Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 685 ggr
Toxxic
4/29/12, 10:09 PM

Ohyra efter utställningen?

Har någon här drabbats av det som nyligen lades upp i gruppen mouse På Facebook? Dvs att det har varit möss där som var kraftigt nedlusade, hade skabb samt mask? Jag skrev ett ganska grinigt inlägg i den tråden där jag ansåg att personer med så pass dålig koll på sina husdjur på något sätt borde få en varning el dylikt från föreningen men känner att jag vill höra med folk här efter åsikter i saken. För mig är det självklart att jag kontrollerar att mina djur är friska innan jag tar med dom på en utställning eller dyl, men tydligen inte för alla? Tänker folk ens på konsekvenserna det kan få?

Annons:
Grodan
4/29/12, 10:23 PM
#1

Hm… alltså jag har inte FB…

men visst kan man få ohyra på utställning… Man bör alltid försöka skydda sina möss och andras möss dock.

Tyvärr står ju burarna på utställningsbordet lite för tätt idag, det bör vara några cm mellan dem. Ohyra kan krypa… Den kan också fladdra iväg om de ligger på buren när man lyfter och grejar…

Jag valde att inte köpa en fin tös jag hittade pga löss. En kompis tycker jag är dum i huvudet, men jag kan lixom inte hålla sådan karantän och inte heller klippa päls på möss. Den hade ju ägg i pälsen och jag anser att vill man vara säker på att inte dessa kläcks senare så bör man klippa bort pälsen se sitter på. Jag har endast några gånger köpt råttor med löss, men då kunde jag ha dem i ett eget rum långt bort avskilt i flera veckor (samt klippa pälsen).

Jag kan tänka mig att köpa tösen senare när hon är fri från ohyra och man med säkerhet även vet att hon inte fått annan sjukdom. Blodsugande lus kan ge svåra sjukdomar, flera dödliga.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
4/29/12, 10:27 PM
#3

#2 nope. Jag är ju inte medlem i gruppen.

Jag hoppas Artlink kan visa fotot här sen. (Vad jag vet var hon den enda som fottade allt som sågs på mössen. Hennes kamera är bra! Skrattande)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Charlie2006
4/29/12, 10:42 PM
#4

Jag kan bifoga bilden från facebook gruppen.

Måste säga att jag tycker det är konstigt att man inte går igenom sina djur innan utställningen, skappkvalster syns inte allt så bra vad jag förståt det = man kan missa det, men mask och löss är ju något som syns.

Hoppas det inte gör något Lottiz att jag lägger in bilden.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

gulzebra
4/29/12, 10:45 PM
#5

#4: Men gud, det där var ju inte lite heller Förvånad

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tsunamis
4/29/12, 10:46 PM
#6

Men var det den blodsugande röda du tänkte på Grodan? Eller den mer artspecifika ljusa avlånga som Lottiz fottade (hon lägger säkert upp den här) Om det är den röda blodsugande så går jag upp i atomer för den går på gerbiler också så jag skrubbar mig i så fall kliniskt ren och behandlar nya djuren + de andra djuren hemma…

MvH  Tsunamis

Annons:
Grodan
4/29/12, 11:52 PM
#7

#4 Unik bild. Det är banne mig INTE vanligt att de har sådär mycket. Tror det där är blodsugande lus. Kruxet är att bilden är lite för bra för mig. Mina gamla ögon är vana vid att se sådana IRL och inte i macro.

#6 Blodsugande lus är den som trivs bäst på mus och det var den som fanns igår. Den röda tropiska råttlus/kvalstret såg jag inte på utställningen, men jag åkte vid tvåtiden. Var så trött (sova natten innan utställning gör underverk med en liten grodhjärna, men… suck… det funkar inte…)


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
4/29/12, 11:52 PM
#8

fasiken vad det kliar i hårbotten nu..


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
4/29/12, 11:57 PM
#9

Jag blir mest ledsen egentligen över hur dålig koll man kan ha på sina djur och att man på kuppen utsätter andra för merjobb pga den dåliga kollen.

Grodan
4/29/12, 11:58 PM
#10

Ang rubriken… är det någon som fått ohyra med sig hem?

Om inte så skulle jag vilja ändra till Ohyra utställning


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
4/30/12, 12:01 AM
#11

Fast rubriken är ju en fråga? Det är ju oklart ännu om någon drabbats.

Grodan
4/30/12, 12:02 AM
#12

#9 Ja, jag med. Vi domare (ok, jag dömde inte igår, men jag dömer ju ibland) blir ganska ledsna.

Tendensen nu är ju också att mössen är mer sjuka än någonsin…

Jag var jätteledsen när jag äntligen fick döma Pet Class i Vårgårda bara för att diska hälften. Och jag var ganska ledsen över den dåliga uppslutningen. Det är ju jättekul att ställa ut. Och jag älskar att döma PC. Att äntligen få hälsa på, klämma och känna på musSveriges bästa möss (jag antar att folk väljer ut sina bästa möss att ställa alltså, eftersom jag själv brukar göra det).

Ang SVEMUS så är risken att smittor sprids ganska små. Domaren använder engångsplasthandskar. Även sprit och annat finns på plats. Utställningsmössen sitter i Pet Boxar. En i varje. Och de bärs fram i boxen till domaren.

Det enda man bör tänka på är att försöka inte ha boxarna så tätt på bordet.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
4/30/12, 12:05 AM
#13

#11 Jadu… hur kan man då veta det? Folk drar ju fel paralleller jämt.

Först kan jag påstå: Om de inte visste att deras möss hade ohyra innan utställningen, så lär de inte veta efter heller om inte domaren sagt något.

Sedan: Ohyran som de upptäcker när de kommer hem kan lika gärna komma från spån eller hö, men som de inte reflekterat över förut.

Gissa om jag glodde pälsar idag när jag besökte mina möss…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Toxxic
4/30/12, 12:14 AM
#14

Well, jag utgår ifrån (naivt kanske) att man har såpass koll på sina möss att man vet att de var friska innan. Blir de sjuka eller får ohyra inom kort efter är det väl ganska logiskt att anta att det är pga det som upptäcktes på utställningen.

[jaxwire]
4/30/12, 12:21 AM
#15

Det var inte lite kryp, det kliar på mig nu =/

Funkar Stronghold på dessa småkryp?

Är det inte sakt att man ska behandla sina djur innan en ev utställning?

UlrikaD
4/30/12, 12:29 AM
#16

Skrev detta i tråden på Mouse också.

Men varför finns det ingen hälsocheck vid ingången som vid alla andra djursutställningar, hamster, chinchilla, marsvin osv?

Vid hamster blåser man igenom alla djuren för att kolla att ingen ohyra finns.

Grodan
4/30/12, 12:41 AM
#17

#14 Visst. Som erfaren musägare och utställare så kan jag tycka att det är lite trist. Å andra sidan har jag själv inte sådan höksyn längre som jag hade förut. Och ohyra gör allt för att inte synas eller upptäckas.

Som domare kan jag tycka att det inte ska göras så stor sak av ohyra på möss. Utställare ska inte skrämmas till att inte våga ställa ut. Vi har alla råkat ut för det.

Jag kan också tycka att har man husdjur skall man dagligen kolla igenom dem och kan man inte se ohyra eller sjukdom och inte har vett att kontakta veterinär för att få bukt med det så ska man inte ha husdjur!!!

Smittorna sprids inte så lätt om alla tvättar händerna och är duktiga. Jag bytte kläder när jag kom hem… Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
4/30/12, 12:48 AM
#18

#16 Det är många anledningar. Jag införde hälsocheck på nittiotalet och blev så snurrig i huvudet när jag fick blåsa igenom så många möss att jag faktsikt inte orkade. Så vi kom på att vi kan putta ansvaret på domaren. Speciellt när det också blev uppståndelse över vilka de där var som stod i hälsochecken. Har de gått utbildning? Hur kunde man lita på dem?

Det ingår i domarens uppgifter att kolla hälsan och det blir då kaka på kaka. Vi kör med engångsplasthandskar och sprit.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
4/30/12, 1:12 AM
#19

#18 Tänkte mer att då kunde man stoppa djur med ohyra redan i entrén. Men det kanske inte gör någonting att man ställer med ohyra? Jag har ingen koll på musutställningar.

Vet bara att om en hamster har någotning så får den inte komma in i lokalen. Samma med chinchilla. Där är det ju inte ohyra som kan vara problemet utan kanske rinnande ögon som kan tyda på infektion, smutsig i rumpan, taskig i magen. Då kommer de inte in alls i lokalen. Allt då för att hindra smittspridning av någonting.

mocchino
4/30/12, 1:14 AM
#20

#19 Fast vad jag förstod så blir ju djuren med ohyra diskade för dom går ju inte igenom "hel och ren" delen av bedömningen sas.

// Nathalie

Annons:
UlrikaD
4/30/12, 1:22 AM
#21

#20 Fast då är de ju redan inne i lokalen. Tänkte att de var bättre om de inte kom in överhuvudtaget, mindre smittorisk.

mocchino
4/30/12, 1:27 AM
#22

#21 Jo men visst är väl det bättre men svarade på det du skrev: "Men det kanske inte gör någonting att man ställer med ohyra?" ;)

Fast även på hamsterutställningar fuskas det ju emellan varven. Vissa tycker ju inte att dom behöver blåsa sina djur för dom ska ju inte ställas och vissa kommer efter att blåsningen är slut men går in endå. Visst kanske inte jätte vanligt men det förekommer ju.

// Nathalie

Grodan
4/30/12, 2:10 AM
#23

Visst. Finns massor massor med utbildade folk som kan ha hälsokoll så visst. Själv ställer jag inte upp. Jag orkar inte och har ingen lust. Tycker det är kaka på kaka och onödigt.

Ohyra finns alltid på utställning, det är ju inget ovanligt. Nu kanske det var mer för att de flesta möss med ohyra var från samma ställe.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/30/12, 8:28 AM
#24

#17. "Som domare kan jag tycka att det inte ska göras så stor sak av ohyra på möss. Utställare ska inte skrämmas till att inte våga ställa ut. Vi har alla råkat ut för det."

Som domare tycker jag detsamma.

Ingen vet VARFÖR det var så. Och domarens uppgift i det här läget, är att kalla fram ägaren, visa och förklara och lära. Vilket jag vet även är Elins åsikt (hon var domaren nu).

Det hela går inte ut på - tycker jag - vad vi själva "anser", utan hur vi kan hjälpa sveriges möss och utbilda dess ägare. Hellre att de kommer till utställningar, och får hjälp och kunskap, än att de skräms bort.

Säkerhetsregler är förstås A och O i det här sammanhanget, plasthandskar och handsprit.

Det är lätt att döma, och de flesta är dessutom snabba att göra det (jag också tyvärr, det är mänskligt). Men med lite eftertanke, så vet vi faktiskt inte orsaker och skeenden!! Så vi kanske ska nöja oss med de fakta vi har, utan att döma dessutom.

Med fakta i handen, vet jag, att jag varken köper eller säljer möss hit, förrän jag ser att problematiken är åtgärdad. Samt vet vikten av att personen i fråga blir informerad. Och gärna satt i karantän tills smittan är garanterat borta.

ariama
4/30/12, 8:30 AM
#25

Se där, där fick jag fram min åsikt. Ingen "varning", men satt i karantän av SVEMUS! Utan dömande!

Grodan
4/30/12, 8:34 AM
#26

#24 domarens uppgift i det här läget, är att kalla fram ägaren, visa och förklara och lära.

Japp, det tog vi styrelsebeslut på för länge sedan. Ägarna skall informeras och de ska få den hjälp de behöver.

Faran är väl eg försäljningsbordet. Där kanske man ska ha hälsokoll.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
4/30/12, 8:49 AM
#27

En annan viktig sak att veta i sammanhanget - för er som tittar på fotot här - är att SÅDÄR SER DET INTE UT!! Glad

Ganska viktigt att veta, i sammanhanget, att om lössen syntes så där väl, vore det väl inga problem att upptäcka dem, men det gör de inte!! Dom gömmer sig, och de gömmer sig VÄL!

Först när musen är död, börjar de krypa upp och visa sig, för de är på väg att lämna sitt sjunkande skepp där de inte längre kan leva. Denna musen på bilden är alltså död. Avlivad, främst på grund av tumör, fick jag veta.

Annons:
ajanki
4/30/12, 10:32 AM
#28

#0 Jag tror eller vill tro att ingen tar med sig möss som har ohyra eller mask med flit till en utställning. Är säker på att dom som vet hur det ser ut med ohyra kollar noga men ibland kan det vara svårt att upptäcka dom.

För mig är det också självklart att kolla mössen, men som sagt det kan vara lätt att missa en del ohyra och också mask!

Toxxic
4/30/12, 11:25 AM
#29

#28. Men om det nu är så att de flesta möss med ohyra kom från en och samma person så är det ju något som inte känns rätt med djurhållningen, att man kanske behöver kolla över sina rutiner med djuren eller dyl? PÅ något vis bör man väl ändå se en skillnad i musens beteende? Typ att den kliar sig mer osv? Jag har ingen personlig erfarenhet av ohyra på djur. Har aldrig haft och hoppas att jag aldrig kommer få så min tankar är det som känns logiskt för mig..

ajanki
4/30/12, 11:29 AM
#30

#29 Ja, om det hade varit så, håller jag med dig!

Men nu var det inte det…så gott som alla utställare fick minst en mus diskad pga. ohyra eller eventuell mask.

StillaSinnet
4/30/12, 11:39 AM
#31

#4 Jag blev inte glad av att hitta min bild här…mina bilder är MINA bilder! Jag ska publicera ett ur val av dem i Husmusen och vill inte ha dem här på mus i fokus innan HM kommit ut. jag har valt en annan bild i en annan tråd här på mus i iFokus innan jag lite chockat gick in här ocj upptäckte att min bild lagts in utan förfrågan!

Ta bort bilden tack och fråga snällt innan nästa gång.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

ajanki
4/30/12, 11:41 AM
#32

#31 Nu har jag tagit bort bilden.

Toxxic
4/30/12, 11:42 AM
#33

#30 Aha, för det jag fick höra var just att de flesta ohyremössen kom från samma person. Spännande..

Charlie2006
4/30/12, 11:45 AM
#34

#31 Förlåt Lottiz, jag ber så mycket om ursäkt. Ska inte göras om.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Annons:
StillaSinnet
4/30/12, 11:47 AM
#35

#34 jättebra. Bilden tas förmodligen bort av grodan inom kort, och även tillhörande kommentarer kopplade till bilden.

jag har en annan tråd här

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vattnadal
4/30/12, 11:54 AM
#36

En person hade löss på nästan alla djur. men det var inte bara en som hade löss. Jag hade djur på till-salu-bordet, alla de sitter i karantän i ett gästrum, tillsammans med mina nya möss. Har inte tittat så noga, men vet att i alla fall en av mina nya har löss.

Jag kommer att köra ivomec på alla karantändjuren 5-6 gånger med 7 dagars mellanrum. Kommer att kika noga på mina i djurrummet nere, och ev köra 4 gånger på dem med, bara för att smittrisken mellan ändå finns. Kommer även att köra en kur axilur 3 dagar på karantändjur och mina nere, och ev upprepa efter en vecka på karantändjuren.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

ariama
4/30/12, 11:54 AM
#37

Som jag skrivit i andra tråden, handlar parasitangrepp om immunförsvar. En låg frekvens av parasiter är inte ovanligt, och mössen klarar av dem själva, om deras immunförsvar räcker till, och om de inte blir sjuka av annat först, eller stressade.

En tumör påfrestar immunförsvaret, och explosionen av löss kan vara gansk ny, dvs att musen inte gått med lössen en längre tid, kanske bara några dagar?

StillaSinnet
4/30/12, 12:00 PM
#38

#36 jag förstod det som om minst två ägare hade löss på utställda djur.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Vattnadal
4/30/12, 12:06 PM
#39

#38 Jag vet ju inte vem som äger djuren när jag dömer, men håller med, minst två var det i alla fall. Sen skabbisar hos någon annan, mask hos många.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: