Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1794 ggr
Grodan
2012-05-10 21:24

Vilka har Aby?

Abyssinian verkar det finnas väldigt få av just nu. Vilka här har Aby?

Berätta om dem: kön, ålder, temperament, stam och ev utställningsmeriter och ev avelsplaner.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Tsunamis
2012-05-11 13:51
#1

Birgitta har ju ett gäng långhårs Abys, fast jag tror inte hon finns här på iFokus.

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-05-11 19:14
#2

Japp, Golden´s har Aby.Skrattande Hon har konto här.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2012-05-12 11:15
#3

Birgitta Gutke som har Goldens är inte här så ofta för hon har svårt att logga in.

Dom aby hon har nu är baserat på en aby lh hona som är från Danmark och en hane som är import från Tyskland. Hanen från Tyskland är importerad av Tina Juelsen i Danmark och sen såld till Birgitta.

Honan (som heter Tivoli) köptes av mig och Grodan i somras av Tina Juelsen, hon fick sen flytta till Gutke.

Jag vet också att Gutke har en aby sh, hon kommer från min Y-kull och heter Young Victoria.

Jag har tyvärr bara två abys hemma nu och det är två kullsyskon från min Y-kull.

Temperamentet på mina abys är jag nöjd med! Däremot så är jag inte nöjd med deras immunförsvar, tycker dom är väldigt känsliga och vissa börjar rossla tidigt eller visa andra tecken på att dom inte är så starka.

Jag har många gånger tänkt att jag ska sluta föda upp abys för jag blir lika ledsen varje gång jag upptäcker att unga abys blir sjuka!

Sen tänker jag att nej jag vill inte sluta, utan fortsätta och försöka stärka dom istället!

Så nu är min avelsplan att para min Y-hona med en gammal, frisk mushane som inte bär på aby alls eller långt bak.

Likadant med min Y-hane, ska para en shorthair hona med honom när han blir äldre. Y-barnen är nu 5 månader.

Honan tänkte jag para när hon är 8-9 månader och hanen väntar jag längre med.

Farfar till dessa abys är Rapunzel´s Instinct, pappan är född hos mig.

Mamman är en inköpt hona från Isabell där mamman till henne är från mig.

Det går tillbaks på en abyhona från Kent som heter Dadel. Hon fick en av mina första abykullar och det var två år sen.

Grodan
2012-05-12 22:28
#4

#3 Tack för att du delar med dig. Skrattande

Jag hoppas att gubben här är anlagsbärare av Aby.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2012-05-14 09:39
#5
Velinga1984
2012-07-30 11:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Golden´s Elita, siamese longhair aby. Inköpt i början av juli, men fröken ifråga är född i januari. En otroligt trevlig flicka med tassdarr som bor med de andra nyinköpta från Alingsås, var inga problem med introducering.

Elita är efter importer om jag förstod Birgitta rätt, utställd i standard som junior men står inte så mycket om aby-pälsen. Tanken är att Elita ska med till SM, endast i Pet Class tror jag.

Annons:
Toxxic
2012-07-30 14:29
#7

#6 Jättefin :D

UlrikaD
2012-07-30 15:20
#8

#6 Superfin tjej:)

Velinga1984
2012-07-30 18:57
#9

#7 & 8 Jag och Elita tackar för dom orden :)

[greywitch]
2012-08-01 12:12
#10

Jag har en liten avelsgrupp med abysar, men jag kör inte med stamtavlor, dock är föräldrarna stammade. Skrattande

ariama
2012-08-04 11:49
#11

Vilka har aby?

Jag … Rynkar på näsan

(Hela musvärlden består av recessiva gener som vandrar vidare och vandrar runt i våra möss, och lever sina egna underjordiska liv, och sticker upp huvudena ibland lite här och var. Det går inte att undvika!! Det är så verkligheten ser ut.)

Grodan
2012-08-04 11:52
#12

#11 Bra.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2012-08-04 12:41
#13

#11 vill du bli av med abysarna så tar jag gärna och köper dem. Ska ta och starta upp ett abyprojekt så här är de välkomna Skrattande Även bekräftade bärare om du vill sälja dem också.

MvH  Tsunamis

Annons:
ariama
2012-08-04 12:46
#14

Hinner inte svara nu, måste sticka. Ska fundera en del, och PM:ar dig senare nån dag. De är "mixade" med allt möjligt … (och omöjligt Flört ).

Tsunamis
2012-08-04 12:51
#15

Mixat färggener så är det mesta OK i dagsläget. Satin är också ok men inte fuzzy, lh eller astex/texel helst. Men japp fundera du så hörs vi av!

MvH  Tsunamis

ariama
2012-08-04 17:45
#16

Mixat med astrex, texel och satin, vad gäller hårlagen bara … Tungan ute … kanske mer också, för hårlagen är mysko.

Men jag kan nog säga på en gång att jag inte har någon att sälja. Inte i nuläget, vad som kan dyka upp i framtiden vet jag inte, men ska tänka på dig då, ifall.

Just för "mixens" skull, så har jag inte att sälja, eftersom jag är ute efter just "mixen" däri, inte abyn. Flört Jag har några ungar som eventuellt också har aby, men de är sällskapsavlade möss som redan är tingade till barnfamilj.

Grodan
2012-08-04 20:54
#17

#16 Mindre bra. Aby är endast godkänt i SH och SSH i SVEMUS och det finns goda anledningar till det. Dock var det ju en "olycka" hos dig, men det är bra för folk att veta detta att Aby inte är så önskvärd i andra hårlag.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Tsunamis
2012-08-05 10:13
#18

#16 Jag tar gärna tillvara på den Aby som finns kvar i Sverige. Astex och Texel ser jag inte direkt som något hinder då den kan avlas ur. Pälskvaliteten blir ju påverkad i kommande generationer men jag skulle gärna vilja försöka. Ungar skulle jag då rakt inte sälja i första taget, inte som annat än sällskapsmöss. Jag jobbar ju med svåra färger på gerbilerna till exempel där har jag järnkoll på vad som händer med avkommor ur de linjerna då det är direkt förödande om de skulel avlas hur som helst.

Fundera gärna och återkom i PM eller så. har du kvar någon Bruno dotter eller son så kan den gärna få komma hit den med Flört

MvH  Tsunamis

Mice
2012-08-05 20:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Golden´s Ebony, numera Bonnie. 
En riktig liten bustjej.
Älskar att sitta och gömma sig under mitt hår eller i tröjan..Kyss

Mice
2012-08-05 20:41
#20

Annons:
Upp till toppen
Annons: