Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 746 ggr
Exoticas
2012-03-03 11:53

Hampa + Papperströ?

Nu när jag inomkort är Råttägare så känner jag att jag förmodlingen kan underlätta för mig själv genom att använda samma strö till både råttor och möss. Tänkte att jag skulle mixa Hampa och Papperströ? Vad tror ni om det?

Kommentera gärna era erfarenheter med respektive strö!

Det är alltså dessa två jag hade tänkt mig:

http://www.granngarden.se/product/l-ttstr--hampa-gg-18kg-

http://www.granngarden.se/product/papperstr--stl-pro-10kg--

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Annons:
Camillhe
2012-03-03 12:27
#1

Jag provade hampa för ett par år sedan, dock inte från granngården och det kan säkert skilja sig lite. Men jag var väldigt missnöjd med uppsugningsförmågan, sen hade jag gjort en miss och inte sett att den var doftsatt med eucalyptus så det luktade otroligt märkligt i råttrummet haha.

STL har jag aldrig testat, tror att det kan vara roligt för djuren att pilla med men man får nog byta ofta.

Exoticas
2012-03-03 13:04
#2

#1 Det var även lite därför jag tänkte testa att blanda, Stl ströt har uppsugningsförmågan och hampa ströt gör det lite roligare! Tycker att hampa ströt är stickigt så även därför jag tänkte mixa det med STL

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Camillhe
2012-03-03 14:42
#3

Jag har skrivit om det tidigare men är det stickigt så skulle inte jag använda det. När bottenmatterialet är vasst/ stickigt så får djuren som går på det minimala små sår och de såren gör att bakterier får fäste i djuret. En vän fick stora problem med allvarligt bakterieangrepp på sina råttor och jag ringde Ricardo på SVA och hans första fråga gällde underlaget. Och då sa han att spån och annat vasst är den största boven. Bakterien de fick problem med var staphylococcus aureus, en väldigt vanlig bakterie som finns "överallt" men i.o.m. de små såren som inte är synliga för ögat så kan den och andra bakterier komma in i blodomloppet och då blir djuret väldigt sjukt.

Grodan
2012-03-03 16:44
#4

Länkarna i #0  fungerar inte.

Tyvärr rekommenderar jag inte Granngårdens papperströ som heter Remiss. Det är VASST! Jag har själv skurit mig på det. Skurit mig så att det började blöda. Att då ha något husdjur på det…? Absolut inte!

Ska du ha dina råttor på papperspellets så välj det som heter Toa-Lätt, tror dessutom det är billigare. Kostar typ 129 kr för 55 L i 08. (Jag har själv mina djur på Toa-Lätt. Det är tungt och dyrt och inte det bästa man kan ha, men med mjukt papper, lite hö och annat i buren fungerar det. Jag har än inte märkt några trasiga tassar.)

Hampa ger jag inget för. Det är strunt i mina ögon. Samma sak med STL. STrunt.Flört

Jag tycker Aspflis är bäst, men det är mkt dyrt. Jag har testat alflis till en råttbur, men tyckte att det uppstod lukt snabbare än med toa-lätt. Du måste betänka att råttor luktar betydligt mer än möss. Speciellt deras avföring. Det bildas snabbare ammoniak i deras burar. Så vill man vara duktig kan man ha en toa-låda där man har ett väldigt högabsorberande strö av något slag och så något annat i resten av buren. Man kan byta i toa-lådan ofta för att hålla lukt nere, dock brukar råttor vilja ha olika lådor för olika behov… Låter knasigt, men mina vill alltid kissa på ett ställe och bajsa på ett annat. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chilizera
2012-03-03 20:09
#5

Granngården tar inte längre in STL-ströet i sortimentet! Jag ringde och hörde med dem och de har samma sortiment i hela landet. Själv har jag skickat pappa att köpa några säckar i Västerås där de har lite kvar eftersom det är slutsålt här i Uppsala. Men det ska ju finnas fler återförsäljare (dock inte häromkring vad jag har hittat).

Själv har jag en tunt lager All Pet Pine på botten och sedan STL-strö på. Tycker det funkar riktigt bra.

#4 Remiss har jag aldrig sett…

Grodan
2012-03-04 02:20
#6

Granngårdens papperspellets heter Remiss… Majsans Remiss


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Exoticas
2012-03-04 03:14
#7

Fast jag ska inte ha papperspellets eftersom att jag skurit mit på toalätt känner jag att det är olämpligt till djuren!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Chilizera
2012-03-04 07:28
#8

#6 Undrar om vissa Granngården ändå tar in egna produkter då? Jag har som sagt inte sett ordet Remiss någonstans och detta är leverantören till det STL-strö som nämns i tråden http://www.laxabruk.se/index.php/produkter/stroprodukter/stl-pro

Jag har aldrig upplevt den som vass och har den delvis just för att mössen ska få något skönare att traska på än pelletsen jag lägger i botten.

Tsunamis
2012-03-04 07:53
#9

Remiss är Dogmans märke på pappellets tror jag.

MvH  Tsunamis

Exoticas
2012-03-04 08:44
#10

#8 det är inte papperströt hon menar är vasst utan pelletsen =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
2012-03-04 09:51
#11

Ah, jag fattade inte riktigt vilket papperströ du menade… så jag nämnde de strön de har på Granngården typ…

Förlåt att jag är neggig o dissar allt, men bra strö finns itne på granngården - om de inte tagit in något nytt - tycker jag…

Jag tycker inte att Toa-Lätt är superbra heller, men kör med det nu då jag inte behöver byta alltför ofta faktiskt. Det jag främst rekommenderar är ju Aspflis och när jag bor så att jag kan ha några pallar i ett bra förråd brukar jag kunna sälja några säckar också.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
2012-03-04 10:20
#12

Jag har provat näst intill allt, Stl pro är det jag vet finns och inte testat än.

Ska köra en mix av STL och någonting annat, men vad vet jag inte än eftersom att jag inte vart 100% nöjd med någonting än!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Camillhe
2012-03-04 10:37
#13

Har du testat asp,al eller bok flis? Aspflis är svårt att få tag på och dyrt här nere så det har inte jag provat, bokflis körde jag med ett tag och tyckte det var helt ok och nu kör jag alflis (nickos alspån) och det är jag supernöjd med.

Annons:
Exoticas
2012-03-04 11:06
#14

#13 japp!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Upp till toppen
Annons: