Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2484 ggr
Minoth
2/27/12, 9:16 PM

Terrarium vs Akvarium

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Terrarium eller Akvarium? Vad tycker ni?

Akvarium är ju väldigt mycket billigare och bra mycket lättare att få tag på begagnat.

Men terrarium så möts man av mössen framifrån och de verkar lättare att inreda.

Vilket tycker du? 

*Kliar sig i huvudet och funderar*

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Tiaran
2/27/12, 9:26 PM
#1

Dunaburar eller samlaburar FTW ;p är inget stort fan av varken akvarium eller terrarium till möss. fast smaken är som baken… Delad.

Minoth
2/27/12, 9:46 PM
#2

#1 nej jag vill inte ha duna eller samla pga att det är EXTREMT lätt för möss att gnaga igenom plast..

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tiaran
2/27/12, 9:57 PM
#3

#2 det beror på hur mkt man sysselsätter mössen i buren ^^ har haft ett par möss som knaprat sönder burarna men dem har fått hamna i andra burar med mer leksaker i så att dem glömmer bort att dem kan knapra på buren :D

men som sagt alla kan inte gilla samma saker ^^

Camillhe
2/27/12, 9:59 PM
#4

Problemet med akvarium är den dåliga ventilationen, vilket iofs en del anser fixar sig om man har gallertak. Jag hade personligen hellre satsat på ett terrarium med bra ventilation. Eller en trevlig gallerbur då är djuren "med" på ett annat sätt tycker jag.

Minoth
2/27/12, 10:18 PM
#5

Akvarium måste man ha nättak på så de är en självklarhet för mig. Då är de minst lika mycket ventilation som vilken annan bur som helst. 
Även en samla låda måste ha nättak.

Dom terrariumena jag kollat på har massa ventilation, båda uppe och nere. Så de blir tom bättre luft än i en duna exempelvis för botten svalkas. 

Och jag vågar inte riskera att dom tuggar sönder en duna eller samla, för rymmer dom är dom hundmat direkt. Och är de värt de? tänk om dom gör de när man är borta.

Det är inte bara att flytta dom till en ny låda.. då är de redan försent!

Sen planerar jag att ha massor med skoj i buren såklart. Men ibland får dom för sig att tugga ändå

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Camillhe
2/27/12, 10:57 PM
#6

En duna är ju samma princip som ett akvarium med nättak, det blir definitivt inte lika mkt ventilation i varken en duna eller ett akvarium som vilken annan bur som helst.

Annons:
Ketang
2/27/12, 11:13 PM
#7

Det går ju att borra små ventilations hål i glaset på ett akvarie.

Jag tycker inte om plastlådor av den enkla anledningen att dom både är fula och går att tugga på. Glas är lätt att göra rent, snyggt och går inte att tugga sig igenom :-) Dessutom går det att hitta stora akvarier till hyffsat bra pengar.

Vattnadal
2/28/12, 9:53 AM
#8

Borra i glas, inte det lättaste! Förvånad

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
2/28/12, 10:49 AM
#9

Terrarium eller akvarium? Går lika bra vilket som. Inga problem med ventilationen som jag kan se. Om man inte har 100 möss i ett tändsticksstort akvarium/terrarium - ja, ni förstår hur jag menar Tungan ute. Eller har akvarium med glaslock och lampor.

Lampa på akvarium tror jag faktiskt inga möss uppskattar, möss är ju "mörkerdjur" och är nog gladast över "normalljus", när möss och människor går halva vägen var, när det gäller lampor och ljus. För att inte tala om värmen som blir. Men detta är ju inte aktuellt här.

Skulle jag få välja, utan att tänka på kostnaden, skulle jag välja terrarium som öppnas framtill. En av mina köpare har mössen i ett sådant terrarium (och har hundar). Det är så himla FINT, och funkar så himlans bra!

Ketang
2/28/12, 11:02 AM
#10

#8 Nä då gäller det att ha lite kontakter kanske :-)

#9 Jag har ljusslinga i locket på mitt akvarie till mössen. Det blir inte ett dugg varmt och mössen är ute och busar och springer för fullt :-) När dom sover bäddar dom alltid ner sig i massa papper i något av husen och där är det ju mörkt. Så mina verkar inte lida av ljus. Men jag har ju inga strålkastare heller Skrattande

Sara B
2/28/12, 11:38 AM
#11

Jag har ett ExoTerra terrarium och är supernöjd! :)
Det kan vara lite svårinrett då jag har ett fyrkantigt som man måste inreda på höjden och nätet i taket är väldigt finmaskigt och svårt att hänga saker i.
Ett tipps är bara betala inte för mycket för ett bagagnat terrarium! Mitt kostade runt 800kr(770kr tror jag) nytt från en reptilbutik i uppsala och de flesta som ligger ute på blocket begagnade kostar 800kr.

Minoth
2/28/12, 11:45 AM
#12

#11 tycker exoterras är riktigt snygga. Men hittade även andra sorters exoterras nämnligen dessa. 
http://www.cyberzoo.se/djurprodukter/reptiler/terrarium/helglas/exoterra-helglas-91l-65x33x45-cm.html

Tycker dom verkar himla bra! men med frakt och allt blir de nästan 1000 kr :(

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Camillhe
2/28/12, 12:08 PM
#13

Har du kollat på zooplus.de eller .dk eller.com, kan skilja sig lite mellan rabatter och priser och jag har ingen aning om vad de har för utbud på terrarier men de är otroligt billiga på mkt.

Annons:
Minoth
2/28/12, 12:09 PM
#14

#13 tack det ska jag kolla!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2/28/12, 12:10 PM
#15

nej dom hade bara exoterras och en annan och dom var dyra

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Camillhe
2/28/12, 12:18 PM
#16

Det var de ju inte. 700 kr kostade ett som var ungefär samma som ditt i länken ovan, sen får du 10% rabatt och gratis frakt.

Minoth
2/28/12, 12:20 PM
#17

700 danska ja? de blir mer i svenska

eller?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Camillhe
2/28/12, 12:25 PM
#18

748 svenska med gratis frakt jämfört med 1000 kr enligt ditt exempel ovan. 250 kr billigare eller?

Minoth
2/28/12, 12:32 PM
#19

#18 ååh de lät bra! Vart får man 10% rabatt som du skrev?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sara B
2/28/12, 12:32 PM
#20

#12 De såg ju jättebra ut! Såg ut att vara lite större hål i gallren så att man kan hänga mer saker i taket också.
Jag handlade mitt på http://herperschoise.se/ 45x45x45
Men det kommer nog också sluta där någonstans på samma pris gissar jag…

Annons:
Camillhe
2/28/12, 12:36 PM
#21

Man får 10% rabatt på hela sin beställning första gången man handlar, står uppe i vänstra hörnet på .dk

Minoth
2/28/12, 12:36 PM
#22

#20 jo visst dom hade en hålplåt som vetilation istället. mycket stabilare att hänga saker i än dom andra exoterras faktiskt…
Såg nu att cyberzoo ligger 50min att åka från mig, Kanske får att hämta upp ett terrarium direkt där istället för att betala frakt?

Men hur är storleken på den jag länkade till. 65x33x45. Är de för litet kanske…  ?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2/28/12, 12:36 PM
#23

#21 har handlar där förut :)  så de gäller inte mig

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ratata
2/28/12, 12:39 PM
#24

Kan också rekomendera Exo trerra. Hade duna till mössen tidigare men efter att ha bytt till terrarium tänker jag inte gå tillbaka! Visst, dunan var lätt att bära iväg med om man nu skulle vilja göra det av någon anledning, men terrariet är både snyggare och man får bättre kontakt med mössen. Gillar inte att komma åt mössen uppifrån och det verkar inte mössen gilla heller, vilket gör att terrairum "vinner" över akvarium i min mening.

En stor fördel med terrarierna från Exo terra är att de har dörrar som öppnas utåt. Jag är lite nojig när det kommer till skjutdörrar och ser bara klämrisk överallt :( Jag har iofs nästan alltid mitt terrarium öppet, men ibland kanske man vill ha det stängt och då vill jag inte ha skjutdörrar. Tyvärr är de inte de billigaste, men det är en av få nackdelar. Ibland säljs de på repti.net för en mindre summa, men då rör det sig ofta om de mindre modellerna.

Minoth
2/28/12, 12:41 PM
#25

den från zooplus är 65x45x45 som är den med dörrar man öppnar utåt. 
Räcker det i storlek till 3 möss?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sara B
2/28/12, 12:49 PM
#26

Ja det gör det 65x33x45 borde också att räcka! Glad
Här har du en länk till en burräknare. Dock är det sjukt hur mycker möss man kan ha på liten yta om man kryssar i lagliga mått…
http://optimena.se/burraknare.html

Ratata
2/28/12, 12:51 PM
#27

#25 Mitt exo terra har ungefär de måtten (tror det är 60cm långt i stället) och jag tycker att det funkar fint till mina tre tjejer, man får se till att utnyttja hela ytan och hänga upp mycket saker alternativt bygga på höjden. Det är lätt att hänga upp saker med lite ståltråd i nättaket, tycker att det håller bra. Mina tjejer gillar iaf att klättra så det är väldigt uppskattat.

Annons:
axilur
2/28/12, 3:37 PM
#28

http://webshop.gnagarboden.se/smadjursterrariumlarge-p-511-c-298.aspx kommer jag förmodligen köpa till min framtida musherre. Den eller storleken större. Det finns utan glashyllor också.

/Anneli

UlrikaD
2/28/12, 4:31 PM
#29

#28 De är väldigt snygga men tycker de verkar krångliga att städa med hyllorna som sitter så. Man ska liksom ha in en hel arm och torka runt.

Minoth
2/28/12, 5:49 PM
#30

#29 ja jag är inte heller så pigg på dom iom hyllorna

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Emil Magnusson
3/10/12, 11:07 AM
#31

Hej
Jag har använt både gallerburar, Dunaburar, akvarie, och nu har jag terrarie. Jag tycker terrarie är det absolut bästa då de är lättare att inreda än dunaburar och akvarier. De möss jag har haft i gallerbur har gnagt väldigt mycket på gallrena och när detta väl börjat är det svårt att få dem gnaga på andra saker istället. Efter gallerburar så hade jag akvarie en kort tid men gick snart över till dunaburar då dunaburarna är mer lättstädade. Nu har jag terrarie och tycker att det funkar perfekt. Mitt terrarie är 100x40x40 centimeter och är både lättinrätt plus att man får bra kontakt med mössen i det. Dock så är det en stor fördel med dunaburar och gallerburar att man kan ta bort överdelen på dem och sätta i gräset (på sommaren) så att mössen kan få vara ute lite. De jag har haft har alltid uppskattat det.

Men på den punkten är jag dock lite orolig för de bruka försöka fånga insekter (och lyckas ganska ofta) och jag vet inte om det är bra för dem att äta allt de fångar. Någon som vet något på den punkten för om möjligt vill jag låta mina möss få lukta i gräset och få "jaga" lite då de verkligen gillar det?

Chilizera
3/10/12, 2:28 PM
#32

Jag har provat dunabur och ser dem (och alla andra galler/plastburar) som rena nödlösningar eftersom de är så fula. Tungan ute Dock är det ju en fördel att kunna ta av halva buren.

Har just nu ett 60*30*30 akvarium och har trivts bra med det hittintills. Men nu vill jag ha något större och känner då att det kommer bli jobbigt att sträcka sig ner till mössen uppifrån bara det blir ett par centimeter högre och det blir bökigare att röra sig i sidled med handen i uppifrån om det ska vara bredare. Därför vill jag ha fram-öppnat terrarium, tror absolut att det är det optimala.

Upp till toppen
Annons: