Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 572 ggr
ariama
4/13/12, 1:46 PM

Tumör, märklig och otäck.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fina Fantasia fick en tumör. Gråter Förbannade tumörer!! Skrikandes

Oftast är mössens tumörer "bröstcancer". Var de än är placerade, så brukar det ändå vara bröstcancer, och bröstvävnaderna på mössen är förvånansvärt utbredd.

Men Fantasias tumör var mitt på ryggen!! Över "manken" om det varit en häst. Jag provade att känna på den, men märkte direkt att det inte var "behagligt", så jag lät bli. Hon har fått vandra vidare över regnbågsbron, lilla gumman.

Annons:
ariama
4/13/12, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En bild till.

Jag har obducerat henne, och även tagit foton, men de kan jag ju inte visa här.

ariama
4/13/12, 1:50 PM
#2

Tumören var i alla fall ganska otäck! Den hade liksom "ätit sig ner" i ryggraden ("manken", mellan hals och rygg) och hela ryggraden var "förändrad". Har inte sett något liknande förut, någon som har någon idé?

(Jag skriver ingen närmare presentaion av ryggrad pch tumör här, detta får räcka)

Tsunamis
4/13/12, 1:52 PM
#3

Elakartad med andra ord? Med tanke p åatt den hade ätit sig er i andra vävnarer. Hua.

MvH  Tsunamis

ariama
4/13/12, 1:56 PM
#4

Ja, jag har en fråga också, om registreringssystemet. Ännu en mushona hos mig har fått en tumör före ett års ålder. Denna mus är inköpt av uppfödare och är registrerad.

Hur gör jag då? Jag som inte har tillgång till registreringsprogrammet, eftersom jag varken registrerar mina egna möss, inte satt mig in i systemet eller betalat.

Dödsdatum och orsak bör ju finnas med på de reggade mössen, eller hur? Det är ju liksom vitsen med systemet, eller hur?

Nu har jag mailat uppfödaren och bett denne skriva in uppgifterna. Men hur gör man annars? Måste det alltid vara uppfödarens uppgift? Även när det gäller sålda möss? (pfuh, vilket jobb), Eller kan andra icke-medlemmar på något vis tala om och få det insatt?

ariama
4/13/12, 1:57 PM
#5

#3. Ja, definitivt elakartad! Huvva! Rynkar på näsan

Grodan
4/13/12, 3:13 PM
#6

Jag kan på rak arm säga att jag i a f haft en hona som fått nästan exakt likadan, hon var då lite över 1 år och helt engelsktypad. Jag avlade inte vidare.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
ariama
4/14/12, 9:16 AM
#7

Jag har en dotter till Fantasia, som jag tänkt använda i aveln, men så blir det ju inte nu.

Fantasia hade två veckor kvar till sin årsdag.

Grodan, menar du tumör på manken (samma plats som Fantasia) eller menar du hur tumören betett sig invändigt?

Sett utifrån såg tumören ut som vilken tumör som helst (fast fotona visar en "hopkrupen" Fantasia).  Förutom att Fantasia "vek undan" när jag tänkte känna på den.Det var först vid obduktionen, när jag tittade efter inifrån, som jag så alla de andra förändringarna.

OT. Fantasias dotter heter Fly. Gissa varför Flört. (hon har dock blivit bättre med åldern, mycket mindre flyktbenägen och kommer även självmant fast hon är lite blyg)

Grodan
4/14/12, 8:29 PM
#8

#7 Menar att den var nästan likadan. På manken och gick ner i ryggraden.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: