Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1091 ggr
Toxxic
2012-05-04 00:40

Ett förtydligande..

Tydloigen har det blivit reaktioner på att jag lägger ut trådar där jag visar bilder på och har frågor om mössen jag har nu. Framförallt bebisbilderna där jag undrar över färger har jag förstått förbryllar folk eftersom att jag "ändå bara ska ha dom som foder".

Det sista påståendet är inte riktigt sant. Jag vet inte vart jag skulle ha skrivit att det är enda syftet med att jag har möss. I annonsen jag lade ut skrev jag: En del av avkommorna kommer användas i fodersyfte. Hur "en del" blev "alla" vet jag inte, det står inte så.

En del av bäbisarna som föds fram här kommer att säljas, en del behållas och en del kommer användas till foder vilket vi konstaterat i en tidigare tråd kan jämföras med andra uppfödares kullning. Egentligen är det ingen större skillnad på mig och din "normala" uppfödare i tankesättet.

Jag är inte ute efter en foderdebatt utan skriver bara detta inlägget pga det har blivit reaktioner. Jag skulle önska att de som har frågar om och till mig tar det med mig, jag lovar att ni lättare får svar då Cool

Annons:
Grodan
2012-05-04 01:01
#1

Trevligt med ett förtydligande. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-05-04 14:11
#2

#1, det är lugnt Cool

ajanki
2012-05-04 14:16
#3

Kanske dom som funderar och undrar har läst ditt inlägg på FB, där du från början skrev att alla bebisar förutom dom du skulle para vidare på skulle bli foder.

Vill också förtydliga mig, jag är inte ute efter bråk, jag skriver bara faktaSkrattande

Toxxic
2012-05-04 14:20
#4

Nja, jag skrev att syftet var det, och ja visst, det var tanken från början, men alla får ju lov att ändra sig, eller hur? Det som gör mig lite ja, ledsen, är att folk frågar andra, men inte mig som sitter inne med svaren. Vi är ju inte 12 liksom..

ajanki
2012-05-04 14:39
#5

Ja, det är tråkigt att dom inte frågar dig! Det är ju alltid det bästa att gå till källan på en gång! Men min erfarenhet säger mig att tyvärr så är det så här folk oftast gör…varför vet jag dock inteObestämd

Klart att du får ändra digSkrattandejag skrev bara en förklaring till varför folk trodde som dom gjorde.

[greywitch]
2012-05-04 17:45
#6

Jag har nu följt alla inlägg om detta, och har jag inte missminnet mig helt så diskuterade även du och jag i början om möss, men du tyckte det var för dyrt och för långt till mig :)

Men nu när detta inlägget togs in så kan jag inte annat än fråga mig OCH dig….har du behov av att synas/höras hela tiden?

Om någon frågat om dig och din avel, dina tankar bakom osv….så skriv direkt till dom vettja….varför starta en ny tråd för detta? Bara för att få igång allt tjafs igen tro?

Mina privata åsikter är att du ifrån början ville ha billiga möss just för att avkommorna skulle bli foder, men upptäckte en marknad, där det går att sälja levande möss också…..inget ont i det på något vis, jag utgår ifrån att du varit helt ärlig till de som du köpt mössen av, att du ska sälja levande ungar sedan. Glad

Jag borde vara tyst med mina åsikter här…..får väl halva musifokus emot mig, men jag bara kände att det får väl attan vara nog nu, visa gärna bilder, prata gärna möss, fråga gärna tusen frågor om möss, men sluta leka martyr.

Nu ska jag förhoppningsvis vara tyst fortsättningsvis!

Annons:
Toxxic
2012-05-04 18:01
#7

#6. Jag har inget som helst behov av att synas och höras hela tiden. Hade jag vetat vilka det var som hade frågor om vad jag gör kan jag lova dig att jag hade skrivit direkt till dom. Nu fick jag istället höra från annat håll att folk undrar och att ett förtydligande kan vara på sin plats, hur tycker du att jag skulle gjort istället?.

Jag gillar inte alls vad du antyder, och som jag skrev i trådstarten är jag inte ett dugg intresserad av att tjaffsa, vilket jag trodde att jag hade gjort klart i tidigare trådar.

Ja, jag tyckte då att det skulle blivit för dyrt med möss från dig då jag inte var intresserad av att åka så långt, men det är ju faktiskt en sak mellan dig och mig. Eller diskuterar du alla dina eventuella köpare öppet?

Gällande din privata åsikt om mig tycker jag att det är ett riktigt fult antagande. Samma sak gällande ditt påstående om att jag leker martyr. Jag tycker att du ska läsa om min trådstart, noga, för du verkar ha läst in saker själv som inte står där.

Jag inser att detta inlägget förmodligen låter ganska skarpt i tonen, men så känner jag just nu, nu blev jag faktiskt riktigt less.

[greywitch]
2012-05-04 18:45
#8

Okej du kanske har blivit uppmanad av grodan att skriva det inlägget då, men jag tycker i alla fall att det är onödigt, för det du ska förtydliga står ju så tydligt i varje tråd du är med nästan, eller är det jag som läser det braiga mellan raderna tro? Så det bara är jag som ser det?

Toxxic
2012-05-04 18:49
#9

Men greywitch, tydligen så har ju folk undrat, och därför skrev jag inlägget. Sedan att just DU inte är en av dom kan liksom inte jag hjälpa?

UlrikaD
2012-05-04 18:51
#10

Jag är förvirrad.

"Martyr (av grekiska martys, genitiv martyros ’vittne’), blodsvittne, det vill säga den som med sitt liv fått plikta för sin tro.

I nutida språkbruk används ordet i en bredare betydelse, avseende personer som dödats, straffats, utsatts för våld eller andra övergrepp på grund av sin grupptillhörighet eller sitt ideologiska engagemang."

Vad har det med möss och musavel att göra?

[greywitch]
2012-05-04 18:57
#11

#10 okej jag kanske använde fel ord då, men jag har hört att martyskap är såna personer som tycker synd om sig. Tungan ute

UlrikaD
2012-05-04 18:59
#12

#11 Fast jag vet inte…jag är ju den första att säga vad jag anser om kullning och foderavel. Och gärna högt och ljudligt också.

Och jag läser inte i någonstans att Toxxic tycker synd om sig. Tvärtom, hon visar upp sina bebisar.

Första kullen är väl alltid speciell. Sen kan väl jag som forumsläsare sitta här och hoppas att hon blir så kär i allihopa så ormen får käka chicken mcnuggets istället. Men det är ju bara jag.

Toxxic
2012-05-04 19:02
#13

Och då undrar jag hur du har fått uppfattningen att jag tycker synd om mig själv? För det är något du själv har hittat på.

Annons:
[greywitch]
2012-05-04 19:09
#14

#13

Detta är dittt inlägg #4 Nja, jag skrev att syftet var det, och ja visst, det var tanken från början, men alla får ju lov att ändra sig, eller hur? Det som gör mig lite ja, ledsen, är att folk frågar andra, men inte mig som sitter inne med svaren. Vi är ju inte 12 liksom..

Och det är denna meningen jag tolkar martyrskapet genom.

Det som gör mig lite ja, ledsen,

Toxxic
2012-05-04 19:15
#15

Och då tycker jag synd om mig själv? För att det gör mig ledsen att folk väljer att diskutera bakom min rygg istället för att fråga mig rakt ut? Jag får alltså inte lov att bli ledsen över någonting utan att räknas som en (i ditt tycke) martyr?

[greywitch]
2012-05-04 19:24
#16

Förtydligande, det jag reagerade på var det onödiga i att ens starta denna tråden, när det varit så tyst och skönt länge i denna gruppen, kallas det grupp ens? sorry om jag väljer fel ord.

Och ja jag dömde dig snabbt där eftersom det är ett infekterat ämne och eftersom det har snackats klart om det i andra trådar och nu kändes det som att du personligen hade behov av att dra igång diskussioner på nytt…..men då du skrev att du fick istället höra från annat håll att folk undrar och att ett förtydligande kan vara på sin plats.

Så förstår jag att det är folk som "klagat" till grodan och att grodan uppmanat dig att skriva inlägget. Sen var det Ulrika som ifrågasatte vad jag menade med martyr och då förtydligade jag det.

Och nu har jag återigen förklarat vad jag tycker är onödigt med just denna tråden

Toxxic
2012-05-04 19:30
#17

För att förtydliga så har Grodan inte uppmanat mig till någonting, men då frågan uppenbart hängde i luften så fanns det inget annat sätt än detta att förtydliga och förklara på. Det är tråkigt om det inte passar dig, och det hade för övrigt fortfarande varit lugnt och skönt om du inte hade studsat på mig i denna tråden.

[greywitch]
2012-05-04 19:32
#18

Japp helt klart Glad

Minoth
2012-05-04 19:53
#19

Är det inte lite onödigt greywitch att ens kommentera inlägget om du finner det onödigt?

Klart att man gör ett offentligt inlägg om man inte ens vet vilka personerna är som "klagat". Då finns det liksom inget annat sätt. 

Tycker inte du beter dig helt riktigt nu.
Allt hon ville veta vad färgen på sina bäbisar och folk går på.. VISAR inte det ett genuint intresse om man vill veta färgerna? Jag hade blivit jätteirriterad om folk såg mig som oseriös pga en sån sak! jag hade också skapat en sån här tråd då för att förklara

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[aammE]
2012-05-04 20:54
#20

Fy, vad jag blir ledsen av detta. Jag blir så ledsen av det här forumet när jag ser hur elaka vissa är mot varandra.

Vi alla delar samma stora kärlek för mössen, sedan har vi olika åsikter om saker och ting men jag tycker att vi borde ta det som vuxna människor som vi faktiskt är (eller i alla fall de flesta). Då skapar vi en trevlig stämning här på forumet OCH på musträffar där vi alla ska kunna känna oss välkomna utan att någon ska behöva känna sig oomtyckt.

Sedan är det upp till varja uppfödare att SJÄLV välja vem man vill sälja möss till, man kan göra detta utan att vara elak. Säga det på ett trevligt vis utan att den andra behöver känna sig dålig. Vill man inte sälja till någon som har ormar, så gör man inte det! Vill man det, så får man göra det också oavsett om andra inte personligen tycker att det är rätt.

Vi MÅSTE ta att alla är olika och ser olika på olika djur. MEN om vi är trevliga mot varandra så tror jag inte att det bara påverkar oss, utan även mössen.

Om vi slutar att skrämma iväg ormmatsuppfödare så kanske vi kan hjälpa dem så att även deras möss får det lika bra som våra (säger dock inte att alla har det dåligt, men de flesta har inte upptäckt hur fantastiska mössen egentligen är på grund av att de bara ser dem som ormmat). För jag tror att det finns få bra ställen med lika bra information som här. Som ormmatsuppfödare så kanske man frågar om hjälp på ett reptilform istället för här om man blir ivägskrämd, så hamnar mössen i en liten avelsbur och får käka avelspellets hela sitt korta liv.

Säg mig, hur gynnar det MÖSSEN?

Annons:
Grodan
2012-05-05 01:56
#21

Wow, nu blev det inte alls som jag ville. FörvånadRynkar på näsan Toxxic förutspådde att det skulle bli tjafs igen. Jag är ledsen Toxxic för att det blev det.

För er som undrar så uppstod denna tråd efter att jag och Toxxic pratades vid via pm. Jag ville att hon skulle förklara lite om sin avel, då jag fått förfrågningar. Jag tycker det var trevligt att hon ville skriva denna tråd.

Låser tråden, då jag inte har möjlighet att se till att det inte blir mera tråkigheter.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: