Köp/Sälj/Efterlysning/Auktioner

Vuxen, avelsklar hona köpes!

2012-04-22 23:17 #0 av: Toxxic

Söker ganska omgående en vuxen, avelsredo hona av större typ då jag kommer bli tvungen att ta bort en av de jag har här hemma. Hon ska vara van vid att bo i grupp och vara lätt att introducera med nya muskompisar. De tjejer hon kommer bo med är väldigt milda i temperamentet och fann varandra direkt när de sattes ihop. Helst enfärgat i någon "kul" färg. En del av avkommorna kommer användas i fodersyfte men honan kommer att få stanna som sälskap när hon fått sina 2 kullar, därför viktigt att hon är en trevlig sälskapsmus. Jag finns i GBG.

//Camilla

Anmäl
2012-04-23 01:14 #1 av: Camillhe

Jag tycker personligen inte att det är acceptabelt att leta möss som ska avla fram ungar till foder på just den här sidan. Handlar inte om att jag inte tror att du kan ge mössen ett bra hem eller så utan bara om att jag anser att detta är en sida för sällskapsmöss.

Anmäl
2012-04-23 02:23 #2 av: [aammE]

#1 Det är ju sällskapsmöss som hon söker, är ju säkerligen många uppfödare här som köper avelsmöss och kullar bort (och sedan SLÄNGER) unga hanar, utan att ens vara ärliga med det. Samma sak i min mening, bara mer meningslöst att slänga...

Anmäl
2012-04-23 07:08 #3 av: ariama

Jag tycker det är en fin och bra köpesannons. Och ärlig. Det finns redan flera här på sajten, som har möss även som foder, det är inget problem.

Tvärtom, så är det viktiga med sajten, att ge kunskap så mössen sköts bra på alla vis, och får bra liv (och snabb human avlivning när så sker). Att fodermusägare söker sig hit, ser jag bara som positivt. För mössen, inte minst.

Anmäl
2012-04-23 08:40 #4 av: Toxxic

#1 Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på ditt inlägg. Det är tråkigt att du inte tycker att det är okey, men du är den första personen jag har fått denna reaktionen av, och då har jag annonserat även på andra populära ställen för musfolk. Jag har inte heller haft problem att köpa de möss jag har hemma nu och på ingång. Jag anser att det är bättre att jag är ärlig istället för att mörka syftet. I övrigt så är ju mina möss faktiskt just sälskapsmöss och bor lika bra som hos någon annan. Vart anser du för övrigt att det är acceptabelt att annonsera om man som jag är ute efter möss med kvalité?

#2 Tack!

#3 Tack du med :).

Anmäl
2012-04-23 10:25 #5 av: Camillhe

Du behöver inte svara något speciellt, jag skriver att det är vad jag anser personligen och jag vill markera att jag inte tycker det är acceptabelt. Självklart menar jag inte att du pga min åsikt måste ta bort din annons eller liknande. Däremot så har jag anmält den för jag vill att sajtvärden ska titta på det och ta beslut om det är ok här på musifokus.

Jag håller med dig om att det är bättre att du är ärlig, men för mig är det en moralisk fråga och jag anser inte att man ska avla fram möss till foder och som respons till andra tycker jag inte kullning är ok heller.

Jag tycker också att det är helt fel ställe att söka foderdjur på, är det acceptabelt på ngn annan djur ifokus sajt? Råttor, hamster, gerbiler etc? Nej där skulle det bli riktigt ramaskri. Och varför ska möss vara mindre värda? Jag tycker det är en statusfråga.

Anmäl
2012-04-23 11:08 #6 av: kent

jag tycker det är ok och bra att gå ut med det....lycka till att hitta möss . om det inte va så långt från mig så skulle du få köpa av mig...Skrattande

Anmäl
2012-04-23 11:19 #7 av: Toxxic

Annonsen var borttagen men är nu tillbaka, så jag antar att den bedömdes ok. Fakta är att även ormar måste äta, oavsett om du stödjer det eller inte. Anledningen till att jag vill föda upp själv är att jag inte vill stödja grossister som prånglar ut möss som levt i misär, jag vill kunna veta att mössen haft det bra medans de levat. Du har skrivit ut din åsikt nu, och det vore trist om hela tråden blev en lång diskussion om fodermössens vara eller inte vara. Så kan vi släppa detta här?

Anmäl
2012-04-23 11:20 #8 av: Toxxic

#6 tack ;). Ska komma ihåg det om jag får transporthjälp någon gång :)

Anmäl
2012-04-23 11:23 #9 av: L8sson

Om du hade bott närmre så har jag mysiga flickor som du kunde välja mellan, jag tycker det är bra att gå ut med vad man har mössen till. Jag har också mina möss till att få fram foder, jag älskar och tar hand om alla möss jag har lika mycket endå! :)

Anmäl
2012-04-23 11:32 #10 av: Vattnadal

Jag kan kika om jag har nån hona som är 5-6 månader. Jag har inga bamsestora engelska, men korsade med hyfsad storlek och engelsktypade som är bra typ men inte så där bamsemaffiga.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anmäl
2012-04-23 11:33 #11 av: OliviaK

Här är ju någon som faktiskt bryr sig om att alla möss ska ha det bra, även dom som ska bli mat åt ormar. Det tycker jag att vi borde stötta. Ormarna måste ju också ha mat och det som händer om vi inte stöttar folk som bryr sig om foderdjuren är att folk som inte gör det kommer föda upp dom. Då blir det alltså massproducerade möss som kanske inte alls fått ett värdigt liv. Att maten istället kommer från älskade husdjur som haft ett bra liv borde uppmuntras. Så borde det alltid vara.

Anmäl
2012-04-23 11:36 #12 av: Toxxic

#9 jag har transporthjälp från Karlskoga utställningen om du ska dit?
#10 det hade ju varit himla smidigt :D

Anmäl
2012-04-23 11:38 #13 av: Toxxic

#11 Du förstår precis min tanke, tack :D

Anmäl
2012-04-23 11:38 #14 av: L8sson

#11 helt rätt!

När jag skaffade min orm och köpte foder från butik så såg inte fodret bra ut. Jag bestämde att avla på en låg nivå så jag får mat till min orm för då vet jag att föräldrarna till pinkisarna har haft det bra och jag vet vad dom har fått för mat och det är jag som tar hand om hela processen. Och det bästa med detta är att jag får ha så otroligt fina och härliga djur runt mig, mössen har tagit mitt hjärta med storm. Dom har fått mer betydelse än vad jag trodde i mitt liv <3

Anmäl
2012-04-23 11:54 #15 av: Minoth

Ska faktiskt säga att camilla har det mysigare till sina möss än vad många som *bara* har sällskapsmöss ;)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Anmäl
2012-04-23 12:01 #16 av: ariama

#14. Haha Kyss Det är vad som händer!! Skrattande Du är varken först eller sist!!

Hit kommer fodermusägare (eller blivande fodermusägare) och frågar om något, och börjar "bli intresserade" och innan de vet ordet av, så har deras hjärtan tagits med storm av dessa små mjuka varma näpna hjärtedjur! Kyss Kyss Kyss

Ännu en anlednng att ta emot er med stort och varmt hjärta Flört, ni kommer att falla, haha!

Anmäl
2012-04-23 12:05 #17 av: L8sson

#16 Ja och att få komma in i denna gemenskapen är helt otroligt, att få lära sig om allt om genetik och avel är mycket intressant och om inte annat erfarenhet! Att det finns utställningar för möss är helt otrolig också :)

Inte för att gå för mycket OT men jag tycker att det är bra att man tar hand om sina djur fast det är till foder. Jag har köpt några möss från en sådan person och jag har sett hur de håller sina djur. Då har vi alla här på sajten de lyxigt åt våra hjärtan :D

Anmäl
2012-04-23 12:08 #18 av: Toxxic

#15 vad söt du är ;)
#16 ja det är ju så. Speciellt när man har ett smådjursintresse från början som jag har. Det är ju sambon som har ormarna egentligen, jag passade mest på att rida på vågen när han föreslog egna fodermöss ;)

Anmäl
2012-04-23 12:39 #19 av: Grodan

#7 Jag var inte inne igår så jag har inte tagit bort din annons. På ifokus finns en funktion som tar bort inlägg automatiskt vid anmälan. Det var det som hände. Din annons blev anmäld och borttagen automatiskt.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2012-04-23 12:42 #20 av: Minoth

*felpost

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Anmäl
2012-04-23 13:05 #21 av: Toxxic

#19 Jo, jag fick ett mess från iFokus om detta, sedan messade jag dig privat mest för att fråga om jag hade gjort något övertramp gentemot mus.ifokus regler, men eftersom att min tråd kom tillbaka så bör väl iFokus ha godkänt den?

Anmäl
2012-04-23 13:55 #22 av: Grodan

#21 Någon av mina medisar måste ha lagt upp den igen. Vi plockar inte bort annonsen om de inte bryter mot våra regler och din annons gör inte det.

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2012-04-23 14:00 #23 av: Toxxic

Topp! :)

Anmäl
2012-04-23 18:58 #24 av: L8sson

Jag skickade pm till dig! Såg nu att du hade skrivit till mig i #12 ;)

Anmäl
2012-04-23 23:18 #25 av: Vattnadal

Riktigt uselt foto, men den här är till salu. 150 kr. Hon är argente creme satin shorthair, pappan är ar sh, trevlig och rar. Mamman champagne sh, finsk livmoderimport fran Ariama.

Född 23/12, för övrigt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Anmäl
2012-05-01 22:36 #26 av: Mische

Oj, vad glad jag blir när jag läser inläggen.. Är själv en stor djurvän. Har haft sällskapsmöss tidigare och älskar dom små sötnosarna.
Jag och min sambo har en orm och då jag är skarpt ogillande till hela ideen med massavel av fodermöss kollar jag på att skaffa möss till småskallig avel där jag vet att djuren får bästa liv möjligt, med bra mat, kel och kärlek, och ett humant slut.
Men hade aldrig vågat lägga ut en annons här innan jag såg denna.

Anmäl
2012-05-01 22:55 #27 av: Toxxic

#26 Vad kul att jag kunde inspirera någon :). Vart bor du?

Anmäl
2012-05-01 23:04 #28 av: Mische

Jo jag har funderat på hur jag ska få tag på trevliga möss till sällskapsdjur där avkomman tids nog kommer att (efter ett bra liv) kommer bli föda.
Jag bor utanför Enköping i Uppsala län.

Anmäl
2012-05-01 23:11 #29 av: Toxxic

Okey, långt från mig med andra ord, men det finns ju uppfödare där uppåt med

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.