Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 3332 ggr
Toxxic
2012-04-21 19:54

Vad är det här? Knöl?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Upptäckte idag ett min ena musling roslar och nyser. De sitter tre honor ihop men bara just denna låter. När jag plockade fram henne ser jag även vad som ser ut att vara en ganska rejäl knöl på hennes ena sida. Ursäkta för dålig bild men det var knepigt att få henne så stilla som behövdes för bilden.

Är detta en knöl? Det ser även ut som att det rör sig där under, som att det pulserar. Hon är ca 12 veckor gammal..

Annons:
Grodan
2012-04-21 20:04
#1

Juvertumör, fettknöl, abcess…

Du får vänta lite och se hur den utvecklas.

Hur länge har hon suttit med de andra mössen?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-04-21 20:11
#2

Den ena honan är hennes kullsyster så det har suttit ihop hela tiden, den andra har hon suttit med sedan 2-3 april ca.

Exoticas
2012-04-21 20:35
#3

En fråga eftersom att det "rör sig", är du säker på att hon inte kan vara dräktig? =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
2012-04-21 21:23
#4

#2 Ok.

#3 Jäklar. Nu slarvläste jag igen… rör sig… på ena sidan av magen…

hm… då kan det vara något som lever därinne… men du kanske ser fel?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Exoticas
2012-04-21 21:34
#5

#4 Precis tycker att det lät som en bebis beskrivning =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Minoth
2012-04-21 22:01
#6

Säker på att alla är honor?

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Toxxic
2012-04-21 22:08
#7

Tro mig, det första jag gjorde var att kolla könen pä tjejkompisarna. Men nej, hon har inte varit i närheten av en hane, sedan sitter ju detta bara på ena sidan :/

Exoticas
2012-04-22 11:22
#8

#7 Hur länge har du haft henne?

Jag har haft drätiga möss där det bara syns på ena sidan!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Toxxic
2012-04-22 14:25
#9

Jag har haft henne sedan 27-28 Mars så hade hon varit dräktig innan hon kom till mig hade hon haft bebisar nu. Det rör sig inte på det sättet att det ser ut som bäbisar, utan det är mer som att det pulserar där knölen är, regelbundna rörelser liksom. Jag har en dräktig hona hemma och det ser inte alls likadant ut.

ariama
2012-04-22 15:40
#10

Jag får ingen som helst vägledning från fotot, ser inte ens vilken sida du skulle mena.

Hon är 12 veckor, dvs 3 månader, inte ens färdigvuxen. Skulle det vara en tumör så vore det konstigt! Hon är för ung. "Knöl" kan det ju vara ändå, men hur, förstår jag inte. Exakt var sitter den? Hur stor är den? Är den väl avgränsad, eller är hon bara "mer tjock liksom" på ena sidan?

"Pulserar" … möss kan andas väldigt snabbt, och deras andhämtning kan ibland se ut som "snabba pulserande rörelser". Hennes immunförsvar är nedsatt just nu, av någon anledning. Kan det vara hennes andning du ser?

Här finns ett mysterium att lösa Flört.

Ge henne ordentligt och rikligt med nyttig mat, för att försöka mota bort rosslet till att börja med.

Toxxic
2012-04-22 15:50
#11

"knölen" sitter på vänster sida sett på bilden, i det vita fältet. Ska försöka ta en bättre bild när jag kommer hem. Om deras andning kan se ut som pulserande rörelser kan det absolut vara det jag ser, men det syns bara på just den sidan. Det vore super om du/ni kan hjälpa mig att lösa mysteriet.

Toxxic
2012-04-22 15:53
#12

Missade hälften av dina frågor.. Knölen känns inte väl avgränsad, mer som att hon buktar ut betydligt mer på den sidan. Som en högdräktig mus men bara på just den sidan. Som sagt innan så har hon inte vart i närheten sv någon hane hos mig, och jag har haft henne för länge nu för att knölen skulle vara resultat av en parning innan jag köpte henne.

ariama
2012-04-22 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Nu lär jag tyvärr inte kunna hjälpa dig, för jag saknar erfarenhet här. Är mer nyfiken på vad det kan vara, och kanske kommer någon på ett svar rätt som det är?

Är det mer som om hon har "put-mage" kanske, fast bara på ena sidan? Jag tycker hon har lite mage på båda sidorna (och det får hon gärna ha, menar inte att hon skulle vara tjock!). Upplever du skillnaden som mycket stor? Är det en skillnad som syns mycket tydligt, menar jag.

Hur stor är själva knölen, från ena sidan till den andra (inte höjden utan längden), en centimeter?

Annons:
Toxxic
2012-04-22 16:40
#14

Hon har nog litegranna mage på båda sidorna, men detta utmärker sig jättemycket. Det syns tydligast när hon sträcker på sig, då är det som att allt hennes magfett sitter på ena sidan. Ska som sagt se om jag lyckas med bättre bild hemma om en stund. Vad ska jag ge henne för att försöka motverka rosslet och nysningarna? Läste någonstans att rött thé ska vara bra?

ks.gerbil
2012-04-22 16:51
#15

hur reagerar hon om du klappar/trycker försiktigt på den? är knölen hård?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Toxxic
2012-04-22 17:23
#16

Hon reagerar inte så mycket, det är lite svårt att avgöra egentligen då hon inte direkt är stilla många millisekunder i taget. Så vitt jag kunnat känna är den mjuk.

ks.gerbil
2012-04-22 18:31
#17

tumörer brukar vara hårda i alla falll Obestämd

Gerbil-hemsidan hittar du R

MaaariaS
2012-04-22 18:44
#18

ljummet rött te ska vara bra, man ska tydligen med fördel ha i några droppar hunung i teet.(nån som vet varför honungen är bra att ha i teet så får ni gärna berätta det för jag är nyfiken)

Även bra mat som broccoli,ärtor och lax ska vara bra(Jag köper

 barnmatsburkar som innehåller lax) Hoppas din mus mår bättre snartGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Camillhe
2012-04-22 19:00
#19

#17 nja, tumörer, iallafall juvertumörer är mjuka.

#18 Det är för att honung är antioxidant.

Roiboos te tror jag inte gör varken till eller från i ngt sammanhang. Däremot att mata på med bra saker kan stärka immunförsvaret och hjälpa till att göra djur friska.

Jag kan inte heller riktigt se ngn knöl, hoppas du kan få bättre foton av det.

MaaariaS
2012-04-22 19:35
#20

#19 Ah ok det var intressant att veta tackGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
ks.gerbil
2012-04-22 19:58
#21

19# jaha det visste jag inte! man lär ju sig något nytt varje dag ^^

Gerbil-hemsidan hittar du R

Toxxic
2012-04-22 20:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Sådär. Den ena bilden är i mer utsträckt läge. Just den vänstra bilden blev tyvärr väldigt suddig men det är där man ser bäst. Den högra bilden är i mer "normalläge" och då syns skillnaden på hennes sidor mindre.

Camillhe
2012-04-22 21:08
#23

Ja nu ser jag, men tyvärr har jag ingen aning om vad det kan vara. Jättebra att du lyckades ta så tydliga foton, nu kanske ngn kunnig har ideèr.

Minoth
2012-04-22 21:16
#24

Jäklar va stor :( Ser ut som en tumör.. en väldigt stor tumör.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[aammE]
2012-04-22 21:19
#25

Tror tyvärr på tumör jag med, hade avlivat.

Toxxic
2012-04-22 22:37
#26

Det får kanske bli så då :/

Camillhe
2012-04-23 01:10
#27

Tycker inte du behöver avliva förrän du märker att det påverkar hennes allmäntillstånd.

Annons:
[aammE]
2012-04-23 02:21
#28

#27 Möss är ju bytesdjur, visar ej att de mår dåligt innan de är riktigt dåiga. I min värld så förtjänar de i alla fall ett bättre slut på livet än så..

ariama
2012-04-23 07:16
#29

Jag är VÄLDIGT nyfiken på vad det är! Synd att inte Grodan kikat in, hon är väl den som kan "gissa bäst" här. Tumör tror jag som sagt fortfarande inte på!! Hon är för ung! OM det är tumör, skulle jag vilja veta vilken sorts tumör det kan röra sig om, det här tycker jag är mysko…

Med extra näringsriktig mat, menar jag t.ex. lax, ärtor, avocado, och bebisvälling (för människor), kanske även ägg och äggskal. Hennes allmäntillstånd är nedsatt, immunförsvaret påfrestat. Jag antar att rosslet (överansträngt immunförsvar) kommer sig av det som händer i hennes mage, och inte tvärtom, men man kan aldrig veta.

Om du tar bort henne, har du möjlighet att obducera? Jag menar, titta efter själv, inuti? Jag kan "vara med", om du kan fota, så kan vi slå våra kloka huvuden ihop. (inte på mus.ifokus, utan på annat vis)

ajanki
2012-04-23 08:48
#30

Köpte en ung hona i höstas, när hon varit hemma några dagar så fotade jag henne. När jag la in bilderna i datorn så såg jag att det såg ut som en knöl på sidan (som på din hona ungefär) den växte fort men eftersom jag hade hört att så pass unga möss inte fick tumörer så väntade jag med att avliva henne. Efter några dagar sprack knölen, det var alltså en abcess.

Så länge du ser att hon mår bra så tycker jag inte att du behöver ta bort henne.

Toxxic
2012-04-23 08:56
#31

#27. Teorierna går ju lite i sär här om det är så att det påverkar henne eller inte. Något är ju hur som helst riktigt fel, det finns ju inte en möjlighet att en mus har en knöl/tumör/whatever i storlek lika med en tredjedel av den själv utan att det på något sätt påverkar?

#29. Ja, jag har ingen anig om vad det kan vara, har alldeles för lite kunskap gällande sådant här :/. Det svåra är ju att besluta sig för vad man ska göra. Om nysningarna och rosslet går att behandla är ju det jättebra, men om det är ett symptom som framkommit av knölen känns det inte rätt att ha henne kvar heller.

Med obducera menar du att jag i så fall skulle öppna henne själv? Det är lite väl magstarkt för mig. Men om du har kunskapen och bor i GBG med omnejd är du välkommen att göra ett försök.

Toxxic
2012-04-23 09:01
#32

#30. Men måste inte en abcess i den storleken på ett så litet djur vara väldigt plågsamt? Jag har bara upplevt det på katt tidigare och han var väldigt smärtpåverkad..

ajanki
2012-04-23 09:04
#33

#32 Troligtvis är det smärtsamt även om min hona inte visade nåt.

Toxxic
2012-04-23 09:23
#34

Usch. Det känns bara helt fel i och med kombon Rossel, nysningar OCH en knöl jag inte vet vad det är :/

Annons:
ariama
2012-04-23 10:27
#35

Det är svårt att veta vad som är plågsamt och inte. Abcess kan väl inte vara kul. Cancer är inte smärtsamt förrän i slutstadierna (jämför med människa), samt om de trycker på andra organ.

Jag vill ha in Grodan här!!! Kom IN hit nu, Grodan!! Det är en order… Skrikandes

Ja, jag menade du själv, Toxxic, förlåt. Tänkte att du kanske kunde det, om du har foderdjur… Bor tyvärr själv i Stockholmstrakten. (eller inte tyvärr, vill bo här Flört )

Nu har du ju inte en mus som går att klappa och pussa på, som jag förstått det. Annars är den varianten väldigt bra såna här gången, för då kan man prova att röra vid påverkade områden, och se hur de reagerar på det.

Hur gick det med din abcess-mus Ajanki? Överlevde hon, eller tog du bort henne?

ajanki
2012-04-23 10:29
ariama
2012-04-23 10:31
#37

Blev hon frisk och riktigt bra och helt okej? Hur länge sedan var detta?

ajanki
2012-04-23 10:34
#38

Ja, det blev hon, det var i November -11

ariama
2012-04-23 10:56
#39

Då kan det nog vara värt att avvakta med den här muslingen också, precis som du sa Ajanki. Glad

Minoth
2012-04-23 11:49
#41

Bara hon inte helt plötsligt blir riktigt dålig och har så ont att hon inte ens kan dölja det längre. Tänk om hon redan plågas? 

Jag vet att iaf jag hade haft extremt dåligt samvete om jag hade vetat att jag kunde avslutat hennes lidande innan det blev riktigt illa…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Grodan
2012-04-23 13:02
#42

LOL @ amaira

Jag tog en paus igår.

Man kan se på möss hur de mår och även om de plågas. Som musägare är det också viktigt att man försöker lära sig det.

Jag tycker inte att det är djurplågeri att vänta med att se hur en knöl utvecklas. I många fall inte. Jag vet att många människor går omkring med cancer och tumörer utan att känna något och jag tror att djur kan göra det samma.

Vad jag däremot tycker är lite underligt är att musen tycks ha en knöl som kommer innifrån och alltså inte sitter på juvervävnad. På en bild fick jag t o m för mig att det var fel på ryggraden…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-04-23 13:10
#43

#42. Jo, jag fösöker lära mig. Är med nyfiken på vad detta kan vara, och ja, jag håller med i att den verkar komma innifrån då den syns mer eller mindre beroende på hur hon rör sig just när man kikar. Vad mer specifikt är det du tänker på när det gäller ryggraden? Så kan jag försöka kika mer efter det hemma?

Grodan
2012-04-23 13:17
#44

#43 Det är på den suddiga en bilden i #22 - där musen är lite böjd som jag funderade på om ryggraden också är böjd och att det är det som skulle orsaka knölen - en slags förskjutning även i kroppen. Men det var nog en synvilla.

Om du känner försiktigt där i buken på musen, hur känns det då? Det är mest tarmar där nere och du skall inte känna något hårt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-04-23 13:21
#45

Grodan! (äntligen är du här Tungan ute ) Glöm inte att musen endast är tre månader gammal…

Grodan
2012-04-23 13:29
#46

#45 Japp, jag vet.

Måste även fråga, har honan fått ungar någon gång?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-04-23 13:49
#47

#44 Ska kika över henne och försöka klämma mer ikväll när jag kommer hem, har inte tänkt på att hon skulle vara sned.

#45 Nej, hon var ca 10 veckor när jag hämtade henne, och har bara suttit med honor hos mig i väntan på att bli gammal nog för att avlas på, men får lägga ned de planerna för henne om hon får "stanna" så att säga.

Grodan
2012-04-23 14:02
#48

#47 Och du vet att hon inte gick med hane under de 10 veckorna innan hon flyttade till dig?

Jag skulle säga att en mus som rosslar och nyser inte skall avlas på någonsin och tyvärr detta av egen erfarenhet. Vad gäller honans utbullnad på ena sidan så vet vi ju inte vad det är och om det kan vara något som gör att hon anses olämplig att avla på. Men generellt gäller ju att djur som skall avlas på skall vara 100% friska och fria från defekter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Toxxic
2012-04-23 14:14
#49

#48 Självklart kan jag ju aldrig vara 100% säker. Köpte henne i butiken där aammE jobbar och jag litar på att hon har bra koll. Dock vet jag ju inte hur länge de hade haft mössen inne när jag köpte henne och systern. Syster lever dock prima liv och visar inga konstigheter alls.

Nej, som jag skrev ovan får jag ju lägga ner de planerna helt för henne :/

[aammE]
2012-04-23 22:18
#50

De hade suttit i butiken ett par veckor innan du köpte dem, så har de inte fått ungar nu så kommer de inte få några. Förutsatt att inte någon av mina kollegor har slarvat och satt ihop möss av olika kön vid burstädning eller så (vilket verkar ganska osannolikt). Dessa kommer dock från en privatperson (av vad jag har förstått, kan höra mig närmare för) så hur det har varit där vet jag inte alls.

Jag har varit väldigt skonad från knölar, de jag har haft på mina har dock suttit på sjukt dumma ställen (vid könet, under hakan, på läppen!) så därför har jag avlivat efter en - två veckors väntan.

Toxxic
2012-04-24 14:08
#51

Okey, statusuppdatering. Honan verkar idag mindre svullen, Hon är mjuk över hela kroppen och jag börjar undra om hon bara är oproportionelig. Kan möss vara det?

Hon knastrar inte längre, men nyser en del men det måste ju ändå betyda att hon är på g åt rätt håll?

Grodan
2012-04-24 17:43
#52

#51 Så du känner inget hårt i magen?

Jag frågade om hon haft en kull för att det finns ett fenomen där ofödda foster från en problematisk förlossning kan ligga kvar i kroppen. De kan skjutas åt sidorna på magen och alltså uppfattas som bulor på sidan av kroppen. Detta är dock något som jag aldrig sett på möss utan bara på råttor.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-04-24 17:49
#53

Nix, inget hårt alls, utan bara mjuk mage. Som jag skrev ovan så verkar det inte alls lika stort idag. Jag fattar ingenting..

Grodan
2012-04-24 18:03
#54

#53 Nä, men då var det bara någon svullnad, bula eller något som hennes kropp tagit/tar hand om.

Att hon också slutat rossla tyder på att hennes kropp är mindre ansträngd. Hon kommer ev att sluta rossla helt och då vet du att då är faran över. Men hon har visat att hon är både svag och stark. Svag som börjat rossla som sekundär sjukdom (primära sjukdomen måste ändå anses vara den svullnad hon hade på ena sidan av magen), stark som lyckats bli frisk av sig själv.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-04-24 18:18
#55

Tack. Då öåter jag henne vara ett tag till och hoppas på att nysningarna går över. Får se till att hon blir bortskämd med extra god mat framöver :D

Annons:
Grodan
2012-04-24 18:38
#56

Nysningar däremot tror jag inte går över om man inte ändrar något i miljön som gör att bakterien i näsan (mycoplasma el pasteurella) har mindre roligt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-04-24 18:41
#57

Okey. Just nu har de en blandning av spån och en form av "hackad" kartong som bottenunderlag. Spånet ska bort helt men ville inte bara slänga det jag hade kvar. Jag får helt enkelt byta i deras terrarium så att de bara har kartong/pappers ströet och se vad som händer.

Grodan
2012-04-24 18:46
#58

Ja, spån är verkligen inte bra. Inte bara att det är dammigt utan även för att det kan orsaka små små sår i tassarna (källa: Ricardo Feinstein). Dessa små sår som ideligen går upp och kommer fler anstränger immunförsvaret och då blir musen mer mottaglig för andra smittor. Smittor som finns omkring dem som de när de är starka inte reagerar nämnvärt inför.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-04-24 19:01
#59

Ska lösa detta ikväll :)

ariama
2012-04-25 10:21
#60

*följer tråden med intresse* Skönt att hon är på bättringsvägen.

Kan det ha varit något med tarmarna? "Gasbildning" eller nåt (vet inte vad jag menar … "en ofullständig tanke" bara) ?

ks.gerbil
2012-04-25 14:43
#61

En mat bit kanske som fastnade på något sett som hon till slut fick ner ändå?

Gerbil-hemsidan hittar du R

Toxxic
2012-05-03 20:49
#62

Tänkte bara uppdatera lite.. Tjejen fick följa med till veterinären idag när jag skulle kolla upp de 3 nya tillskotten. Hon har liksom stannat i ett tillstånd som inte kändes okey och jag ville ha en veterinärs utlåtande. Hur som så höll veterinären med om att det absolut inte såg bra ut (hon var slö och kipp-andades hela tiden). De erbjöd antibiotikakur, men sa att det med största sannolikhet skulle komma tillbaka, och jag ville helt enkelt inte att en så ung mus skulle få ett så jobbigt liv så ikväll fick hon lämna oss.

Annons:
Hanna
2012-05-03 20:54
#63

Så tråkigt :( Vila i frid!

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Grodan
2012-05-04 00:03
#64

RIP muslingen


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-05-04 00:07
#65

Tack. Lite tomt i stora buren nu med bara två muslingar

ks.gerbil
2012-05-04 14:27
#66

nej va sorgligt :( tufft att avliva en sån ung liten plutt :(

requiescat in pace muslingen :(

Gerbil-hemsidan hittar du R

ajanki
2012-05-04 14:42
Toxxic
2012-05-12 10:46
#68

Tänkte bara uppdatera med att denna musens kullsyster nu med har blivit riktigt kass. På bara 2 dagar har hon gått ifrån att vara frisk och pigg till att se slö ut i ögonen och även fått skivig och matt päls. Tyvärr kommer väl hon få gå samma väg :/

Hon sitter för stunden isolerad från de andra men ingen av dom har visat tecken på att vara sjuka förutom just hon.

Grodan
2012-05-12 22:30
#69

Usch vad trist. Jag vet hur det känns. *tröstkram*


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: