Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1575 ggr
Mea_K
5/16/12, 1:04 PM

Uppätna musungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En utav mina 3 dräktiga honor fick ungar för 4 dagar sedan, hennes första kull och det kom 7 små bebbar förmodligen på natten.

Men nu så är det bara 1 kvar, upptäckte att hon hade fått på morgonen och räknade de små liven, hon går ihop med 2 dräktiga honor och pappan.

Upptäckte för två dagar sedan att 3 stycken bebbar försvunnit och antog att de förmodligen inte var livsdugliga och kanske var för små, med tanke på att det var hennes första kull, så tänkte inte så mycket mer på det tills igår då jag skulle kolla så att alla mådde bra, såg då att bara 1 unge fanns och inte ett spår efter de andra 6.

Blev givetvis väldigt oroad med tanke på att de andra som hon går med inte alls hade agg emot ungarna då de väl kom, de andra två honorna hade värmt ungarna och tagit hand om dem så blev misstänksam emot hanen, men han håller sig undan och höll sig på andra sidan buren gentemot vart ungarna var.

Så tror mer på att någon utav de andra två dräktiga honorna blivit avis och haft ihjäl bebbarna, har flyttat mamman och bebisen till en egen bur för att se utifall att det var hon som ätit upp dem (har givetvis haft sten koll på henne om hon skulle vara den som åt upp dem) men sen jag flyttade henne så har hon varit jätte lugn och verkligen tagit hand om den sista bebisen.

Så tror nog att det var en utav honorna som varit på ungarna, för ena var väldigt på gällandes att värma och ta hand om dem, vilket (enligt den informationen jag fått) ska ha varit hennes syster.

Misstänker mest henne då den andra honan är super mysig när det kommer till både temperament och sällskap med andra, (hon är nyfiken och kommer alltid fram och klättrar upp i handen då man kommer), vilket systern till mamman inte alls gör.

De båda är som sagt dräktiga så väntar på att de två ska få sina kullar (det är deras första kullar också), i värsta fall så får jag ta bort systern om det visar sig att hon också äter upp sina egna ungar.

Vet att mössen kan äta upp bebisarna om de har för lite mat och näring, men mat har dem i överflöd så är säker på att det inte är därför.

Så, är det någon som vet om de har ätit upp dem av avundsjuka eller stress?

På bilden är det mamman till kullen, en jätte mysig liten dam :)

Annons:
Mea_K
5/16/12, 3:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bebisen som är kvar, misstänker att han kommer se ut som mor sin, mörk med ljus tan :) Hoppas också innerligt att han kommer bli långhårig som mor sin <3 Kyss

ajanki
5/16/12, 3:52 PM
#2

Det händer ibland att musbebisar blir uppätna av flera olika anledningar.

Var för bebisarna i din flock blev uppätna är svårt att svara på. Kan vara att du hade tre dräktiga honor ihop, de andra två åt upp dom för att ge plats till sina. Kan också vara hanen som ätit upp dom, kanske inte så vanligt men jag vet att det händer. Kan också vara mamman som ätit upp dom för att hon mår dåligt av nån anledning.

Hur som helst så håller jag tummar och tår för att allt går bra med bebisen som är kvarSkrattande

Ja, den ser ut att bli black/tan precis som sin mamma!

Minoth
5/16/12, 4:39 PM
#3

Vad har du gett henne för mat innan hon fick ungarna ?
Har hon fått tillräckligt med extra protein och annat nyttigt? För även om dom har haft mycket mat kanske det var Fel sorts mat :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Vattnadal
5/16/12, 4:59 PM
#4

Stress eller proteinbrist hos mamman kan göra att hon äter upp dem, även om de är friska.

Sammas ak hos närvarande andra honor, stress eller proteinbrist.

Ge dem massor av exytra protein och gärna extra kalk med, under både dräktighet och digivning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mea_K
5/16/12, 5:04 PM
#5

#2 Okej, jo det finns ju bra många anledningar till varför de kan bli uppätna, men tror inte att det är för att de andra två vill göra plats, de har bra med plats där de bor och de andra mössen som jag hade förut (vilket var 4 dräktiga honor) gick ihop och fick sammanlagt 36 ungar, de hjälptes åt med bebbarna och trivdes ihop, vilket dessa töser också gör (minst lika mycket som de andra)

Men som sagt kan vara vad som helst, blev bara väldigt nyfiken då jag aldrig sett dem ha något problem med varandra eller liknande, och jag misstänkte också hanen först men har kollat honom ordentligt de första dagarna och han var snarare rädd, eller ja rädd och rädd är väl inte rätt uttryck, men han höll sig på andra sidan buren gentemot vart ungarna var och hjälpte bland annat mamma mus att tvätta sig, så tror inte att det var han heller.

Och tack :D håller tummarna jag med, blir bebben som mamman så kommer det bli en riktigt liten snygging och båda föräldrarna har ett toppen temperament, så ser inte att det kan gå fel i generna där :)

#3 De får torrfoder och då de var dräktiga (inklusive mammamus) så märkte jag att de var helt såld på tomater så de har som sagt fått sallad, tomater, gurka, äpplen och kött och så har de olika "Pinnar" med olika godsaker på som hänger tillgängliigt, bla, kokkos och majs på så tror som sagt inte att det är maten :)

Mea_K
5/16/12, 5:08 PM
#6

#4 såg inte ditt inlägg förens jag hade svarat, jo har funderat på det där med stress också, men de står i ett lugnt rum, visserligen så kan de ju stressa upp varandra och det är säkerligen riktigt stressigt för dem nu när de vilken dag som helst kan få bebbarna, och det med maten så har jag funderat en hel del över men är skeptisk till det, men ska iväg lite senare och handla lite mer varierat åt dem om det nu skulle vara det :)

Annons:
Vattnadal
5/16/12, 5:15 PM
#7

Ge dem lax, pannkaka, gröna ärtor, kött, mina får ofta benen när vi ätit kanin, gris, får ed hemma. Du kan även se till att de alltid har torrfoder för hund eller katt, så har de ständig tillgång på proteinrik föda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Mea_K
5/16/12, 5:21 PM
#8

#7 Jo som sagt ska iväg snart och handla så får se vad för gott man får med sig hem till dem :)

Och det är torrfoder för katt som de har tillgång till :)

Minoth
5/16/12, 5:28 PM
#9

#8 du kan ju köpa lite kyckling hjärtan och sånt :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Mea_K
5/16/12, 5:37 PM
#10

#9 Ja vi får se vad man kan hitta :)

Exoticas
5/16/12, 11:41 PM
#11

#8 Har de bara fri tillgång på torrfoder för katt?

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Grodan
5/17/12, 6:08 AM
#12

Mea_K, du har fått bra svar här.

Här kommer mitt svar och jag hoppas du kan ta till dig det jag skriver på ett bra sätt.

Jag rekommenderar inte att man har flera dräktiga honor tillsammans av sådana här anledningar, samt några anledningar till. Jag tycker att honorna förtjänar att få ett eget bo med sina möss utan risk för konkurrens. Fadern kan vara kvar och hjälpa till med ungarna, men endast fram tills honan skall föda kull 2, sedan bör han flytta till annan bur.

När jag tittar på foton på modern tycker jag att hon ser lite tunn ut, det kan ju vara en anledning. Hon är/var för klen för att orka föda upp en kull. Klena honor kan ha svårt att få igång mjölkproduktionen. Jag kan ju även se på ungen att den är ganska liten och mager.

Inte alla djur passar för avel. Det är viktigt att välja ut djur som är mogna, i god kondition och välbyggda. Samt att honorna i stammen är goda mödrar. Man brukar gärna vilja avla vidare på honor som utan problem föder stora kullar och vid 4 veckor har hela den stora kullen intakt.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mea_K
5/17/12, 10:26 AM
#13

#11 Det och sedan en blandning från zoo.

#12 Jo jag ser att jag fått bra svar :) Och det är lugnt, man vill alltid lära sig nya saker för att kunna ge dem ett bättre hem och ett bättre liv :)

Jo sant, men tänkte prova ha de ihop och se hur det gick då mina förra honor tog det riktigt bra och hjälptes åt med ungarna, och så som du säger, konkurrens, vilket nog var fallet mellan dessa töser.

Jo hon är liten och förmodligen därför som ungarna blev små, det syntes inte att hon var dräktig överhuvudtaget förens 3-4 dagar innan bebbarna kom så hade inte förväntat mig några tjockisar precis.

Och nej jag vet att vissa inte passar för avel, men ville se om hon passade då hon gått upp bland annat sedan jag fick hem henne sedan så har hon en sådan underbar personlighet och temperament, men verkar som om hon inte orkar att vara mamma, dock så blev det mycket bättre sedan jag flyttade henne, men kommer inte ta fler kullar på henne då den lille växt upp,

Annons:
[greywitch]
5/17/12, 10:59 AM
#14

Tänkte att även jag skulle ge ett litet svar Glad

Min erfarenhet säger mig att har man som du varit noga med maten och aktivitets/gnag saker, har en större bur och har flera honor ihop så är det bästa möjliga musliv. Kyss

Att en förstföderska äter upp sina ungar är absolut inget ovanligt, det behöver inte vara mer orsak än att hon helt enkelt inte riktigt förstod vad som väntades av henne (en slags förlossningsdepression), kull nummer två brukar gå mycket bättre. Så lycka till med andra kullen på henne Skrattande

Hanar brukar acceptera ungar, i början låter han honorna sköta de pipandes små liven, men då de blir lite större tar även hanen gärna hand om de och tvättar de osv. Däremot kan det hända att en hane tar ihjäl ungar om de inte är hans, hanmöss är väldigt starkt släktbundna, och de vet vilka som är deras släkt och inte.

Lycka till med din uppfödning och dina muslingar

Kram Yvonne

Minoth
5/17/12, 12:49 PM
#15

#13 men då kan man kontatera direkt nästan att det var dålig mat du gav dom och det var därför dom åt upp ungarna nästan. Se till att ha mycket bättre mat till nästa kull. INNAN och under tiden dom har ungarna

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
5/18/12, 12:41 AM
#16

#14 Jag tycker absolut inte att det är vanligt att förstföderskor äter upp sina ungar. Enligt min erfarenhet handlar det nästan uteslutande om något fel i miljön, alltså något som ägaren kan förändra. En bra foderstat är nästan alltid lösningen.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
5/18/12, 12:54 AM
#17

#16 Det är väl samma som med hamstrar. Har hamstern det den behöver i näring och miljön så finns det ingen anledning att börja äta bebisar.
Lugn och ro samt bra foder brukar funka för de flesta djurslag.

Grodan
5/18/12, 12:55 AM
#18

#17 Japp.Skrattande


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mea_K
5/18/12, 7:13 AM
#19

#14 Håller med dig där, det är så jag strävar efter att de ska kunna vara, att honorna ska kunna gå ihop även om de har bebisar, mina förra damer gjorde det och de verkade trivas väldigt bra i varandras sällskap och hjälp med alla barn, dock så är ju inte alla möss likadana.

Så igår fixade jag hem ett 350L akvarium med öppet "tak" och de stortrivs med den nya stora ytan, tror det förra var för litet för mina nya, de är lite mer kräsna av sig :)

Sedan så har de även flyttat till det lugnaste rummet så tror miljöombytet kommer göra dem gott :) Får ju även mer plats att springa på och definitivt mer plats för leksaker!

Och tror också på det där med att hon inte riktigt visste, hon var väldigt förvirrad då ungarna kom, så kan vara det du säger, läste även en he del om det och det som går att finna säger samma sak som du, att den första kullen kan bli uppätna, och även att den oftast är mindre.

Men kommer låta den här lilla musungen växa upp ordentligt innan jag provar igen på henne, men hoppas att om jag tar en till kull så förstår hon vad hon ska göra :)

Och skulle vara riktigt kul om pappan till denna kunde gå ihop med sonen, han är mer som en hona än en hane när det kommer till beteendet att ta hand om de andra, hjälper till att tvätta de dräktiga honorna där de inte själva kommer åt och myser på med dem :) Och är helt säker på att ungarna är hans, såg bland annat på hur fläckarna var fördelade på bebisarna och sedan så har hon inte gått ihop med någon annan så :)

Man tackar och bockar :) hoppas också på att det ska gå bra :)

#15 Jamen då får jag ta och ändra maten och ge dem något annat :) inte svårare än så :)

Bebisen lever än iaf och hon har nog börjat förstå vad som väntas av henne och bebben har fått lite mera mage iaf :)

[greywitch]
5/18/12, 10:23 AM
#20

#19 Går hon ihop med hanen fortfarande så är hon alldeles säkert omparad redan Flört

Och som jag sa tidigare brukar kull nummer två bli bättre. Glad

#15 Vart står det att hon gav dålig mat till mössen?

jag läser hennes svar nummer  #5 De får torrfoder och då de var dräktiga (inklusive mammamus) så märkte jag att de var helt såld på tomater så de har som sagt fått sallad, tomater, gurka, äpplen och kött och så har de olika "Pinnar" med olika godsaker på som hänger tillgängliigt, bla, kokkos och majs på så tror som sagt inte att det är maten :)

#16 Det är lätt att vränga på ord, jag skrev inte att det är vanligt att förstföderskor äter upp sina ungar, jag skrev att det inte är ovanligt, vilket betyder att det händer ibland. För övrigt hänvisar jag dig till mitt svar ovan om foderstaten.

# till alla som läser detta….Sen reagerar jag över att man alltid MÅSTE hitta ett fel hos ägaren, man kan istället berömma det ägaren gör RÄTT och flika in att man har ett tips, istället för att genast anta att ägaren ger dålig mat.

Ett tips från mig nu när naturen ger så mycket grönt och skönt är maskrosor och blad det älskar mössen, nässlor, björklöv, gräs….med mera är gott för de små husdjuren :)

Lycka till med dina husdjur och gläds över det som går bra, du gör vad du kan för dina djur och du tar till dig vad andra rekommenderar. Kyss

Annons:
Mea_K
5/18/12, 10:57 AM
#21

#20 Hon går inte ihop med hanen :) men han kan ju ha varit på henne under den tiden som hon var dräktig och gick med honom, men som sagt, flyttade henne och lillen till en egen bur då systern hennes verkade vilja ha hennes ungar, så förhoppningsvis är hon inte dräktig igen :)

Och jag tackar enormt för tipset :D Visste inte att dem gillade maskrosor, vilket är lätt att komma över när man bor halvt på landet :)

Så ska definitivt gå ut någon dag och plocka på mig lite grejer :D

Och tackar ödmjukast för att du verkar tro på mig :) det värmer, och jag gläds åt de som går bra, älskar de små liven och den lille som är kvar verkar må väldigt bra med mamma sin :)

Och klart att jag tar till mig utav vad det som rekomenderas, ni har hållt på med detta mer än mig och jag vill de bästa för mina djur :) Så klart man tar till sig och tänker över det hela och vad man kan göra för dem :) Så jag tackar och bockar Skrattande

Mea_K
5/18/12, 11:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Nu är den lille 6 dagar iaf :) Fått i sig mer mat och är uppe och kravlar då och då :) Men håller sig mest inne i huset med mamma sin Glad

Som man kan se så har han fällt ut öronen och har fått sina morrhår :) Nu väntas det bara och ser om han blir långhårig som mamma sin eller har kort päls likt far sin :)

Mea_K
5/19/12, 2:03 PM
#23

Nu vet jag vem utav de tre honorna det var som åt upp ungarna, igår kväll så började min vitbruna hona Bandit föda, eftersom att hon betedde sig så knepigt så satte jag mig ner och studerade henne en stund och efter ett tag visade det sig att hon skulle föda, vilket jag hade mina misstankar om då man kunde känna på magen hur stora ungarna var och hur väl man kände dem.

Men iaf, hennes första kom och direkt så åt hon upp den, så hon vart avslöjad, hade verkligen hoppats på att det inte var hon då hon är den som har det bästa temperamentet och den som är mest nyfiken, men som du säger Grodan, alla passar inte för avel.

Satt uppe och väntade på att fler skulle komma då hon bara fött 1 men det kom inga fler, så imorse väckte min sambo mig och det visade sig att hon hade satt igång igen bara för någon timma innan vi vaknat, oturligt nog så hade hon varit på de flesta som kommit men 4 st levde fortfarande.

Så tog och placerade de och den sista honan som inte fött än ihop i en egen bur då hon var den som värmde de som forfarande levde, där har jag också svaret på varför hon var på sin systers ungar så mycket, förmodligen för att skydda dem, så har tittat till dem lite då och då och så som det ser ut så värmer hon och tar hand om dem.

Det som jag också reagerade på var att ungarna var väldigt små, inte ytte pytte men mindre än de brukar vara. Men de har iaf en chans till att överleva nu när jag flyttat dem, Bandit varken gav dem mat eller värmde dem vilket de nu kommer få.

Camillhe
5/19/12, 2:25 PM
#24

Mamman kan ju äta upp ungarna för att det är ngt fel på dom. Det är inte helt ovanligt.

Mea_K
5/19/12, 2:33 PM
#25

#24 Jo det är sant, har funderat på den möjligheten också, tror att det kan ha varit fallet med första ungen men inte de andra. Men jag var ju som sagt inte med då de andra föddes så helt 100 vet jag ju inte.

Men tack för ditt svar, det är definitivt tänkvärt :)

Grodan
5/19/12, 5:42 PM
#26

#24 Oj, har ingen skrivit det än? Oups

Sammanfattningsvis då varför en hona äter upp/dödar sina ungar

  • stress
  • näringsbrist/vitaminbrist
  • konkurrens
  • något är fel på mor eller barn
  • mm

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mea_K
5/23/12, 12:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Nu är den lilla 11 dagar :) och ja.. visade sig att det faktiskt var en tjej, vad de byter kön hit och dit x)

Men hon har iaf vuxit på sig och ser ut att må toppen med mamma sin :) Jag kan ju lugnt säga att man ser på henne att hon fått mat av mamma =)

Tror inte att det syns på bilden så bra men nu när hon börjat få päls så ser det mer och mer ut som att hon kommer bli en riktigt mörk splash :) Den som väntar får se, ska bli intressant då hon vuxit på sig lite mer <3

Annons:
ariama
5/23/12, 8:38 PM
#28

Du skrev i andra tråden, att det är honan som är sjuk, som åt upp ungarna. Det gjorde hon för att hon är sjuk! För att hon vet, att hon ändå inte kan föda upp dem.

Vet och vet, alltså, sånt är instinktivt beteende i djurvärlden.

Mea_K
5/24/12, 11:51 AM
#29

#28 Jo jag såg det, men den här "kullen" eller ja, vad som är kvar av den är inte från samma hona, misstänker dock att det var den sjuka honan som ät upp ungarna från denna, med tanke på att mamman till den här kullen mår hur bra som hällst och pysslar på och tar hand om sin sissta bebbe.

Upp till toppen
Annons: