Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 1080 ggr
Charlie2006
2012-02-04 12:54

(K) Möss köpes

Jag är ute efter 2-3 engelsktypade korthårs möss i black/extreme black, blue, Lilac och/eller creme, utan tickade, inte heller tan/fox. Colorpoint och siames är av intresse också. Letar också efter 1-2 abbesiniermöss.

Mössen som flyttar hitt bor här livet ut, dom har öppena burar till den mån det går, det vill säga om musen är rymnings benägen så funkar det ju inte så bra. ;) Dom får egenblandad basfoder, och varierad färskmat dagligen. Och såklart så åker jag in till vetrinären om musen/mössen skulle vara dålig/a.

Dom får även komma ut varje dag och springa av sig och vara med mig, deras burar är berikade, och varje gång jag gör rent i buren möbleras det om.

Mössen ska vara så tama att dom inte springer iväg så fort dom hör ljud eller när man kommer nära, och vara uppfödda på bra mat.

Jag bor några mil utanför Göteborg, men om du bor i övriga sverige är det inte så stort problem. Pm:a eller maila magnussonfrida@hotmail.com

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
[aammE]
2012-02-04 14:09
#1

Min sambo föder upp siamese och extreme siamese, i nästa parning (tror han ska sätta ihop dem idag) så kan det komma siamese och black (väääldigt svarta är hans black, de är extremebärare) som då kan vara extremebärare.

I den här tråden står det hur man skall gå tillväga för att få köpa möss av oss:
http://mus.ifokus.se/discussions/4f2c6d0488f47273c90013a1-intressekoll-pa-kull?participating-1

Vi bor i Göteborg.

Charlie2006
2012-02-04 14:19
#2

#1 Kan vara av intresse :) är honan och hanen engelsktypade?. Kan skicka iväg ett pm:a om hur dom kommer få det, fast det mesta står här i tråden. :) Nära till er är det ellerfall, så då kanske man kan komma och hälsa på så man hittar rätt möss till sig. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[aammE]
2012-02-04 14:20
#3

#2 Ja, han avlar bara på engelsktypat. :)

Muszimba
2012-02-08 06:56
#4

Om du kan ta dig till Tånga Hed i vårgårda lördag den 25:e februari, så kommer det att finnas möss till salu där. Svemus har utställning där den dagen.

Charlie2006
2012-02-08 11:22
#5

#4 Det svåraste är väl att bara välja några stycken isåfall. Skäms Flört Men vet inte hur tåg/buss förbindelsen ser ut.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Grodan
2012-02-08 11:28
#6

#5 Kanske kan man använda denna? Reseplanerare - Västtrafik


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2012-02-08 12:04
#7

#5 Det finns både tåg o buss i alla fall. Jag åker tåg!

MvH  Tsunamis

L8sson
2012-02-08 20:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag har Nikon som får ungar vilken dag som helst, inga reggade ungar eller föräldrar tyvärr men hon ska vara engelsktypad. (kolla bild). Jag finns i värmland/forshaga

Charlie2006
2012-02-08 21:03
#9

#6-#7 Tänkte mera till själva lokalen, hur nära det ligger närmaste hållplats. ;)

#8 Jätte söt, men är tyvär inte ute efter fläckiga möss, men om det skulle komma en solid unge kan jag vara intresserad. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

kimky
2012-02-08 23:32
#10

Hej,har några honor som vi skulle kunna tänka oss sälja!

Det är Black(Extreme Black?),Blue och Siamese Fox efter TAM´s My Most Wanted,extreme black satain korthår och mamma är en egenuppfödd Blå tan,korthår svensktypad så de är korsningstypade.. De påminner dock nästan helt efter engelstypade i utseendet,riktigt vakra djur ^^

Färgen på dom är Black,tårna är lite för ljusa för att vara extreme tycker vi samt de Blå är tickade tycker en del medans en del inte då så lite vad du tycker.. Bilder på djuren finns på www.brunstorp.n.nu på lite av djuren. Ingen av de svarta eller blå har varken fox eller tan :)

Charlie2006
2012-02-11 11:44
#11

Jag kommer nog åka till utställningen och undrar om någon kommer ha abby möss med tillsalu ?

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Charlie2006
2012-02-18 00:50
#12

Istället för att starta ny tråd skriver jag här. Söker inte abbys längre.

Söker därimot bra typade korthårs (eng) möss (med bra färg) som ska användas i min påbörjade Recessiv yellow avel, det får inte vara RY i deras stamtavla på ca 10 led åtminstånde (då jag måste få bort ev Dominant Yellow hos mina nya möss).

Ser helst att dom inte är tecknade, men kan se bort det, dom ska inte vara tickade, pointade eller tan/fox. En hona och en hane, obesläktade (dessa kommer dock inte paras med varandra). Framförallt black och chocolate är av intresse. Kan även se bort bl.a astrex, satin och tan, om musen/mössen har allt annat jag gillar. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Tsunamis
2012-02-18 07:23
#13

aammE pratade om en planerad black tan x choklad tan parning och ville veta om folk var intresserade. Tror inte du behöver vara för skraj för tan nu i början. Bara ett tips!

MvH  Tsunamis

Annons:
Charlie2006
2012-02-18 10:19
#14

#13 Vill hellst inte ha in tan, men som jag skrev kan se bort det. Vart skrev hon om den planerade parningen?

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2012-02-18 10:45
#16

Tan är faktiskt inte något större problem. På RY syns inte tan Flört, och i övrigt är genen dominant och är lätt att få bort (fast inte på RY där den inte syns, men spelar det någon roll då?)

Köper du tan, kan du se direkt om den röda färgen är bra eller dålig!! Det är ett plus.

Sedan skulle jag inte använda svart till RY, för då får man lätt in mer sotning. Chocolate/tan, agouti med verkligt bra röd tickning, så kallade golden agouti, eller cinnamon med bra rödton. Sedan finns de rödögda varianterna argente. Fast då får du in rödögdgenen som ger fawn.

Ljusare färger på möss, till RY-avel, skulle jag själv se efter att de var jämt färgade på sidor och rygg.

En chocolate-mus till RY ska nog inte vara för mörk chocolate-färg, men ha en bra och tydlig varm rödlyster.

(Alla färger som är bra att avla RY med, kan vara mkt svåra att få tag i. Vet jag av erfarenhet … )

Charlie2006
2012-02-18 11:10
#17

#16 Vill man verkligen ha in tickat i RY färgen?. ;)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
2012-02-18 11:27
#18

#17. Jag vet inte, Frida. Jag har inte kommit så långt än, men Roland som har Chillourarea (som min RY-gen härstammar från) avlar RY med bl a golden agouti, med gott resultat.

RY-genen e/e är epistatisk (dominant över) alla gener på A-lokus. RY döljer alltså både A(y) (som ger färgen DY), A (agouti), a(t) (tan), a (nonagouti).

Men du har rätt i att de andra generna ändå påverkar RY-färgen. Så, jag kan inte svara på din fråga. Än Flört. Inte förrän jag själv fått fram RY baserade på golden agouti.

De RY jag har hitills, är baserade på chocolate/tan.

ariama
2012-02-18 11:29
#19

Kanske får du göra en ny köpes-tråd, som är lite mer renskalad och enkel att läsa. Den här tråden är intressant, men börjar kanske bli rörig om man som säljare bara vill veta vad du vill köpa? Glad

Charlie2006
2012-02-18 11:36
#20

#19 Hehe jag det kanske är en idé, tänkte göra det nu när jag söker möss till RY aveln, men känndes som man hade för många köpestrådar då SkämsFlört ändå om man bara har denna tråden.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
Tsunamis
2012-02-18 11:36
#21

Tänkte precis säga att e-genen på andra djurslag är iaf inte känslig för agouti/tickat men ariama sammanfattade det hela så bra. Viktigaste är att om man vet eller ser att färgen man parar med har bra rödhet dvs magen på tans är mörkt röd, färgtonen på (golden) agoutis eller choklad. Rufism eller de polygener som styr rödheten handlar det om :)

MvH  Tsunamis

ariama
2012-02-18 12:05
#22

Ja, precis, Tsunamis! Fast jag är inte så kunnig när det gäller e/e på andra djur, men det är ju onekligen av intresse!

soria
2012-02-19 04:23
#23

#1 Will be possible make list of sale soon and send it for me too?:)

Upp till toppen
Annons: