Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 646 ggr
Micee
2012-03-27 22:00

Blir så förbannad

Skulle köpa lite saker på djuraffären och då tittade jag på mössen då såg jag att alla honorna i en bur (7 st) var höggravida då sa jag till en tjej som jobba där, fick höra vad jag alltid får höra "Oj då".

Jag har sagt till om att djuren kliar sig, har för små hjul inte har tillgång till vatten, har bölder, har för små burar… jag blir skit arg på det här.

Annons:
Fridaaaa
2012-03-27 22:02
#1

Anmäl…

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lamina
2012-03-27 22:03
#2

Anmäl! Det är just för att sånthär inte ska få fortgå som jag har skrivit denhär artikeln. Djuraffärerna måste bättra sig! Skrikandes

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[hyperiion]
2012-03-27 22:06
#3

säger som det andra. Anmäl det är enda sättet att göra skillnad

Micee
2012-03-27 22:07
#4

Ja jag får göra det! men enligt mig bryr sig inte länsstyrelsen över huvudtaget heller! Har ringt haft långa diskussioner med dom om djurhållnig och dom tar inte ansvar och inte tar dom tag i saker heller! Men jag ska ta och göra det!

noraa
2012-03-27 22:07
#5

anmäl fan va hemskt!

[hyperiion]
2012-03-27 22:12
#6

Nu år 2012 gick en ny lag igenom där alla anmälningar om djur måste kollas upp och gå igenom. Hoppas på förbättring

Annons:
Grodan
2012-03-27 22:14
#7

#4 Det är skillnad på vart i landet man bor. Personerna som gör besök osv är olika människor. En del är bra, en del är mindre bra. En del gillar alla djur och är rättvisa i sina bedömningar. En del sätter inget värde alls i möss och bryr sig inte. Ibland kan det även behövas att flera anmäler butiken för att något skall hända. Man bör även gå tillbaka till butiken emellanåt och kolla så att de inte bara rättade till sina "fel" en kort period och sedan återgår till att sköta djuren mindre bra.

Men vi måste anmäla det vi anser vara orätt. Även små möss skall skötas om på bra sätt. Och nyblivna musägare ska inte behöva riskera att få en kull musungar. Det är inte rätt och många vet inte ens riktigt hur de ska sköta två möss helt plötsligt har de 15 st. Vet inte hur många trådar vi har här om det. Vi har även många trådar om oroliga förstagångsmusägare som blivit med muskull och där saker och ting går galet… Det är inte rätt. Man ska vara väl förberedd när man tar en muskull. Även den blivande musmodern skall vara förberedd. Man ska vara säker på att hon är frisk, trevlig och har fått bra mat en längre tid innan hon sätts ihop med en lämplig hane. Hanen bör man utsee med lika stor noggrannhet som vid vilken planerad parning som helst. Inte bara ta första bästa för att den har en pung.

All den här oseriösa, okontrollerade aveln förstör seriösa uppfödares arbete och skadar musens värde som husdjur.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

pellepojken
2012-03-27 22:22
#8

Arma djur. Ja,en anmälan är på sin plats. Ska vi kunna hjälpa djur i misserabla förhållanden så måste vi anmäla o åter anmäla för att det ska kunna bli någon förbättring på både kort o lång sikt.    Glad

Grodan
2012-03-27 22:25
#9

sedan så har vi ganska många sådana här trådar…

vi har även några trådar där vi livligt diskuterar vad vi tycker om zoobutiker och att de säljer djur…

vad ville jag säga med det? mja, jag funderar… hur mkt påverkar vi med anmälningar och dessa trådar? förändras något alls?

visst man ska vara positiv… mmm… självklart… bara en liten neggig tanke som dök upp

jag tänkte skriva ett brev till några zoobutiker jag anser vara mkt dåliga… personligt brev typ… det kanske påverkar bättre


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-03-28 09:52
#10

Det går också att anmäla till kommunens … miljökontor tror jag att det är.

Gjorde det en gång för några år sedan (anonymt) gällande utegångshästar  här i närheten (vinter) utan tillräckligt skydd. Det blev ändring!

Jo, det GÖR skillnad Grodan!!!!!!!!!!!!!

Ibland tar förändring bara så små sakta steg, att man inte ser dem, och tror att inget händer. Men något händer. Även om det tar tid innan man ser resultaten.

Djuraffärer är företag, de MÅSTE se till sina kunder och sitt eget anseende, de funkar inte i längden annars. Och ju fler som påtalar att "det här gillar vi inte", desto allvarligare blir det för företaget.

För ett antal år sedan, kunde jag titta på levande möss i djuraffärer. Nu för tiden undrar jag VAR jag kan finna en djuraffär/zoobutik med levande möss. I alla fall inte i en enda av alla de som jag besökt i västra och norra stockholm!

Tala gärna om ifall jag har missat någon Glad.

Micee
2012-03-28 22:18
#11

Ja det är ju värt att anmäla och om inget händer kan man ju fortsätta att tjata, tills det blir förändring!!

Upp till toppen
Annons: