Annons:
Etiketterköpessäljefterlysningauktioner
Läst 970 ggr
Toxxic
2012-05-14 17:05

(K) RY satin hona

Är intresserad av en RY hona för avel :)

Annons:
ariama
2012-05-14 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Har ingen att sälja Skrattande. Och ingen på gång heller just nu på ett tag. Men det kommer!

Genen är recessiv, och jag började med en enda mus, en choclate/tan bärare av RY, så det tar tid att fortsätta. Behöver avla ut, och stärka upp varianten, och tillbaka igen, och sakta, sakta öka antalet på ett hållbart vis.

Kanske någon annan har? Annars får du antingen vänta, eller köpa från Tyskland.

Jag frestar med ett RY-foto så länge Flört. Ett gammalt foto på Honey Glaze.

Toxxic
2012-05-14 18:15
#2

Helt ärligt vill jag främst ha en pga att de är så vackra men vill ändå att hon ska hålla för avel om jag får för mig att försöka själv med färgen :)

Grodan
2012-05-15 00:26
#3

Jag kan ev ha några anlagsbärare snart, men jag måste vara säker på att inga RY eller anlagsbärare säljs till zoogrossister eller massavlare. Det känns inte kul om de blandades med DY eller försvann…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-15 09:00
#4

Nä, blandad med dominant yellow är katastrof!

Det kan vara svårt att se skillnad, men OM man gör det (det finns skillnader, men färgerna kan gå in i varandra också, så det finns en gråzon där det inte går att se skillnad) så ser de ut som recessive yellow, men har kvar dominant yellows alla skadliga gendefekter! Det vore verkligt illa, men "folk" varken tänker, vet eller ens bryr sig många gånger. Så det kommer att ske, förr eller senare.

Nu finns ju t.ex. dominant yellow utspritt, och avlas på, utan att ägarna vet eller bryr sig om defekterna. Och utan att säga något till köparna.

Toxxic
2012-05-15 13:33
#5

#3 Vet inte om det var riktat till mig. Men jag bedriver varken massavel eller säljer djur till zoogrossister Flört

#4 Jag har förstått att det är en lite knepigare färg att hålla på med, och mycket att plugga på innan man ger sig på det projektet.

Tsunamis
2012-05-15 15:11
#6

#5 Det var det säkert inte. Det är en generell rädsla många uppfödare har med varianter som bleker mycket eller på ett eller annat sätt skadar färgen eller skadar andra färger om den blandas in i allt o allting.

RY har i princip slagit ut DY i andra länder vilket inte är så bra. Dumt om gener försvinner pga  en annan liksom.

MvH  Tsunamis

Annons:
Lamina
2012-05-15 16:04
#7

Fast så dumt vore det väl inte om DY försvann? Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vattnadal
2012-05-15 16:13
#8

#7 Enda felet på den är ju att den blir fet av fel kost, ska den dö ut för det?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tsunamis
2012-05-15 16:17
#9

Jo det tycker jag. En färggen som går förlorad tycker jag är väldigt trist och då tänker jag inte med känslorna. Genen i sig har många bra egenskaper även om den har några dåliga också.

MvH  Tsunamis

Lamina
2012-05-15 16:23
#10

Någon får gärna upplysa mig om vad den har för bra egenskaper som är värda att bevara, som inte har med utseendet att göra. För personligen kan jag inte finna det försvarbart att musens utseende får gå före dess hälsa.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Vattnadal
2012-05-15 16:29
#11

Om vi ska börja låta gener dö ut pga av hälsan, så finns det många som ska försvinna med DY. Astrex som får krulliga korta morrhår, eller nakna och lalekand som inte har några alls. Nude som kan ge smärtsamma skador på hornhinnan, tecknat som kan ge megacolon osv…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Tsunamis
2012-05-15 16:29
#12

#10 Självklart har det med utseendet att göra. Djuren har olika färgvarianter och färggener och vi avlar på dem för att uppnå egna mål och/eller en skriven standard Tungan ute Det är inte direkt något nytt för möss och inte unikt med DY heller…

*edit
Nu lät det som om jag inte bryr mig om hälsoproblem men det gör jag, valde att inte dra upp det argumentet bara eftersom Vattnadal redan dragit upp det.

MvH  Tsunamis

Lamina
2012-05-15 17:33
#13

Tja, nu är det ju lite skillnad på korta morrhår/inga morrhår alls, och gener som orsakar musen smärta (nude) och tar ihjäl dom i förtid (DY)

För nu är det ju faktiskt inte bara fettma som följer med DY. Klippt från artikeln "De vackra röda mössen!": "De har fallenhet för en diabetes-liknande sjukdom. Honorna utvecklar väldigt ofta cancer (tumörer) i ung ålder. Och så blir de mer eller mindre feta. … Risken är mycket stor, att du blir av med den före ett års ålder. I tumörer, fetma-relaterade sjukdomar, och/eller diabetes."

När det nu finns en gen som, med lite avelsarbete, kan ge nästan exakt likadana möss. Varför då hålla fast vid en så skadlig gen som DY?

För övrig så känner jag inte till någon seriös uppfödare här i Sverige som avlar på nude, just eftersom det ger musen så mycket problem. Och för att man kan få fram nakna/nästan nakna möss med andra gener som inte orsakar samma problem.

För övrigt så tycker jag någon får starta en ny tråd om detta om någon finner det värt att diskuterade det vidare. Själv har jag sagt mitt. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Vattnadal
2012-05-15 17:38
#14

Jag födde upp DY tidigare, både rent röda för att förbättra mina agouti, samt en del sable-varianter. De levde lika länge som mina andra möss och utvecklade inte tumörer mer än andra heller.

Fetman kan man hålla nere till riktigt vettiga nivåer. Har sett massor av andra färger och typer som är feta pga felutfodring. De röda är känsligare mot detta, men med rätt skötsel är de som vilken annan mus som helst. Jag säljer röda om jag får prata lite foder med köparen före. Säljer helst inte till helt nya med möss, utan vill att de ska ha lite erfarenhet först.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[TomasH]
2012-05-15 19:45
#15

Mina DY jag hade i flera år fick inte heller tumörer oftare och blev inte så mycket fetare än t.ex. vissa agouti.

och därmed har jag sagt mitt… men du har väl längre erfarenhet av varianten Lamina?

Grodan
2012-05-15 19:56
#16

#5 Nejdå. Jag säljer gärna anlagsbärare till dig om jag vet att du kan förvalta dem bra.

Vad jag främst vill är att alla som äger RY får stamtavla och vet att det är RY, hur den fungerar och att det finns DY samt hur den fungerar. Kanske kan man främst hitta 2 slags hem till djur man föder upp:

  1. Sällskapsägare som inte avlar
  2. Seriösa uppfödare som är medlem i musklubb, registrerar möss och inte säljer till massproducerare som grossister.

Om alla möss idmärktes och man kunde kolla registret online och alla, även grossister och ormmatsuppfödare idmärkte sina möss, skulle problemet inte finnas för mig. Jag vill att varje mus är unik och har ett id, en stamtavla och RY är då speciellt viktig då det inte finns så många i Sverige. Och de som finns just nu är alla släkt!

Ni har nämnt problemen med DY, Dominant Yellow.

Det första problemet är att DY är den äldsta musfärgen - det finns ett historiskt intresse av att bevara varianten. Den är också viktig på laboratorier - så försvinna kommer den aldrig att göra, då man ju vill ha den på laboratorier.

Hälsomässigt är den tyvärr inte sund. Jag märkte dock att när TomasH bedrev selekterad avel på hälsa, främst Fawn, hade mössen en aning bättre förutsättningar. De blev inte lika feta som svartögda DY. Fetman hänger mycket ihop med hälsan! Lite smalare DY är lite mer hälsosamma, anser jag.

Vad anser jag om DYs framtid? Jag är kluven. Jag kan inte låta bli att tycka att renavlad DY med riktigt djup röd färg är mycket tjusig. Jag vill nog inte äga sådana igen, men jag kanske skulle bli ledsen om varianten försvann från de seriösa uppfödarna. Om de försvann från zoobutiker skulle jag inte bli så ledsen. Jag vill att folk som går in i zoobutiker och köper djur och inte vet något om möss, inte får med sig en DY hem, om de inte är beredda på att den kommer att bli fet och inte leva så länge.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-16 08:17
#17

"Om de försvann från zoobutiker skulle jag inte bli så ledsen. Jag vill att folk som går in i zoobutiker och köper djur och inte vet något om möss, inte får med sig en DY hem, om de inte är beredda på att den kommer att bli fet och inte leva så länge."

Det är ju egentligen det som är det största felet med DY! De hamnar "ute på marknaden" hos folk som inte har en aning om vad de har!

Med sund uppfödning och avel, kan man (tydligen, jag har inte lyckats, i alla fall inte än Tungan ute ) få fina och friska individer. Men så fort det släpps på kontrollen, det räcker ju med en enda utparning, dvs den första kullen tagen av någon som inte vet - så är vi tillbaka vid scratsch igen. Där ligger ju problemet.

Vill också länka till den här braiga artikeln om DY:

http://www.stjarnvinden.dinstudio.se/text1_104.html

Om någon vill köpa en liten gullig tecknad DY-hona i satin, som precis har öppnat ögonen, så kan det gå för sig, EFTER att seriöst ha berättat för mig "varför och hur", samt vara rejält påläst, och ha tidigare erfarenhet av avel. OCH vill satsa på seriös uppfödning av DY i mindre skala. Glad Hon är svensk typ med lite engelskt i.

För som Grodan säger, det är synd om varianten försvinner, men den är SVÅR! Och den ska inte spridas ut, bortom kontroll, för musägares skull.

Möss blir gamla, de blir sjuka, de får tumörer, de dör eller måste avlivas. Det gäller ALLA möss, dvs ALLA musägare drabbas av detta. Och alla möss … DY drabbas bara av detta lite tidigare, eller mycket tidigare. För musen spelar det ju ingen roll, när. De tänker inte i såna banor, de lever i nuet.

Toxxic
2012-05-16 12:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

För att hoppa in i DY diskussionen så verkar det som att jag lyckats plocka med mig en sådan hem, en liten tjej. SÅ det ska bli riktigt spännande att följa hennes utveckling. Just nu är hon bara ca 5v ochväldigt pyttig..

Texla:

Vattnadal
2012-05-16 12:01
#19

#18 Du har 2, både den här och sablöehonan är baserade på DY.

Jag vill gärna se foton på den andra när hun växer upp. Saknar faktiskt mina lilac sable nu!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Toxxic
2012-05-16 12:08
#20

#19, ja, kom på det.

Självklart ska jag smälla upp bilder framöver. Nu är hon ca 6veckor (hon och Texla var alltså inte kullsyskon) men redan ganska stor.

Annons:
Grodan
2012-05-17 05:49
#21

#17 Man kan givetvis kontrollera lite grann med seriös avel, men tyvärr är ju fetma och tumörbenägenheten ärftlig.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2013-02-17 09:18
#22

Toxxic! Hur går det med dina DY? Kan du visa foton på dem i dagsläget? *nyfiken*

Ja, fetman är genetisk, och inget man "kontrollerar" med foder.

Själv har jag som tidigare sagt, lagt av med all avel av DY, för all tid och evighet (även om den redan var i mycket begränsad form). Det är inte (i mina ögon) en färggen värd att bevara.

De är vackra som gudar som unga - men fetman som kommer är inte kul. (inte tumörerna heller!!! Varför avla på tumörbenägna djur? För att några klarar sig?)

Nåja, det är inte mitt problem ;-), ni gör som ni vill såklart. Jag tror inte mössen lider, annat än att de får ett kortare liv, men det vet de inte om. Det är ägarna som lider mest.

(om några DY-individer inte blir fullt lika feta, eller om rödögda röda (fawn) blir lite mindre feta, gör det ändå ingen större skillnad på själva genen. Eller för de människor som råkar ut för "de genetiska fetknopparna" ;-).

UlrikaD
2013-02-17 15:11
#23

Toxxic har inga möss kvar hemma vad jag vet.

ariama
2013-02-17 15:32
#24

Ok, tack för info :-)

Upp till toppen
Annons: