Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 818 ggr
[Myraan]
4/22/12, 2:52 PM

Ensam mus.

Hej!

Jag har haft tre möss, men igår dog en av  dom. Alla tre var honor. De möss jag har nu är födda någon gång i augusti.

Men jag funderar på vad man ska göra ifall den ena skulle dö så den andra blir ensam? De mår ju väldigt dåligt ensamma, men jag vill inte omplacera den ensamma till någon som har möss för att den ska slippa att vara ensam. Jag tror nämligen inte att jag ska skaffa fler möss i fortsättningen, så att köpa fler känns inte som en bra idé.

Hur har det gått för er?

Annons:
Camillhe
4/22/12, 3:43 PM
#1

Jag hade tittat lite på hur gamla dom är, är det gammeltanter och en av de två som är kvar dör ifrån den sista tycker jag inte man behöver skaffa en kompis, märker man att musen mår väldigt dåligt så kanske man ska fundera igen. Men är de unga så känns det lite orättvist att låta en bo ensam resten av livet, då kanske man kan hitta en mus i samma ålder ungefär.

[Myraan]
4/22/12, 3:56 PM
#2

Jo jag har tänkt precis samma sak. Lyckligtvis så är mina två pluttar lika gamla, jag tror att de är kullsyskon, annars är det inte många dagar som skiljer.

Grodan
4/23/12, 1:47 PM
#3

Förhoppningsvis får dina möss vara friska och leva minst 1½ år till. Du kan ha tur att de, när det är dags, inte dör med så lång tidsintervall, så att den sista slipper sitta ensam.

Eftersom du inte vill omplacera den sista som ev skulle kunna bli kvar och inte heller vill skaffa kompis till den då, så är det enda du kan göra att låta den sista musen bo ensam den tid som är kvar.

Det är inte så roligt att höra att du vet att du inte vill ha fler möss. Du har endast varit musägare 8 månader. Kan och vill du berätta varför?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Myraan]
4/30/12, 7:33 PM
#4

Jo Grodan, jag håller med dig.

Egentligen finns det inte någon anledning till att jag inte vill ha fler möss. Jag älskar mina möss, men jag känner att det är ett avslutat kapitel efter dom jag har. Har en del andra djur så det är många att ta hand om, men i framtiden är det mycket möjligt att jag införskaffar några fler småttingar!

De två jag har nu heter Sascha och Esther. Sascha är black and tan och Esther är siames, två möss med helt olika och fantastiska personligheter! Lillemor, som dog, var albino.

Hehe, nu drog jag visst historian om mina möss också ;)

Grodan
4/30/12, 8:00 PM
#5

Ok, så det är för att du har andra djur. Men intresset för möss finns alltså kanske? Är nyfiken… så därför frågar jag


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Myraan]
4/30/12, 8:55 PM
#6

Precis! Jag skaffade dom tillsammans med min syster från början, hon har sagt sen hon var liten att hon bara måste ha "såna små möss", och jag hängde på idén efter typ tio år. Hon har mycket att göra och är upptagen med jobb och allt var det är så det är jag som tar hand om dom kan man säga. Men det gör mig absolut ingenting :)

Intresset finns absolut, men inte så pass mycket att jag kommer att skaffa fler nu, det får kanske bli i framtiden som sagt :)

Du låter som en musälskare, stämmer det?

Annons:
Grodan
4/30/12, 9:17 PM
#7

Tror du att din syster blev besviken? Var det något hos mössen som inte var till belåtenhet?

Haha, ja, jag älskar möss. Och jag är också nyfiken på hur andra ser på möss. Ok, inte tanten som skriker att de luktar äckligt men alla andra…Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Myraan]
4/30/12, 9:47 PM
#8

Oh nej, hon tycker om och bryr sig väldigt mycket om dom. Men jag förstod från början när vi bestämde oss att det skulle bli mitt ansvar. Jag läser till djurvårdare och har många egna djur, så det fall sig kanske ganska naturligt för henne att lämna ansvaret till mig när hon hade mycket att göra. Inte det att hon inte kan ta hand om dom, om hon hade dom själv vet jag att hon skulle ta hand om dom till 100%, men hon tänkte väl "du har så många djur, kan inte du städa hos mössen idag också?" Så blir ansvaret mitt.

Men kela med dom, det kan hon i alla fall!

Kan inte fatta mig kort, hängde du med?

Vad kul! Nej hahha, frågar man lite äldre (eller någon annan oinsatt) så får man väl nästan alltid svaret "ne fyyfan kolla svansen. De är skadedjur!" Tråkigt tråkigt tråkigt.

Upp till toppen
Annons: