av: Camillhe

Msm är jättebra, här kan ni läsa mer om det. Jag har gått på en kur för att försöka bota min allergi mot vissa födoämnen men jag var inte så fokuserad så glömde det ganska snabbt.

Jag var nere hos tillverkaren i länken ovan, Anders, för ett par månader sedan och funderade på att köpa msm till min gamla hund, men då rekommenderade han glukosamin istället.

Anmäl
2012-02-02 18:32 #5 av: Grodan

#2 Nä, det luktar svavel.

#3 Nä, det är så liten mängd. Jag har precis börjat och tar då ett kryddmått. Jag ska upp i 1-3 teskedar per dag. Hur mkt hunden skall ha vet jag ej... kanske 1 tsk?

#4 Kyss

Anmäl
2012-02-02 18:42 #6 av: Lamina

#2 OT men... Har du klättrat upp på en aktiv vulkan..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Anmäl
2012-02-02 18:43 #7 av: Grodan

eller har hon studerat äggfjärtar mkt...? LOL

Anmäl
2012-02-02 18:47 #8 av: Grodan

Vill gärna länka till en härlig sida jag precis upptäckt. Det står inte så mkt om svavel där tyvärr, men ändå: alternativmedicin

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.