Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1591 ggr
Huldan
2012-02-08 21:11

Handmata,HJÄLP

Har sökt men hittade ingen bra fakta.

Har fem stycken tvåveckors musungar, honan åt upp en unge så sent som idag och nu vågar jag inte låta dem vara kvar.

Vad ska jag mata med? Hur ofta?

Annons:
Huldan
2012-02-08 22:01
#1

Snälla någon svara.

Är var fjärde timme för sällan?
Funkar mjölk och utvispat ägg?

Grodan
2012-02-08 22:06
#2

Vi hade en liknande tråd för inte så länge sedan: Kan jag ta bort henne?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-08 22:08
#3

Har läst och sätt inlägget men har tyvärr inget svar alls.
Jag vet inte om man ska ta bort ungarna från mamman överhuvud taget men vet inte alls och är också nyfiken på vad du får för svar…

Huldan
2012-02-08 22:31
#4

Grodan: Tack, fick lite hjälp därifrån i alla fall.

Sara B: Tror det annars hade slutat med att hon käkat alla, var elva i början.

Undrar dock fortfarande hur ofta, och hur snabbt man ska trappa ned.

Sara B
2012-02-08 22:35
#5

#4 Oj då ja det lät ju lite extremt… Då förstår jag! :)

Grodan
2012-02-08 23:06
#6

#4 Jag vet inte riktigt. 2 veckor är ganska stora bebisar så du kan mata dem mätta och sedan se om de vill ha efter 4 timmar…

När och om jag matar bebbs som saknar moder - vilket inte händer så ofta - så gör jag det till de är 4 veckor. Jag slutar inte innan. Den sista veckan får de endast en gång om dagen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Huldan
2012-02-08 23:12
#7

Okej, tack för svar!
Har du tips för hur jag får i dem mat? imorgon kommer jag få sprutor och pipetter, just nu har jag inga bra "nappflaskor"

Grodan
2012-02-08 23:33
#8

Många tar cykelventilgummi och fäster på en 1ml spruta för att använda som "nappning"


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Huldan
2012-02-08 23:47
#9

Klarar de sig till imorgonbitti? För just nu vägrar de äta och har som sagt inget att mata med.

Grodan
2012-02-09 00:24
#10

Det är väldigt lång tid för en liten musunge. Klarar sig gör de kanske, men de blir svaga och kan få hälsoproblem, kanske även defekter på organ och system i kroppen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
2012-02-09 10:26
#11

Hej! Jag kan bara tipsa dig om att dom behöver mat ofta i den här åldern oavsett art. Jag har själv råkat ut för samma situation innan men med guldhamster hona som kom hem till mig dräktig för några år sedan. Jag fick handmata dom. Jag hade inte heller någon bra "nappflaska" och fick improvisera eftersom bebisarna var så små. Jag flikade till en tygbit och doppade i modersmjölkersättning så fick dom snutta på den. Jag införskaffade en sådan där smal "spruta" man får med axilur (avmaskning för hund/katt) som jag sedan matade dom ur. Så här i början skulle jag tippa på att dom behöver mat ca 1 gång i timmen sen kan man nog utöka tiden. Är ingen expert på tiden och kommer faktiskt inte ihåg hur ofta jag gav dom till en början. Tuffast är att gå upp flera gånger per natt. Men det är värt det när dom överlever. Min kull bestod av 10st små liv som sedan blev 6st och dom 6 överlevde.

Mymlan
2012-02-09 12:25
#12

Jag har mailat dig, tyvärr såg jag inte detta förren nu..

Då jag haft mus bebisar så har jag alltid haft hemma Esbilac modersmjölkersättning för hundvalpar hemma utifall att, då slipper man bli stressad ifall ngt händer och allt är stängt.

Fast då jag nappade bebisar anv jag ingen gummitutt på sprutan och det gick bra alla 10 ungar klarade sig och blev nästan 2 år gamla..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Charlie2006
2012-02-09 12:44
#13

Jag skulle väll tycka att 4 timmar imellan är för lite. Har själv nappat upp både musungar (ca 3-4 dagars) och hamsterungar. Mins att jag som mest hade imellan 2 timmar, mellan matningarna (dom hade väll klarat sig längre imellan, men vågade inte). Musungarna matade jag i början 2 ggn/timmen.

Det jobbigaste som #11 skriver är att gå upp på natten. Jag sov inte på flera nätter i början, tur var att jag vart ledig i några veckor. men det är bra att dom ändå är tillräkligt gammla att hålla värmen någulunda bra själva och inte behöver mat lika ofta. Mina fick bo över en värmematta i en mössa brevid sängen. Flört

Hoppas det ska gå bra för dessa små, men då dom inte är allt så små så kommer det nog gå bra. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
Huldan
2012-02-09 17:27
#14

Idag har de fått mat ungefär vara annan timme, lite oftare. Tänkte fortsätta med det, men de är ju ändå två veckor, när skaman trappa ned på matandet?

Ger dem kattmjölksersättning (fanns inte annat att få tag på) men blandar med olja/smör för att få upp fetthalten och ned proteinet så, det blir bätte balans.

Använder pipett eftersom 1ml-spruta var för stort.

Grodan
2012-02-09 18:29
#15

#14 Oki. Pipett kallas ju 1ml-spruta för också… Berätta gärna vilken pipett du använder… och vart du hittade den

Själv kör jag med silicon-nipple som jag sätter på 1ml-spruta


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Huldan
2012-02-09 21:38
#16

Det är en pipett av den typ som används i kemisalar, fick den från skolan. Kan kolla vad de heter om någon är intresserad. De är helt i mjuk plast och har smal spets.

Vad är silicon-nipple?

Grodan
2012-02-09 21:46
#17

#16 ah… hört om några små som man använder till engångsögondroppar eller linser eller nåt… minns inte riktigt

det är liksom inte min grej att tipsa om att man ska nappa ungar, tycker naturen ganska bra sagt vad den ville säga när det blev fel med modern…

visst, jag har nappat en kull musungar på 10 st och jag var inte där dygnet runt. jag jobbade heltid och var helt enkelt inte hemma… de fick mat 2-3 ggr per dygn första 2 veckorna. de var 1-1½ vecka när modern blev sjuk… jösses nu minns jag inte ens vad som hände med henne… tror hennes mjölkproduktion gick åt pipan… i a f levde ungarna i kullen till 2 års ålder, men det var en sådan linje med långlivade och supersnälla musar och därför tog jag mig tid och ork att nappa dem… det är också nästan 10 år sedan…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Huldan
2012-02-09 21:58
#18

Kommer absolut sätta avelsförbud på ungarna, för något fel är det ju på mamman, men eftersom de såg friska och starka ut hade jag inte hjärta att avliva dem. De är ju bara fem stycken, och jag tycker de är värda att rädda.

Om någon vill läsa om hur det går med ungarna dag för dag har jag en gammal råttblogg jag kommer använda:

Http://www.matildasrattor.blogg.se

Grodan
2015-10-25 14:38
#19

Gammal tråd, men nyfiken. Hur gick det med dessa möss?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Huldan
2015-11-09 02:20
#20

De klarade sig alla fem :D Matade väldigt ofta första dagarna, klev upp flera gånger på nätterna och musungarna fick följa med till skolan (naturbruksgymnasium som tur var) och jag matade på raster och under lugna lektioner. De blev normalstora och fina allihopa men de flesta dog rätt unga pga tumörer.

Annons:
Huldan
2015-11-09 02:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Bilder!

Grodan
2015-11-09 19:19
#22

#20 Duktigt gjort av dig! En stor eloge. Inte alls om klarar eller orkar det.

Tumörerna hade de nog kanske fått ändå.

#21 aw ❤️


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Skogshumblan
2015-11-10 16:14
#23

Så fina de var. Och heder till dig som ville kämpa för dem.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Upp till toppen
Annons: