Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 2117 ggr
OliviaK
3/21/12, 9:33 PM

Är roten säker för mössen?

Jag köpte en rot på hornbach för ett tag sen. Kommer inte ihåg vad den hette men det var nånting med röd Tungan ute Jag tänkte att dom lär ju inte sälja något som är giftigt. Men nu när jag skulle sätta in den till mössen blev jag orolig. Tänk om den är tänkt till reptiler typ men är olämplig/giftig för våra små gnagare att äta på? För att dom gnager på den är ju oundvikligt. Nån som har koll på detta? Ska jag våga sätta in den till mössen? Känner mig lite nojjig.

Annons:
Camillhe
3/21/12, 9:55 PM
#1

Jag hade nog tagit reda på vilket träslag det är innan jag satte in den. De flesta träslag borde inte vara ngn fara men sen finns det vissa som kanske inte är farliga men mindre lämpliga att gnaga på.

Littlem
3/21/12, 11:14 PM
#2

Redwood kasnke. De brukar ha rötter till terarrium/akvarium av sånna i butiker

Minoth
3/22/12, 10:05 AM
#3

#0 om de är redwood så är det ingen fara. De är såna som har massa smågrenar som spretar åt olika håll eller hur? 

Hade en sån rot till mina pygmémöss, också inköpt på hornbach.
Jag tvättade min noga innan däremot, och den hade stått i ca halvåret i garaget för jag passade på en gång det var rea ^^

Men de är lugnt, du kan du skrubba av den med jättevarmt vatten. ytan är slät på dessa rötter så de kan inte fastna skit någonstans
(om det är den jag tänker på)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

OliviaK
3/22/12, 8:27 PM
#4

Ja jag ska ta reda på vad det var exakt innan jag sätter in den. Måste ju vara på säkra sidan när det gäller mina småttingar.

#3 Din beskriving stämmer ganska bra in på hur den ser ut. Jag har kokat alla delar som fick plats i en kastrull(nästan hela) och sköljt av den med hett vatten i duschen.

Minoth
3/22/12, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 här är en bild på min rot

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

OliviaK
3/22/12, 8:43 PM
#6

Det måste nästan vara samma, väldigt likt. Fint terrarium förresten Glad

Annons:
Minoth
3/22/12, 9:02 PM
#7

#6 ja dom finns ju i olika former såklart ^^ 
Tack, hade mina pygmémöss där!

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
3/22/12, 9:09 PM
#8

Jag kan inte tänka mig att man använder rötter till några djur, vare sig det är reptiler eller annat, som är giftiga…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Minoth
3/22/12, 9:12 PM
#9

Dessa ska även gå att ha i akvarium :) Så dom måste vara säkra

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

OliviaK
3/22/12, 9:19 PM
#10

#8 Lite så tänkte jag när jag köpte den utan att veta säkert Tungan ute

OliviaK
4/6/12, 5:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag kollade upp vad den hette, det är en red moore rot. Är dom ok?

Här är en bild också

Minoth
4/6/12, 5:22 PM
#12

#11 ja de är en sån som jag har på bilden

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[aammE]
4/6/12, 6:09 PM
#13

Sådana har jag till mina fiskar, de är helt ogiftiga, jag har vissa fiskar som är väldigt känsliga dessutom och de lever samt förökar sig som det skall med den där roten i vattnet.

Annons:
OliviaK
4/19/12, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag litat på er(och min första "magkänsla") och satt in roten till mössen. Bild…

Minoth
4/19/12, 7:43 PM
#15

#14 måste säga att jag finner det helt otroligt att ströt ligger KVAR på hyllorna! Hade de varit mina hade dom grävt det över kanten direkt :P 

Det blev jättesnyggt förresten

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

OliviaK
4/19/12, 9:31 PM
#16

#15 Tack Skrattande Mina är nog mer för att gräva sig in under diverse inredning men sen antar jag att kanterna på hyllorna är alldeles lagom höga också Tungan ute

MaaariaS
6/1/12, 7:08 PM
#17

Såna rötter är jättefina och enligt mössen kul att springa påKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

OliviaK
6/3/12, 12:36 PM
#18

Ja jag tycker den är fin och mössen verkar gilla den Glad

axilur
6/8/12, 6:21 PM
#19

Jag har köpt en sånhär: http://www.dogman.se/reptil/terrarieinredning/vinranka-40-70cm.html och undrar om den går bra till mus?

/Anneli

Minoth
6/8/12, 10:02 PM
#20

#19 den ska funka jättebra :) Dom är jäkligt snygga också! Ska köpa vinrankor till mina fåglar

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
axilur
6/8/12, 11:42 PM
#21

#20 Vad kul! Tycker den är jättesnygg och den skulle passa perfekt i terrariumet också. Tack för svar! :)

/Anneli

OliviaK
6/9/12, 10:20 PM
#22

#19 Den var skitsnygg. Tycker säkert mössen om Glad

Upp till toppen
Annons: