Annons:
Etiketterföreningutställningträff
Läst 914 ggr
Tsunamis
2012-03-08 15:21

Attans möss!

Hanar alltså. Har tänkt ställa ut en av två killar så småningom men nu ser jag att han har två mikrosmå hack i örat. Hur hårt behöms sånt på utställningar? Är det nolltolerans som gäller?

MvH  Tsunamis

Annons:
Charlie2006
2012-03-08 15:59
#1

Något jag undrar också. :) Har en hane som har hack i båda öronen, irriterande då jag tror han skulle funka bra i standard, eller om poäng bara dras av?.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Grodan
2012-03-08 16:42
#2

Jag är en ganska hård domare. Och jag ser det mesta. Vill också notera det om det går - så att ägaren också kan få ta del av det jag ser.

Jag drar inte för små små hack i PC, men jag skriver att jag ser det… hehe…Stora hack och kanske några för många drar jag på dock. Jag vet att det kan anses taskigt men musen får AB och AB är faktiskt bra, så det tycker jag man kan vara nöjd med.

I ST beror det lite på… jag måste titta lite mer på färg, teckning och hårlag. En svår variant som är bra i typ, storlek och färg kan jag inte låta några små hack i örat dra ner…

Sen kan det bero lite på hur många som är anmälda och hur min dag ser ut. Men jag har uppmärksammat att många ägare blir ledsna över att man hittar minimala fel som man drar poäng på, så jag tänker ju på det också… bla bla pladder pladder… som


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2012-03-08 16:49
#3

Tack för svaret. Ska ta en närmare titt igen när jag kommer hem för jag hade rätt svårt att se dem tills jag tog fram honom för att pussa på.

Ska nog ta och fundera på att sära på dem faktiskt.

MvH  Tsunamis

axilur
2012-03-09 09:17
#4

#2 Varför drar man ner på det?

/Anneli

Tsunamis
2012-03-09 09:45
#5

#4 för det är en skada? Större skador blir de ju diskade för.

MvH  Tsunamis

Hyeonmu
2012-03-10 15:28
#6

#4

Har funderat lite på det också. <=/ Jag förstår tydligt medfödda (eller okej ö.h.t. eftersom det är sällan man tydligt ser) svansknyckar, morrhår, sjukdomar (inkl. kleggiga ögon eller mask) osv. Där ska dras ned för musen inte mår bra och för att musen har dålig avelspotential (medfödd svansknyck och brist på morrhår speciellt). Men öron är ju så väldigt lättskadade, går inte i arv, musen verkar inte lida speciellt av det osv. <=/

#0

När jag suttit för Standarddomare har det varit lite olika, men det var noga att i alla fall hitta att hack fanns, som Grodan säger, och skriva i bedömningen. Vi hade mer bråttom på ena utställningen så det blev sammanlagda poäng endast, därför kan jag inte säga exakt hur mycket öronhack drog ner på poäng där - men var en mus riktigt snygg, även jämfört med andra utställda möss i samma färg, hissade vi poängen även om avdrag först gjorts för hack.

"One thing kind of makes up for another." =) Jag har själv tänkt innan "happ, öronhack, du får inte följa med på utställningen" men det är inte så stor fara. Så länge man inte ser ut som Jack Sparrow, hehe, pluttemusen. x3 

Men vill minnas att Engelska domaren var ganska hård på jack. Där gjordes delpoäng, inte bara sammanlagda, och var musen snygg så slutpoängen blev orättvis hissade vi aldrig på öron-delen när jack fanns. Det var en deal-breaker. Och där kan vi snacka små jack. Han typ, "Åhh wooow, en 90-poängsmus , fantastii- åh. Nej. Sjutton. Ett jack." och jag för femte gången, "WTF?! Var? O.o" och så höll han musen nära och pekade, "Ser du? Ser du? Däääär…" Och japp, där satt världens yttigaste, pyttigaste lilla mini-jack. Vi snackar en halv millimeter. Så suckar han och sätter den i boxen, "Det blir sju poängs avdrag, nästa." xD

Så i Sverige - Det är lugnt. I England - Du är grymt körd. Limma musens öron så fort de växt klart och sätt den i en bomullsklädd bur så kanske du klarar det. <=|

Annons:
Grodan
2012-03-10 19:17
#7

#4 För att hack i öronen betyder att du faktiskt inte skött om din mus korrekt. Och det bedöms i a f i Pet Class: Skötsel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

axilur
2012-03-10 20:44
#8

#5 Det var ju det jag menade, varför dras det ned på en skada, liksom.

#6 Ja, så tänkte jag med!

#7 Aha, okej!

/Anneli

ariama
2012-03-11 10:12
#9

#6 "Limma musens öron så fort de växt klart och sätt den i en bomullsklädd bur så kanske du klarar det." Hihi  Glad  - men nej.

Musöron är varken så känsliga eller så sårbara. Svaret är snarare det Grodan skriver i #7. Det handlar om skötseln, och det kan även handla om temperament (även om det är burkamratens temperament som bedöms i första hand).

Även en morrhårstuggad mus diskas, och det är väl förståeligt? Det är egentligen samma sak - ägaren har inte uppmärksammat (eller inte brytt sig) att mössen inte är helt okej i sina burar.

Hack och jack i öronen ser man väl mest på hanar, eller hur? Honornas öron är inte "känsliga", honor går oftast bättre ihop än hanar.

Vad gäller att ha hanar ihop, så är det en god sak när det funkar, inte något som är självklart, eller som bör åstadkommas in i det längsta.

Jag har sett alltför många hanar med skador och ärr, även riktigt allvarliga skador (!! huh, ryser vid minnet, stackars mus Gråter ) samt hört skräckhistorier om borttuggade testiklar och stressdödade hanar, för att anse det vara en naturlig eller enkel sak.

Jag skriver inte om egna skadade hanar, jag är för försiktig, evigt uppmärksam, och delar vid minsta ansats till oenighet, låååångt före innan "andra musägare" ingriper.

Jag har nolltolerans på kiv och bråk och "oenighet" mellan hanar. Och har inte heller hack i öronen.

Tsunamis
2012-03-11 11:49
#10

Jo jag är ju van vi gerbilerna (åter igen) och är det minsta bråk på gång så bråkar de och har ihjäl varandra. Så varje pip och skrik jag hör från något håll hoppar jag högt av. Nu är det ju inte så att varje mus-pip innebär att någon håller på att dö - men jag har lite att vänja mig vid när det gäller mössen.

Har hört nåt ibland från denna hanburen så dem två kommer säras på. Vill inte vara på helspänn hela tiden och precis som ovan säger så är det ju högst troligt att mössen själva är på helspänn vilket inte är bra för dem.

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-10-24 18:41
#11

Hur upplevde ni som ställde för de Engelska domarna på SM att de bedömde hack i öronen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: