Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1827 ggr
Amus
2012-05-05 16:24

Vild musunge - Behöver hjälp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har hittat en vild musunge (antagligen liten skogsmus) idag runt kl. 12 (den 5/5-2012) som jag inte vet hur gammal den är eller om jag kan släppa ut den igen med hopp om att den klarar sig. Den har stängda ögon och verkar sova, kan inte gå själv. Den hade på något sätt lyckats ta sig ut på grusvägen på vår tomt och låg helt öppet. Har förgäves försökt att leta efter någon uppfödare att ringa för att prata eftersom att mail/PM är så segt och jag vill inte att musen ska dö pga. felbehandling eller annat för att det tar för lång tid att få svar. Jag har läst informationen på den här siten om vildmusuppfödning, men det är inget jag kan ta mig tid till nu (plus att jag har andra djur) och jag har inte hjärta att ta den till avlivning om jag inte vet att det är för det bästa. Kan någon hjälpa mig? Ge gärna tips eller kom med din expertis om du är van vid möss. (Vet du någon som kan åta sig en vildmus eller någon jag kan möta upp eller som kan komma hem och titta i Stockholmsområdet?) Tack på förhand!

Den ligger under en värmelampa nu, men jag vet inte hur eller vad jag ska ta mig till.

Uppdatering: Musen har piggnat till lite, öppnat ögonen och rör sig lite mer. Tog upp den (enda kontakt jag haft & med plasthandskar) och då rörde den sig mer och verkade piggare, men så fort den är i lådan är den still.

Bifogar bild.
Det är en liten fick-tändsticksask och inte den vanliga storleken.

Behöver i alla fall svar från någon som kan åldersbestämma musen, så jag vet om den kan släppas ut där jag hittade den eller om den måste tas om hand/avlivas.

Med vänliga hälsningar,

Amanda

PMa gärna om du vill prata över telefon.

Annons:
Amus
2012-05-05 16:45
#1

Svara gärna om du kan åldersbestämma en mus. Vill helst släppa tillbaka den till ett normalt liv om det går.

Amus
2012-05-05 18:26
#2

Uppdatering: Har vägt musen, den vägde 12g, hur gammal tror ni att den är… under 3 veckor? Har försökt att ge den vatten och sesam/solrosfrö men den är inte intresserad. Den höll i solrosfröet och gjorde några halvhjärtade försök till att gnaga på den men släppte det sedan. Den har hårda pyttesmå bajskluttar "på snöre" som sitter fast i rumpan.

http://mus.ifokus.se/articles/4d7137bcb9cb46221d04f0ea-vard-av-vilda-moss
"Möss är överlevare, men de klarar inte särskilt lång tid utan mat och värme när de är så små som under 15g. En värmelampa eller varmvattenflaskor med exempelvis en stickad strumpa över fungerar bra som värmekälla."

Hade tänkt släppa ut den ikväll, men vill gärna veta om det är en bra eller dålig idé!

Någon av de 40 läsarna av detta inlägg kan gärna säga någonting om de har haft möss länge. Jag är ingen musägare utan registrerade mig här för råd och expertis angående möss.

Tacksam för svar!

Stephanie
2012-05-05 18:33
#3

Kan man inte köpa Esbilac och ge? Det är mjölkersättning för valpar. Jag tvivlar på att den skulle klara sig om du släppte ut den, den såg rätt liten ut…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Vattnadal
2012-05-05 19:00
#4

Har den öppnat ögonen kan du prova att de den näringsrik mat och värme, glöm inte vätska. Ha den inne upp till 48 timmar, och se vad som händer. Om den blir pgg, släpp den där du hittade den. Blir den inte bättre, avliva den.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Amus
2012-05-05 19:08
#5

Tack för svar!

Stephanie: Har funderat på att köpa esbilac men tror att musen kanske är tillräckligt stor för annan mat, men jag är inte helt säker!

Vattnadal: Vad skulle du föreslå för mat som är näringsrik och bra att ge? Om den inte dricker själv, ska jag tvångsmata då? Tycker det är lite läskigt, vill inte råka kväva den!

Vattnadal
2012-05-05 19:19
#6

Tvångsmata inte, undvik att ta i den helt. Det är bara bra om den är rädd för människor om den överlever.

Ställ in en liten skål med vatten. Välling kan du prova, om du har hemma, eller kanske lite nyponsoppa. Korkar från flaskor eller glasburkar kan vara bra matskålar.

Ärtor, lax, kokt pasta, ost, ägg, leverpastej, korv. Prova med mjuk mat som har mycket ennergi.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Grodan
2012-05-06 18:36
#7

Jag anser inte att man "hittar" vilda musungar och tar hem. Tyvärr. Jag stödjer inte detta. Det finns också en lag som säger att man inte får ta hem vilda djur hur som helst.

Kan inte folk låta naturen vara ifred och få sköta sig själv (i a f när det gäller möss!!!)?

  • En vildmus kan ALDRIG släppas ut igen när den bott hos människa en stund
  • En vildmus som ser sjuk ut är sjuk - låt den vara
  • En vildmus kan smitta dig, din familj och dina andra djur med massor med sjukdomar
  • Inga viltdjursrehabiliterare tar hand om vildmöss - de ratas lika mkt som rådjurshanar

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Amus
2012-05-13 12:24
#8

Tänkte bara säga att vi släppte ut musen på samma ställe (fast under skydd istället för mitt på vägen) efter mindre än 24 h då den var mycket bättre efter, antagligen, mat, vatten och vila.

Grodan: Vi "hittade" musen mitt på vägen när vi backade upp våran pickup för att lasta på saker (en gick bakom för att guida bilen), det var nära att vi körde över den. Vi trodde att den var död för den rörde sig inte ens när man kom nära. Jag tror att den kan ha tappats från hög höjd av någon fågel och fått en hjärnskakning eller liknande för den hade stängda ögon och vred/ålade sig bara om något nuddade den, därav trodde jag att den kanske måste avlivas pga. den led eller att den var för liten för att klara sig själv och kanske behövdes avlivas pga. det. Dock blev den bättre efter ett par timmar.

Jag brukar inte ta in vilda djur hur som helst, detta är den enda gången och det var inte menat att bryta några lagar eller uppröra några känslor. Jag kan se såhär i efterhand att det kanske var en dum idé men i stundens hetta var allt jag tänkte på att hjälpa musen för att den inte skulle plågas.

Jag tackar så mycket för hjälpen från alla!

Grodan
2012-05-13 12:30
#9

#8 Låter bra att ni släppte ut den så fort. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: