Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1350 ggr
Bumsibum
2012-05-15 17:01

hur ofta gör ni rent? stinker de mkt?

jag fick negativt av en jag känner… detta e via FB… så skrev hon…

hur tycker ni att de är me deras "stank" hur ofta gör ni rent osv ? HON: Ska du köpa möss?? Tänk på att dom är rymmarexperter och dom luktar något vansinnigt… Sluta gilla ·

  • Du gillar detta.

  • * JAG: får göra rent till de ofta :P för 7 minuter sedan · Gilla

    • (http://www.facebook.com/therese.kristiansson.3)HON: Det kvittar… då får du göra rent typ varje dag, som minst varannan. Finns en anledning till att inte särskilt många djuraffärer säljer dom… ;) för 5 minuter sedan · Gilla

    • JAG: ok :P, ja hehe :)

    • inte för jag bryr mig, vill ha möss ändå… men skoj o

    • höra va ni anser om att de stinker…. om möss och hur ofta ni bytar/gör rent till dom.
      *

Annons:
Exoticas
2012-05-15 17:18
#1

Möss luktar olika mycket för alla näsor, själv tycker jag inte att de luktar illa. Gjort rent varannan dag och skurat burar 1 gång i veckan. Skulle säkert kunna göra rent mer sällan men eftersom att jag har tiden så kan jag lika gärna göra det några gånger för mycket än förlite! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Bumsibum
2012-05-15 17:19
#2

ok Glad, sant det. Är de olika beroende på kön?
vet att de är så med råttor tex.

Exoticas
2012-05-15 17:20
#3

Btw har du en bra bur så behöver du inte oroa dig för rymmningar! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Bumsibum
2012-05-15 17:23
#4

ne, de är inget jag tänkte på… man får ju se till att de inte finns stora öppningar nån stans eller något hehe. Inte så skoj o va på musjakt Tungan ute

Vattnadal
2012-05-15 17:30
#5

Hanar luktar massor mer. Väljer du att ha 3 honor i ett terrarium (med god ventilation) eller en dunabur, är det lugnt. Dvs om du väljer ett bra strö som är dammfrott, suger upp bra och tar bort lukt bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bumsibum
2012-05-15 17:31
#6

ok, då vet jag.. :), tack, tänkte toalätt (eller hur de stavas) funkar de ?

Annons:
adirf1
2012-05-15 17:49
#7

Jag har aldrig tyckt att de luktat något avsevärt.. Det är väll om de skulle kissa på mig som det luktar lite värre.. Själv har jag en jumbo bur på 2 honor & det är klart att sådant spelar ju också roll, men därför behöver jag inte städa såå ofta^^ Min mamma har väldigt känslig näsa för möss, förmodligen för att hon själv hade 24 stycken när hon var i min ålder :P Mvh Frida

Bumsibum
2012-05-15 17:55
#8

jaså, tack! Glad….jag är inte såå jätte känslig av mig! Tungan ute

[aammE]
2012-05-15 18:03
#9

Har 61 möss i min lägenhet för tillfället, självklart luktar det lite mus, men det är inget som någon har klagat på. Man får vara nogrann när man städar, tror det är därför många har problem med lukt.

Exoticas
2012-05-15 18:37
#10

För vissa är det skillnad för andra inte, med doft och kön. Som sagt olika från näsa till näsa =)

Toalätt är ingenting som jag föredrar, vet dock att andra föredrar toalätt.

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Chilizera
2012-05-15 19:08
#11

Jag har två burar; ett stort terrarium och ett mindre akvarium, 9 honmöss totalt. Visst kan jag känna att det luktar lite grann ibland, men det blir aldrig någon särskilt störande lukt. För det mesta känner vi inte av den alls och jag brukar fråga besökare ibland om de tycker det luktar, bara för att försäkra mig om att min näsa inte blivit för van. Ibland säger de att det luktar aningens, för det mesta ser de bara frågande ut Flört. Och då står mössen i hallen och korridoren där man kommer in i lägenheten, så luktar det så känner de det definitivt. Kan tillägga att jag inte är särskilt flitig på att städa, brukar enbart göra storstädningar och det blir allra högst en gång i veckan. Brukar städa antingen när jag börjar lägga märke till lukten eller jag tycker det börjar se ofräscht ut i burarna.

Sedan så tycker jag inte att möss är så särskilt mycket rymmarexperter faktiskt. Är man bara medveten om hur små de kan göra sig så är det inte ett dugg svårt att ha dem under kontroll Glad.

Grodan
2012-05-15 19:35
#12

Som folk påpekar är det väldigt olika.

Det beror på vart du bor, hur luftfuktigheten är där. Vad du använder för bottenströ och hur ofta du byter. Orkar du inte städa ofta skall du inte ha möss. Det är både för lukt och för deras hälsa man måste städa ofta.

Om man har flera burar måste man tänka på hur ventilationen är, så att grannar, familj och omgivning inte blir störda. För det är främst från dem man kan få höra klagomål.

Mitt mest ultimata mushållande var när jag köpte en lägenhet med en klädkammare med egen ventilation rakt ut. Där fick jag plats med 3 hyllor. Mössen satt på aspflis, bäddmaterial dokumentstrimlat telefonkatalogpapper och jag behövde inte byta speciellt ofta. Inga besökare eller grannar kände av någon muslukt.

Sedan 1½ år bor jag i en annan lägenhet där klädkammaren var tänkt som rum där mössen skulle bo. Det fungerade inte. Direkt kom klagomål på lukt i huset. När jag tejpade för ventilationen som desperat akut första åtgärd kom lukten inte ut, cirkulationen fungerade inte och det började snabbt lukta illa. Jag flyttade mössen till sovrummet. Bytte var 3:dje dag. Klagomålen fortsatte. Så jag fick flytta mina möss till en kompis kompis villakällare.

Mina möss luktar nu ganska mkt (jag känner lite obehag av det faktiskt!) och detta är pga att det är en rå, kall och fuktig källare de bor i. De har toa-lätt som bottenströ (för att jag inte kan köpa större parti aspflis just nu, samt för att jag tycker att toa-lätt då är näst bäst), tidningspapper att boa med för att det håller värmen bra, men jag måste byta ut den typ varje dag - för den luktar illa fort. Det är inte optimalt. Men jag hade att välja på att sluta med möss, flytta eller flytta mössen. Det tog mig över 6 månader att hitta en snäll själ som ville hyra ut en bit av sin bostad till mina möss.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bumsibum
2012-05-15 19:42
#13

tack för tipsen.

#12 oj… de va ju synd… de va ju bra att nån tillslut kunde ha dom.. :). Synd bara att du ej kunde ha de själv Obestämd. Men men, som du sa. Vad gör  man.

Annons:
Minoth
2012-05-15 19:56
#14

Sen går det faktiskt att toaträna sina möss :)  Mina kissar i sand som jag byter varje/varannan dag. På så sätt så luktar inte 

OM INTE dom gräver ut den nedkissade sanden i resten av buren. då luktar det riktigt riktigt illa…

Det händer då och då.  Men inte hela tiden

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Bumsibum
2012-05-15 20:03
#15

jaså okej! Glad

Sara B
2012-05-16 01:22
#16

Mina möss luktar extremt lite tycker jag nästan ingenting.. Städar en gång i veckan men om man tänker på lukten så skulle jag nog kunna städa betydligt mer sällan. Möss luktar väldigt olika men jag tror att jag har haft tur :) Har fått en känsla av att muskiss luktar lite starkare beroende på om musen är stressad eller inte också.

Bumsibum
2012-05-16 12:58
#17

okej :), vad har du får bur underlägg?

Toxxic
2012-05-16 13:03
#18

Jag stoppar in näsan i burarna varje dag samt pillar en hel del. Behöver det städas så gör jag det Flört

Bumsibum
2012-05-16 13:18
#19

ok =)

UlrikaD
2012-05-16 13:23
#20

Tycker mössen luktar olika beroende på vem personen är som hälsar på!!

En djurmänniska sniffar lite och säger, man va, det luktar ju ingenting.

Andra som aldrig haft en tass i sitt hus klagar på stanken så fort de kommer in genom dörren. Vilket brukar resultera i att min dörr helt plötsligt blir en svängdörr och det blir hej då!!

Men jag har en ganska stor grupp honor om 10 i ett stort terrarium. Städar jag en gång i veckan så känner jag ingenting särskilt av dem. Blir det smutsigt, klart det luktar.

Sen har jag ett mindre terrarium med två hanar i. Och där kan jag säga att det luktar en hel del mer än hos honorna. Men det är inte förrän jag öppnar terrariedörrarna jag känenr någonting. Och där är det själva mössen som luktar. Men för mig luktar de inte illa, de luktar bara starkare.

Så det beror väl lite på en själv hur mycket man tycker djur luktar, för alla djur luktar ju på ett eller annat sätt. Även vi:)

Annons:
Bumsibum
2012-05-16 13:31
#21

det har du rätt i Glad

Tsunamis
2012-05-16 13:46
#22

Oj luftfuktigheten ökar på lukten det har jag inte alls tänkt på. Jag bor just nu inneboende i villa och jag hyr alltså hela källaren och har tidvis fått klagomål på lukt. Jag har börjat fundera på om ventilationen inte går rakt ut ur källaren utan i något eller alla rum på något mysko vis åker upp till hyresvärden. Hälften av mina djur fick flytta till mina föräldrar som en nödlösning, de är så rara som ställer upp. Där luktar mössen ingenting överhuvudtaget och där bor de på ovanvåningen i en villa och jag antar att det är väldigt mycket torrare där än i min källare.

Har en luftavfuktare men den är inte igång så värst ofta. Torkar min tvätt på ställning i källaren vilket förmodligen inte hjälper till med att torka upp stället om man säger så. Men den kommer jag sätta igång oftare nu!

MvH  Tsunamis

Bumsibum
2012-05-16 13:49
#23

okej! =) Glad, jag bor i lägenhet på 4 vån (högst upp) hoppas ingen märker av mössen *fniss* Flört

Sara B
2012-05-16 14:48
#24

#17 Jag har alspån och har ganska mycket spån i ett ganska stort terrarium till 3 möss.
Jag har märkt att sen jag skaffade terrarium så luktar det iprincip ingenting i lägenheten om man öppnar terrariet och sticker in huvudet så kan det lukta lite :P På senare tiden har de fått en del örter så tycker ibland luktar gott när man öppnar nuförtiden :)

Bumsibum
2012-05-16 18:16
#25

okej! =) låter bra! Glad, nu känner jag mig dum vad är alspån är de inte sån vanlig spån man köper i mataffärer till kaniner? hehe

Sara B
2012-05-16 18:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Det är nog kutterspån du syftar på :)
Jag brukar handla "nickos bästa alspån" på zoo grizzly. :) Finns hos vissa djuraffärer. Kostar runt 90kr påsen där jag handlar.

Bumsibum
2012-05-16 18:43
#27

ok, jaså nice ju! =)

Annons:
Grodan
2012-05-17 05:07
#28

#18 Precis. Det SKA man göra. Musen/mössen lever i sina burar 7/24 och det är inte bra för dem att bo i ammoniak, så man måste lukta sig till hur de har det i buren.

#22 Känner igen. Jag tycker mina möss luktar mkt mer nu än någonsin och de sitter ju också i en källare. Det är en oinredd källare till ett äldre hus och ganska fuktigt. Nu när elementet också är bortplockat, fast jag eg inte ville det, så luktar det mkt mer. Kanske ska få be att ha elementet på lite ändå..?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2020-05-21 06:32
#29

😈


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: