Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 754 ggr
Toxxic
5/16/12, 7:20 PM

Skadat ben?

Tydligen är inte oturen över med min grabb. Någon gång under natten/dagen idag har något hänt med hans ena framben, det bara hänger. Det finns inget högt i buren han kan ha raTydligen är oturen inte över med min lilla kille :/. Under natten eller dagen idag har han gjort något med sin ena tass. Den bara hänger. Han har inget väldigt högt han kan ha ramlat ifrån och nätet till buren är för stort för att fastna i. Han är inte svullen, verkar inte ha ont utan benet verkar bara ha lagt av. Han är aktiv och pigg som vanligt, äter och dricker och verkar inte direkt berörd. Ja, ni kan ju se själva:

http://s98.photobucket.com/albums/l256/Toxxique/?action=view¤t=7a38b4b2.mp4

Annons:
ajanki
5/16/12, 7:39 PM
#1

Jag tycker det ser ut som om han är förlamad, att han släpar benet liksom. Kanske han hade en stroke?

Toxxic
5/16/12, 7:42 PM
#2

Jag upplever med att han känns förlamad. Som jag skrev på fejjan verkar han inte ens försöka använda det, men samtidigt inte ha ont av det heller :S

Grodan
5/17/12, 5:04 AM
#3

Ja, jäklar vilken otursgrabb. Eller så hänger allt ihop. Hur det nu skulle kunna göra det, vet jag inte, men jag försöker alltid att se ett samband med små sjuksymtom att de kan vara orsakade av en stor primär sjukdom…

Om han brutit benet så kan 1-2 veckors vila göra honom frisk igen. Du får helt enkelt avvakta. Bra om han då inte har så mkt att klättra på i buren.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
5/17/12, 6:05 AM
#4

Jag har tagit bort allt utom matskålen och hans hus. Egentligen har nog jag mer ont av det är han vad det verkar. Han lallar ju på som vanligt, det är bara jag som tycker att det ser så hemskt ut att han inte kan använda benet :/

Grodan
5/17/12, 6:11 AM
#5

#4 Ja, det ser ju lite jobbigt ut. Mycket för att han är en så vaken kille. Han rör sig nog en massa och nu behöver han ju ev ta det lugnt så att det läker, om det är brutet.

Tycker att han verkade lite besvärad av det och kollade lite på sitt ben när det inte löd honom när han tappade balansen. Nu finns i a f inte så mkt att tappa balansen på…hehe


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
5/17/12, 9:27 PM
#6

Idag går det att se att det är själva nedre delen av "armen" som inte fungerar. Tänk att ni är förlamade från armbågen eller handleden och nedåt, men resten fungerar. Såg det nu när han försökte tvätta sig. Jag vet inte hur en musarm är uppbyggd, men det känns som att om den var dragen ut led eller så skulle väl den väl vara död från fästet och nedåt? Nu verkar han dessutom besvärad av den och har den uppdragen under sig :(

Annons:
ariama
5/18/12, 8:42 AM
#7

Tänk på att han måste ha mat som är lätt för honom att äta nu, när han inte kan hålla i maten med framtassarna, som möss gör när de äter!

Gryn kanske, som han kan tugga i sig ändå. Kanske komplettera med välling eller annan näringsrik dryck. Han är ju också stressad (eftersom det är en stressfylld upplevelse att bryta ett ben) och behöver extra hjälp via födan för att hantera stressen.

Och så håll koll på magen. (både vad och hur han äter, plus hur han rör sig, förändras ju drastiskt, sånt kan påverka magen negativt)

Upp till toppen
Annons: