Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 333 ggr
allroundsky
3/28/12, 6:43 PM

Att akut ta emot möss!

Jag har en vän vars storasyster äger två mushonor på åtta månader och har nu frågat om jag vill ta över dem då jag haft gerbiler tidigare. Jag är lite intresserad men har några konktreta frågor som jag är säker på att många av er kan svara på!

**Hur länge lever två mushonor?
**

Hur mycket motion och utanför-buren-spring kräver de?

Luktar de?

Hur ofta ska buren göras ren?

Finns det chans att det blir mycket slagsmål med två honor eller borde de komma överrens om de bott tillsammans hela livet?

Hur enkla är möss att få tama enligt era egna erfarenheter?

Jag vet att jag lämnade mina gerbiler ca ett dygn utan att jag var hemma en gång och det gick superbra! Är det någon skillnad på möss? Kan de vara hemma "ensamma"?

Alla svar uppskattas! Tack!

Annons:
ajanki
3/28/12, 7:01 PM
#1

Möss lever ca. 1 1/2-2 år ibland längre

Om dom har en berikad bur med mycket lek och klättermöjligheter så räcker det om dom får komma ut nån-några gånger i veckan och leka+motionera.

Möss har en speciell lukt, det är så olika från person till person vad man tycker om lukten. Personligen tycker jag inte att honor luktar illa.

En gång i veckan räcker det att göra rent om man bara har två möss, beror också på hur stort dom har det.

Om dom bott tillsammans hela livet så borde dom inte bli osams.

Jag tycker att det är ganska lätt att få möss tama. Visst beror det på personligheten på dom också, men har man tid och tålamod så blir dom flesta möss tama.

Om man ser till att dom har tillräckligt mycket mat och vatten så går det att lämna dom ensamma ett dygn. Jag skriver tillräckligt mycket mat för möss äter i stort sett hela tiden!

Lycka till med mössen om du bestämmer dig för dom!

Här på mus iFokus finns det väldigt mycket bra Artiklar om det mesta man behöver veta om möss! Är det nåt du inte hittar så bara fråga!

Välkommen hit!

Upp till toppen
Annons: