Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 481 ggr
[finamöss]
2012-02-14 21:41

Lolly har knyck

Såg idag att Lolly har svansknyck i slutet av svansen. Mycket trist. Man behöver inte avliva henne väl om hon verkar må bra trots knycket?

Annons:
Camillhe
2012-02-14 21:53
#1

Har hon haft det sedan hon föddes? Är det en skada så behöver inte det påverka henne alls. Att hon tex klämt spetsen av svansen.

Är det medfött så kan det ju ge henne problem men så länge du inte ser att hon mår dåligt finns ingen anledning att avliva henne.

[finamöss]
2012-02-14 22:04
#2

#1 Jag vet inte om hon haft det sen hon föddes. Nu låter jag som en dålig mus ägare men jag har inte reflekterat över det tidigare. Hon mår bra i övrigt och verkar inte bekymras över det.

Exoticas
2012-02-15 00:03
#3

Klart att du inte låter som en dålig mus ägare, så länge inte Lolly besväras av det så är det nog lungt!

Titta på de första bilderna du tog av Lolly så får du nog veta hur länge det har vart!

Publicera gärna en bild på knycket!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

[TomasH]
2012-02-15 01:42
#4

Musen lider INTE av svansknicken! För säkerhets skull (det kan vara ärftligt) ska man inte avla på henne men avliva behövs verkligen inte!

Grodan
2012-02-15 01:59
#5

Men snuttan, inte behöver du väl avliva en mus för att den har en liten knyck/knick längst ut på svanstippen.

Det är vanligt att möss får knick just på det stället. Hur påverkade de är av det vet vi inte.

När vi pratar om mitt på svansen och rejäla knyckar är det en helt annan sak. Men avlivning behövs inte då heller om man kan vända sig till en duktig veterinär som kan amputera.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-02-15 07:07
#6

Instämmer med Grodan! Så ta det lugnt finamöss Kyss.

Medfödda svansknyckar behöver inte synas på bebisarna!! De kan dyka upp lite senare (men inte "mitt i livet"). Som jag tror, kan det på bebisen "bara" vara en "svaghet" i någon kota/mellan ett par kotor i svansen, och att dessa "går ur led" så det syns, lite senare. För ibland syns svansknyckar inte förrän efter en eller ett par veckor.

Jag inbillar mig också, att många av de möss som saknar yttersta svansspetsen, har en svansknyck som gått av, och inte "för hårt putsad" av mamman.

Och så tror jag, att en rejäl svansknyck gör lika ont (i den mån det gör ont, det är ju svårt att säga) vare sig den är medfödd eller förvärvad. Resultatet är ju detsamma.

Och svansknyck är som sagt ärftligt, men inte i rakt nedstigande led (alltså inte dominant).

Annons:
[finamöss]
2012-02-15 07:28
#7

Min tanke var aldrig att avla på någon av mina goseflickor. Dom är till sällskap och enbart gos här hemma.

Tack alla för bra svar!

Grodan
2012-02-15 15:38
#8

#6 Skrattande

#7 Ja, det vet jag och det ska du ha all heder för! Kyss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[finamöss]
2012-02-15 15:45
#9

#8 Tack! Kyss

Upp till toppen
Annons: