Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1015 ggr
kitzony
5/10/12, 10:41 PM

Från råttor till möss

Är tvungen att sälja mina nuvarande rått pojkar p.g.a allergi och klagomål ifrån folk. Saken är att jag kommer sakna dem så otroligt mycket, älskar små djur, specielt sånna som har stora nyfikna öron! (Inte hamster och marsvin). Jag har haft möss innan, men visste inte specielt mycket om dem då, men det är la inte så stor skillnad med skötseln när det gäller råttor och möss? Luktar verkligen honorna mindre än hanarna?

Är det någon annan som är pälsdjurs allergicker? Saken med min allergi är att när mina råttor klättrar på mig (rivs) så svullnar dem små riv såren upp och kliar som s*tan, någon som upplever samma sak? Med möss, alltså. :) Om jag inte kan ha råttor så vill jag ha miniaty råttor iallafall! *Hihi*

Annons:
Camillhe
5/10/12, 10:47 PM
#1

Jag tycker att möss luktar mycket starkare än råttor. Råttor luktar inte mycket i sig själva, det är omgivningen som luktar. Möss luktar mycket i sig själva, enligt min näsa. Dina rivsår låter inte som allergi, jag tror att alla får dom som håller på med råttor. När klorna gör hål i huden och det sen kommer in urin så får man utslag och det kliar.

Jag är allergisk mot hund och katt och testade även för råttorna men de tålde jag. (trots samma symptom som dig).

Om du satsar på möss istället så var noga  i ditt val av bottenmaterial och se till att burens galler inte drar åt sig kiss, då borde det inte lukta så att dina grannar känner det.

Lamina
5/10/12, 10:48 PM
#2

Det roliga är att det kunde i princip varit jag som skrivit detdär. Bortsett från det faktum att det räckte med att jag nuddade mina pojkar så började det klia. Dom fick flytta för några veckor sen, och har det jättebra i sitt nya hem. Men jag kan faktiskt fortfarande ha honor. Och möss.

Saken med allergi är att det är väldigt indivuduellt. Det som funkar för den ena funkar inte alls för den andra. Så om du vill prova på möss så bör du först besöka någon som har möss och se om du kanske tål dom.

Och visst luktar honor mindre än hanar, och dom är lättare att hålla i grupp. Men jag tycker faktiskt att hanar (iaf mina hanar) är mycket trevligare. Om du städar ofta så brukar lukt inte vara något problem vilket kön man än väljer.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

kitzony
5/10/12, 11:07 PM
#3

#1 Kände aldrig av lukten på mössen som jag hade, förutom ifrån bottenmaterialet när dem hade smutsat ner det lite, så det är mössen i sig som luktar? Inte urinen? Du kan ha något i det du säger med rivsåren, men vet att jag är allergisk mot pälsdjur (vet ej om råttor), så det kanske är både och. Men "rivs" möss mycket? Jag kommer inte ihåg hur vassa deras klor var, dem är ju någorlunda mildare än när råttorna klättrar på en, men får man rivsår?

Och måste man klippa mössens klor? Vet att jag måste göra det på mina råttor, men är möss flitigare med att hålla sina klor i trim?

#2 Skönt att du vet att dem har det bra, är så himla rädd att jag kommer omplacera mina råttor till helt fel person och att mina råttor kommer fara illa ut … Vill egentligen ha kvar dem, men får försöka göra det bästa av det..

Tror att det skulle vara bättre med möss dock, med både allergin och lukten om jag inte är helt fel ute. Städar man buren varje dag + har honor så borde la lukten hålla sig borta helt och hållet?

Vad menar du med att hanarna är trevligare? Är dem lugnare och gosigare? Eller är honorna mindre trevliga och bits mer m.m? :o

Vattnadal
5/10/12, 11:12 PM
#4

Jag stoppar ofta in mössen i näsan, pussar på dem, nosar in texelpäls i näsan. En mus luktar inte illa. Det är urinen som luktar. En bur med några honor blir ingen lukt med bra strö och regelbunden städning.

Jag anser att råttor luktar mkt värre. Deras bajs luktar illa, musbajs luktar inte illa. Flört

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

UlrikaD
5/11/12, 12:44 AM
#5

Jag är galet allergisk mot råttor, typ åka blinkande taxi till sjukhuset och få rolig nål i armen allergisk!

Men möss tål jag, både honor och hanar, alla pälssorter.

Lamina
5/11/12, 11:49 AM
#6

Haha, jag har faktiskt inte varit musägare länge nog för att kunna uttala mig om den saken. Men min erfarenhet, med mina möss, säger mig att hanarna är lite mer kontaktsökande, lite mysigare att pyssla med (såvida dom inte är av den sorten som pissar ner en fullständigt så fort dom får chansen). Men det kan ju helt enkelt bara vara mina möss som är så, det behöver ju inte vara generelt. Tungan ute

Jag var väldigt tydlig med vilka krav jag ställde på en eventuell köpare när jag annonserade ut mina råttor. Såpass att vissa i min bekanskapskrets tyckte att man inte ens skulle kunna få en hund såld med dom kraven, än mindre ett par råttor. Men hellre fick dom stanna hos mig än hamna i ett hem som jag inte kände mig 100% bekväm med. Och jag tror faktiskt det lockade mer än vad det avskräkte, för jag fick rätt många svar. Tyvärr var det bara ett av dom som dög i mina ögon, fast det behövdes ju inte mer. Tungan ute Och det gjorde det avsevärt mycket lättare att välja. Oskyldig

Så ja, lite tips: Ställ krav på köparen, det sållar en del men brukar också dra till sig en del. Berätta så mycket du bara kan om råttorna och deras personlighet, det visar att du verkligen känner och bryr dig om dina råttor. Och bilder såklart, bra bilder säljer alltid.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Minoth
5/11/12, 1:54 PM
#7

Det är så olika med möss tycker jag. Mina svensktypade möss luktar lite i sig tycker jag. Speciellt svansarna.
Medans mina engelsktypade inte luktar alls ^^

Hahha jag vet inte varför det är så, men så är de!

Men nu menar jag ingen stark doft. utan lite grann bara :)

Deras kiss däremot luktar lika äckligt! Men jag har hampa och har toatränat mina att kissa i chinchilla sand så det går lätt att byta

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Upp till toppen
Annons: