Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 581 ggr
Jesperlinden97
2012-05-01 16:10

Hur får ni sålt alla??

Hej, jag har inte själv några möss eller så men jag har bara en fråga, ni som tar ungar på eran mus/möss, får dom inte typ 100 ungar? (Nu överdrev jag men ni fattar säkert) Då kommer jag till frågan:

Hur får ni sålt alla? O.o

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Annons:
Wand
2012-05-01 16:17
#1

Möss är väldigt populära och eftertraktade husdjur så det är inte så svårt. 
Uppfödare dessutom som avlar på vissa egenskaper köper ju och säljer sinsemellan så det blir mycket sådant med.

Och det bästa är ju att möss, framförallt honor, går oftast bra i flockar så det är ju inte tal om att köpa bara en. Ska man t.ex köpa sina första möss så blir det oftast 2 eller 3 stycken, och då säljs ju en liten grupp redan där.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Jesperlinden97
2012-05-01 16:20
#2

Aha, tack! :D

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Exoticas
2012-05-01 16:45
#3

Jag brukar inte alls ha problem med att få mina sålda, för mig är det dock lättare att få bra köpare till svensktypade av någon anledning. Dessutom är det jätte många som återkommer och vill köpa någon eller några till!

Tar aldrig fler kullar än vad jag skulle kunna ha hemma och just nu säljer jag inte mycket ungar alls. Har en linje som jag utforskar lite! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

mau5
2012-05-01 16:54
#4

VISSA uppfödare fryser mössen eller avlivar dom o vissa säljer dom som ormmat. //möss e inte alls populära, majoriteten tycker att möss e äckliga.

Toxxic
2012-05-01 19:21
#5

#4. Vad grundar du dina påståenden på?

Minoth
2012-05-01 19:30
#6

Undrar jag med :) Jag tror inte majoriteten tycker dom är äckliga. Inte ens dom som håller dom som foder tycker dom är äckliga av min erfarenhet…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Annons:
Jesperlinden97
2012-05-01 20:05
#7

Har några frågor ang möss:

Hur gamla blir dom?

Om man har dom i ett terarium (Stavning?) hur gör man för att mössen ska få luft? x)

Konstigt, trodde jag hade fler….. :S

Som sagt har jag inga möss, men är ganska sugen ;p Fast har ju redan en kanin så får vänta lite ;)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Lamina
2012-05-01 20:14
#8

Runt 1-2 år, ibland äldre.

Terrarium har ofta ventilation eftersom även reptiler behöver luft, så det är inget problem. Akvarium däremot, lär man ha nätlock på så det inte blir allt för instängt.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-05-01 22:06
#9

Valde att återpublicera inlägg #4.

Det stämmer att vissa avlivar ungar i späd ålder för att ner storleken på kullen. Främst är det hanar som avlivas nästan direkt när de är födda. Det kallas för att kulla. Det råder stora åsiktsskillnader i denna fråga. Många är helt emot kullning. Jag tycker att alla ska få ha sina åsikter.

Jag själv kullar ibland. Jag säljer inte så mycket möss. Och idag är det ganska svårt att sälja möss då marknaden är mättad eller köparna är mer kräsna och vill ha speciella varianter.

Jag har under mina år som musägare och musuppfödare fått höra så mycket elakheter om hur möss luktar och tyvärr. Det är den stora nackdelen med möss. De luktar äckligt. Det är jättetråkigt och jobbigt. Och för möss som sällskapsdjur är det en stor nackdel. Eftersom det är främst hanar som luktar är dessa mer svårsålda och en av anledningarna till att man väljer att kulla dem i späd ålder.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mau5
2012-05-01 22:52
#10

Det var det jag menade. Vissa uppfödare avliva djuren när det blit för mycket att ta hand om eller om kullens storlek biir för stor. Sen så är det jo svårt att sälja hanar, då deras kiss stinker otroligt mycket.

Grodan
2012-05-02 03:15
#11

#10 Vad menade du med "VISSA uppfödare fryser mössen"???

Syftar det på något sätt att några av oss här på sajten lägger levande möss i frysen?

Tror du att jag gör det?

Du skulle kunna missförstått någon gång då jag skrivit att jag förvarade avlivade möss i frysen. Att jag skulle lagt i dem levande. Det har jag aldrig gjort och skulle aldrig göra. Jag avlivar mina möss snabbt och smärtfritt - efter att ha lärt mig av veterinär, finslipat och sedan tränat i flera år. Jag vet heller ingen annan här på sajten som skulle lägga levande möss i frysen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chilizera
2012-05-02 06:11
#12

#11 Mau5 skriver väl inte någonstans att vissa SPECIFIKA uppfödare gör det, som du? Han/hon skriver att de existerar helt enkelt och nämner ingenting som säger att dessa uppfödare ens finns här på forumet.

Jag skulle helt klart hålla med er som säger att möss inte är populära djur, visst finns det människor som älskar dem, men jämför man med t.ex. hamster och kanin så är de djuren bra mycket mer accepterade som husdjur. Jag hade själv aldrig tänkt tanken att ha möss som husdjur förrän jag praktiserade i djurbutik och så småningom märkte hur himla mysiga de var. Alla som kommer och besöker oss antingen rynkar på näsan åt musburarna eller är fascinerat nervösa över dem. (Frågar om de får hålla en i handen men tycker det är jätteläskigt samtidigt t.ex.) EN enda person har tyckt de är enbart mysiga och det är för att hon har haft råttor tidigare.

Grodan
2012-05-02 06:24
#13

#12 Nä, Mau5 skriver "VISSA" och inlägget blev anmält och borttaget automatiskt och flera anser att det är opassande att jag återpublicerar det. Jag återpublicerar det för att jag tycker att Mau5 skriver konstigt på forumet och jag önskar att han förklarar sig.

Ja, jag har märkt att när man håller upp möss inför en publik och berättar om dem så väcks intresset. Det har hänt flera gånger på centrala platser att jag hållt i en mus och så har folk kommit fram och frågat och pratat…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Vattnadal
2012-05-02 10:04
#14

Måste bara inflika att det inte är LÄTT att bli av med möss. Vissa färger och varianter som är nya, ovanliga och eftertraktade kan vara lätta att bkli av med. Sen avlar fler på dem, kanske utan att tänka över vad det är fäör avelsdjur, sen är marknaden mättad, då går det kanske inte ens att sälja stora, vältypade, bra temperamentsmöss.

Det bäste vore om alla tänkte efter noga innan de avlar. Har man tydliga planer, delmål, slutmål och visioner med sin avel, och ser till att hela tiden komma längre fram i sitt avelsarbete, är det bra. Man ska dock räkna med att få behålla alla hanar och många honor.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Upp till toppen
Annons: