Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 583 ggr
adirf1
2012-05-14 23:32

Hjälp, krångel vid ihopsättning!

Försökte just sätta  ihop min lilla nykomling med min annars så snälla Xalia.
Jag har låtit dem träffas några gånger tidigare & då har Xalia nosat henne i rumpan & hon har pipit.. Fick klartecken att det är så de små brukar agera så jag tänkte att ikväll skulle de få träffas lite utan att jag stör(om inget går snett)..
Det ser ut som vanligt, nos i rumpan & pip men efter någon minut tycker jag att det inte värkar så vänligt längre & min lilla tös vill bara där ifrån(efter att jag särat på dem hoppar hon upp på kanten & vill bli upplockad). När jag tar upp henne ser jag att hon blöder i ett sår nära rumpan(som jag ej fått någon bättre titt på..), men efter en stund så beter hon sig åter som normalt.. Bör jag göra något eller ordnar det sig självt?

Dessutom flög Amazing Grace på Xalia när jag släpte ner henne i buren igen & jag vet inte om jag vågar återförena dem.. Undrar även om det finns någon som kan förstå varför detta hände

Hur bör jag gå vidare med ihopsättningen av Xalia & lilla Gimme Gimme? Känner att jag nog inte kommer våga göra någon anstts än på ett tag..

Annons:
Grodan
2012-05-14 23:41
#1

Aj. Att bli biten i kissen är absolut inte kul. Tyvärr kan en del äldre honor reagera så. Speciellt kan de bita unga töser där. Honor under 2 månader kan ha svårt att hitta en plats i en redan etablerad flock om de är ensamma.

Mer kan jag inte svara just nu. Jag är förvirrad av ditt inlägg och vet inte hur många möss det rör sig om. Vem som är den unga osv. Kan du presentera hongruppen lite närmare?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

adirf1
2012-05-14 23:48
#2

Ledsen om det blev förvirrande.. Jag är för tillfellet något av en orolig hönsmamma..
Det handlar allt som allt om tre möss, Amazing Grace, Xalia samt nytillskottet Gimmie Gimmie. Jag hade för avsikt att låta Gimmie & Xalia gå tillsammans till en början då jag tänkte att det kanske var lättare att pressentera henne endast för en ny(hon har dock även fått träffa Grace någon gång eller två..). Dessutom har Grace tagit upp "barberandet" igen så tänkte att, då slår jag två flugor i en smäll(Xalia behöver inte gå ensam pga Graces sattyg & Gimmie får en ny vän)..

Tack så mycket för ditt svar Grodan<3

Grodan
2012-05-14 23:56
#3

Amazing Grace - hur gammal?

Xalia - född 18/12-11 ?

Gimmie Gimmie - gammal?

Amazing Grace barberar och flög på båda honor?

Fungerar Xalia och Gimmie?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sara B
2012-05-15 00:01
#4

Följer denna tråden med stort intresse då min lilla Lotus beter sig på liknande sätt mot mina två små nya. Dock aldrig bitit hål men ändå. Kan det vara så att de kan fungera bättre ihop bara de små får växa till sig lite? :)

adirf1
2012-05-15 00:02
#5

Åh, förlåt, jag har nog skrivit riktigt virrigt :S
Xalia var den som bet Gimmie & Grace flög sedan på Xalia..
Grace är den som barberar(puttsar för hårt), ja..
Förlåt att jag krånglat till det så.

Amazing Grace - 2011-10-02

Xalia - 2011-12-27

Gimmie Gimmie - 2012-03-30

Grodan
2012-05-15 01:19
#6

#4 Skrattande

#5 Värsta triangeldramat där… De verkar lite spända dina damer. Undrar varför.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Grodan
2012-05-15 01:22
#7

Xalia (född 2011-12-27) och Amazing Grace (född 2011-10-02) har bott ihop i några månader.

Xalia fick komma ur buren och träffa Gimmie Gimmie (född 2012-03-30) och bet henne i "kissmojjen". När Xalia sedan kom hem till Amazing Grace igen blev hon attackerad av sin burkamrat.

Vart har du haft Xalia och Gimmie Gimmie tillsammans?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

adirf1
2012-05-15 22:47
#8

På liten neutral yta, väl bevakade som sagt..
Xalia & Grace är dock vänner igen, vette tusan vad som hände där egentligen…

MaaariaS
2012-05-16 16:04
#9

Vad har du för grejor i buren?Trä?plast?

Om du har trä har du testat att skrubba dom med tex piss off eller såpa och lagt in dom i ugnen för att torka?

Jag fick nämligen hem två tjejor samtidigt som du och trodde att det skulle räcka med att bara skrubba träsakerna utan att ha in dom i ugnen,men det gick inte alls,en av mina äldre honor gick på dom små tjejorna direkt så det var bara att börja om igen och när jag hade haft trä grejorna i ugnen(det luktar inte mus alls om grejorna efter) så var små tjejorna så välkomna in i flocken.

Innan jag stoppade ner tjejorna i buren så lät jag småtjejorna träffa alla äldre tjejer i min hand,tog alla i rangordning dvs den minst ranghöga först och den mest ranghöga sist och lät småtjejerna gå in först i buren sen och den mest ranghöga in sist i buren och det funkade kanonGlad

Hoppas att det går bättre med ihop sättningen nästa gång du prövar.

Och Grattis till lilla gosiga blåbäret KyssHon är underbart finKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Grodan
2012-05-17 05:15
#10

#9 Bra tips där! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

MaaariaS
2012-05-17 13:31
#11

#10 Hihi TackGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

adirf1
2012-05-17 15:33
#12

Tack för tippset!
Dock hade jag i detta fall ingen inredning då jag ville ha fill koll, men det kanske var ett dåligt resonemang? :S

MaaariaS
2012-05-17 16:12
#13

Jag tycker att det borde vara bättre med inredning +kanske nått nytt kul att undersöka i buren ,så att den äldre honan har annat att undersöka än bara den lilla tjejen.Glad

Hur beter sej den äldre honan om du har henne och lilltösen i handen??Bryr hon sej inte eller blir det pip även där??

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
adirf1
2012-05-31 09:31
#14

Den lilla kan pipa någon gång ibland men vid senare introduktioner har lillan börjat kissa, är detta för att markera & isf är det ett tecken på dominans?

Ledsen att jag inte svarat förän nu, jag läste först ditt svar på min mobil & tycker att det är så segt att svara på den & sedan glömdes det bort då det har varit lite svalt vad gällande ihopsättning :/

ariama
2012-06-01 11:31
#15

När Grace flög på Xalia, var det troligtvis för att Grace håller hårt på sitt revir (sn bur) och i hastigheten endast noterade att Xalia luktade annorlunda/ annan mus (Xalia hade ju träffat Gimmie).

Mitt tips såna här gånger, med möss som inte tål nya möss, och inte tål doften av nya möss i sin bur, är att ha dem i två olika burar, men byta bur sinsemellan en gång per dygn under en tid. Då är de så illa tvugna att vänja sig vid varandras dofter, och "anfallsimpulsen" minskar.

Du kan också dagligen låta dem träffas en stund i din hand, och efter några dagar även en stund på lekbordet - gärna i samband med det dagliga bytet sinsemellan, av burar.

Men jag antar att det hela har löst sig redan, eftersom det var ett par veckor sedan som du skrev inlägget.

[greywitch]
2012-06-01 11:42
#16

#14 möss är flockdjur och känner sig en mus undergiven så kan de kissa som en undergivenhet, det behöver alltså inte vara dominat kissande.

Så är det i alla fall hos hundar som är flockdjur, så jag utgår ifrån att det är samma med möss, jag har själv inte studerat mus kissandet så noga men märkt att små rädda musungar kan kissa i handen och även släppa iväg bajspluttar.

ariama
2012-06-01 11:57
#17

De flesta rädda och nervösa möss, vuxna som barn, som inte är vana att vara i handen eller som tycker det är otäckt, "kissar och bajsar på sig". Orolighet får igång magen, det vet vi väl alla Flört.

adirf1
2012-06-02 18:48
#18

#15 Tack, det löste sig faktiskt nu i veckan då jag satte ihop henne med Amacing Grace istället som jag tidigare trott varit aningan mer dominant, men nu i efterhand så tror jag att hon bara är moderlig^^
Dock ville det sig inte riktigt med Xalia fören idag när jag satte ner henne hos de andra(som då gått i samma bur i ca 2 dagar). Är så lycklig nu, äntligen har jag min lilla flock på tre som myser & gosar med varandra^^<3
#16 Tack, något jag inte tänkt så mycket på tidigare men intressant att veta :)

MaaariaS
2012-06-02 18:50
#19

Vad roligt att det äntliigen funkade!!! GrattisKyss

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

adirf1
2012-06-02 19:02
#20

Tack så jätte mycket! Skrattande<3

Annons:
MaaariaS
2012-06-02 19:03
#21

VassegoGlad

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Grodan
2012-06-09 22:56
#22

#18 Ah, vad sköntSkrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ajanki
2012-06-14 11:07
#23

Åh, vad härligt att det fungerar nuSkrattande

Upp till toppen
Annons: