Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 740 ggr
MimmiLS
2/5/12, 8:09 PM

Hanar?

Vi undrar hur ni som föder upp möss gör med era hanar?

Om ni har de tillsammans, och isf hur ni gör vid parning?

Tacksam för svar :)

Annons:
Grodan
2/5/12, 8:40 PM
#1

Jag har mina hanar i grupper. Oftast är de släkt, bröder eller far med söner eller så är de kanske kusiner.

Hanar som ej kan leva i grupp använder jag ogärna i avel (säljer som sällskapsmus om han har bra temperament). För att utröna om hanarna funkar bra i grupp väntar jag länge med att använda dem i avel. Ogärna innan de är 1 år gamla. Många hanar kan jag ta ur sin hanflock, para med en hona och sedan sätta in till flocken igen, utan att det uppstår några stridigheter. Men jag vidtar ändå försiktighetsåtgärder och är beredd på att det inte fungerar.

I många fall har jag hanar i små grupper, två och två, och för att bägge hanar skall vara i samma fas i livet och ha samma dos av testosteron kan jag ta dem bägge i avel samtidigt. De får då bägge flytta ur den bur de samsas om och flytta in i var sin ny bur med en hona. När de bott med var sin hona i ca 3 veckor får de flytta ihop i sin gamla bur igen. Det brukar sällan bli något tjafs. De luktar på varandra, kanske rullar runt lite, men sällan blir det bråk på allvar.

Ungefär så gör jag. Inte alltid lika. Det är ju individer och jag får anpassa mig efter dem…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MimmiLS
2/5/12, 9:01 PM
#2

Okej.

Om du har en större grupp med hanar än två och två hur gör du då?
Sätter du in den hane du vill para med honan i tre vckor då med, och sen tillbaka?

Är nyfiken på hur det funkar.

Nu har ju vi bara en hane, som nu går med honorna för parning. Men sen känns det elakt om han ska få gå ensam.. Så därför undrade vi. Hans "bror" som vi köpte honom med avled starx efter hem komst tyvärr. 
Vi funderar på om vi skall köpa en eller fler till som sällskap till han eller hur vi ska göra nu.

Vi vill inte heller spara hans söner då vi vill para de hanar vi har med de honorna som vi har hemma. Så att vi kan hålla sten koll på att det inte blir nån inavel här.

Exoticas
2/25/12, 5:05 AM
#3

har du flera mödrar i olika kullar från olika mammor kan du väl spara en son? annars bör du försöka att få tag på en äldre säker hane så har de stor möjlighet att gå ihop :)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

ariama
2/26/12, 7:59 AM
#4

Det stämmer, att det finns mushanar som fungerar ihop. Antingen bröder, eller far med söner, eller kanske till och med obesläktade.

MEN - det är ingen självklarhet!!

Innan man börjar exprimentera med sådant, ska man för det första vara väl förtrogen med både sina egna möss, och möss i allmänhet.

För det andra ska man ha bra uppsikt över dem!!

För när det INTE fungerar, är konsekvenserna riktigt illa.

Att det fungerar en dag, behöver inte betyda att det fungerar nästa dag!!!!! Och när det slutar fungera, är den dominanta hanen ute efter att döda!!!

Jag har sett hanar som varit allvarligt skadade (inte egna, jag törs inte).

En var söndertuggad med djupa och infekterade bithål i bogen på båda sidor, den stackars hanen fick avlivas. En far med två söner, den andra sonen klarade sig för han lyckades rymma ur buren.

En hane såg jag på utställning, fullt med "vita hår/små vita fläckar" på baken, ärr där pälsen blivit vit där den vuxit ut igen.

Och jag vet hanar som "hittats döda obegripligt" i hanflocken.

Mushanar, liksom andra djur, kan faktiskt mobba ihjäl varandra, dvs stressa ihjäl, utan att angripa fysiskt. Det är sånt man måste ha öga för.

Likaså måste man förstå, att även om mushanarna sover sött tillsammans i en hög när man tittar till dem, kan de nattliga slagsmålen eller mobbningen vara obärmhartig.

Att ha hanar ihop, på en annan plats än inne i sin lägenhet, vill jag absolut inte rekommendera!!

Börjar slagsmålen, utan att man har koll på det och kan ingripa omedelbart, är det faktiskt djurplågeri. Muständer är vassa och starka och kan göra stor skada när de används för det ändamålet.

Upp till toppen
Annons: