Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 5483 ggr
ariama
3/13/12, 12:45 PM

Hallå kunniga! Varför flammig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flört Hej! Varför är Dimmas päls så "flammig" i färgen? Det har den alltid varit. "Kan" chocolate-färg vara sådär? Varför det?

Annons:
ariama
3/13/12, 12:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Närbild, hon är liksom röd/gul i flammor på sidan/ryggen. (Att hon har stor mage, är en annan sak, det bor några där Flört )

[TomasH]
3/13/12, 8:21 PM
#2

aldrig sett! Kanske något med Ee?

ariama
3/14/12, 7:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tack för svar Tomas. Har funderat lite i samma bana, men hon ingår inte i min ee-avel. Däremot kan hon faktiskt vara bärare i alla fall, eftersom hennes pappa visade sig vara bärare. Det (dvs ee) sprider sig Flört.

Hur som helst är hon parad med ee-hane, för att förbättra tan och förbättra rödtonen i ck-färgen, var tanken. Vi får se hur det faller ut.

Och så får jag smtidigt se om hon får ee-ungar och är bärare hon också. Intressant fenomen i så fall, med flammor i pälsen. Fast … Roland Chillourarea avlar ee baserade på bb (samt både aa och AA) han verkar inte få/ha flammiga möss …

Jag följer "flam-fenomenet" framöver, både hos Dimma och ifall det dyker upp bland avkomman.

Vet inte om det kan ha något med saken att göra, men Divinia är Dimmas mamma, och Divinia dök upp som "variegated" i en chocolate-kull efter self-föräldrar (inte äkta genetisk vairiegated, jag vet). Det är ju en "flammig teckning", typ. Obestämd

Jag kallar teckningen för variegated, eftersom det är vad den liknar mest. Då är Divinia undertecknad …

ariama
3/14/12, 7:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

… och Nikita (mitten), med samma teckningsgen, "övertecknad".

ariama
3/14/12, 7:30 AM
#5

 Ge gärna kommentarer eller tankar omkring teckningen. Obestämd

Tsunamis
3/14/12, 9:09 AM
#6

Hmm… Så på det stora hela nån vit tå eller klo plus några polygener för vittecknat(k-faktorerna) hos vardera förälder som annars är self ger sånna varigated?? Gulp! Fina var de vilket som även om genetiken är lustig ibland :)

MvH  Tsunamis

Annons:
Minoth
3/14/12, 9:13 AM
#7

Jag tycker den övertecknade svart vita ungen är super fin!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

StillaSinnet
3/14/12, 12:16 PM
#8

Men…menar du att Variegated kan ha med fläckarna i #0 att göra? Variegated kan väl enbart ligga på vit bakgrund?

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
3/14/12, 5:44 PM
#9

Inte heller sett detta förut, tror som Tomas att det har med RY att göra.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/16/12, 8:23 AM
#10

#8. Nää, det menar jag inte. Jag vet inte, och därför "tänker jag alla tankar" fritt flygande. Flört

Det troligaste är att hon är RY-bärare, och att detta på något vis påverkar färgen. Eftersom hon just nu har en del små rosa korvar i sitt bo, med RY-hane som pappa, får jag snart svar på den frågan. Skrattande

ariama
3/16/12, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Här är ungarna, första dagen i livet (fotat i går).

Jag ser inga RY än, jag ser bara chocolate/tan.

ariama
3/16/12, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Två dagar, fotat idag. På det här fotot ser jag en champagne/tan också, men ännu ingen RY.

Grodan
3/16/12, 7:21 PM
#13

Men då kan du ju ha svaret där. Hon är flammig för att hon är dräktig.

Dräktiga honor går upp en temperatur, blir varmare, det påverkar päls, det har jag sett på både den ena och den andra varianten. Ev kommer fläckarna försvinna när ungarna lämnat boet. Eventuellt…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
3/16/12, 7:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Hahaha Skrattande nu luras jag!! Jag kan alls inte se vilken färg de ska bli!! De är bara "rosa korvar" allihopa, så som små musungar ska vara. Med magarna fulla av mjölk Kyss.

Dock stämmer det att de är chocolate/tan, det vet jag, för jag vet genetiken hos dem!

De är alla a(t)/a(t) b/b C/* och D/*

Sedan vet jag att alla är RY-bärare, efter pappa Honey Glaze, så de har i alla fall ett litet e.

Om Dimma inte är RY-bärare, har alla ungar E/e. Och om Dimma är bärare (vilket är troligt med sina gula flammor i pälsen) så har ca 50% av ungarna e/e och är Recessive Yellow (baserade på chocolate/tan, som inte längre syns under RY-färgen).

Sedan vet jag att Glaze bär på rödögongenen P/p. Och det gör tydligen Dimma också.

Det finns en champagne/tan-unge här, nu provar jag er kunskap Flört. Vilken av ungarna är det som är champagne/tan?

ariama
3/16/12, 7:31 PM
#15

Vill säga, att champagne/tan-ungen också kan vara fawn om den har e/e.

Samt att det inte alls är omöjligt att det blir tecknade ungar här.

Grodan
3/16/12, 7:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#14 jupp, vet att du lurades… skrev om en annan sak i #13


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/16/12, 7:34 PM
#17

#13. Ååh, kan det vara så "enkelt" Grodan?

Fast, hon har ju alltid varit lite flammig. Men inte så här mycket… Jag tänkte också på siameser som kan få andra färgfläckar, men dessa fläckar är ju mörkare. Gult är ett helt annan pigment, än bara ljusare eller mörkare svart/brunt pigment.

ariama
3/16/12, 7:37 PM
#18

Haha, "språkförbistring" Skrattande - för jag skrev utan att se ditt svar.

Grodan
3/16/12, 7:38 PM
#19

ja, inga ser mina inlägg längre… jag är så sur på iFokus som gjort mig avatar-lös


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
3/16/12, 7:42 PM
#20

Men, jag hann inte se, för jag skrev och hämtade foto medan du postade ditt svar! Ja, jag saknar avataren.

Annons:
axilur
3/17/12, 11:30 AM
#21

3:an är rödögd, kanske?

/Anneli

ariama
3/18/12, 9:09 AM
#22

#21. Jo men visst, så är det! Chocolate är en svartögd färg, och champagne är en chocolate som är blekt av rödögdgenen, och måste därför alltid vara rödögd.

Man ser tydligt att resten av ungarna har svarta ögon, det lyser igenom den tunna huden.

Mymlan
3/18/12, 12:16 PM
#23

#14  Gissar på nr 3

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

ariama
3/19/12, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Precis Mymlan, du kan det där Skrattande.

Musungarna fotade i går, 4 dagar. Dags att börja misstänka något. Det är skillnad på pigmenteringen på ungarna, men kanske är de bara lite i otakt?

De mörka är chocolate/tan. De ljusa kan vara RY, eller svartögda vita, dvs tecknade med så få färgfläckar att de nästan hela musen är vit.

Det är för tidigt för mig att säga något säkert än.

Öronen ska resa sig nu, hallå bebisar, håll tidtabellen! Men tittar man på örat i mitten av fotot, så ser man att det inte sluter så tätt mot huvudet längre, så något är på gång.

Man ser även att pigmenteringen börjar framitfrån och sprider sig bakåt, precis på samma vis som pälsen växer ut, och som möss byter sin päls. Titta på ungen längst ner till höger så syns det bäst.

ariama
3/19/12, 6:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Och fotade i dag, 5 dagar gamla. Nu har öronen rest sig. Och så ser man tydlig skillnad i pigmentering.

De mörka är som sagt chocolate/tan, sedan är de ljusa klart pigmenterade, fast i ljusare färg. De är i alla fall inte vita. Eftersom de är svartögda, blir det bara RY kvar att välja på.

Så, som alla gissat, är Dimma RY-bärare, och är finns ett gäng RY-möss.

De är 14 stycken, "klistringen" har lossnat och de börjar gå att hantera var för sig, haha. Inga "klistermärken" längre. Jag tycker de är klistermärken som nyfödda, för de bara klibbar ihop med varandra.

Två är rödögda och är antingen champagne eller RY-fawn. Tan ska de vara allihopa. Någon av de ljusatse kan fortfarande bli vita/tecknade.

KråkansFåglar
3/19/12, 7:14 PM
#26

spännande! :)

www.krakansfaglar.n.nu

ariama
3/22/12, 11:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

6 dagar gamla i förrgår.

Annons:
ariama
3/22/12, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

I går hann jag inte fota. Idag är de 8 dagar.

En stor och fin RY-hona i förgrunden. Utan sotning dessutom.

ariama
3/22/12, 11:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Det är bara 13 kvar i kullen, för en liten eftersläntare tog jag bort (för flera dagar sedan).

Ingen är tecknad, och de rödögda är champagne, inga RY-fawn alltså. En champagne syns i bild. Och mamma Dimma är en duktig och bra mamma.

KråkansFåglar
3/22/12, 9:18 PM
#30

ååh vad jag längtar å se när de är lite   s törre o börjar skutta runt!!! :P  alltid lika trevligt att se!

www.krakansfaglar.n.nu

ariama
3/29/12, 10:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Fotade i går, 14 dagar gamla. Nu börjar ögonen öppnas, men det syns förstås inte när de sover.

ariama
3/29/12, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Närbild, samma foto. Alla RY har RY:s typiska sotning. (syns bäst om man jämför med en DY eller vuxen RY)

Minoth
3/29/12, 11:03 AM
#33

åh så fina :D

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[TomasH]
3/29/12, 7:37 PM
#34

om du parar in en finsk/engelsk champagne-tan på dina RY så kan du göra fina fawn (till mig)… Skrattande

Annons:
Minoth
3/29/12, 7:47 PM
#35

Och till mig

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

KråkansFåglar
4/2/12, 5:22 PM
#36

gärna till mig med! ;)

www.krakansfaglar.n.nu

ariama
4/3/12, 10:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Glad

#34. "om du parar in en finsk/engelsk champagne-tan på dina RY så kan du göra fina fawn (till mig)"

De är redan i stort sett baserade på Rapunzel-möss som är ch/t. Min RY-grund är Nässla (ck/t tyvärr liten och fultypad) efter Chilloutarea´s Electra (liten snipig men vackert gul RY-dam) och stiliga Rapunzel´s Dare Devil champagne/tan.

Rapunze,´s Dare Devil på fotot, fotad av Lottiz:

ariama
4/3/12, 10:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Sedan har jag använt mina livmodersimporter från Finland/Rapunzel. Där är Rapunzel´s Panama pappa, en ch/t-hane jag aldrig sett alltså. Anniinas val.

Nu har jag även Rapunzel´s Roommate avlad in, men eftersom RY är recessive får jag vänta en generation minst, innan det blir RY här igen.

Rapunzel´s Roommate och Golden Vision på bilden:

[TomasH]
4/3/12, 10:34 AM
#39

Trevligt! Så får du snart fina hallonröda ögon och den finaste varianten som finns: fawn!

ariama
4/3/12, 10:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Jag har två "linjer" av RY. En ren engelsktypad med prefixet Golden, och en "blandad" där jag har mina ursprungliga möss samt svensktypade inblandat: "Honey".

Det jag framför allt behöver, är inte champagne/tan i första hand, utan rufusgener!! Jag har ont om såna Flört och jag har ingen riktig "rödhet" alls i mina möss. Inte ens i tanfärgen på mina chocolate/tan, som jag också avlar.

Som tur är gillar jag gul färg lika bra, bara den är ren och intensiv, för mig behöver varken RY eller tanfärg vara djupt rödbrun. Å andra sidan skulle jag gärna vilja ha in det, för att SE vad jag verkligen gillar bäst - eller ha båda delarna.

Så, om du Tomas, får tag i en någon eller några möss någonstans, snygga engelsktypade med mycket rufism, så köper jag dem av dig för ditt dubbla inköpspris. Skrattande

Rödögda RY (RY-fawn) lär jag ha gott om med tiden. Vad gäller Golden är jag bara inne på 3:dje generationens tillväxt (dvs en RY-bärar-generation) och det dröjer innan jag kommer vidare där.

Honey-mössen visade sig ha bärare lite varstans och jag fick flera oväntade RY här.

Den första rödögda RY jag har, är Honey Love (en hane). Om man kan kalla honom "fawn" vet jag inte, för han är rent GUL! Inte röd. Jag älskar hans gula färg i kombinatin med de röda ögonen.

ariama
4/3/12, 10:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Vad kul att du är här Tomas! Kyss

Golden Love är mycket snäll och lugn, men blyg. Kommer inte frivilligt, utom då han råkat ramla ur sin bur - då tyckte han det var ganska skönt när jag vaknade och kunde rädda honom under min säng (mitt i natten Flört)

Han har svensktypat i sig, som synes. och han är fortfarande ung (2 månader).

Annons:
ariama
4/3/12, 10:55 AM
#42

Minoth och Kråkans Fåglar, jag kontaktar er (före annonsering) när jag får RY att sälja, så får ni ta ställning då. Skrattande

Minoth
4/3/12, 6:18 PM
#43

#42 gör det! :D

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

KråkansFåglar
4/3/12, 6:37 PM
#44

ja gör så! :)

www.krakansfaglar.n.nu

ariama
4/23/12, 10:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Här är ett par av Dimmas döttrar, 5,5 veckor nu.

De är lite livliga som synes.

ariama
4/23/12, 10:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

-

ariama
4/23/12, 10:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

.

ariama
4/23/12, 10:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

.

Annons:
ariama
4/23/12, 10:49 AM
#49

*dubbelt*

De 5 bilderna ovan är alla på samma småtjejer.

ariama
4/23/12, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

Nu får Honey Junior vara med här också, fast han inte har i den här tråden att göra egentligen.

ariama
4/23/12, 10:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Junior är född 18 januari i år, efter Honey Lips och Golden Delicious.

Toxxic
4/23/12, 1:37 PM
#52

Vilka underbara muslingar. Älskar de gula och röda tonerna!

ariama
4/23/12, 1:40 PM
#53

Tack Glad.

Upp till toppen
Annons: