Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1203 ggr
Thowas
2/22/12, 2:28 PM

nu gjorde jag kanske nåt dumt....

igår var jag till Arkens zoo i sundsvall med elin, och skulle köpa djurtillbehör som hjul och sånt.   Dum som man är så måste jag bara gå och titta på vad de hade för djur.  såg att de hade några möss och fastnade direkt för två honor. Jag köpte dom inte då, utan handlade det jag skulle och sen åkte vi vidare till ikea.

men jag kunde inte sluta tänka på de där två honorna. jag är jätte svag för möss med annorlunda teckningar. så vi åkte tillbaka i sista minuten innan de stängde och köpte dom. ena honan som är vit/coffe gick det att ta upp trots att man märkte att de var väldigt lite hanterade.Jag tog upp mössen själv då hon som jobbade där sa att hon hade blivit biten så många ggr att hon inte vågade ta i dom….

man kanske skulle ta ett steg tillbaka redan då, och särskilt när jag väl får tag i den andra honan som är yellow/vit, och hon biter mig hårt i fingret. gick inte hål men ändå.   Märker sedan när jag kommit hem med dom var hoppig hon är så hon fick heta Hoppetossan. men om jag nånsin kommer kunna tämja henne…. ångrar mig lite nu att jag köpte henne, men snygg är hon, med röd/rubina ögon.  och jag misstänker att den andra honan kan vara gravid…..

Annons:
villhailler
2/22/12, 2:33 PM
#1

ge inte upp håppet .. å ja hoppas att allt kommmer gå bra för dig …

Graden91
2/22/12, 4:41 PM
#2

De kommer nog gå bra :) hoppas de inte blir nån graviditet bara, och den röda går ju lämna tillbaka nästa gång vi åker dit om de inte går få henne tam :) nu håller vi tummarna på att allt går bra, dom är ju otroligt fina iaf :)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Thowas
2/22/12, 6:37 PM
#3

super fina!  jag har tagit bilder idag och ska lägga upp.

villhailler
2/22/12, 6:42 PM
#4

ja vill seee längtaaar

Thowas
2/22/12, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hoppetossan

Thowas
2/22/12, 6:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Scarlett

Annons:
Hanna
2/22/12, 6:50 PM
#7

Vad vacker hon var Kyss

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Thowas
2/22/12, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

en misstänkt mage..ungar kanske?

Hanna
2/22/12, 6:50 PM
#9

Båda två faktiskt Flört

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

villhailler
2/22/12, 6:51 PM
#10

wow å wow å wow igen måste ja säga vilka pärlor

Thowas
2/22/12, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

hoppetossan.    gillar inte gula annars, men hon är super fin :)

Thowas
2/22/12, 6:55 PM
#12

Scarlett har så himla fin färg och teckning. gillar båda super mycket.

Natalb
2/22/12, 6:55 PM
#13

Otroligt vackra möss, blev kär i dem båda Kyss
är svag för fler färgade möss i alla olika teckningar så ^^

Annons:
Thowas
2/22/12, 7:04 PM
#14

jag med! :)  vanliga är så tråkiga, som ser likadana ut.

Natalb
2/22/12, 7:05 PM
#15

# 14  Hehe precis, tänker exakt likadant ^^

Mice
2/22/12, 7:58 PM
#16

Gud så fina. Kyss

Stasen
2/22/12, 9:48 PM
#17

Åh vad roligt och se! Har kikat på de här mössen flera gånger men har tvekat, nu kan jag alltså sluta tänka på dom när jag vet att de fått ett hem =) Lycka till med dom fina! =)

Thowas
2/23/12, 7:58 AM
#18

#17   va har du oxå kollat på dom?? :)     ja man fastnade för dom direkt pga deras färger.   Jag bad de i butiken att lyfta ner buren med mössen så jag fick titta på dom och Hoppetossan var den som var framme hela tiden och verkade mest social. Lilla Scarlett låg mest och sov.  Nu var det ju inte så att Hoppetossan var vidare social alls…..  men jag har haft såna sprättmöss förr som jag lyckats få tam. Vet du hur många veckor de har varit där??

Stasen
2/23/12, 9:15 PM
#19

Jaa, de är ju såå fina! 
Hmm, ja det är åtminstone 2,5-3 veckor sedan jag såg dom där första gången.  =)

Thowas
2/24/12, 8:17 AM
#20

varför köpte aldrig du dom?    om dom har suttit där så länge så är de nog inte 6 veckor. de är lite för stora för att vara det med…

Annons:
Stasen
2/24/12, 9:25 AM
#21

Jag är lite tveksam över att köpa möss från zoo. Plus att de, som du säger, inte direkt var vana hantering. Så om jag hade köpt dom så hade jag gjort det bara för att de hade ett fint utseende och det känns inte rätt =)

Hmm, 6 veckor? Skulle nog villja lägga på några veckor isf. Kan hända att de kanske var 6 veckor när de kom in men jag håller med att de är nog äldre.

Thowas
2/24/12, 9:29 AM
#22

ja jag älskar färgerna.  scarlett är super snygg! hon är oxå den lugnaste och som går att hålla i. men jag hade ju inte räknat med att hon skulle vara dräktig som hon verkar vara…iså fall måste de ju haft en hane med honorna om hon ändå varit där så länge…?

ajanki
2/24/12, 9:33 AM
#23

Vad kul att du hittade möss du tyckte om!!

Men var inte nån av er allergisk så ni fick sälja bort mössen ni hade?

Eller minns jag kanske fel?

Thowas
2/24/12, 12:24 PM
#24

nej, du har helt rätt. vi fick sälja bort nästan hela vår besättning pga min sambos allergi. de vi har kvar är 4 honor, mina absoluta favoriter och 3 nakenfis hanar. har gått lite bättre nu när vi inte har så många. och nej, jag skulle verkligen inte ha köpt på mig fler, mycket dumt, mycket dumt.  men jag ville så gärna ha dom…..!!

vi får väl se hur det funkar med allergin, kanske går ha dom på ungarnas rum??  det är hemskt när man älskar sina djur och man måste göra sig av med dom…

ariama
2/24/12, 12:48 PM
#25

Var noga med utfodringen av Hoppetossan eftersom hon är dominant yellow. Kyss

AlboKaniner
2/24/12, 12:50 PM
#26

nämen, så fuskigt! Arken Zoo hos mig (Ängelholm) har inga möss :(

// Alice Bosnjakovic, Innehavare av Albo`s Hoppkaniner i Skåne!

www.albokaniner.weebly.com

Tiaran
2/24/12, 1:37 PM
#27

Djurbutiken jag brukar handla kattmat/kattsand av har inte heller möss mendet är för att dem vill inte råka ut för att ha möss kvar när mössen blivit vuxna så att dem måste ta bort dem själva (mycket bra initiativ tycker jag) fast dem har så att man kan "beställa" möss om man vill ha (fråga mig inte hur det går till för de vet ja inte riktigt) men jag tycker det är bra att dem inte har möss iaf.

Annons:
[jaxwire]
2/26/12, 12:38 AM
#28

Åh, jag såg också dessa fina töser, har kikat på dem flera gånger och jag blev minst sakt sugen!

Har dock aldrig tordas ta hem någon pga sjukdom =(

Thowas
2/26/12, 9:39 AM
#29

kul att det var fler än jag som gillat dom :)

Grodan
2/26/12, 9:59 PM
#30

Hoppas det går bra med dina nya töser och även din sambos allergi.

#27 Det kan gå till så att de beställer från ex zoogrossisten Åkello. Jag har aldrig beställt möss via zoobutik från Åkello, men däremot råttor. Det går bra att beställa specifika genotyper ex aadd. Det dumma är att du måste ta emot djuret oavsett vad det är i för kondition, har för temperament och övrigt utseende. Samt att det även kan komma fel genotyp (jag beställde en aadd-råtta/german blue och fick aagg/english blue…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Thowas
2/27/12, 2:37 PM
#31

Har lyckats hålla i Hoppetossan, fast med tjocka handskar på mig, hon högg i allt hon fick tag i och bet även fast, så tur man hade handskar!   visst har jag haft några skygga möss förr,som vi lyckades få riktigt trevliga och gosiga sen, men de högg aldrig som Hoppetossan.

så trots hur fin hon än är, ska man verkligen ha henne kvar när hon är som hon är? …..

[jaxwire]
2/27/12, 3:01 PM
#32

#31 Tråkigt att musen är så. Har du kollat så att inget är fel med henne? de andra mössen som varit där samtidigt som henne har nästan alla varit mycket svårt sjuka. Tänkte om hon kanske gör så pga att hon är sjuk eller har ont?

Thowas
2/27/12, 3:23 PM
#33

jo det har vi oxå tänkt på men det är svårt att undersöka henne då hon är som hon är.  så hur gör man? tips?

ariama
2/27/12, 3:25 PM
#34

Det går inte att ha en mus som hugger på det viset!!

Ska man verkligen ha henne kvar? Mitt svar är tveklöst NEJ.

Om hon var min, skulle jag avliva henne. Jag skulle inte ens lämna tillbaka henne - fast jag skulle tala om för djuraffären vad jag gjort, och varför. Och de hade gärna fått betala tillbaka pengarna, det hade jag talat om. (Vänligt, och utan förväntan om att de skulle göra det, ett sätt att testa dem, många är BRA).

Att inte JAG skulle lämna tillbaka henne, beror på att jag tycker synd om henne, och risken är stor att hon far illa, när hon beter sig på det viset mot människor. Och så förstås, att hon kan skada någon allvarligt… Möss har väldigt vassa och starka tänder, och när de använder dem som vapen, är det illa.

Mitt svar förutsätter förstås att hon är frisk och utan fel, skador och skavanker.

Vill du ha kvar henne, kan du ha henne i en stor bur med någon kompis som hon gillar, och ett springhjul, och låta henne leva sitt liv där, utan att du gör annat än pratar med henne, ger man och vatten, och gör rent med jämna mellanrum.

En stor bur med bara två möss i, behöve rinte göras rent särskilt ofta, kanske 2 - 3 veckors mellanrum. Då kan du använda handskar.

Är hon frisk, men "bara aggressiv", är det möjligt att hon fortsätter hugga "livet ut". Fast, jag kanske bara är negativ nu … Obestämd

Jo, också: om hon är rödögd kanske hon inte är DY som jag skrev, hon ser svartögd ut på fotona, och det gick jag efter. SAmt att det finns någon som föder upp och säljer DY där uppea

Annons:
Thowas
2/27/12, 4:16 PM
#35

nej jag vill heller inte lämna tillbaka henne. vem vet vart hon skulle hamna då eller vad de gör med henne.

första gången jag höll henne, med handskar, så bet hon som jag skrev i allt hon fick tag i, men när hon märkte att det inte funkade så fick jag smeka och ta på henne. jag håller alltid i svansroten som ett koppel så hon inte kan springa iväg.

det går ju att göra som du skrev, behålla henne och bara låta henne vara , en tittmus som jag kallar det.

hon verkar inte sjuk, hon är den piggaste av dom och super snabb. man märker inget konstigt med henne alls. inte ens när hon är still i boet.

hon är inte riktigt rödögd, mer rubin… det fick oxå mig att fastna för henne

[jaxwire]
2/27/12, 5:12 PM
#36

#33 Ja svårt att undersöka om hon är så. De övriga mössen som kom in samtidigt eller efter henne till zoobutiken hade iaf tumörer, nysningar, klibbande ögon, förlamning eller svårt att gå med bakbenen, ruggig päls mm. Det syntes mycket väl på dem att dom var sjuka utan att behöva undersöka.

Eftersom uppfödaren/grossisten inte har brytt sig nämnvärt om djurens hälsa så är de nog också mindre troligt att dom brytt sig om att avla på föräldrar med bra temperament =(

Antigen så är hon sjuk eller så har hon bara väldigt tasktig temperament.

Jag för min del skulle inte heller haft en sån mus kvar, dock skulle jag absolut ha ringt upp butiken och klagat!

Upp till toppen
Annons: