Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 2585 ggr
Lamina
2012-05-15 03:31

Genetiken bakom tricolor?

Jag har försökt förstå mig på den, och jag tror faktiskt jag hänger med lite i hur det fungerar.

Tricolor är helt enkelt en tecknad splash? Och splash, det syns bara på c-gens varianter? Det är helt enkelt en gen som gör att musens själva grundfärg "lyser igenom" det blekta?

Kan man då använda alla slags splashar till att göra tricolorer? Och kan man få fram tricolorer i vilken färg man vill?

Nu är inte jag så bra på just c-generna. Men ta t.ex. en siames. I teorin kan den ha vilken grundfärg som helst, så länge det inte är en annan c-gensfärg. (rätta mig om jag har fel). Så om jag då skulle vilja ha blå tricolorer, då startar jag bara med en siamese blue point och en splash av något slag och avlar vidare därifrån?

Eller det kanske inte är så "enkelt"? Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Lamina
2012-05-15 03:38
#1

Oh btw, hur kmmer det sig att tricolorer blir just trefärgade? Vart kommer den tredje färgen ifrån liksom?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2012-05-15 06:31
#2

#0. Jaa, så skulle jag börja.

#1. Svaret har du själv, så fort du tänker efter Flört. Du skrev det själv, tricolor är en tecknad splash. Splash har två färger, tecknat bidrar med den tredje färgen som är vit.

Det som förvillar, är att tricolorer har stora fält med de tre färgerna. Det är en lustig bieffekt som teckninngsgenen (det vita) har på splashens utsmetade färger: Splashens två mixade färger klumpar ihop sig i tydliga fält! Och så de vita fälten till det.

Om teckningsgenen inte hade den effekten, skulle tricolor se ut som splash fast med lite vitt i också.

Teckningsgenen kan ha andra effekter också på olika färggener, än att bara ge vita fält. På rött/gult  (dominant eller recessive yellow) får tecknade möss mindre vitt, alltså när generna A(y) eller e/e är närvarande.

ariama
2012-05-15 06:47
#3

Så om man vill avla fram tricolorer, får man avla i flera steg eftersom det är så många olika färggener som behövs, som sitter på olika lokus.

Först behöver man ha möss blekta på C-lokus, dvs c(ch), c(h), c(e) i dubbel upplaga, eller mixade, bara inte C (full färg) finns med, men då är förstås inte musen blekt.

Albino funkar tydligen också med splash, men effekten uteblir eftersom man då bara får färg/vit/vit.

Blekgenerna är recessiva, så har man inte två individer att starta med, får man avla ett tag för att få fram renavlade blekta. Men de är lätta att köpa in, det finns massor att välja på! Så man kan starta med en blekt och en splash.

Sedan behöver man splashgenen, den är lättare eftersom den är dominant. Para splash med en vanlig blekt mus, t.ex. siames, så bör hälften av ungarna bli splash (om nedärvningen är vanlig dominant).

Nästa steg är att avla in tecknat, som också är en recessive gen och behöver ett par generationer planerade parningar för att få in.

Svårigheten med de recessiva generna, är att i första generationens ungar med ena föräldern i recessiv färg, så är hälften bärare, men vilka dessa är, syns inte.

ariama
2012-05-15 06:54
#4

I planeringen ingår, att välja blekgen på sina splash. En c(ch)/c(ch) till svart tricolor, funkar dåligt. Det blir färgerna svart/dålig svart/ vit.  För en chinchillablekt svart är fortfarande svart, därav kan man ju få svarta fox.

Man måste tänka hur de olika grundfärgerna ser ut, när de bleks med de olika blekgenerna!

Till svart passar extreme dilution bäst, för c(e) bleker svart bäst, och ger färgen chocolate/brun. Då blir tricoloren vit/brun/svart. Det är snyggt!

Men sätter man en sådan blekgen till rött, blir effekten förödande, man får vit/vit/röd.

ariama
2012-05-15 07:05
#5

Man behöver alltså veta 2 saker om blekgenerna!

1. Blekgenerna på C-lokus bleker gult pigment (rött/gult) på ett vis, och svart pigment (svart, chocolate, blått, lilac) på ett annorlunda vis!

2. Vilken blekningsgrad de olika blekgenerna har (vilket dessutom är olika på gult respektive svart/brunt pigment)

De har en blekningsgrad i följande skala, från minst till mest blekning:

c(ch), c(h), c(e), och så c som är total blekning/albino. Såhär långt är det "enkelt", men till detta kommer kombinationerna av dessa 4 blekgener, som även de bleker i olika grader.

När det gäller svart kontra gult, så är det många av blekgenerna som inte släpper igenom gulfärg alls! Man kan ju till exempel inte få en gul siames, himalya eller colorpoint.

ariama
2012-05-15 07:15
#6

Tricolor i rött måste vara ursvårt att få fram snygga!

Gult färgavlas ju för att bli rött. Men om man jämför med tan (som ju också är gul/beige färgavlad till röd) ser man blekningsvarianterna med de olika blekgenerna.

Med chinchilla, som bleker svart "lite" och rött "mycket", den svagaste av blekgenseffekterna, är effekten sådan, att ju rödare tan, desto vitare fox. Dålig tan ger alltså dålig fox med c(ch).

Man kan också jämföra med chinchilla/silver agouti. En bra färgstark golden agouti, ger en fin silveragouti med både svärta, och vithet i "agouti-bandet".

Eftersom jag inte har avlat de här varianterna, vet jag inte effekterna ordentligt. En dåligt färgad röd mus, är inte en gul mus! Den är snararare "gråbeigeaktig", eller nåt. Jämför med alla tan-varianter som finns, från gulvitbeige till gråbeige.

Nyanserna bestäms av polygener, och det är här som svårigheten och utmaningarna finns i färgavel.

Annons:
Grodan
2012-05-15 07:52
#7

#0 Dagens Tricolor är Splash, c-gen och teckningsgen.

Men man kan göra Tricolor på andra sätt också. De äldre är ju t ex Brindle Tecknad eller Sable Tecknad el dyl. Minns inte riktigt faktiskt, man kan undra varför jag skrev det här inlägget… haha


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-05-15 08:07
#8

#7. För att det är intressant i sammanhanget faktiskt Tungan ute.

Som jag förstår det, så förändrar teckningsgenen även sable. Dvs rött/gult med umbrousgenen ( enbart sotning istället för U vet jag inte om det blir så bra). Så en sable får faktiskt fläckar i svart, rött och vitt. Men då ska umbrousgenen dit, i stället för splashgenen. Eller?

Vad vet man om Umbrous idag? Polygener eller egen gen?

ariama
2012-05-15 08:09
#9

Brindle ska man väl hålla sig borta från, eftersom det är en gen med defekter, eller?

Lamina
2012-05-15 12:51
#10

Haha, jag hängde faktiskt med i det mesta du skrev där ariama. Och det var intressant fakta, Grodan.

En fråga bara, vilka c-gener gör vad?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Exoticas
2012-05-15 15:36
#11

Tusen tack mina kära musmänniskor! Det här är första gången jag FÖRSTÅR det hela till 100%!! Kyss

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Lamina
2012-05-15 15:42
#12

Så man borde kunna få fram en silver agouti-tricolor? Eller det kanske är så att tickade varianter inte "funkar" som tricolorer? För när jag tänker efter så tror jag faktiskt inte att jag har sett en tickad tricolor…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-05-15 20:16
#13

#12 Jodå. De (globalt alltså) gör Splash och Tricolor på allt. Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Lamina
2012-05-15 20:37
#14

Awesome, ska gå ut och leta rätt på en bagouti tricolorild på en silver

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
2012-05-15 20:50
#15

en bag vad? jäkla bag-läjdi… Tungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
2012-05-15 21:00
#16

En bild på en silver agouti tricolor. Jäkla dator flyttar runt markören hela tiden… Skrikandes

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[aammE]
2012-05-15 23:01
#17

Vet inte om det redan finns svar på detta… Men ändå. 

Splash är ju som nästan småprickig, medan trocolor får stora mörka fläckar, varför är det så?

ariama
2012-05-16 07:59
#18

#17. Svaret finns i #2. Glad

En silver agouti tricolor är har alltså färgfläckarna (de oblekta) i vanlig agouti.

4 gener är alltid inblandade, först är det grundfärgen, sedan blekningsgenen som förändrar/bleker grundfärgen, och så är det splash-genen som gör det möjligt att både den solida färgen och den blekta varianten av solida färgen syns samtidigt!

Sist är det teckningsgenen som ger tredje färgen vitt. De tre generna ovan, ger splash.

Färggenerna är allelerna på A, B, D, E. Dvs agouti, cinnamon, blå och lilac agouti, svart, chocolate, blå, lilac och gul/röd.

Blekningsgenerna finns på C-lokus. Ger t.ex. färgerna, siames, colorpoint, coffee, beige, "aprikos", cream, osv. Olika färgger beroende på grundfärgen som bleks.

Splashgenen är en egen gen som sitter på ett eget lokus. Fast jag vet inte om någon VET vad den är egentligen.

Teckningsgenen finns på S-lokus. (finns fler teckningsgener, men vet inte om vi använder fler).

ariama
2012-05-16 08:04
#19

#10. Vad de olika blekgenerna gör? Jag ska svara, men hinner inte nu. Kommer svar en annan dag. Skrattande

StillaSinnet
2012-07-10 10:04
#20

Denna tråd har jag missat helt eftersom jag så sällan är inne på mus ifokus

#17 jag föstår din fråga. Blaffarna i splashen är önskvärda när man avlar tricolor eftersom man då kan lyckas få rena fläckar i olika färger skiljda från varann när man kombinerar in teckning med vit botten och det resultatet är det mest önskvärda, men så ska inte en snygg splash se ut.

En snygg splash ska vara jämt stänkt utan blaffar. Därför ska man avla tricolor och splash i skiljda linjer när man väl har varianterna i landet. Splash får gärna vita tår och vit svanstipp eftersom man parar med med tecknat utan eftertanke.

Jag har parat ut splash med self (sö cr tex) och fått enfärgade splashar med jämn fläckighet. dessa är dock inte speciellt lyckade till tricoloravel. Vi måste se skillnaden.

ojämt fläckade splashar med braffor och vita tår/pf/svanstippar osv passar bra till tricoloravel.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2012-07-10 10:15
#21

jag vill också passa på att nämna riskerna med splash. Risken finns att vi för in splash i allt för många linjer och där med anlag för teckning i rena selflinjer. Det vore olyckligt att få in fler vita tår och svarta svanstippar i linjer där man jobbat länge för att få dem enfärgade.

En fördel med splash och tricolor är att splash är dominant vilket gör den lätt att utavla med stora, friska och trevliga djur med lång livslängd. Det finns därför ingen anledningen att para på "vad som helst" bara för att behålla linjen så som man kan tvingas göra med recessiva anlag. Här kan man välja avelsmaterial kräset och ändå få fram sina splashar.
På sikt kommer det i kombination med tricolor ge oss fint tecknade djur med bra storlek tror jag.

Alltså: Om vi jobbar smart och målinriktat kan vi få stora, snygg och engelsktypade broken i Sverige Skrattande

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2012-07-10 10:32
#22

#0 jag vet inte om någon har svarat på din fråga

Så om jag då skulle vilja ha blå tricolorer, då startar jag bara med en siamese blue point och en splash av något slag och avlar vidare därifrån?

Eller det kanske inte är så "enkelt"? Oskyldig

Jag tycker inte det är riktigt så enkelt…vi har tyvärr pointade splashar i sverige något jag försöker avla bort men det är inte helt lätt. Undvik pointade. Para splash med blått direkt. Blå splash är inte så svårt att f fram och sedan parar men in det med tricolor, får då blåbärande tricolors och i nästa steg blir det blå tricolorer. Blått, vitt, beige

Bilder finns någon annan stans men jag ska försöka fixa nya och lägga upp här om du vill

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Lamina
2012-07-10 11:27
#23

#22 Antar att du menar möss blekta med C med blått som grundfärg? För på blått lär väl inte splash synas.

Du har nog rätt i att man ska undvika pointrar. Jag tog mest bara det som exempel för att det är på en sån mus det är mest uppenbart att blått är "grundfärgen" (Vilket det ju egentligen inte alls är, utan det är svart. Hmm… Hur funkar det egentligen?)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Toxxic
2012-07-10 12:02
#24

#20 ojämt fläckade splashar med braffor och vita tår/pf/svanstippar osv passar bra till tricoloravel.

Om jag fattar rätt här så borde alltså en del ur min nuvarande kul passa till trioloravel? Vissa av dessa har mycket vitt och sedan enfärgade fläckar där splashteckning enbart syns över rumpan.

(Pappa Faramir och mamma en Even Coffe/Vit med mycket vitt.)

BlueKat
2012-07-10 12:03
#25

Spännande! Så om man vill avla fram den "perfekta" tricoloren så börjar man först med den färg man vill ha. Blått i dethär fallet alltså? Sen avlar man in önskade c-gener, helst utan att tillsätta några andra färggener. Vilket ju kan vara lite svårt om man inte vet vad som ligger bakom c-gensmössen. Sen ska det till splash, även det utan att tillsätta några andra gener. Och sist men inte minst en bra teckning! Återigen utan några extra gener. Känns som ett rätt svårt, om inte omöjligt, project. Och så ska man ju helst behålla typen genom allt detdär också?

Hur bär man sig åt utan att ha flera hundra möss och ett flertal linjer igång? Förvånad

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

Toxxic
2012-07-10 12:08
#26

#25 Eller så lyckas man ha en mus med allt möjligt kul bakom där det dyker upp blått vad man än parar henne med.  Vilket nu resulterade i blå tricolor Oskyldig

BlueKat
2012-07-10 12:16
#27

Nu är jag ju inte själv intresserad av blå tricolorer, utan fortsatte bara på satta exempel. Men du får gärna visa en bild på den musen.

Man kan ju visserligen ta genvägar, som i ditt exempel. Men vill man ha en viss sorts mus utan inblandning av annat måste man antingen börja från grunden eller "sno" lite från någon som redan gjort en del av arbetet. I det senare fallet kan det ju tyvärr ha slarvats, vilket resulterar i jobbiga resseciva gener som är svåra att avla bort. Eller så kan personen ifråga ha lite annorlunda mål än ensjälv, vilket kan leda till jobbiga resseciva gener som är svåra att avla bort.

Men är man inte så noga med att avla fram homogena djur utan nöjer sig med att det dyker upp lite annat i kullarna behöver man ju inte vara så nogrann.

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

Annons:
Toxxic
2012-07-10 12:56
#28

#27 ja, det var mest ett kul tillägg till diskussionen ;). Ska försöka fota den lilla krabaten.

Lamina
2012-07-10 13:02
#29

#26 En mus kan väl inte alltid ge blått? Det är ju en recessiv gen..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Toxxic
2012-07-10 13:56
#30

#29 första hanen jag parade henne med var Stone. Jag vet inte om han hade blått bakåt. Andra hanen minns jag faktiskt inte vad det står i stamtavlan, men visst kan det vara så.

StillaSinnet
2012-07-10 15:14
#31

#23 nej, jag menar en bra, ren blå färg. Splashen man parar med har redan blekgenerna som behövs.

#25 inte bara typen…även hälsa och framför allt temperament, inga morrhårstuggare mm mm. Men pga att splash är dominant är det relativt enkelt jämfört med andra recessiva gener. Blått som färg är recessivt så i F1 får man blåärande splash och de andvänder man sedan på en annan blå med bra färg, typ osv.

#26 om man inte vill chansa med gensoppamöss som man inte vet bakgrunden till kan man ställa sig på kö till möss med de gener man vill ha istället. Mer safe och ger garanterat bättre förutsättningar.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-07-10 15:25
#32

#21 Alltså: Om vi jobbar smart och målinriktat kan vi få stora, snygg och engelsktypade broken i Sverige

Skrev du fel där? Splash och Tricolor aveln bör väl inte ha så mkt med Broken-aveln att göra? Den bör väl i a f inte förbättra Broken. En Broken Splash blir ju en Tricolor… I en ren Broken linje där man jobbar seriöst på teckning bör man inte blanda in några c-gener alls.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-07-10 15:29
#33

#31 Men Splash visar sig inte på Cc möss. Så man vet inte då vilka som är Splash.

En Blue Coffe, Blue Stone, Blue Beige eller Blue Bone har däremot dubbla c-gener utan point, dock inte ren Blue färg (vad som nu menas med det, de är ju inte så mörka och bra blå som en Blue utan c-gener).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-07-10 15:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

I denna tråd har jag en gång lagt in bilder på blekta färger där vissa är i kombinaton med splash och tricolor.

Bland annat visas blå cp splash ax, blå tricolor och blå coffee splash upp, nästan längst ner i tråden där vi diskuterar bekningsgener över huvudtaget. Här lägger jag upp en jämförelse plansch som jag skapat med blått till vä och svart bas till hö. nr 2 är en blå tricolor om man är noga eftersom den har vita tecken. står som splash på planschen.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Grodan
2012-07-10 15:35
#35

#34 Just. Det är en trevlig plansch! Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-07-10 15:40
#36

#32 jo, jag menade vad jag skrev. I heterozygota splash/tricolorkullar föds nämligen fläckade möss utan splash-genen, men som ändå kan ha förbättrande egenskaper i form av typ, storlek, färg osv

Eftersom jag har använt Vibymöss i sö cr som utavel av splash, men jag hade till att börja med små svensktypade soomöss att tillgå för att få in teckningen i tricolor. Efter några generationer ser jag att de fläckade mössen som föds här nu börjar bli mer engelstypade än svensktypade. Typen har alltså förbättrats tack vara splashaveln

Färdiga tricolorer från Tyskland och Holland har redan den fina typen men även i dessa kullar kan det hända att man vid utavel kan få fläckade ungar utan splash med med fin typ.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-07-10 15:49
#37

#36 Men det har ju inget med den generella Splash-aveln som vi pratar om här att göra. Det finns mängder med Splash i Sverige som har dålig färg och typ…

Du har jobbat på att hålla dina Splash Engelsktypade. Alla är inte så duktiga på det. En dominant gen är lätt att föra vidare på vilken typ som helst. Så det är felaktigt att säga att Splash-möss har bra typ, för de har de inte alltid.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-07-10 15:52
#38

#31. Absolut. Så skulle jag göra nu om det var något specifikt jag var ute efter. Denna tjej är en av de första jag köpte och jag har bara ett humm om vad som ligger bakom. Skrattande

StillaSinnet
2012-07-10 15:57
#39

337 Jaha, ok, du tänkte så…ja, du har rätt. fel använd kan ju såklart allt bli omvänt.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-07-10 15:59
#40

#39 Jupp! Viktigt att tala om hur du gör, hur dina djur är osv. Här på sajten är det många som är nybörjare, som har köpt in möss från många olika håll och kanske inte är så duktiga på avel.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-07-10 16:35
#41

Skrattande

Tänkte jag fel i det jag skrivit ovan? Att blekt blå ger silver, alltså att en blå tricolor är blå - silver - vit.

Det är rödögongenen p/p som bleker blått till silver. Så blekgenerna på C-lokus bleker alltså blått till beige? Eftersom en blå tricolor är blå - beige - vit.

Ja, blekgenerna är ju inte min grej. Flört Men kan vara bra att få klarhet i, och rätta det jag skrivit!

Annons:
Lamina
2012-07-10 17:02
#42

Tror jag håller på att tappa bort mig här…

#31 Ja, men eftersom splash inte syns på blått och både c-gensanlagen och vilka anlag det nu är som ger blått är recessiva så får man ju ändå bara en kull med black. Några med splash, några utan. Men vilka som är vad är ju svårt att se. Visst, man kan göra så, men är det inte lättare att tillsätta splashen senare så man slipper gissa sig fram? Jag menar, förutsatt att man inte tagit några genavägar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

ariama
2012-07-10 17:23
#43

Vad har du att utgå ifrån? Hur har du tänkt börja? Det är ju det viktigaste för att lägga upp en framtidsplan.

Jag skulle nog börja från två håll. Å ena sidan avla fram blå splash, dvs kombinera splascgenen med den blekgen jag vill använda.

Samtidigt skulle jag avla fram blå tecknade möss.

När du har blått på båda sidor, dvs du har en blå splash och du har en blåtecknad, då kan inte ungarna bli annat än blå till att börja med. Hälften är splash fast det inte syns. Para unge härifrån med blå tecknad och du får tecknat blå och blå tricolor. Om du har tur … (och om jag tänkt rätt nu, och inte gått vilse i gendjungeln).

Tror jag. Pfuuuhhh *torkar svetten ur pannan* Det blev just inte lättare… Det går nog inte att göra lätt! Du har fyra gener varav tre måste vara dubblerade och en inte syns, som du ska sammanföra i en och samma mus haha!

Generna är Spl/*, d/d, c*/c*, s/s. Och så behöver du fundera på vilken blekgen som du vill ha, och kanske till och med renavla den först eftersom blekgenerna i sverige är förskräckliga soppor. Skrattande

Och när du har fått fram EN sådan här mus som du vill ha, så ska du hålla liv i stammen också, höhö…

Det finns säkert möss du kan börja med, om du letar runt lite. Kanske har Lottiz någon blå splash att sälja till exempel? Att starta helt från noll verkar både jobbigt och svårt.

Lamina
2012-07-10 17:30
#44

Ha ha, jag har inget som helst intresse i att avla faktiskt. Jag är mest bara itresserad av genetiken och tillvägagångssättet som sådant. Men aldrig att jag skulle kunna orka med ett sånt projekt, till det krävs det för många möss och för många kullar. För att inte tala om att jag inte ens kan se skillnad på en bra typad engelsk och en korsad typ… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

StillaSinnet
2012-07-10 17:43
#45

#43 När du har blått på båda sidor, dvs du har en blå splash och du har en blåtecknad, då kan inte ungarna bli annat än blå till att börja med. Hälften är splash fast det inte syns. Jo, splash syns alltid. splash är dominant. parar du med splash blir 50% splash och det syns, jag lovar :) Enda gången det inte syns är om den lilla fläck som splashen ger är ett hårstrå som gömt sig på en tass, en svans eller i ett öra. DÅ ser man den inte, men är det en normal splash med stänk så är det alltid synligt för den har alltid två olika färger. Hur det går till vet jag inte men så är det. Just nu surfar tre datorer, en ipad och fyra iPhone på vårt nätverk så forumet vill inte alls samarbeta med mig. Jag måste stänga mus i fokus för idag tyvärr…:( Nämner bara kort om blått/vitt/beige (stone). beige i denna form tror jag har blå bas, men jag är inte säker…hos vissa ser jag en tydligare, varmare ton av beige medan andra har två toner av kallt blå färger. Blekgener är kul men komplicerat och splashgenen gör det hela ännu rörigare att reda ut…varför visar sig c-blekning bara på den ena färgen i splash? varför inte båda? Eller snarare; kan man ha olika blekningar på de olika fläckarna? jag har massor med frågor utan svar här.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-07-10 17:49
#46

#42 Det är ju egentligen inte avancerat alls detta med Splash. Det finns svårare varianter.

#45 Hävdar du att även CcSplash är fläckiga här nu?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

StillaSinnet
2012-07-10 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

#45 ja, kanske det, tänkte jag säga innan jag reflekterade över att det är en omöjlighet iom att det finns splashvarianter som kräver blekning på båda c-generna, tex burmese. Nej, det går inte. jag vet inte vad jag menar riktigt… Nä, vi släpper det så länge.

#41 Här är precis nytagna bilder på Sparrow som är en blå tricolor (men med urusel typ och kommer inte gå i avel). De mörka fläckarna är djup blå färg. De ljusa är mer åt beige men med kall ton. blå stone? inte silver i alla fall.

Bilderna har stick åt rött och gult vilket gör att han i bland ser ut som lilac…det är fel

Som jämförelse har jag med Oden, bl sh

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Toxxic
2012-07-10 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Här har vi min bebis som jag inte får till annat än blå/beige/vit. Han har dock mycket mer blekt blå fläckar än den mus som Artlink lagt upp bild på.

Annons:
Toxxic
2012-07-10 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

en till:

Toxxic
2012-07-10 22:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

#29 Nu har jag dubbelkollat pappans stamtavla, och jag hittar inget blått i den. Dock Strcäker den sig bara till Morfar på mamman sida så det är ju om det ligger blått och gömmer sig där bakom då?

För detta är vad jag fick av kombinationen:

ariama
2012-07-11 07:22
#51

Citerar och rättar mig själv till att börja med:

#43"När du har blått på båda sidor, dvs du har en blå splash och du har en blåtecknad, då kan inte ungarna bli annat än blå till att börja med. Hälften är splash fast det inte syns."

Korrekt är att alla ungarna (F1) är self blå, och alla bär på både splash och tecknat. I nästa generation (F2) får man de blå tricolorerna.

Svårigheten kan kanske vara att veta att ens splash i P (föräldrarna) är hogozygota Spl/Spl och inte heterozygota Spl/* . Är splashen heterozygot Spl/*  blir endast hälften av ungarna splashbärare i F1.

ariama
2012-07-11 07:44
#52

#44. Haha, ska jag skriva vad synd eller vilken tur? Tungan ute  Håller med om att funderingarna är intressanta! Jag vill inte heller ha splash, men generna här, genetiken bakom, och hur man bäst kombinerar /koncentrerar många olika färggener i en och samma mus, är oemotståndligt spännande för mig.

#45. Lottiz: "Jo, splash syns alltid. splash är dominant. parar du med splash blir 50% splash och det syns, jag lovar."

Jag tror dig! Glad Det är du som är experten här, jag är bara teoretiker. Flört Jag har ingen erfarenhet alls av splash.

Splah är lite knepig, i och med att den uttrycks via två olika gener på två olika lokus. Varav den ena är dominant och den andra är recessiv.

Avlar man ut en splash  Spl/Spl c/c  på en self, får man  Spl/* C/c* Splashgenen är dominant och ger splashfläckarna, dvs de mörka fläckarna. Men blekgenen är resessiv och hela djuret i F1 blir oblekt. Resultatet blir oblekta fläckar på ett oblekt djur. Blåa fläckar på blå botten, syns inte.

Så har jag förstått det. Och jag har svårt att förstå det annorlunda, i och med att splashgenen lämnar oblekta fläckar, inte blekta.

Men jag har också förstått, att splashgenen inte är riktigt "konsekvent", den verkar föra med sig lite alla möjliga idéer till djuren Flört.

ariama
2012-07-11 07:59
#53

Tack för de fina fotona Lottiz!! Nu hänger jag med. Glad

Jag skulle vilja säga svart-beige, blå - stone, och chocolate - coffee. Teoretiker som jag är Flört. Men det ser verkligen ut som olika toner av beige.

Toxxic, söt grabb! Recessiva gener kan, rent teoretiskt, hänga med i evighet utan att någonsin synas!

Med splash, vilken blekgen är bäst att använda sig av? Jag får det bara till extreme dilution c(e)/c(e).

Eftersom man inte bör ha skuggade varianter i splashavel (om jag förstått det rätt) utgår himalyagenen c(h)/c(h) (= siames).

Om man vill avla rent utgår kombinationsfärger på C-lokus, t.ex. himalya c(h)/c(ch).

Chinchillagenen ger för svag blekning. c(ch)/c(ch) på svart t.ex. ger bara en svart mus med sämre svärta, typ…

Albinogenen c/c "bleker inte" utan tar bort all färg över huvud taget.

Då blir det bara extreme dilution kvar, c(e)/c(e).

ariama
2012-07-11 08:21
#54

#45. "varför visar sig c-blekning bara på den ena färgen i splash? varför inte båda? Eller snarare; kan man ha olika blekningar på de olika fläckarna?"

Hur menar du? Jag förstår inte frågan.

c-bekning bara på ena färgen. Menar du på en och samma mus? Dvs den blekta och den oblekta färgen?

Olika blekningar på de olika fläckarna. Menar du på en och samma mus, eller olika blekningar på olika möss?

StillaSinnet
2012-07-11 09:55
#55

#54 i #47 har jag redan förkastat tanken

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
StillaSinnet
2012-07-11 10:00
#56

#44 jag föredrar c(e)c(e. Det är så Roland Fischers bästa ser ut.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

StillaSinnet
2012-07-11 11:41
#57

#46 och #54

Jo…nä…jag vet inte alls hur jag menar. jag har bara en känsla när jag jobbar med splash och den kan jag inte förankra med genotyper, därför vet jag att det jag säger inte går att bevisa så vad ni är kommer med för motargument lägger jag mig platt ner.

Det som rör sig i min skalle är att splash måste på något sätt vara sammanbundet med en c-blekning och visar den recessiva blekningen genom sitt eget dominanta anlag…ja, det låter totoalknäppt…jag vet :( Men…OM det nu skulle vara så att Splash är den blekta färgen och den då blir dominant, så borde ju grundfärgen också kunna ha en annan dillusion som inte hänger ihop med splashen. Ännu mer förvirrat? japp…nu har jag fått huvudspöken på riktigt tror jag. Och jag vet inte vad jag skriver eller konsekvenserna av det. inte ens hur det skulle kunna vara möjligt. Ja, jag menar två olika blekninar på samma mus. En som hänger ihop med splash och en med grundfärgen. Det blir fyra c och det är ju omöjligt.

Om man tänker att spl^e vore en extremedillution på spl-lokus…DÅ skulle det funka…kanske? men det stämmer ändå inte eftersom blekningen kan ha alla c-varianter med ch h e och alla dess kombos

Nä, nu fick jag huvudvärk

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-07-11 12:28
#58

#57 Jo låst mi där…

Tycker amaira skrev bra i #52

Avlar man ut en splash  Spl/Spl c/c på en self, får man  Spl/* C/c* Splashgenen är dominant och ger splashfläckarna, dvs de mörka fläckarna. Men blekgenen är resessiv och hela djuret i F1 blir oblekt. Resultatet blir oblekta fläckar på ett oblekt djur. Blåa fläckar på blå botten, syns inte.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-07-12 07:23
#59

Avlar man ut en splash  Spl/Spl  c*/c* på en self, får man  Spl/*  C/c*

Så (ovan) vill jag skriva det, där c* står får en blekningsgen på C-lokus, men inte c som är albino.

Lottiz! Jag vill varken motbevisa eller motarbeta Glad, bara hjälpa till att reda ut, eftersom jag själv då förstår mycket bättre (helt egoistiskt Oskyldig Flört ). Dessutom är det DU som har den praktiska erfarenheten som jag saknar totalt, och dina skriverier får mig att revidera sånt som jag felaktigt fått för mig.

Det du skriver, får mig att tro, att det du egentligen behöver få kläm på, är frågeställninggen, och inte svaret i första hand. Frågeställningar får man tag i genom att skriva, eller/och diskutera, gärna igen och igen. Precis som du gör här.

Och sen, när man har frågan, brukar det inte vara så svårt att hitta svaret. Så är det i alla fall för mig.

BlueKat
2012-07-12 07:28
#60

Usch, nu blev det på tok för komplicerat för mig. :(

"Dealing with backstabbers, there was one thing I learned. They're only powerful when you got your back turned."

ariama
2012-07-12 07:42
#61

Grodan var nog den som hittade din fråga, i #58. Smart tjej det där Flört.

Ja, det handlar om hur de olika generna arbetar, och vad det är de GÖR.

Genen C står för Colour och är musens pigmentfabrik.

En albino c/c har en havererad pigmentfabrik och kan inte göra något pigment, musen blir "ofärgad", dvs vit.

De andra blekgenerna på C-lokus, är bara "halvt havererade", de kan arbeta på halvfart och ge "halvfärgade" möss, t.ex. blekt blå som blir silverfärggad istället, därför att pigmentet inte räcker till för att bli blått!

De kan också arbeta olika bra i olika delar på kroppen, som de skuggade varianterna t.ex. siames.

Finns det bara ett stort C kvar, C/c*, dvs att bara ena C:et är havererat till litet c, klarar den enda stora C:et att arbeta för två, eftersom det är dominant.

Det splash-genen gör, är att "häva haveriet" i pigmentfabriken! Men bara fläckvis. På vissa fläckar på musen, fungerar färgtillverkningen alldeles utmärkt, TROTS ATT alla ordinarier fabriksanställda ligger hemma och är sjuka.

Man kan säga (som en liknelse) att splashgenen har förmågan att ta in arbetare från annat håll, utifrån så att säga. Vikarier! Skrattande

Eftersom Splashgenen är dominant, räcker det med en enda splashgen, Spl/* för att genen ska kunna fixa fram vikarier.

StillaSinnet
2012-07-12 08:15
#62

#61 Hahaha, skön förklaring! Vilket bemanningsföretag Cool

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
ariama
2012-07-12 08:22
#63

Ja, men visst! Skrattande Splash står för ett bemanningsföretag med pigmentarbetare redo att hoppa in här och var vid behov! Flört

StillaSinnet
2012-07-12 09:28
#64

#63 Undrar hur man bossar över dem Obestämd…tycker de jobbar lite som de vill. Inte som JAG vill Flört

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Grodan
2012-07-12 14:36
#65

heheSkrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-07-13 09:49
#66

#64. Fast i grunden följer de sin arbetsplan. De gör det de ska. Men det är en hel kedja av "fabriker med arbetare" som alla gör det de ska, men får "reservdelar" och annat material från andra fabriker.

En mutation någonstans (en sjukfrånvaro, handikappad arbetare, eller en arbetare som fått fel instruktioner) skickar vidare en "defekt vara" som de andra fabrikerna "gör det de ska" med. Resultatet blir en annorlunda vara. Dvs annorlunda färg, annorlunda i förhållande till viltfärgen.

Många hopsamlade mutationer i flera olika fabriker, gör att musen kommer väldigt långt bort från viltfärgen/ursprungsfärgen, eller "varan" om man så vill.

ariama
2012-07-13 10:03
#67

Om vi fortsätter med fabrikerna, så kan en del fabriker med defekta arbetare (eller defekta reservdelar att arbeta med) ge samma synliga resultat, fast det är olika fabriker som "gått snett".

C-lokus har hand om färgtillverkningen. När fabriken har havererat helt, produceras ingen färg, musen blir vit.

Men vad händer då i s/s-fabriken, som gör vita fläckar på möss, eller rent av helt vita ibland?

Tecknatgenen, dvs S/S, har i sin grundform uppgiften (icketecknat alltså, fabrikens egentliga arbetsuppgift) att fixa till behållare för färg i hårstråna.

När alla gör vad de ska, blir det inga tecknade möss.

Men när några arbetare blir sjuka, så blir resultatet att i en del hårstrån är behållaren för färgen trasig.

C-gens-arbetarna springer ut i alla hårstråna och häller sin färg i behållarna. Men där behållarna är trasiga, går det ju inte. Musen blir ofärgad där, dvs vit.

Den vita färgen är i våra ögon exakt likadan på en albino och en vit tecknad, men det är helt olika fabriker som orsakar vitfärgen.

ariama
2012-07-13 10:10
#68

De allra flesta mutationer som sker, dvs när det blir fel på en gen och den börjar arbeta annorlunda, är dödliga. Endast en mycket liten del blir livskraftig i dubbel upplaga, dvs två små bokstäver.

Den första mutaionen sker ju endast på det ena av paret X/x. Det kan ta många generationer förrän detta lilla x (mutationen) möter en annan likadan mutation. Antingen avkomma i många led från den första mutationen, eller så har samma mutation skett i två olika individer.

Och så möts de, x/x. Här dör de flesta, oftast redan som embryo i livmodern.

Det roliga med färgmutationerna, är att flertalet av dem faktiskt är livskraftiga!

Det gör att vi kan arbeta med färgavel som hobby, och forskningen kan följa olika generna individuella arbete  i fabrikerna, från början till slut, eftersom färg syns.

Digitalis
2012-07-25 23:29
#69

Så.. blåbaserade tricolorer blir vita (vitfläck), blå (splash) och "ljusblå" (c-blekning)?

//frida

Annons:
Grodan
2012-07-26 01:17
#70

#67 Det där är rätt flummigt… heheTungan ute


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-07-26 09:27
#71

#69. Enligt logiken borde det vara så. Hur det är i verkligheten vet jag faktiskt inte, för jag har 0 erfarenhet av splashgenen, och den verkar vara ganska nyckfull. Så någon annan får svara, Artlink kanske, men hon är sällan här.

#70. Kanske Skrattande. Men som liknelse funkar det. Generna står ju för kroppens "ritningar" som talar om hur, var och när kroppen ska "byggas ihop".

zombivarg75
2019-12-30 23:31
#72

Nu lyfter jag upp denna artikeln, då jag, precis som Artlink är väldigt intresserad av Splash i avel. Det har dessutom gått några år, 7,5 år, sedan ni kunniga skrev här sist. Har det kommit fram någon ny information om allt detta, jag har läst hela artikeln? Artlink- håller du fortfarande på med Splash?

Littlem
2019-12-31 16:42
#73

#72 Artlink slutade med möss för några år sedan.

zombivarg75
2019-12-31 16:57
#74

#73 Okej, tack för den infon. Synd för hon hade finna möss och bra kunskap om just splash.

Littlem
2019-12-31 18:08
#75

Hennes djur finns ju bakåt i stamtavlorna hos några av oss uppfödare.

Upp till toppen
Annons: