Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1435 ggr
jauchzet
4/2/12, 8:40 PM

Avlivning - känsligt ämne

Eftersom avlivning ör ett känsligt ämne och det dessutom är emot reglerna att diskutera avlivningsmetoder i forumet, vill jag att alla sådana kommentarer hålls utanför denna omröstning.

DVS. INGA TIPS PÅ AVLIVNINGSMETODER FÅR FÖREKOMMA.

Men frågan som jag ändå vill ha svar på är hur ni avlivar.

Om flera alternativ stämmer får ni gärna skriva det.

Annons:
Vattnadal
4/2/12, 10:33 PM
#1

Jag avlivar själv. Var till veterinär och avlovade ett marsvin för måånga år sen. De högg in sprutan direkt i buken, vilket uppenbart gjorde ont. Skulle jag avliva med spruta hos veterinär igen, skulle jag kräva att de sövde med gas först, så att djuret skulle slippa känna sprutan. Möss är små, det är inte kanyler…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
4/2/12, 11:08 PM
#2

Jag avlivar själv efter att jag blev "utbildad" av veterinär och tränade länge för att kunna behärska metoden till 100%. Även två försöksdjurtekniker hjälpte till med min "utbildning". Jag ville vara säker på att jag behärskade metoden. Sedan har jag även i min tur lärt ut metoden till flera i SVEMUS.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rönisch
4/2/12, 11:09 PM
#3

Skulle jag behöva avlivla hade jag nog frågat Kent kanske…vill inte ta djuret till veterinär, känns inte som en bra idé att sticka en spruta i en liten mus..

Vattnadal
4/3/12, 9:32 AM
#4

#2 Du lärde mig, jag har lärt någon oxå. Kyss

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Muszimba
4/3/12, 9:35 AM
#5

Jag går till veterinär och avlivar, har behövt göra det på egen hand hemma på sätt jag inte vill ta upp vid enstaka tillfälle.

ariama
4/3/12, 9:53 AM
#6

Oavsett sätt, så är det viktiga att musen varken känner smärta eller dödsskräck eller dödsångest. Den ska helt enkelt inte veta vad som händer, den ska inte hinna det i dödsögonblicket (eller före).

Inte heller jag skulle gärna låta en vetrinär avliva någon av mina möss, pga metoderna de använder. Ändå rekommenderar jag mina köpare att göra det.

För ett misslyckat "eget försök" är 1000 gånger värre än en vetrinärs avlivning. Och en utdragen smärtsam död (icke-smärtsam är mer ok) är också värre. Frågan här är om man kan avgöra om musen känner smärta eller inte i varje enskilt fall, när den är sjuk.

Avliva hos vetrinär, med sövning först, är helt OK.

Och ja, jag avivar själv. Jag avskyr det, men jag gör det. Och jag gör det "bra".

Annons:
ariama
4/3/12, 9:57 AM
#7

Vill tillägga att jag tar emot mina egna sålda möss för avlivning (de som bor tillräckligt nära, dvs i Stockholm) om mössen blir sjuka eller får tumörer innan de uppnått "gammal ålder".

Hyeonmu
4/3/12, 12:57 PM
#8

Och jag gör ju som jag gör - och tydligen en annan. o_0; Vilket skrämmer mig en aning.

(Jag har ju diskuterat i annan tråd om sådant, jag kan inte döda och tycker inte att det är rätt att ta ett liv som inte egentligen är slut. Jag har däremot vid tillfällen där möss lidit och utan tvekan kommer dö/leva liv paralyserade i ett hörn lämnat över möss för snabb avlivning av annan privatperson. Men det är ytterst sällsynt. Aldrig hos veterinär.

Det som lite skrämmer mig med att det var fler som röstat "självdö" är att det det känns troligare att de inte har råd/lust/tid/vad som helst än att de delar min Buddhist-liknande extrema respekt för livet.)

jauchzet
4/3/12, 4:52 PM
#9

Det glädjer mig verkligen att det alternativ som fått flest röster är "har aldrig behövt avliva". Den stämmer inte in på mig dock eftersom jag bara haft en mus hittills som inte behövt avlivas… Två ska avlivas imorgon.

Jag brukar alltid avliva när de är väldigt dåliga och då hos veterinär, men imorgon blir det också lite för att de inte ska hinna bli jättedåliga. En har rosslat länge och medicinerats i omgångar och det verkar som att hon har det lite jobbigt när hon rosslar som värst. Vill inte att hon ska ligga här hemma och kvävas nån dag…

Den andra som precis nyss har insjuknat är tufsig och fet i pälsen, klickar och har inte samma matslust som innan och hon har varit den som ätit ALLT. Igår ville hon inte ens ha popcorn…

Dock har jag så svårt för beslutet att avliva. Jag känner mig alltid hemsk och det känns som att jag sviker mössen. Gråter lika mycket för att de är borta som för att det känns som att jag dödat mina vänner - vilket jag ju praktiskt taget har…

Jag kan förstå Heyonmu's val. Jag hade också egentligen velat låta livet och naturen ha sin gång, men av två onda alternativ tänker jag att det är bättre att jag lider än att mössen gör det…

Hyeonmu
4/3/12, 6:40 PM
#10

#9

Jag är glad för förståelsen i frågan. <=) Det är lätt att tolka som själviskhet. För mig påverkar dödsskräcken jag upplevde under mina första sju levnadsår (grät mig oftast till sömns rädd att dö i sömnen) mig otroligt i mina beslut. Jag kan ju inte fråga en mus om den vill dö - det hade inte jag velat liksom och djur har ju större överlevnadsinstinkt. <={ Usch, men jobbig fråga och skulle inte diskuteras. Jag tänker för mycket, och så går det över i ord eller text. x_x

Aw, jauchzet. <={ Har känt likadant de få gånger jag tvingats orsaka en mus död. Det är ett helvete. "Damned if you do and damned if you don't" liksom. Massor av kärlek och kramar till dig inför morgondagen!

Måste också säga att jag också är glad att många sluppit ta det beslutet!

Stephanie
4/3/12, 7:00 PM
#11

Man får försöka tänka på att "är man död så är man". När djuret är dött känner den ingen smärta och kan ju inte känna någon "ångest" över att den är död.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Grodan
4/26/12, 9:46 PM
#12

Nu kan man lätt se vad folk röstat. Hela 66 pers har röstat.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

jauchzet
5/19/12, 9:10 PM
#13

Grymt att se ett så tydligt resultat! Skrattande

Annons:
adirf1
5/19/12, 10:30 PM
#14

Jag skulle nog aldrig kunna göra det själv.. Men det känns ändå skönt att folk tänker som de gör, det lindrar & tröstar.
Jag har bara avlivat ett djur, en mus.
Jag tänkte då precis som vattnadal skriver i sitt första inlägg, det är en liten kropp, stor kanyl.. Det har känts för jobbigt att nämna föräns nu men jag bad en vän på skolan göra det. Han hade då gått på skolan i 3 år & då jobbat mycket med ormarna & dödat flertalet möss & jag visste att han kunde sin sak. Jag frågade honom flertalet gånger & bad honom svara ärligt, om det skulle gå snabbt, skulle hon känna smärta? Han svarade att det skulle hon inte & det skulle han ansvara för, han skulle låta det gå fort.Han är en väldigt vänlig person som ser till djurets bästa & sätter det främst så jag kände mer tillit till honom än en främling till veterinär som kanske aldrig hållt en mus.
Känns jätte jobbigt att tänka tillbaka på det, men jag hade nog aldrig klarat av att gå till en veterinär, det fanns de som dömde mig för att jag inte gjorde det & därför har jag haft samvetskval, var vad jag gjorde rätt? Därför finner jag tröst i era ord.
Jag skäms även för att jag bad honom göra det, för att jag var så förkrossad över vad han i all välmening gjorde för mig..
Men han stöttade mig, var den enda som den kvällen värkade förstå min sorg.

Förlåt, men jag kände att jag behövde lätta mitt hjärta, tidigare var jag rädd för att bli dömd & få höra att jag valde fel..

mau5
5/20/12, 12:11 AM
#15

Bara googla "hur avlivar man en gnagare hemma" så hittar ni nåt :)

UlrikaD
5/20/12, 12:21 AM
#16

För mig är diagrammet läskigt för jag har hört alldeles för många historier om hur det gick till "första gången" de avlivade hemma.

Tycker det är tragiskt när djur får lida för att folk inte vet vad de gör. Och det gör faktiskt inte folk.

Bara den här tråden kommer säkert att inspirera någon att "testa" hemma nästa gång för ett stort musforum sa att det var bra.

Camillhe
5/20/12, 1:52 AM
#17

Jag håller delvis med Ulrika, och jag misstänker att många avlivar själva trots bristande kunskap för att man inte vill kosta på ett så "billigt djur" avlivning hos veterinär och det är oerhört tragiskt.

Däremot så kan jag tycka att avlivning hemma av ngn som verkligen behärskar "tekniken" är det bästa för musen. Som i ditt Ardif's fall. Tycker inte du har någonting att skämmas för, du bad en person som hade kunskapen att avliva. Och gör man rätt är det en väldigt snabb och icke smärtsam metod.

Något jag tycker är oerhört viktigt om man avlivar hos veterinär, det är att veta vilka krav man ska och kan ställa på veterinären. Musen ska ha en spruta i nacken först med narkos. Den sprutan gör inte ont och efter den kan det ta 10-15 minuter innan musen somnat. När musen är sövd, HELT sövd, då ska veterinären sätta avlivningsvätskan i buken. Den sprutan gör ont, därför är det viktigt att man söver först och väntar tills musen är djupt sövd. Tyvärr vill många veterinärer bara sätta avlivningsprutan utan sövning. Och där är det viktigt att man säger ifrån.

ariama
5/20/12, 9:48 AM
#18

#14. Men goa vännen! Kyss Du tog ett klokt, väl avvägt, och mogen beslut! Vad "andra människor" säger, behöver man inte alltid bry sig om! Gör som du gjorde, fråga ditt hjärta och ditt samvete, så blir det rätt.

"Andra människor" har en förmåga att säga lite vad som helst Flört. Man kan fundera lite över det, med självrannsakan, och sedan förkasta det om det låter för tokigt - vilket det ofta gör.

Vilken människa med hjärta, som älskar sina möss, får lust att "börja prova" ha ihjäl dem själv? Så "roligt" är det inte.

Och de som gör, vet nog redan att man faktiskt kan det, på både bättre eller sämre vis.

Å andra sidan vet jag en tjej som födde upp hamstrar, och hade ihjäl dem på det mest smärtsamma vis, och sa "det går fort, när jag kommer tillbaka efter en kvart är de döda". Jag kan ju tillägga att jag for i taket, rejält, när hon sa det. Och jag hoppas innerligt att hon lagt av sedan dess. Hon "fattade inte bättre", och det finns ju såna människor också…

Hur "folk" många gånger håller möss, är bara för sorgligt!!! Stackars missförstådda små älskliga djur, som är så små att ingen bryr sig om de säger ifrån Gråter.

Ibland önskar jag att möss vore stora som elefanter!! Då skulle det allt se annorlunda ut. En elefant kräver kunskap, annars är det människan som är död, inte musen.

adirf1
5/20/12, 12:14 PM
#19

#17#18

Tack så mycket! Åh, det känns som en stor tyngd lyfts från mina axlar, att ni säger att jag inte gjorde fel. Det är dock svårt att i ett så känsligt ögonblick inte lyssna på andra, för mig var ju det viktigaste att det gick snabbt & smärtfritt, men när andra börjar prata om att veterinären är det bästa, skall man då lyssna? Det gjorde ju inte annat än skadade mig att tänka i de banor men det var svårt att låta bli.

Jag håller med dig Ariama, det var inte bara en person utan flertalet som frågade mig om det gjorde lika ont att mista ett så litet djur som en mus som ett annat djur… Det säger lite om vad den allmäna synen på det hela är. Det värkar nästan som att kärleken man kan känna till ett djur är begränsat till kroppstorleken, så en älskad ko gör det ondare att förlora än en liten mus… Nej, men man undrar vad folk tänker ibland..

#17 Det är information jag kommer ta till vara på. Min vän är nu ute i arbetslivet, jag vet inte var & han är nog den ända utöver veterinär(eller kanske någon uppfödare) som jag skulle våga gå till om det vore nödvändigt. Så då är det ju veterinär som förmodligen gäller..

StillaSinnet
5/20/12, 3:41 PM
#20

jag avlivar hemma efter utbildning av Elin Mattsson.

#17 Eftresom jag avlivar mina möss säkert, snabbt och smärtfritt hemma vore det ju inte så konstigt att göra samma sak med dotterns hamster när den fick tumörer, men då kände jag att för hennes skull skulle vi ändå gå till veterinärern. jag visste inte att de skulle sticka i buken eftersom de tidigare hade sövt mina möss jag tagit dit med subkutan överdos innan de stuckit i buken. Men de bara stack sprutan rakt in!!! Hamstern skrek och högg i sprutan och Ida grät -Den vill inte dö mamma! den vill inte dööööö! Det hela var så fruktansvärt hemskt…jag kommer alltid ta bort mina i hemmamiljön. Lugnt, snabbt och snyggt. Det är de värda <3

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
[greywitch]
5/20/12, 4:11 PM
#21

Jag avlivar ALDRIG mer ett djur hos veterinär i hela mitt liv och det kan jag lova beror inte på att det kostar, värre djurplågare får man nog leta efter när det gäller just avlivning, det är så många veterinärer som sticker in sprutan i buken UTAN att först bedöva/söva djuret, jag var med en katt en gång och aldrig mer, det tog en halvtimma innan veterinären satte en ny spruta rakt i hjärtat och ytterligare en kvart innan katten dog och JA den skrek hela tiden, det var fruktansvärt och har satt jätte djupa spår i min själ. Gråter

Större djur får en jägare avliva under min översyn, lämnar inte bort mitt djur ens i dödsögonblicket, har jag tagit hand om djuret medans det levde så varför inte vara nära det när det dör!

Mindre djur som möss avlivar jag själv med den humanaste metoden, snabbt och säkert är ledord för mig.

Jag är medial och djurkommunikatör och jag hör djurens smärta, därför avlivar jag hellre än låter de plågas, jag är också FÖR dödshjälp på människor där livet inte längre har någon livskvalite.

Jag vet att jag får många emot mig i detta forum nu, men jag avskyr när människor ska behålla ett djur till varje pris, trots att djuret uppenbarligen lider enormt.

Varför ska människor vara så egoistiska, om det nu handlar om ekonomiska orsaker, avelsvärderingar eller kärlek till djuret så anser inte jag att det är orsak nog att låta djuret plågas!

UlrikaD
5/20/12, 4:15 PM
#22

Återigen, jag förstår verkligen inte er som går till sådana veterinärer som avlivar på detta brutala sätt.

Det är väl var och ens uppgift som djurägare att se till att djuret avlivas utan någon som helst smärta.

De kan ju inte direkt ringa runt och beställa tid. Som djurägare bör man veta vart man ska vända sig ifall djuret blir sjukt.

Skulle aldrig någonsin låta mina djur lida på det där sättet när man enkelt kan säga till att man vill att de sövs med gas (eller spruta i nacken) först.

Man får väl ta lite ansvar själv och inte lägga allt på veterinären, det är ju man själv som väljer vart man vill gå och vilka frågor man ställer innan man går dit.

[greywitch]
5/20/12, 4:29 PM
#23

# 22 men snälla Ulrika……första gången du går till en veterinär för avlivning har du ju ingen aning om huruvida en avlivning går till….du har ingen aning om att man ens kan begära en spruta i nacken eller gas….du litar fullt och fast på att veterinären som är utbildad kan sin sak……jag bad veterinären i exemplet ovan flera gånger under tiden….finns det INGET du kan göra så den slipper ha ont under tiden, nej svarade han……anser du kanske att jag som hade en katt med allvarligt brutet ben av påkörning skulle knata därifrån efter buksprutan och gå hem och beställa tid hos en annan veterinär eller vad? En del resonerar så dumt så det är inte sant. Varför vara så anklagande? Jag var inte purung då detta hände men på den tiden fanns inte internet och ju fler jag pratat med under åren efter så har jag hört liknande skräckhistorier överallt i sverige….vilken veterinär ska man vända sig till som är perfekt?

Jag kände veterinären mycket väl och han har fixat många åkommor på mina djur, men detta var första och ENDA gången jag avlivade ett djur hos veterinär!

Sen om du väljer den avlivningen så lägger jag mig inte uti det på något vis.

Sen finns det ju inte möjlighet att få komma till din väl valda veterinär alltid kanske, han kanske inte har 24/7 jourtid. Ska djuret vänta på att det blir vardag för att boka tid och plågas under tiden?

men självklart planerar man att avliva sitt djur så klart man kan boka tid till en bra veterinär och ställa massor av frågor om metoder och scenarier innan man bestämmer sig.

Har jag helt missuppfattat innebörden av ditt inlägg så säg det annars lägger vi ner här och nu, för vi verkar inta ha samma syn på saken.

KråkansFåglar
5/20/12, 4:35 PM
#24

Jag erkänner jag gillar inta avlivning vilket som! Men jag har lärt mig att göra det ändå! Folk som kan har beskrivit hur jag ska göra samt visat, och första gången för mig gick jättebra och alla gångerna efter.

Men helt klart man ska inte göra det bara för att testa, utan låt en erfaren visa, berätta och vara med!

Som sagt jag avlivar hemma!

Och frågan om veterinärers avlivningsmetoder…. Om man inte har bil eller kan åka flera mil till en bra veterinär så måsta man tyvärr gå till den som är tillgänglig.  Och helt klart är det veterinärens ansvar att djuret får somna in på ett bra sätt, de är utbildade och ska ha kunskapen! Det är ju peroner man förlitar sig på!

Vet när jag var hos en "ny veterinär" eftersom den var bäst tillgänglig för mig. jag har frågt innan om de kunde möss…. ja visst… när jag kom dit var det jag som fick säga hur allt skulle gå till väga….. Och jag litade på dem…

www.krakansfaglar.n.nu

UlrikaD
5/20/12, 4:38 PM
#25

#23 Du verkar ta mitt inlägg personligt, vet inte riktigt var jag pekat ut dig.

Nej, man kan inte alltid välja veterinär, men de flesta veterinärskliniker har gas på sin klinik. Annars kan de inte söva sina djur. Ganska logiskt.

Och då kan man som ägare be om att få det. Oavsett vilken veterinär du går till.

Så absolut, ingenstans har jag skrivit att man ska behålla djuret hemma och låta det plågas tills man kan komma till "sin" ordinarie veterinär. Det är inte alla som har en ordinarie veterinär ens.

Men man kan som ägare alltid se till att djuret får den bästa vården. Anser du att det är att avliva hemma så är det ju vad du anser.

Men du behöver inte komma och säga att det inte går att välja hur man avlivar sitt djur hus veterinär för det går alldeles utmärkt.

[greywitch]
5/20/12, 4:43 PM
#26

På något konstigt vis antog jag att ditt inlägg om att…… Återigen, jag förstår verkligen inte er som går till sådana veterinärer som avlivar på detta brutala sätt……som kom direkt efter mitt inlägg berörde just mig och mitt inlägg.

sen nu skrev du nåt jag heller inte förstår, om det nu var riktat åt mig…..Men du behöver inte komma och säga att det inte går att välja hur man avlivar sitt djur hus veterinär för det går alldeles utmärkt……..vart har jag skrivit och sagt  det någonstans?

UlrikaD
5/20/12, 4:59 PM
#27

När man skriver ett inlägg till någon speciell i tråden så skriver man numret på det inlägget först. Alltså innan sitt eget inlägg. Skriver man inget nummer så är inlägget ett vanligt iinlägg i en tråd, inte riktat åt någon särskild.

"Men du behöver inte komma och säga att det inte går att välja hur man avlivar sitt djur hus veterinär för det går alldeles utmärkt……..vart har jag skrivit och sagt  det någonstans?"

Du får svara dig själv här:

"Sen finns det ju inte möjlighet att få komma till din väl valda veterinär alltid kanske, han kanske inte har 24/7 jourtid. Ska djuret vänta på att det blir vardag för att boka tid och plågas under tiden?"

Alla veterinärer har gas på sin klinik, man kan välja själv oavsett veterinär.

Annons:
Camillhe
5/20/12, 5:04 PM
#28

Alla veterinärer har tyvärr inte gas, jag önskar dock att det vore så, men att tillhandahålla gas är väldigt kostsamt så oftast har nog bara de lite större veterinärklinikerna det.

UlrikaD
5/20/12, 5:07 PM
#29

Fast nu sist var jag på en jätteliten klinik. Ett mottagningsrum, en veterinär. De hade gas. Det var bara att fråga, och då gällde det katt inte smådjur.

gulzebra
5/20/12, 5:22 PM
#30

Fast alla veterinärer utför ju inte ingrepp som kräver gas, så att alla inte har gas hemma lär väl inte vara fullt så konstigt? Här har vi tex en vet som inte utför ingrepp helt enkelt för att det är en liten klinik där han jobbar själv utan assistent som kan sköta sövning. Har inte varit i kontakt med honom själv så det kan hända att han har gas tillgängligt, men det förvånar mig inte om han inte har det.

Däremot utför väl de flesta operationer och borde således ha gas inne.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

mau5
5/21/12, 12:09 AM
#31

Man kan rita ett pentagram på golvet med bensin som man sedan dansar runt naken och sjunger judas priest baklänges medans man avlivar musen. Man borde också tänd ljus och bära en huva för stämnings skull. Ritualoffer :D

/tråden behöver lite skoj

[greywitch]
5/21/12, 12:27 PM
#32

#31 tyvärr lär de ju då uppstå som djävlar i nästa liv kanske, bättre att utföra en "vit" ritual i så fall.

Men du berörde nu ett nytt ämne som jag glömt att säga, och det är att jag tror på reinkarnation att alla återuppstår till någon ny livsform och förhoppningsvis en bättre sådan än det olyckliga slutet i detta livet.

Och nej jag har inte ritualer när jag avlivar möss, jag visar de regnbågsbron och önskar de lycka till. Kyss

Upp till toppen
Annons: