Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1017 ggr
Sara B
2012-02-12 11:31

Porsche Carreras tillfriskningstråd:)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu tycker jag att det är dags för en tillfriskningstråd. Tänkte berätta hur det går med att försöka få lilla Porsche på bättringsvägen.

Ja min lilla porshe visar ju alla symtom på att inte vara frisk… Så jag var hos veterinären och betalade massvis med pengar. Hon undersöktes och hon hos djurdoktorn trodde att det beror på att Porsche har något problem med vänsterörat.
Nu har jag då påbörjat medicinering med antibiotika två gr om dagen i tio dagar och sen ger jag henne även ett pulver blandat med barnmat för att hon ska få i sig alla vitaminer och lite vätskeersättning(blandar även ut barnmaten med några droppar vatten).

Det ska bli lite spännande att se vad som händer och jag hoppas verkligen att hon blir frisk. Tänkte lägga upp lite bilder och videos o så på tjejen framöver.

Här är en länk till lite vad vi skrivit om sjuklingen innan:
http://mus.ifokus.se/discussions/4f2a720ed4ebea6e3300e96d-hjalp-ogoninflammation?participating-1

Annons:
Sara B
2012-02-12 11:36
#1

Här är en video på hur hon gick i onsdags tror jag det var om jag inte minns fel, sedan var vi hos veterinären i torsdags.
Här tycker jag ändå att hon känns ganska pigg då hon för det mesta ligger still numera.

Tänklte se om jag hinner filma hur hon går idag så kan vi se om det syns någon förbättring. Glad
Jag har börjat tycka att det känns som att ryggraden är lite sne men det kanske är för att hon har krupit ihop så länge… Känns som att veterinären borde har uppmärksammat det om fallet skulle vara så?

Grodan
2012-02-12 14:47
#2

Ah, tillfriskningstråd är underbart! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-12 15:04
#3

Här är en video från idag. Det som låter i videon är dels kamerans, autofokus, tv:n, diskmaskinen och min "bebis röst" :P
Hon har börjat bli mer tveksam mot mig sen jag började ge henne med medicinen i sprutan, det gillar hon inte alls och man känner sig ju jättedum! Hon kommer helst inte ens upp själv i mina händer längre… =/ Men det är det värt om hon blir frisk. Får börja om med lite "hand"träning sen efter all medicinering.

Ser ni att hon klättrar? :) Och att det går bra? Känns som att hon är lite piggare i alla fall.

Grodan
2012-02-12 15:12
#4

Porsche ser fortfarande väldigt hopkrupen och mager ut. Hennes päls är uppruggad och hon nyser.

Vilken medicin ger du henne? (Nyfiken samt kan vara viktigt att ta reda på om det verkligen är korrekt eftersom hon nyser och har flera symtom)

Vissa mediciner är mkt äckliga och självklart gillar inte musen att du ger den det, du kan då efter att ha gett medicinen ge musen något extra gott som du VET att musen gillar och äter även om den är sjuk - något som inte bråkar med medicinen… ex så skall inte mjölkprodukter eller produkter som innehåller kalk ges i samband med medicinering med tetracyklin


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-12 15:28
#5

#4 Jo jag vet hon känns ju inte alls 100% =/ Men lite piggare i alla fall till o från :)
Ger henne Engemycin.
Dock så är hon inte mycket för att ät ur handen överhuvud taget… Fel mus som blivit sjuk för att muta med mat, det är Lotus som älskar mat. Har försökt med allt möjligt men det duger inte riktigt för tjejen :P
Men kom på nu att jag inte testat med smörgåsrån eller mjukt bröd, inte speciellt nyttigt men kanske kan fungera som lite muta ;D

Men om hon inte skulle bli botad av detta får man betala igen för att få en ny undersökning då? Känner att jag inte har råd att lägga ut 700 till på henne =/

Sara B
2012-02-12 15:34
#6

OT- men tack för lotten Grodan ! :)

Annons:
Camillhe
2012-02-12 16:51
#7

Jag tycker du ska kontakta en annan "exotiska djur expert" ang Engemycinet. Den infon jag fått (som inte nödvändigtvis stämmer) är att Engemycin skrev man ut till råttor/möss förr men att det inte var särskilt verksamt och därför skriver man inte ut det till de längre. Nu är det ett par år sedan jag fick höra detta av en veterinär och jag minns inte ens vem det var, men jag tycker du ska kolla upp det med en annan vette.

Man brukar skriva ut, Baytril, Ronaxan, Vibranord och Bactrim. Jag tror att du kan ringa djurdoktorn och bara be dom ringa eller faxa in ett annat recept åt dig, om du får bekräftat av annan veterinär att ett annat läkemedel är bättre.

Kollade upp Engemycin nyss och det är en "oxytetracyklin" så egentligen borde det vara verksamt, beroende på vad hon är sjuk i. Men ring till tex www.fagelkliniken.se och hör med dom.

Grodan
2012-02-12 17:05
#8

Engemycin… gah, det har jag noll koll på… men det är som Terramycin alltså…

Det vanligast våra möss har idag är en infektion i luftvägar av mycoplasma pulmonis och pasteurella pneumotropica. (Tillsätts smitta 3 eller myco eller pasteurella muterat så kan de svaga mössen insjukna/dö snabbt utan förvarning på epidemiliknande sätt. OBS! Detta är min personliga erfarenhet.)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-12 17:07
#9

#7 Tack så jätte mycket!! :) Ingen koll alls på mediciner. Jag fick inget recept utan fick en färdig spruta att mata med.
Får höra med dem i morgon(inte många som svarar på en söndag)
Vad säger ni andra muskunniga? :)

Sara B
2012-02-12 17:13
#10

#8 haha Grodan förlåt men jag tror inte att jag hängde med på parntesen ;D
"Tillsätts smitta 3 eller myco eller pasteurella muterat" ?

Grodan
2012-02-12 17:16
#11

#10 nä… den blev knas

Menar alltså om du på en stam djur (dina djur du har hemma) tillsätter en till smitta förutom myco och pasteurella, eller om de två har muterat


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-12 21:49
#12

#11 Haha okej då blev de lite klarare(tror jag, är lite trött idag) ;D

Nu har hon fått sitta i min hand efter sista medicineringen ikväll och ätit lite smörgåsrån i alla fall. Glad Tycker dock att både hon och hennes burkompis dricker jättedåligt…

Grodan
2012-02-12 23:23
#13

Är det Torticollis hon medicineras för? I så fall rekommenderar vi Baytril + Ronnaxan..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Sara B
2012-02-13 19:48
#14

Har faktiskt ingen aning hon sa ingen speciell sjukdom… Men ska maila henne, kom inte hem förrens nu så hinner inte att ringa någon annan veterinär idag tyvärr =/
Men mailar henne lite frågot och funderingar sen får vi se vad hon svarar Glad

Sara B
2012-02-14 15:52
#15

Detta kanske blir en insjukningstråd istället Obestämd
Har inte fått något svar än men måste lägga upp en ny video som jag filmade i morse, tog bort huset och väckte henne(så man får göra numer om man ska plocka upp henne, hon ligger mest där).
Hon bara trillar o har sig hela tiden och det känns jättejobbigt. Ibland går hon hyfsat bra och klättrar lite men när hon är nyvaken så är hon hemskt konstig.
Blev ingen jättebra video då min pojkvän undrade vad jag höll på med samtidigt så ignorera allt prat(och igen autofokusen). Lilla Lotus ville visa upp hennes Tan-mage i slutet av videon också ;D

Jag börjar fundera på om avlivning vore det bästa, men känns också dumt mot Lotus, fast det gör det nu också. Eftersom om porsche försöker klättra på något så trillar hon(hände senast idag när hon skulle kliva ner från ena handen till den andra och liksom rullade över på rygg nästan) så  jag har tagit bort iprincip allt som går att klättra på. Vilket drabbar Lotus som är ganska rastlös av sig. Inatt har hon grävt över matskålen som det var barnmat i och haftomkull vattenskålen, suck…

Grodan
2012-02-14 16:18
#16

Jag blir bara så suuuuuur att du faktiskt går till veterinär (som jag rekommenderade) och får felbedömning på musen. Du borde ringa och säga det.

Musen har INTE snedskalle. HOn har en mkt allvarlig infektion och precis som du själv ser börjar det bli liiiiiiiiiiiiiiiiiiiite sent att sätta in åtgärd.

Musen har varit sjuk i 2 veckor nu. Hon är tuff. Får hon korrekt behandling kan hon klara det.

Usch vad jag är sur… och sååå besviken… fan finns det INGA bra veterinärer där ute???


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-14 20:36
#17

#16 Inte sålänge man inte har hund, katt eller häst tror jag…

Men åååh vet du vad för medicin hon ska ha tror du? I så fall tänker jag ringa och bara begära den medicinen och jag ska inte betala för något annat… =/
Får ha dig som veterinär istället! Känns som att det är du och de andra som skrivit här som ska ha betalt. ;)

Ska jag låta henne fortsätta att vara stark o försöka eller ska jag låta henne somna in? Vill ju inte ge upp för tidigt men det gör ont att se henne lida :(

Sara B
2012-02-14 20:46
#18

Camillhe såg ditt mail nu TACK! ska få tag på henne såfort hon går att nå. Tänker ringa som en tok i morgon ;D
Frågan är bara vad ekonomin säger också =/

Camillhe
2012-02-14 21:12
#19

Hon borde skriva ut den andra medicinen utan kostnad, ev kanske hon tar 50 kr för att ringa in receptet. Baytril finns i tabletter, ska man ha det i flytande kan man bara få det hos veterinären. Jag brukar lura i råttor tabletter genom att krossa dom till pulver och blanda med ngt riktigt smaskigt.

Sara B
2012-02-14 21:24
#20

Jag kan säkert åka dit o få det om de har det hemma. Svårt att vara säker på att hon äter även fast det blir nergeggat i något gott(troligen barnmat eller avocado och ärtor eller något).
Tack för all hjälp nu ska jag bara hoppas att hon är en riktig kämpe(vilket hon redan är) och att medicinerna inte är allt för dyra :)

Bör jag oroa mig för att Lotus också blir sjuk och medicinera henne också?

Annons:
Camillhe
2012-02-14 21:40
#21

Det viktiga när man geggar ner medicin i ngt är att se till så de verkligen får i sig det, jag brukar ta en liten minibit mandelmassa och rulla in pulvret i, en liten klick leverpastej kan också funka, lite vaniljsås. Men att man har det på fingret och ser till att den sjuka musen slicka i sig det är viktigt. Jag vet inte om du ska behandla Lotus, känns som att hon har antikroppar mot det Porsche har. Jag brukar inte behandla friska djur, men andra tycker man ska behandla hela flocken.

Grodan
2012-02-15 01:55
#22

Tar tillbaka lite i mitt inlägg uppe i #16

jag har sovit lite, känner mig verkligen inte frisk…

I a f så har jag funderat lite på sista videon. Det är inte snedskalle, Torticollis, och frågan är om det är en allvarlig infektion. Sådana kan möss dö av ganska snabbt.

Det skulle kunna vara något helt annat. Jag får liksom känslan av något är svullet runt nacke,bröst, framkropp och gör henne stel och vinglig…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-15 11:18
#23

#22 haha velmaja ;D
Förstår att det kan vara svårt att säga något hon är jätteskum, tycker att det är olika symtom varje dag. Samtidigt så verkade hon snäppet bättre idag i alla fall, tror jag fick i henne lite vatten igår.
Men pm:ar dig! :)

Sara B
2012-02-16 20:16
#24

Tror nästan att vi alla har haft fel om porsche, eller så har detta kommit av att hon haft dålig balans när han varit sjuk eller något vet inte riktigt. Hon stödjer inte längre på höger framtass kostaterade vi idag. Tror att hon har lyckats trilla eller något, vill ju inte påstå att hon har världens bästa balans  just nu =/ Fast samtidigt så har hon ju inte mycket att klättra på.
Kan hon ha en infektion på höger sida som spridit sig eller något tro? Känns inte som att hon har några tumörer eller knölar av något slag.
Vi får se hur vi löser det ska inte plåga henne mycket mer, tror att hon överlever(hon får ju i sig lite mat o vätska i alla fall) men tror inte att någon medicin hjälper och hon ser ut att ha riktigt ont. Idag pep hon lite till och med(något hon inte gjort alls tidigare). En riktig kämpe är hon men vi får se, känns bara hemskt att låta henne lida.

Sara B
2012-02-16 20:44
#25

En väldigt kort video då hon bara ville upp till mig eller handduken som låg där hela tiden så tyckte att hon skulle få sitta hos matte istället för att vara med på film. Kyss Hon är ju så sööt! =/

Men kika på högra framtassen… Rynkar på näsan

Grodan
2012-02-21 13:50
#26

#25 Usch det är hemskt att se på. Det finns nog ingen räddning för henne. Och jag har ingen aning alls vad hon är sjuk av.

Har någon veterinär kollat på videona på henne? Tänkte det finns ju online-veterinärer att fråga… www - globalt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-02-24 10:13
#27

Har visst inte skrivit något här på ett tag.
Men nu har hon fått somna in i alla fall och jag tror det var bäst så. Hon blev faktiskt lite bättre dagenefter det senaste inlägget jag gjorde i alla fall eller ja hon stötte på alla ben i alla fall.
Det enda jag gjorde då var att ge henne det sista av medicinen och massor av vatten med vaniljsocker och smörgåsrån. Men hon blev fortfarande inte bra utan blev sämre nån dag senare igen så jag bestämde mig för att ta bort henne… =/
En tuff mus var det och hon kämpade in i de sista, hon pep inte ens när hon fick sprutan…

Måste bara flika in och säga att Ywon faktiskt angagerat sig mycket i detta via mailkontakt så att ingen kommer i efterhand och läser tråden och inte går dit för det. Hon kan nog det hon gör, Porsche hade nog bara för mycket olika symtom helt enkelt.
Den sista veterinären jag pratade med(en lokal veterinär som hjälpte mig att ta bort henne)  tror nu efteråt när alla olika symtom visat sig att det kan ha varit hjärninflammation och det kan nog stämma.
Det krävs ju ganska mycket behandlning om man är människa, då kan jag föreställa mig hur svårt det är att behandla en mus med det.

Annons:
Hanna
2012-02-24 16:21
#28

Usch, vila i frid lilla Porsche. :( ♥

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Upp till toppen
Annons: