Annons:
Etiketterom-sajteninfo
Läst 926 ggr
Thowas
2012-02-26 19:03

inlägg om avlivning

jag tycker att det är jätte bra att mus ifocus inte tillåter inlägg om avlivningsmetoder.

blev så himla upprörd när jag läste en tråd på hamster ifocus om avlivningsmetoder. finns väl ganska många unga djurägare på dom här sajterna och diskutera hur man bäst har ihjäl sitt djur hemma tycker jag är vidrigt

Annons:
[dynamitella]
2012-02-26 19:07
#1

Jag håller inte med.

Varnas det i trådens början om känsligt innehåll är det väldigt bra att känna till diverse avlivningsmetoder (gällande alla djur).

Om avlivningsmetoden så är att åka till vet. och få djuret att somna in i frid, ska det då yrkas på hundra gånger om. Det är viktigt att alla får komma med sina värderingar och uppmuntra till så bra alternativ som möjligt.

Annars ser vi folk som fryser in sina djur levande, matar till större djur, eller gud vet vad.

Jag är glad att jag får uttrycka mig i akvariefisk.ifokus.se angående avlivning av akvariedjur, då det vanligaste är att spola ner i toan (vilket är djurplågeri och olagligt). Utan "mig" eller folk som har erfarenheter som är bättre, skulle folk fortfarande se toan som en enda utväg.

[dynamitella]
2012-02-26 19:09
#2

(Med det sagt finner jag ingen annan metod än insomning hos vet. som ett alternativ. Men diskuteras måste det få göras).

Hanna
2012-02-26 19:14
#3

Tycker också att det kan vara bra att diskutera. Självklart är väl avlivning hos veterinären det bästa. Men om det blir akut och man som ett exempel inte har tillgång till bil och djuret har brutit sig rejält illa så kan det vara nödvändigt att göra det hemma.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[aammE]
2012-02-26 20:23
#4

#2 #3 Är väldigt nyfiken på varför? Har avlivat kanin hos veterinär och drömmer fortfarande mardrömmar om det, hon skrek faktiskt. Katterna spyr och mår bara allmänt värdelöst innan de dör hos veterinären (fast tror inte att det finns så många alternativ för just katter och hundar).

Har även varit med vid avlivning av kanin "hemma", kaninen dog direkt *bortklippt av Grodan* Samma sak är det när jag avlivar mina möss hemma (tar dem till veterinären om de är sjuka och jag vet att de har en chans att överleva, det är inte alltid så) de lider inte en sekund. De behöver inte heller spendera sin sista tid på en stressig veterinärmottagning, mer än så är mina möss värda. 

Men man bör inte experimentera med sådant om man inte har fått lära sig av någon kunnig och verkligen är säker på att man inte orsakar djuret lidande. Det är olagligt och inte snällt mot djuret.

Grodan
2012-02-26 20:29
#5

#0 Tack, Thowas! Jag uppskattar det.

Att öppet diskutera avlivningsmetoder tillåter jag inte och har inte gjort under de 6 år jag drivit sajten. Jag tycker det sänder fel signaler och eftersom diskussioner om om avlivningsmetoder förekommer på andra ställen tycker jag att de gott kan föras där och inte här. Jag är mkt bestämt på denna punk.Skrattande

Vill man ha hjälp kan man kontakta en muskunnig person privat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Graden91
2012-02-26 20:39
#6

Helt rätt Ewa(Thowas) och grodan, att prata om avlivnings metoder offentligt på en sajt känns bara konstigt, de är som att djurslaget får ett lägre värde, sen kan de säkert bli massa obehagliga missförstånd m.m som sagt bäst att fråga en kunnig djurägare via pm om man vill veta mer ! :-)

.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.

🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎

Annons:
Grodan
2012-02-26 20:48
#7

#6 Tack Graden91!

Jag vill förtydliga lite. Avlivning hos veterinären kan mycket väl få diskuteras här. Det är upp till varje ägare att vilja dela med sig och också något vi rekommenderar i första hand. De flesta går till veterinären och det kan vara bra att veta vad som är att vänta där. Vi diskuterar ju även vilka veternärer vi anser vara bäst osv för att hjälpa varandra att hitta rätt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2012-02-26 21:23
#8

Håller inte med jag heller, skulle föredra att såna diskussioner tillåts just för att folk inte ska gå och dränka och frysa djur och allt vad folk håller på med för att de tror att det är humant när det inte alls är det.

Personligen ser jag inte heller vad ålder har med saken att göra. Så en del är unga, javisst - men ska ett helt forum anpassa sig till att några medlemmar är unga? Är det inte föräldrarnas jobb att hålla koll på sina ungar?

#7: Hur kommer det sig att gränsen går just vid veterinär? Det finns ju andra man kan gå till som i någon form är utbildade på just avlivning menar jag.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2012-02-26 21:32
#9

#8 Jag skrev "Avlivning hos veterinären kan mycket väl få diskuteras här" och varför.

Driv inte på med att fråga mer, tack!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-02-26 21:39
#10

Jag tycker det är upp till sajtvärden hurvida man vill tillåta att det diskuteras eller inte. Som jag sagt i själva tråden så ser jag inget som helst fel i att det diskuteras. Men vill man inte tillåta det på sin sajt så är det så och det ska repekteras. Vill man tillåta det ska även det respekteras. Vill man disskutera det får man helt enkelt gå till en sajt där det är tillåtet. Vill man inte läsa om det så läser man inte. Simple as that.

Och i ärlighetens namn, vad har någon på mus iFokus att göra med vad som är tillåtet på hamster? Tycker nästan att dethär är lite smutskastning…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-02-26 21:40
#11

#10 Oj, såg inte alls saken som smutskastning av en annan sajt, utan mer en hyllning för att vi förbjuder det här på sajten.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

gulzebra
2012-02-26 21:41
#12

#9: Ja men det är ju därför jag undrar varför gränsen går där? Obestämd Men fine, orka bry sig.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Lamina
2012-02-26 22:11
#13

#11 Thowas har klagat i den omnända tråden 2 gånger, och fått förklarat av sig av sajtvärden varför hon tillåter det och att det faktiskt finns en varning i rubriken. Istället för att acceptera att det är så går han då hit och klagar på hur vidriga dom är på hamster. Jag kan tyvärr inte se det som annat än smutskastning.

Thowas: Jag förstår din ståndpunkt. Men alla sajter drivs mer eller mindre självständigt av sajtvärdarna, som i princip är envåldshärskare. Dom regler dom sätter gäller, och det ska otroligt myket till innan killarna bakom iFokus lägger sig i hur en sajt drivs. Gillar man inte reglerna har man all rätt att klaga. Men som användare av forumet får du lov att acceptera att sajtvärdens ord är lag. Så får man inte gehör för sin klagan får man antingen lov att acceptera det eller lämna forumet. Eller så startar du ett eget forum. Men att klaga på en sajtvärds beslut på en annan sajt tycker jag inte är ok. Du måste trots allt inte läsa vad som skrivs på den sajten om det inte faller dig i smaken.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Grodan
2012-02-26 22:41
#14

#13 Ok, men det framgår inte i den här tråden, utan är endast något du snokat reda på själv. FlörtTungan ute

Givetvis framställer du inte saken så bra här nu, men jag tycker det är rätt att Thowas protesterar mot sådana trådar. För jag har ju samma synsätt.

Möss och hamstrar ägs av barn och de ska banne mig inte läsa sådant! Barn ska lära sig ta hand om sina djur, ska lära sig att det finns lagar som säger att vi ska ge dem minst den storleken på buren och att vi ska uppsöka vård när/om de blir sjuka. Osv osv… ord ord…

Att det blev tjafs i tråden på hamster är tråkigt, men det blir lätt det i sådana trådar. Därför att det är känsligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
2012-02-26 23:32
#15

Vill man diskutera sånt kan man ta det i pm, fast det är ju min åsikt!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Denna kommentar har tagits bort.
Exoticas
2012-02-26 23:56
#17

#16 som sagt får vi inte diskutera dessa saker på mus.ifokus! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

villhailler
2012-02-27 00:02
#18

Jag håller med att man inte ska diskutera detta .. tala med en som har erfarenhet om råd å hänvisning ..

[dynamitella]
2012-02-27 12:51
#19

#4

Jag skulle aldrig drömma om att avliva ett så stort djur hemma. Det låter verkligen fruktansvärt.

Vad jag har avlivat har bara varit diverse akvariedjur, och djur som katten dragit in halvdöda (allt från möss till kråkor).

Min tanke fanns inte alls på katter, kaniner eller större djur. Snarare om din hund ser din mus springa över golvet, och av ren instinkt biter till (och bara skadar musen allvarligt).

Vad gör man då? Vem vänder man sig till? Tänk om det är mitt i natten?

Min första tanke var alltså akut avlivning. Jag vill själv inte sitta och diskutera hur man tar livet av något djur alls, men ibland måste det finnas en guide som är laglig och human..

(Hoppas du förstår min tanke. Att gå till vet. och avliva djur är det värsta jag gjort).

Minoth
2012-02-27 12:59
#20

min hamster blev extremt rädd när jag skulle avliva hos vetrinär. Har aldrig ALDRIG någonsin visat någon tendens till agressivitet. Här satt han och skrek och högg efter handen för att han var så rädd. 

Vi kunde inte ens ta upp honom för att ge sprutan. Vetrinären fick sticka ner handen i transportburen med sprutan och spruta in den direkt i magen.

Han skrek och såg så rädd ut… :( Det tog väldigt lång tid innan han dog också.

Usch nej fy.. Då var en annan metod bättre. Där allt gick så snabbt att dom inte hinner märka av det.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Thowas
2012-02-27 14:29
#21

Thowas, inte Thomas utan Thowas! med W.  jag är alltså en tjej. ville bara reda ut det eftersom en del tror det står THOMAS.

Oavsett åldern på djurägarna, bara tanken på att de ska hem och prova de avlivningsmetoder de fått tips om i alla inlägg…  " ja men så gjorde dom…" om de gör fel då och djuret får lida?

Ja jag tog kontakt även med sajtvärden på hamster ifocus efter att ha läst tråden där och det diskuterades hejvilt hurvida man skulle gå tillväga. Trist att en del ser det som ett påhopp, men jag skrev faktiskt att jag tyckte det var bra att mus ifocus INTE tillät såna trådar/inlägg, som hamster ifocus gör.

saga97
2012-02-27 17:52
#22

jag tycker det är bra att det inte står varje gång jag söker på nått djur kommer det upp nått om iFokus det kanske står nått om nån avlivningsmetod som nån tycker är kul och ser det på iFokus inte braRynkar på näsan jag skulle inte kunna leva med att döda en av mina älskningarGråter

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

Malinolsn
2012-02-27 18:37
#23

Vissa sajter har ju som ett låst "rum" på sajten, som medlemmarna får tillgång till om man uppfyller kraven som sajtvärden satt. 
Då kan man exempelvis sätta en åldersgräns för att få ta del av vad som finns där.
Går inte det att fixa även här, eftersom det är delade meningar om hurvida man ska få diskutera avlivningsmetoder?
Jag kan hålla med om att det är både bra och dåligt att kunna göra det. 
Då har man gjort vad man kan för att inte känsliga läsare ska läsa det, istället för att rubriken bara varnar för att tråden kan vara känslig, och många barn nog klickar sig in där av ren spänning/nyfikenhet.

UlrikaD
2012-02-27 18:41
#24

Tycker det är hemskt att det på så många ställen står att djuret är så stressat och mår dåligt av att åka till veterinär. Varför är djuret stressat? Mina sjuka djur är inte mer stressade än vanligt, alltså inte alls. De tyr sig till mig och förväntar sig att jag ska ta hand om allt. Vilket jag gör.

Och att man har skräckupplevelser hos veterinären är också ofta man läser. Men som djurägare kan man ju dra sitt strå till stacken genom att INNAN djuret blir sjukt ta reda på vad det finns för veterinärer i närheten och vad de har för omdöme.

Och de flesta veterinärer söver med gas innan avlivning om man bara ber om det. Men många djurägare vill inte göra det för det blir dyrare. Men det är ingenting man kan skylla på veterinären.

Som djurägare är det ju ens skyldighet att se till att djurets sista stund blir så bra som möjligt. Hur bra det nu kan bli när man förlorar en älskad vän.

Men när man hör argument som att det går fortare att avliva ett djur hemma *klippt av grodan* än att åka till veterinären då blir jag bara ledsen. Då är det ju djurägaren som har valt det, inte djuret.

Upp till toppen
Annons: