Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1291 ggr
Grodan
3/30/12, 3:06 AM

vill bli uppfödare

Fick ett pm:

hejsan skulle vilja bli uppfödare ..

vad gör man då?

Eftersom det är många kloka människor på sajten som har bra åsikter och kan komma med bra råd bollar jag vidare frågan.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
3/30/12, 8:31 AM
#1

Kul! Skrattande

Men var står personen just nu? Aldrig haft möss? Fött upp lite grann tidigare. medlem i svemus?

Är frågan en fråga hur man gör rent konkret för att bli registrerad medlem i svemus?

Eller är frågan hur man gör för att över huvud taget föda upp möss?

villhailler
3/30/12, 12:01 PM
#2

kan avslöja att de är jag som skickade ..

Och ja har haft möss för har nu ..
ej medlem på svemus
och de är en fråga som ja ställde för ja vill starta en öppfödning ..

tack för svar ^^

Lamina
3/30/12, 4:36 PM
#3

Vad man gör? Man läser på en massa mycket om genetik och sjukdommar och sånt som kan vara bra att veta när man föder upp. Sen kan man åka på utställningar, så man får lära sig lite om hur en bra mus ska vara och se ut (fast det råder det säkert delade meningar om Tungan ute). Har man inte redan bestämt sig för vad man vill satsa på så är det en bra ide att göra det, det lär bara bli pannkaka av alltihop om man inte har ett mål att avla emot. Det kan vara en viss färg eller typ eller helt enkelt "bara" trevliga sällskapsmöss. Sen letar man reda på och köper in möss med dom egenskaper man vill ha från seriösa uppfödare. Det kan även vara bra att ha någon som kan dethär med avel att vända sig till för stöd och sånt. Sen är det "bara" att sätta igång. Oskyldig

Men ta inte i för mycket redan i början. Börja smått, annars kan du bli sittandes där med mer än vad du orkar med.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Minoth
3/30/12, 5:40 PM
#4

Också tilllägga att fundera ut om man har platsen. Tänk om du får en kull på 10 pojkar och inte får sålt någon. Tänk om många av dom måste ha egen bur för att dom börjar tjafsa. Hur många burar har du plats med.

Och som Lamina skriver. Du måste ha ett mål! Vilken sorts avel vill du syssla med får du fundera ut.

Kan också tilllägga att man tjänar inte mycket (nästan ingenting) på att föda upp möss, så man får också fundera ut Varför man vill avla. 
Har man något extra speciellt att tillföra "mus världen"

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
3/30/12, 6:14 PM
#5

#3 + #4 Superbra!!!

Hanar är en viktig fråga. Och lukt. Kan man ha många möss där man bor?

Pengar. Ja, man bör ha en inkomst. Det kostar mer än man får in. Det är en hobby. Och levande djur. Man behöver köpa burar, strö, mat, medicin, gå till veterinär osv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellenfyrkant
3/30/12, 9:26 PM
#6

Någon som någon gång ställt upp en budget för uppfödningen? Vore intressant att se! Om det går någorlunda jmt ut eller hur det ser ut.

Mvh Ellenfyrkant

Annons:
Grodan
3/30/12, 9:31 PM
#7

#6 Ja, ellerhur.

Jag hade en budget för några år sedan på min mus- och råttuppfödning. Jag hade då i genomsnitt 7 råttkullar per år, köpte säd från bonde och granngården, köpte storpack aspflis från estland osv. Per år var det några tusen ut och några tusen in. Det gick precis + - 0. Jag räknade då in avgifter till föreningar, stamtavlor och typ allt. Utom utställningar, det räknade jag nog inte in… Och jag sålde inte speciellt mkt möss.

Har påbörjat en budget för 2012 nyligen men kan inte presentera den än.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellenfyrkant
3/30/12, 9:38 PM
#8

#7 Det är svårt att få det att gå med vinst alltså. Vore jätteintressant att se om det är något du vill presentera när du kommit en bit på väg! Kanske skulle man ta och sätta sig med en själv också… Hmm.

Mvh Ellenfyrkant

Minoth
3/30/12, 10:04 PM
#9

Ja  om man ens funderar på att bli musuppfödare ska man absolut inte göra det för att tjäna pengar… då blir man besviken :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

StillaSinnet
3/30/12, 10:33 PM
#10

hehe…lite snäv i mina tankegångar just nu. jag trodde det var tal om Godkänd uppfödare i Svemus, du ville bli.
Och ingen ger den informationen Tungan ute

men OM man vill gå vidare och bli godkänd i föreningen måste man först vara medlem i Svemus i ett år, ha tagit kullar, ställt möss med viss framgång, även egenuppfödda möss, och därefter ansöka om att få göra uppfödarprovet.

Blir man godkänd tar styrelsen beslut på att godkänna den nya uppfödaren.

Därefter betalar man löpande 100.-/år för att använda sitt prefix i svemus, utöver den normala medlemsavgiften.

#6 jag öppnade ett konto dit jag förde all inkomst och därav skulle alla utgifter betalas…det går inte. man går bara brakback! Det är en hobby och en hobby måste få kosta. Jag avlar inte för att sälja för att få in pengar. Det är inte målet med aveln. Om jag gjorde så kanske jag skulle få in lite mer pengar, men jag bor på glesbyggden och det kostar att ta sig till kunder eller för kunder att ta sig till mig, så jag är tveksam…risken finns att jag skulle få kvar massor med möss som jag fött upp och som jag inte har plats för istället. budget har jag förkastat. Redan i år har jag utgifter på minst 5000.- med föreningsavgifter, utställningar, resor, boende, mediciner, foder och strö. Jag fick in ca 900.- på sålda möss i Vårgårda. Alltså redan nu back ca 4000.-

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

villhailler
3/31/12, 12:44 AM
#11

ja gör absolut inte för å skäna pengar .. och ja jag vet att de kostar pengar med mad och all tillbehör .. och ja har räknat ut att ja har platts för 30 burar .. och utsällning visst de skulle ja ju villja gå på skulle ju vara kul å prova på .. med tanke på att man är van å gå på utsällning men de var ju hundar .. haha .. har inte tänkt på va för rickting ja vill göra .. har ju kull på bandade .. men ja vill ju även lära mig att se färger osv .. ja är mycke lätt lärd så för ja lära mig allt för ja skriver myyycke rickt linjer som ni skriver så ja lär mig grymnt mycke tack vare er .

StillaSinnet
3/31/12, 8:33 AM
#12

#11 jag tycker om dina ambitioner. Det här med kostnader var inte riktiat mot dig utan en fri diskussion i din tråd :)

Starta här

Börja smått. Du har plats för 30 burar, det är bra. Fyll inte dessa genast för du behöver platsen på sikt, jag lovar.

Du har bandade. Bra! Köp in de bästa bandade du hittar för att få en bred avelsbas att plocka ur, lär känna dem och avgör sedan om de är bra avelsmaterial i alla avseenden. Titta inte enbart på teckningen och färgen. titta också på storlek, typ, ögon, öron, svanslängd osv, men titta framför allt på hur musen trivs som sällskapsmus. Håll ett extra öga på sjukdomar, morrhårsgnagare, dominansbeteenden osv. var kritisk för det är så himla tråkigt att fuska och chansa och sedan få backa flera steg när det där lilla avvikande var just det som gick i arv. Para inga möss under 5 månaders ålder.

Utställningar

Att vara medlem i svemus och besöka utställningar är inte bara en jakt på vackra rosetter. Där får man ett proffs som uttalar sig om musens kvalité, dels i standard där det rör musens yttre egenskaper, och des i pet Class där det rör musens kvalité som sällskapsmus men även där du som ägare och skötare får veta hur bra musen är skött och hur bra den mår, kan man säga.

Lite som en besiktning :)

I standard är CERT det bästa man kan få, därefter PK. Man kan sedan samla CERT och PK på samma mus för att efter ett visst antal få den meriterad som Svensk Premier, Grand Champion osv.

I Pet Class är A högsta betyg, därefter AB B och C. C är diskvalifiserad och det kan bero på sår, en infektion, lungljud, allmänt hängig och gammal eller säckigt trött, ohyra, tumörer, barbering mm. Här samlar man A- och AB-priser för att på samma sätt kunna ansöka om titlar på sin mus, som tex Silver pet, Guld Pet osv.

Meriterade avelsdjur uppvisar många domares omdömmen där kvalitén håller att granskas under en lång tid av flera ögon. Det säger inte allt men det säger ganska mycket om den välmeriterade musen.

Val av inriktning

Tecknade möss har inte bara strolek/typ/färg och hårlag som bedöms utan även sin teckning. Det gör att det finns fler punkter att syna där poängavdrag kan ske. därför är det en utmaning att ha tecknade möss som sin inriktning. Vad jag vet har ingen enbart bandade och det vore hemskt roligt om du tar dig an den utmaningen.

Agouti är en tickad färg. I början är det bästa att hålla tickade med tickade och solida med solida så välj färg efter de avelsdjur du har och försök motstå frestelsen att plocka ihop en gottepåsen med alla möjliga varianter i. homogena kullar är att föredra om du ska sträva framåt i din avel. så lkallade regnbågskullar kan man tycka är underbart kul att få. ingen är den andra lik och de är lätt att hitta hem till för alla är så individuella, men ur avelssynpunkt är de kanske någon av dem riktigt bra. Och vilken ska du välja att spara för att komma vidare i aveln?

Det absolut enklaste är att börja med homogena kullar i svart, pew eller cream. Ett otränat öga tycker alla är lika men en van uppfödare kan ur en kull med 10 svarta ungar ändå plocka sin BIS-vinnare för att ha till fortsatt avel. linjeavel helt enkelt. det bästa går vidare och förstärker det bra som redan finns. När man jobbar med "enkla" varianter där man redan har det primära som storlek, färg, typ och hårlag klart kan man finslipa på detaljer, tex svärtans djup, öronens skrynlor, temperamentet, dominansen, kotiga och korviga svansar, vita tår eller andra småsaker.

En engelsk domare och uppfödare sa till mig på ett forum: man kan inte måla huset innan det är byggt.

Vad menade han med det? Jo, det är omöjligt att först skapa en vcker färg, teckning eller hårlag och därefter börja jobba upp storlek och typ. Man raserar då det man redan har. Bygg först, tex med hjälp av pew, för att få upp storleken, och finslipa sedan på teckningen för att få den skarp och perfekt med rätt stoppar och linjer.

Ett tips! Håll dig till EN hårlag, för att göra det enklare. långhår, aby, texel osv är otroligt söta, men i dess långa pälsar försvinner teckningens skarpa linjer. Min åsikt är att bandade är snyggast i korthår och i kontrastrika färger som agouti, svart, choklad och blått.

Hoppas mina råd kan hjälpa dig vidare. Just nu ligger svemus hemsida under flytt men en del kan du nå här: välj flikar Uppfödare, Standard och Utställningar. Vissa länkar kan vara brutna

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

villhailler
3/31/12, 9:35 AM
#13

wow vilken info ja blir helt exstas .. ja mamman är iaf bandad men pappan är liksom fläckig .. å kullen av dom vart några bandade å två hel färgade å vita med fläckar på stjärt osv .. är de normalt att de kan bli så. ? ja vet att ja har en hona som är champanje färgad, och dotter efter henne ljus grå med vit mage .. är en skarp skillnad på färgerna på dotter.. 
sen har ja en siames, sen tre st bandade …

ja päls . ja har ingen aning ja älskar ju alla .. ja är väldigt djur kär ju så kunde ja så skulle ja avla på alla färger å hår lag .. bli miljonär på lotto å skaffa herrgård med möss ..

hadde dvärghamster uppfödning .. men då var ja 12år men de var så kul ja vakade då när de var dags .. ja kolla så mammam mådda bra .
kolla till ungarna så ingen var död född.. å ja gav mamman extra vittaminer osv

ja lever för djur .. å ni är till en jätte stor hjälp till början på mitt mus liv.. nu ja hadde en mus förut som hette Brynäs dackel hadde stam tavla .. då fick ja upp ögonen för de ..

och är de något annat ni vill veta om mig .. ja kan gärna sätta ut kort här på mina möss så ni kan hjälpa mig med färger .. ^^ *flirt*

Annons:
ariama
3/31/12, 9:36 AM
#14

Jag länkar till en utmärkt artikel av Elin:

http://mus.ifokus.se/articles/4d7178ceb9cb46222d0846fd-vad-man-bor-tanka-pa-som-nystartad-musuppfodare

Det viktigaste hon skriver, tycker jag, är detta:

  • Sköt om dina djur, och känn dig för, så att du inte drar på dig för mycket på för kort tid. Att gå från 2 möss till närmare 100 på ett år eller två kan döda ditt musintresse. Om det däremot sker gradvis under 5-6 år eller fler, så märker du knappt att det händer, varken ekomiskt, tidsmässigt, utymmesmässigt eller ens luktmässigt!

Jag har sett nya musuppfödare dyka upp som en sol, och ner som en pannkaka, inom ett år bara. Svårigheten ligger i, tror jag, att hålla antalet möss och kullar på en i längden hanterbar nivå. Möss har en förmåga att "överväldiga en" med sitt antal, helt "plötsligt". Flört

villhailler
3/31/12, 9:40 AM
#15

jo jag vet att antalet kan bli enormt .. men ja har ju hanen i en annan bur .. så alla kullar kommer bli planerade .. ^^

ariama
3/31/12, 10:35 AM
#16

Ja, det blir nog bra Kyss. Det jag menar är, att många andra nya, inte inser att även planerade kullar alltför snabbt ger för många vuxna som man anser sig behöva i avlen, eller som man inte lyckas sälja.

EN kull med 5 hanar ger bara fem vuxna hanar några månader senare. Fem kullar ger 25 hanar som man kan sitta med - och dessutom kanske ha 25 nya honor = drygt 50 möss.

Det är ganska många. Nästa år gör man samma sak, och så sitter man där med 100 möss - de lever ju ändå (förhoppningsvis) 2 år. Och det är jobbigt, och går fort. Man behöver se framåt för ett par år i taget. Inte bara några månader farmåt, för då tappar man så lätt kontrollen.

Även om man säljer möss under tiden, ökar antalet alltför lätt. Sett över lite längre tid.

Att hålla antalet möss nere, är min egen svåraste balansgång!! För jag själv skulle aldrig klara av, att orka sköta 100 möss, eller ens 80, eller 60… Förutom att jag är motståndare till att ha möss i små burar (lagliga eller inte).

Jag kan ha upp emot 60 möss ibland (nu, efter 6 år som uppfödare) när jag har ungar och ungmöss, men aldrig 60 vuxna möss, det går inte här. Skrattande

StillaSinnet
3/31/12, 10:53 AM
#17

#13 Om linjerna inte är renavlade uppstår annat än de teckningar man har tänkt sig i kullarna, så det är inte helt konstigt. Vet du något om deras bakgrund? har du stamtavlor på dem (behöver inte vara registrerade möss i Svemus för att ha nerskrivna stamtavlor)? Skriv ner det du vet om varje mus och för lite dagbok om dem. jag har en helig svart bok (inte bibeln med snudd på) där jag antecknar när jag köpt in, från vem, ålder osv, alla parningar, när de sätts ihop, när ungarna kommer, hur många som föddes, hur många honan kullat inom närmsta dygnen, könsfördelning, färger osv. Jag skriver också noga ner avvikelser.

Så här ser det ut i min bok (utdrag dec 2011)

1/12 Anjas Ghostrider+ Undertaker hit födda 4/11
6/12 Stronghold på ALLA inkl natalråttorna
8/12 Blossa 4 ungar
8/12 Tog bort Handy Harmony :(
9/12 X-mas och Monster 15 ungar varav 2 döda, 13 kvar.
15/12 satte ihop Todd och Quality Murphy
15/12 satte ihop Handy Harry och Qumquat
18/12 Delade upp könen i F- och G-kullen
18/12 Satte ihop Vistit Wilma med Jupiter
18/12 satte ihop Odd Molly och Eluded Elliot
18/12 Placerade alla honor ihop, sv+bl Evelyn, Nemo, Grisen, Asta, Ida, Xandra och Ulla-Maja (8st) 
27/12 Delade Zaphiras 5 ungar (4v idag), 3hanar+2honor.
27/12 Hittade Splashhonan Gina inne hos Todd och Murphy! 5v om två dagar…parad? Varit på rymmen i 10 dagar. 
27/12 satte in Ödhumbla till Saturnus

mellan alla sidor med dagboksanteckningar för jag ner alla kullar med föräldrar, födelsedatum, antal, namn, variant och när de är registrerade fyller jag på med reg.nr och kullnummer. boken har jag sedan alltid och bläddrar i fram och tillbaka när minnet sviker.

Jag har en stor uppfödning och det går bra eftersom jag har ett fast jobb med bra lön, en gård och en separat byggnad til mina möss. jag vill påpeka det eftersom det i december blev ovanligt många parningar även för att vara min uppfödning. alltså inget man ska sträva efter.
Den lilla rymmarmusen jag hittade 27/12 var inte parad som tur var :)

#14 haha, jag minns att många ifrågasatte min iver när jag körde igång. men den är på sin plats. Att jag sedan hade lång erfarenhet av smådjursavle i stor kvaltitet när det gällde andra arter var ju inte lätt att veta, Till och med jag har under mina ynka år som musuppfödare sett många som startat och försvunnit och det är ledsamt.

#15 ja, det är en förutsättning att man planerar kullarna så klart ^^.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
3/31/12, 11:19 AM
#18

Ja, att föra kontinuerliga anteckningar är viktigt för mig också. Annars skulle jag ha noll koll Skrattande jag har huvud som ett såll.

Jag har kollegieblock som jag skriver i. På de första sidorna skriver jag upp födda ungar, föräldrar och antal i kullarna. Längst bak i blocket (upp-och-ner så det bir en början) skriver jag upp alla par som går ihop, från när till när, samt förväntade födelsedatum.

Resten av blocket skriver jag fullt i. Både tankar och planer och om de enskilda mössen. Mest skriver jag"oväsentligt kludd", bara för att jag är en storskrivare som alskar att få ut mina tankar ur huvudet.

Det blir ungefär 2 kollegieblock om året, som alla sparas i "skrubben". Med tydligt årtal och månader märkt utanpå. (har ca 12 block nu, sparade såklart)

Sedan har jag en pärm för hanarnas stamtavlor, och en pärm för honornas stamtavlor, samt en pärm för samlade registreringspapper (från tidigare, nu reggar jag ju inte).

Sedan har jag dessutom mina egna bloggar (helt privata), en för mushanar och en för mushonor, där jag sätter in foton på alla möss jag använder och använt i avel. Bara för att själv kunna gå tillbaka och titta på typ, färg, päls, osv, allteftersom tiden går.

Jag tycker sånt är kul. Skrattande

[TomasH]
3/31/12, 11:50 AM
#19

Varför reggar du inte dina möss i Svemus, Amaira?

villhailler
3/31/12, 12:33 PM
#20

ingen stam tavla på nån .. och ja har dockumenterat osv .. men färgerna har ja as svårt för .. ja vet vad bandade är .. siameser osv -- men wow va olika förkortingar tecken dom kan ha .. och svårast av allt kolla könen på kullen ja har nu .. och bakgrundet på två st är att dom kommer från söders zoo .. den kom ifrån en uppfödare i sin tur .. å när dom fick in hon var hon gravid så ja tog mamman och en av ungarna .. och hon är champanje färgad fick ja reda på .. ja kommer att sätta ut bilder på alla igen inklusive ungarna .. för att få hjälp av er .. ni är ju awsome

Annons:
StillaSinnet
3/31/12, 12:58 PM
#21

Champagne är en rödögd choklad. Tillhör de solida färgerna, inte tickat alltså. Paar du den med tex svart så får du svarta choklad och rödögdbärare.

genetiskt svarta med röda ögon heter dove och är grå/silver (dove=duva, duvgrå).

Bra bilder med bra skärpa i rätt ljus krävs för färghjälp. Ser fram emot bilderna :)

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ariama
4/1/12, 10:54 AM
#22

Parar du champagne med svart, blir det bara svarta ungar. Men eftersom inga möss är "renavlade" i sina färger, kan du få i princip vad som helst, både svartögda och rödögda varianter, inklusive vita möss. Om du inte vet bakgrunden.

Någon agoutivariant kan du dock inte få ut av en champagne och en svart.

Lurvas
4/19/12, 1:40 PM
#23

jag har huvud som ett såll. LOL

Råttliv på Runnavägen

 

Han gjorde inget särskilt, men han gjorde det mycket bra.

Upp till toppen
Annons: