Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 3355 ggr
Chilizera
2012-02-28 11:23

Levande växter i buren?

Jag är sugen på att ha levande växter i buren, är det dumt? Alltså inte bara t.ex. en inplockad gren med blad på utan typ en krukväxt, växande gräs eller något sånt.

Fundering 1: kan jorden innehålla farliga bakterier?

Fundering 2: vilka växter skulle mössen kunna tänkas låta bli att äta upp?

Fundering 3: tips på växter som är helt ogiftiga för mössen om de trots allt kommer vara där och tugga?

Fundering 4: är det olämpligt ur städsynpunkt? Är ju svårt att ta bort muskiss och bajs ur jord, eller funkar det som näring för växten?

Annons:
Vattnadal
2012-02-28 11:44
#1

Ampelliljor borde fungera. Fast mössen kommer nog att gräva sönder rötterna, även om de inte äter upp bladen…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

axilur
2012-02-28 15:42
#2

Hemtrevnad funkar också, men min erfarenhet säger att de blir demolerade rätt fort om de kommer åt rötterna.

/Anneli

Lamina
2012-02-28 15:50
#3

När jag hade hamstrar odlade jag ärtor och havre i deras bur. Dom fick aldrig chansen att växa sig stora, men hamstrarna hade grymt roligt åt att försöka gräva upp fröna varje gång jag planterade nytt och sedan demolera växterna.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Chilizera
2012-02-28 15:55
#4

Ok, då ska jag prova med ampellilja, det har jag hemma. Glad Får försöka hitta på något sätt att blockera rötterna.

StillaSinnet
2012-02-28 16:02
#5

Möss ÄLSKAR att gräva i jord. De kommer absolut uppskatta att då en blomma som leksak att slakta.

En sommar hade havrekorn börjat gro då de hade hamnat under en vattenskål i en bur där jag inte hade städat eftersom en hona fått ungar. de gröna stråna stack iväg snabbt men blev inte gnagda på. vet inte om det är så vettigt ändå…?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Minoth
2012-02-28 17:54
#6

Växter är roligt att sätta in till mössen. Men om du köper från affär rekomenderar jag att du planerar om blomman i ny jord. Ekologisk.

Sen kan man alltid gräva upp ljung osv från skogen och plantera in i en kruka. Då gör de inget om dom gnagar sönder de :) Vilken dom säkert kommer göra ;)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Charlie2006
2012-02-28 18:15
#7

Hade levande växter till min första mus, han tyckte det var superskoj, det var en växt som såg ut som en liten palm. Först grävde han bort jorden, sen tog han bort alla blad och till sist så fälde han trädet Flört. Tog mindre en dag så fanns det bara en stubbe kvar. Han fick även ormbuske som hålde längre, i en halv vecka ungefär

Skulle gärna haft det igen, men tror jag inte har råd att köpa nya växter till dom flera gånger i veckan.

Plastväxter håller längre, har jag även haft och föredrar det faktiskt. :)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Chilizera
2012-03-02 23:41
#8

#7 Plastväxter har jag provat. De gnagde fort av alla blad och boade med dem Tungan ute

Har nu lite sphagnum på svällning, ska prova och se hur mössen gillar det.

Följdfråga förresten: när man plockar grenar utifrån, finns det någon sort man verkligen ska AKTA sig för? Hittade lite inlägg och någon artikel här på forumet men det var otydligt tycker jag om det är något som kan vara direkt farligt.

Var på väg att plocka in lite vide häromdagen och stoppade mig själv i sista stund. Kändes lite osäkert, speciellt när jag såg att grenarna hade börjat knoppa, har ju ingen aning om t.ex. knopparna kan vara giftiga fastän grenarna kanske inte är det.

StillaSinnet
2012-03-03 07:06
#9

Jag har också testat sphagnummossa men eftersom den är så fuktig så blöter den ner bottenmaterialet så jag lade den i en plastlåda. De gnagde ner allt till småflis som bilen mycket dammigt när det torkade. Kul så där en gång, men inget jag kör med stadigt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Chilizera
2012-03-03 08:46
#10

#9 Ok :P Jaja, vi får väl se hur det funkar…

MaaariaS
2012-03-03 14:55
#11

De går även att sätta in tex persilja som finns i små krukor på mataffären.Det tar iof en dag så är allt borta och jorden har blandats med stöet,men kul har mössen iafGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Chilizera
2012-05-07 12:51
#12

Rotade upp tråden igen. Har nu provat med sphagnumen och som #9 säger så blev det inte så toppen… det fick inte ligga kvar i sitt vattenbad utan skulle dras ut överallt, torkade fort sedan och blev i princip damm. Provade också några skott ampellilja i vas och mössen totalälskade det och åt upp varenda millimeter, från bladspets till rotände.

Skulle gärna ha fler tips på växter som mössen lämnar IFRED Glad

Minoth
2012-05-07 12:55
#13

#12 finns inga växter som mössen lämnar ifred :P Det är därför man tar från skogen eller köper riktigt billiga så man har råd att plantera om var tredje dag haha

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Chilizera
2012-05-07 13:38
#14

#13 Hehe… attans då :) Får väl ge upp mina drömmar om ett grönt terrarium.

Hanna
2012-05-07 13:42
#15

Går det inte att hänga en växt i taket där de inte når? :) Eller ska de kunna klättra i den?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Chilizera
2012-05-07 16:22
#16

#15, Jag brukar försöka utnyttja höjden i terrariet rätt bra så de får olika klätternivåer, ska jag ha något i taket som de inte når så blir det verkligen klistrat platt uppåt, inte så väldans snyggt kanske :)

Minoth
2012-05-07 17:26
#17

Tycker det är bättre att om man vill ha lite grönt att klippa grenar med blad och kasta in bara.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sara B
2012-05-07 20:54
#18

Intresant tråd! :) Vad tycker mössen om citronmeliss? Inget som är farligt om man sätter in en kruka med det?

Minoth
2012-05-07 20:56
#19

#18 det kan du gott sätta in! nyttigt och roligt :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sara B
2012-05-07 21:05
#20

#19 Super! :) det växer ju som ogräs och äts väldigt sällan mycket av här hemma ;D

Annons:
Chilizera
2012-05-07 21:56
#21

#20 Ah, nu gav du mig en idé! Glad Får satsa på en krukväxt som förökar sig löjligt snabbt så jag inte behöver köpa nytt hela tiden och ändå kan ha något grönt däri hyfsat ofta.

Sara B
2012-05-07 22:00
#22

#21 Hehe precis vad jag tänkte, citronmeliss är hopplöst med att växa fort och mycket! =o

Chilizera
2012-05-07 22:02
#23

#22 Växer det mest på höjden eller förökar det sig lika bra till nya plantor?

Sara B
2012-05-07 23:12
#24

#23 Höjden tror jag… Har dock ganska liten kruka till så det är svårt för den att sprida sig så mycket :)

Grodan
2012-05-08 08:57
#25

Jättetrevlig tråd med massa roliga tips.

Jag brukar själv ge mina alla slags örter. Plocka gräsfrö och blad ute. Sköljer noga. Torkar en stor del av det jag ger dem innan också.

Nu är tid att plocka många trevliga och nyttiga saker ute också. Som t ex brännässla - så oerhört nyttigt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-05-08 12:09
#26

#25 ja precis brännässla ska jag plocka och torka! :) Tänkte igår att jag ska ut och leta idag

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Sara B
2012-05-08 21:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

#25 Aj, brännässla finns det ju överallt där man inte vill att det ska vara:P Rejäla hanskar o långärmat om man ska plocka de… =o

Idag så fick de mörda resterna av en basilika planta! ;D

Annons:
Chilizera
2012-05-11 21:22
#28

Alltså det här är ju nästan löjligt… försöker hitta fler växter (t.ex. sådana jag redan har hemma) som är ofarliga och det står bannemig olika precis ÖVERALLT! På ena sidan är en växt tydligt listad som ogiftig och på en annan ligger den på varningslistan, till och med när de nämns med samma djurarter i åtanke. Suck! Rynkar på näsan Oftast tycker man att Internet är en sån himla bra kunskapskälla och förundras över hur mycket vi människor har listat ut, och ibland är det bara totalt (o)vetenskapskaos…

Minoth
2012-05-11 23:03
#29

#28 gå bara ut i skogen och plocka lite grenar från lövträd med blad på :) Idag plockade jag in björk med blad och hassel med blad. Gräs och maskrosblommor. 

Jag har även köpt frön och håller på att odlar blåklint blommor och klöver utomhus :) Det är bara fantasin som sätter gränser.

Tycker folk ska sluta klaga att dom inte hittar något kul till mössen ;) DET FINNS ÖVERALLT! Skrattande

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
2012-05-11 23:59
#30

Odla själv tycker jag är en bra grej.

Man kan odla allt möjligt nyttigt ogräs och örter och kryddor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chilizera
2012-05-12 08:12
#31

#29 Ja, jag skulle vilja bara gå ut och plocka det ena och det andra och testa olika krukväxter i buren men man blir ju så skrämd av alla farlighetslistor och jag vill inte göra någon tabbe… t.ex. så har jag tidigare länge gett avocadoskal till mina möss (som de ätit och gillat Rynkar på näsan) innan jag fattade att det var så farligt.

Minoth
2012-05-12 11:33
#32

#31 ja men nu vet du ju exempel på ogiftiga saker så nu behöver du ju inte oroa dig längre. ut och plocka det du vet är ogiftigt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Chilizera
2012-05-12 11:48
#33

#31 Ja, börjar få lite koll. Men jag vill gärna ha ett större bibliotek att välja från, om det går. Flört Och jag känner inte att jag kan plocka hejvilt här där jag bor, det är liksom tätbebott område med snarare trädplättar än någon riktig skog.

Minoth
2012-05-12 11:57
#34

#33 men plocka inte hejvilt då. gå och ta lite björk och gräs

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Chilizera
2012-05-12 12:06
#35

#34 Haha Skrattande Anar ett "men var nöjd någon gång för faaan" i dina inlägg nu Flört

Grodan
2012-05-12 22:25
#36

Knasfia… Tungan utetror vi även har en artikel med ogiftiga växter och träd man kan plocka ute. Sedan har vi diskuterat fram en hel del fakta också. Just nu kan jag inte länka till någon tråd eller artikel men det går ju att söka.

De växter som det råder olika uppfattningar om, vilka är det?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
2012-05-12 23:35
#37

#35 hahaha 

Det råder olika fakta om bland annat ek

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Vattnadal
2012-05-13 23:12
#38

Ek innehåller garvsyra, det gör björk oxå, fast inte lika mycket.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Chilizera
2012-05-14 06:58
#39

#36 Kommer inte ihåg exakt vilka det var som gav så olika träffar, men yuccapalm var i alla fall en av dem. Men sedan insåg jag att det inte var yuccapalmer jag har utan doftdracenior och de verkar säkra, så de har jag tänkt ska in till mössen så småningom Glad

Emil Magnusson
2012-05-14 15:27
#40

Har börjat odla krasse till mina möss nu men tänkte alldrig på om det var giftigt för dem. Är den det? Förvånad

Grodan
2012-05-15 00:54
#41

Kan inte tänka mig att krasse är giftigt för möss. Det mesta människor kan äta kan möss också äta. Däremot bör man inte ge dem för mkt av grönt då de kan bli lösa i magen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
MaaariaS
2012-06-01 19:15
#42

TS Hittade du nått mer som går att ställa in till mössen??

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Chilizera
2012-06-03 17:02
#43

#42 Har inte gjort fler efterforskningar, kanske så småningom. Odlade lite kattgräs till dem i alla fall, tog inte många timmar innan gräset var borta och dagen efter fanns det i princip ingen jord kvar i krukan fastän den var typ 14 cm hög ^^. De har en jäkla snärt i bakbenen :). Var jord i hela buren. Ska prova igen när jag hittat något schysst nät att täcka krukan med och se om gräset kan få växa i buren.

MaaariaS
2012-06-03 17:10
#44

#43 Hahaha ja möss älskar jord Skrattande

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Grodan
2012-10-24 21:43
#45

Bra tråd. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Jamie+Engla
2012-10-25 07:50
#46

Tass

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Upp till toppen
Annons: