Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 562 ggr
[finamöss]
2012-02-14 09:11

Barbering uppd.

Idag kollade jag igenom flickorna ordentligt. Kajsa är ännu värre barberad idag och systern Lolly är mindre barberas.

Dolly är obetydligt barnberad medans Irpa inte är barberad alls. Får ingen klarhet i detta. Men trots mer gnagvänlig inredning fortgår barberingen.

Hmm.

Annons:
ajanki
2012-02-14 09:42
#1

Det kan vara svårt att få dom sluta barbera.

En sak jag gjorde en gång när jag hade en hona som barberade var att flytte henne och en hona som sällskap till en ny bur. Jag fick för mig att jag kunde bryta beteendet så, med ny miljö.

Jag la i mycket kartonger, pinnar, hö m.m så att dom hade massor att gnaga på.

Dom satt i den buren i enmånad och hon slutade helt med att barbera.

Då satte jag tillbaks dom i den gamla flocken och då gick det bra.

Och hon har inte börjat igen.

Ibland så tror jag att det bästa är att försöka bryta beteendet med att tex. flytta dom, liksom starta om på nytt.

Hoppas att du kommer på vem det är och att du kan bryta det!

[finamöss]
2012-02-14 10:26
#2

#1 Tack!

Jag ska dela flocken tillfälligt och då kommer dom två minsta få gå ihop och dom två äldre gå i en annan bur. Jag hoppas dom slutar barbera och att jag får veta vem som är boven. När jag ser att barberingen upphör kommer jag göra som du skriver sätta ihop flocken igen. Hoppas på det bästa nu.

ajanki
2012-02-14 10:38
#3

Det låter bra!

Då hoppas vi på det bästa nu!!

Sara B
2012-02-14 14:23
#4

Asså det låter ju som att irpa är boven men det känns ändå som att de andra inte bara skulle acceptera att den minsta och nyaste kommer in och börjar "barbera". Aja låter bra som du tänker göra så kan de bli lite mer klarhet i både vem som är boven och förhoppningsvis så slutar det helt :)

[finamöss]
2012-02-14 14:26
#5

#4 Men hon är för ung för att barbera- Det brukar dom börja med när dom är 3 månader ca enligt tidigare svar jag fått. Irpa är bara 6 veckor och när jag såg barberingen var hon 5 veckor. Hur som helst ska jag se om det blir bättre om jag delar på dom ett tag.

Sara B
2012-02-14 15:19
#6

#5 Ja de låter ju jättekonstigt, hoppas att det löser sig i alla fall! :)

Annons:
Grodan
2012-02-14 16:27
#7

Asch då. Du får ta mina tidigare råd med en nypa salt, finamöss. Jag tycker att 6 veckor är för tidigt för att visa barberingstendensen, jag har aldrig hört talas om det, men det finns alltid undantag…

Vad jag VET däremot är att du pratade om högljudda protester vid putsning redan långt innan Irpa flyttade in…

Tror ändå mest på systrarnaTungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-02-14 16:31
#8

Det behöver ju inte vara just EN barberare. Det kanske är två? Så de barberar varandra, och du inte kan lista ut vem det är??Rynkar på näsan

[finamöss]
2012-02-14 16:57
#9

I så fall tror jag mera på som äldre systrarna. Eftersom dom båda är barberade. Kan ju ha gjort det på varandra. Vi får hoppas att det löser sig genom att dela på dom. Vem vet, systrarna Kajsa och Lolly kanske trivs bäst med bara varandra.

Vattnadal
2012-02-14 17:19
#10

Barbering är en stereotypi. Dessa problem dyker upp om djuren inte får utlopp för ett naturligt beteende, eller är genetiskt betingat via dålig stressnivå ed. Stereotypier kan avhjälpas med rätt berikning, men sällan botas till mer än 90%.

Har de enorma behov av att putsa, kanske det kan hjälpa att ge dem mer att putsa, på sig själva och de andra. leker med tanken på att gegga på lite laxolja, smör, honung eller annat som ändå är nyttigt, i pälsarna. Då får de putsa bort kladdet och kanske nöjer sig me ddet. Den metoden kan användas på hundar som överputsar sig på en tass pga stress.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[finamöss]
2012-02-20 07:57
#11

Så nu kan jag med glädje säga att det bara är Kajsa som är märkbart barberad. Det går åt rätt håll. imorgon får dom ett större boende där möjligheten att berika deras miljö ännu mera är bättre. Jag har kört på Grodans tips om att knäppa till buren när jag hör att någon piper vid putsning. Har ju även satt in mera roliga gnagsaker.

Grodan
2012-02-20 08:12
#12

#11 Vad härligt att höra! Både att det går åt rätt håll och att det funkar med mitt tips. Nu tipsade jag inte exakt om att "knäppa till buren", men du har översatt mitt tips till något som passar dig.

Vet du vem/vilka boven/bovarna är?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
2012-02-20 08:24
#13

#12 Haha. Jag måste ha läst fel. Men jag knäpper till så dom blir distraherade.

Ja jag såg sist att det faktiskt var Dolly. Hon siktade in sig direkt på kajsas ansikte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: