Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1153 ggr
Charlie2006
3/14/12, 6:34 PM

Genotyp och hårlag

Tänkte höra om detta stämmer med genotypen, samt labnamnet, då jag tänkt skriva in en del information på min hemsida. Dessa färger/teckning specielt då det är dom jag ska avla på.

Recessiv Yellow
Lab namn: (non-agouti) Recessive Yellow
Genotyp: aa/ee

Chocolate
Lab namn: (non-agouti) Brown and/or Cordovan
Genotyp: a/a b/b, a/a bc/bc, and a/a bc/b.

Splash
Lab namn: Okänd för tillfället.
Genotyp: spl/*, spl/spl

Även om det är dessa hårlag som finns, eller om det finns någon/några fler:

Korthår, astrex, korthår satin, astrex satin, långhår, texel, långhår satin,
texel satin, abyssinier (korthår, långhår, korthår satin, långhår satin), naken (med och utan morrhår), fuzzy, rex, frizzie och caracul.

Vad heter föresten när musen är naken utan morrhår, och när musen är naken med morrhår? (har för mig att det heter olika för båda). :)

Tänkte även skriva in om minimus, svensktyp och engelsktyp, men har hittat något som heter Tailless/svanslöst och även gremling (General description: Gremlin mice should have one ear placed on the side of the head while the other ear is of normal placement. För övrigt så vart gremlins väldigt söta. Kyss). Är dessa två ex engelsktypade, eller en annan typ?

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
ariama
3/14/12, 10:09 PM
#1

På recessive yellow räcker det att skriva ee på genbeteckning. För även AA ee är recessive yellow, dvs, det spelar ingen roll om musen är agouti eller nonagouti, den blir gul i alla fall.

Fortsätter med chocolate och cordovan i morgon…

nu somnar jag, gonatt ZZZzzzZZ ZZzzzzZZzzzzz zzzz zzzzz

Charlie2006
3/15/12, 6:26 PM
#2

#1 Glad

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

ariama
3/16/12, 9:03 AM
#3

Okej, fortsätter nu.

Recessiv Yellow
Lab namn: (non-agouti) Recessive Yellow
Genotyp: aa/ee

Chocolate
Lab namn: (non-agouti) Brown and/or Cordovan
Genotyp: a/a b/b, a/a bc/bc, and a/a bc/b.

Först och främst bör man använda ett och samma "skrivsätt"  när man betecknar generna.

Antingen AA BB CC DD EE eller A/A B/B C/C D/D E/E.

Båda skrivsätten betecknar samma sak. Dvs vilka två alleller som sitter på sina lokus.

- - - - - - -

Allel = de olika varianter som finns på ett enda lokus, ex A(y), A, a(t), a, a(e) är alla alleller på A-lokus. Men endast 2 st kan finnas samtidigt i samma mus!

Lokus = "gen-plats", dvs där generna är lokaliserade. På A-lokus har en mus alltid två alleller, t.ex. AA. Eller Aa(t). Eller AA(y). Eller Aa. Eller a(e)a(t).

Allellerna kan alltså kombineras precis hur som helst, men endast på sin egen plats, på sitt eget lokus. Alltid endast bokstaven A på A-lokus, osv

- - - - - - -

När man skriver ett / emellan bokstäverna/allellerna, syftar det till att de kommer från varsina föräldrar och kan ärvas vidare oberoende av varandra.

Det hjälper också till att skilja allellerna åt, när de har en massa "tillägg", t.ex. A/A(y) eller a(t)/a(t) eller e(ch)/e(h), så man lättare ser vad som hör ihop.

När en allell har ett bokstavstillägg, till exempel cordovan som skrivs b(c), skrivs det som en liten upphöjd bokstav till höger om genbeteckningen  bc

 När datorn inte kan skriva så, skriver man ofta b(c) istället. Det betyder samma sak. Cordovan tillhör alltså B-lokus, men är en annan allell brown b. I sin normalform har B-lokus B/B, och är alltså svart agouti. a/a B/B är svart. B står för Black, svart. Muterad till b blir den brun.

ariama
3/16/12, 9:09 AM
#4

Du bör alltså skriva antingen

Recessiv Yellow
Lab namn: (non-agouti) Recessive Yellow
Genotyp: aa ee

Chocolate
Lab namn: (non-agouti) Brown or Cordovan
Genotyp: aa bb, aa bcbc, and aa bcb.

eller

Recessiv Yellow
Lab namn: (non-agouti) Recessive Yellow
Genotyp: a/a e/e

Chocolate
Lab namn: (non-agouti) Brown or Cordovan
Genotyp: a/a b/b, a/a bc/bc, and a/a bc/b.

Helst skulle jag också se bc utskrivet  som  bc eller b(c).

ariama
3/16/12, 9:16 AM
#5

Jag skriver flera kortare inlägg än ett enda långt, eftersom det är lättare att läsa såhär.

Brown och Cordovan är alltså två olika färger! Två olika alleller på B-lokus.

Tyvärr saknar jag praktisk erfarenhet om skillnaderna, fast jag själv avlar chocolate/tan. Jag vet inte ens om jag har Cordovan eller en mix av båda, gissar på det senare.

Från början hade vi i alla fall endast Brown i Sverige, och den kallar vi Chocolate. Egentligen är både Brown och Cordovan en Chocolate i färgen, men den ena är dålig färg och den andra bra. I grunden alltså, sedan färgavlar man ju båda varianterna, så kanske kan en dålig Cordovan vara svår att skilja från en bra Brown? Jag vet inte, men skulle gärna vilja veta!

Anniina (Rapunzel´s) skriver så här på finska forumet

http://www.hiiret.fi/eng/breeding/varieties/chocolate.html

Kopierar:

What About b?

Brown dilution, b, is an old mutation. Brown mice have been long seen within pet (and fancy) mice and the colour does make an appearance in late 19th century mouse fancier's manual.

The official name of brown dilution gene (allele) is “brown” and the official symbol is Tyrp1b. It turns the eumelanin of both the hairs and the eyes brown instead of black. That is, the eyes of b/b mice is not black, although they can seem to be black. In a good light and especially on photographs taken with flash, the eyes of a b/b mouse look ruby. b is fully recessive to bc.

The colour b/b produces can be read from the standards of Chocolate, it's there in the parentheses: “not milk”. That is to say, the colour is plain, milk chocolate kind of colour, lacking depth and redness. Cinnamons with b/b instead of bc/* have the same problems when it comes to colour than b/b “chocolates”.

Even though b/b produces poor chocolate colour and isn't truly useful in any of the mouse varieties, the gene is still around. Mostly, it can be found in pet mice, in spotted varieties – and in some c-locus recessive varieties, like Bone, Beige and even the pointed varieties.

Chocolate Look-alikes?

Chinchillated Chocolate (a/a bc/* cch/ cch), dark Coffee (a/a bc/* ce/ ce) and Burmese with weak points (a/a B/* cch/ch / a/a bc/* cch/ch) can all pass as Chocolates rather convincingly. You can tell these look-alikes apart from the real things by checking for tan hairs. If those hairs are tan, it's a Chocolate. If they are white or silver, it's a look-alike

ariama
3/16/12, 9:28 AM
#6

Själva färgen Chocolate kan alltså ha flera genotyper!! Det finns riktigt bra "mörk chocolate"-färgade möss som inte ens har chocolate-genen!!

Dessa räknar jag själv inte som chocolate, eftersom de faktiskt inte har chocolategenen, samt går att se att de är svarta med blekgener, alltså a/a B/B och så någon c-variant, dvs inte C/C eller C/c.

Vill man vinna standardtävlingar med höga poäng, bör man ha Cordovan.

Annons:
ariama
3/16/12, 9:32 AM
#7

Dina andra frågor kan jag inte svara på. Där får de ta över som avlar på sådana.

Vad gäller hårlag, så undrar jag om inte abbysinier även kan vara astrex och texel? Men jag varken avlar, äger, eller än intresserad av hårlaget abbysinier. Inte heller nakenmöss. Men jag tror Lottiz kallar den ena varianten (med, eller var det utan, morrhår) för lakeland.

Glad

ariama
3/16/12, 9:53 AM
#8

En annan sak som kan vara högst förvirrande med mössens färger, och som man behöver vara på det klara med, om man ska ge sig in i frågan, är alla dessa förkortningar!

Färgen chocolate förkortas ck i Sverige, men cc i Finland. cc betyder i Sverige chinchilla. Det här är förkortningar på färgen!! Och har föga med genetiken att göra.

Menar man däremot genetiken, har man en albinomus!!

Alltså, cc kan betyda chocolatefärgad, chinchillafärgad, eller albinofärgad, beroende på sammanhang. Har man inte det här klart för sig, fastnar man frustrerat i ett spindelnät av sammelsurium.

På samma vis är RY  förkortningen på färgen på en gul eller röd mus som har sin färg beroende på genen (allellen e på E-lokus). Genetiskt skrivs färgen ee (eller e/e, det är samma sak).

Här heter dessutom både färgen och genen detsamma, men kan skrivas på två olika vis.

Dominant Yellow förkortar vi DY, men är genetiskt en allel på A-lokus, A(y)!!!

Genetiskt är recessive yellow en recessiv gen, och behöver två av samma slag för att färgen ska synas, dvs två stycken e. En Ee-mus är agouti, men bärare av gulfärgen.

Dominant Yellow är en dominant gen, och då räcker det att genen finns i enkel upplaga, och kompisen i genparet kan vara vilken annan A-allel som helst.

Och, varför säger jag att en mus med genbeteckningen Ee är en agoutimus, och inget annat?

Därför att alla gener som INTE skrivs ut, anses finnas där i "orginalutförande", man skriver bara ut de muterade generna.

Det betyder att om jag skriver Ee (eller E/e, det är exakt samma sak) betyder det att musen är:

AA BB CC DD Ee = en agouti som bär på recessive yellow.

(kan även vara A/* B/* C/* D/*, om vi inte vet om den dominanta genens kompis är samma eller någon annan allel som inte syns)

ariama
3/16/12, 9:59 AM
#9

Några förkortningar:

Svart förkortas bl (som i black, tror jag, själv förkortar jag sv i mina egna stamtavlor)

Svart är genetiskt aa.

Chinchilla förkortas cc i stamtavlorna, men är genetiskt c(ch/c(ch)

Albino förkortas PEW i stamtavlorna (pinkeye white), men är genetiskt cc.

En PEW behöver inte vara en albino, utan har då någon annan genotyp, dvs någon annan genbeteckning är cc.

Ni får gärna fylla på i listan Glad.

Charlie! Mycket av det jag skrivit, vet jag att du redan vet. Jag skriver ändå, för den som är intresserad.

Charlie2006
3/16/12, 12:34 PM
#10

Tack Ariama för att du tog dig tid att skriva denna text. Glad Jag har bara läst lite av texten nu, men ska ta mig tid senare idag att läsa all text. :) Väldigt intressant.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

StillaSinnet
3/16/12, 3:45 PM
#11

#0 Vad heter föresten när musen är naken utan morrhår, och när musen är naken med morrhår? (har för mig att det heter olika för båda). :)

#7 Men jag tror Lottiz kallar den ena varianten (med, eller var det utan, morrhår) för lakelan

Linkeavlad fuzzy kan bli naken, så när som på små fjun vid pointerna och fuzzy har morrhåren kvar, hur naken kroppen än bli. (fz/fz), recessiv gen

Nakenmusen är co-dominant, som tex himalayagenen som i dubbel (homozygot) upplaga blir siames och i enkel blir himalayan. Nakengenen blir i enkelupplaga (heterozygot) naken med fjun (föds med päls, rexad) men saknar morrhår precis som nakenmusen och i dubbel upplaga helnaken från födseln (nu/nu). NU/NU borde vara hårig mus, eller? Jag har helt enklet inte kläm påbokstäverna. nu/nu står det på utländska sidor. NU/nu eller nu/NU är den form jag kallar lakeland.

Nakenmusens hårlagsgen sitter på en egen plats så den kan kombineras med tex fuzzy eller andra rexvarianter tex astrex, långhår, korthår, satin. Den bestämmer hårstråts vara eller icke vara. Om man parar in dessa gener kan det till slut vara helt omöjligt att se på avkommorna vad det är de är. en fuzzy-lakeland? En astrex-naken? en satin-naken?

Nu tar jag iof helt avstånd till nakenaveln när det gäller framför allt nu-genen iom att ögonproblem dyker upp i homozygot form pga ögonproblem med tunna hornhinnor. förmodligen samma typ av problem som nakehundar får med tandlossning: genen med hornhinnan och genen med hårstråts vara eller icke vara hänger ihop.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Upp till toppen
Annons: