Annons:
Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1612 ggr
[ElisabethYL]
2012-05-18 17:08

Strömaterial o burval

Funderar på att skaffa mig 2-3 möss igen, men då jag av olika anledningar inte kommer kunna ha de på spån vill jag ha tips på alternativa bottenmatterial…

Vill inte gärna fråga på djuraffären, då jag tycker det norska namnet dyrebutikk passar väldigt bra…

Tror ni det blir lagom med en maxiduna till 2-3 tjejer? Blir det pojkar får de isf varsin miniduna…

Annons:
Lamina
2012-05-18 17:48
#1

En maxiduna duger gott åt 2-3 honor. Men jag är av den åsikten att man inte bör hålla hanar ensamma såvida man inte vet att dom inte går ihop. Oskyldig

Jag använder (nickos) alspån till mina möss. 100liter brukar kosta runt 150-200 kronor (300 i min av någon konstig anledning) och räker lääääääänge om man bara har ett fåtal möss.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[ElisabethYL]
2012-05-18 18:13
#2

Tyvärr kan jag inte ha spån av någon sort, så frågan är om det ändå går att lösa eller om jag helt ska avstå från att ha möss…

Mice
2012-05-18 18:19
#3

Men nickos alspån är väl flis, inte spån?

[ElisabethYL]
2012-05-18 18:22
#4

Har dålig koll på det, tänkte spån eftersom det heter spån… Obestämd

Lamina
2012-05-18 18:26
#5

Ja, förlåt! Det är flis, inte spån. Det bara kallas spån av någon anledning. Jag tror inte många på dethär forumet använder spån faktiskt. Det är mest alspån, aspflis, toa-lätt och STL-strö.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[ElisabethYL]
2012-05-18 18:28
#6

Berätta gärna mer om STL-strö, toa-lätt känner jag till sen förut…

Kan nämna att jag är gräs- och björkpollenallergiker, så det är en av anledningarna till att jag ogärna vill ha spån. Även om det finns fler anledningar..

Annons:
Lamina
2012-05-18 18:32
#7

Spån är inte bra, jag kan inte förstå att någon kan vilja ha spån…

Det finns hampaströ också, det kanske skulle vara något?

Jag vet faktiskt inte exakt vad STL-strö är för något, det är det enda ströet jag inte har provat. Men tror det ska vara riven kartong eller något sådant. Någon som faktiskt använder det kanske kan berätta mer.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Camillhe
2012-05-18 18:46
#8

Ja STL är bitar av pappkartong och det såldes på Granngården men tror de tagit ur det ur sitt sortiment. Ingenting att rekommendera enligt mig.

Tycker också att Nickos al"spån" är det allra bästa jag har haft. Det dammar inte, mkt bra uppsugningsförmåga, billigt och trevligt för djuren att gå på och gräva i.

[ElisabethYL]
2012-05-18 18:57
#9

#7 & 8 Man kan ju alltid prova… Oskyldig

UlrikaD
2012-05-18 21:32
#10

Jag har Stl-strö till mina möss tycker det funkar hur bra som helst. Hade det även till hamstrarna och har det till sjusovarna och natalerna.
Det är mjuka kartongbitar och mina möss älskar att bygga gångar och springa omkring med såna bitar i munnen och möblera om.

Det är nog en smaksak, men hos mig funkar det iallafall, hos både honor och hanar:)

Toxxic
2012-05-18 21:33
#11

Jag använder STL-strö. Det är galet drygt och billigt. Här i Göteborg kan man köpa det i en butik som heter Naturnära och de tar 69:- tror jag det var för en bal på väldigt många liter. STL-et hådpressas så man får "bryta sönder" det som spån när man fyller upp buren. Det enda negativa jag kan säga om det hittills är att det kan damma precis när du bryter isär och fyller på med det. Som någon annan sa är det manglad och strimlad kartong, så det är väldigt mjukt och mössen älskar att boa med det.

#8, varför känner du att du inte kan rekommendera STL-strö?

[aammE]
2012-05-18 21:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Har också STL, det är ju superfult i buren men mössen ÄLSKAR att pyssla med det. Har haft hampaströ också, det är bra men inte lika kul för mössen. Upplever det lite stickigt dessutom. 

Toa-lätt går fetbort för mig, luktar gammal välanvänd gympasko i hela lägenheten när jag har det i burarna. STL luktar väl inte direkt sommaräng heller men inte som toa-lätt. Dessutom är det ej bra för mössens fötter med de där hårda pelletsbitarna. 

Här har jag STL i taggisarnas bur.

Grodan
2012-05-18 22:47
#13

Jag gillar inte heller STL-strö. Det luktar apa direkt i buren, så man måste städa varje dag. Samma sak är det ju med tidningspapper. Visst erbjuder det aktivering, men som sagt. Det är enligt mig inte ett bra bottenmaterial om man vill ha luktfritt. Dessutom är det inte bra för möss att ha bottenmaterial som luktar fort, då de kan få mer problem med luftvägarna då.

Toa-Lätt tycker jag kan fungera bra emellanåt. Det har väl inte så bra uppsugningsförmåga och kan även det lukta apa.

Bäst är givetvis aspflis, men det är dyrt och svårt att få tag på.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
UlrikaD
2012-05-18 23:00
#14

Fast jag börjar undra ifall ni som är missnöjda med stl-strö fått felaktiga varor. 
Hos mig luktar det inte i buren. Man måste inte städa varje dag. Det luktar lika lita som vanligt kutterspån, som ju i och för sig luktar trä men ändå.
Det luktar möjligtvis lika mycket som om man stoppar näsan i ett kollegie-block, men inte mer.

[ElisabethYL]
2012-05-18 23:12
#15

Som att stoppa näsan i ett kollegie-block?? Haha (Ursäkta, men kunde inte låta bli)

Toxxic
2012-05-18 23:17
#16

Säger samma. Min burar luktar inte nämnvärt..

UlrikaD
2012-05-18 23:28
#17

#15 Jamen typ, papper luktar inte-jämförelse:)

gulzebra
2012-05-19 00:04
#18

Ang stl… Har det till råttorna och hade det när jag hade möss. Visst luktar det, men det är ju stl som luktar och inte typ ammoniak. Här upplever jag det iaf som väldigt bra ur luktperspektiv - det är inte förrän det är städdags oavsett som det helt plötsligt börjar stinka :)

Nackdelen är väl mest, i mina ögon, att det är så mörkt och ser så trist ut och att enstaka balar kan damma en del. Skaffar jag möss igen så blir det definitivt Nickos alflis som gäller här hemma just för att stl blir så mörkt och trist. Nåja, iaf tills jag blir bekväm av mig och går 100 meter till Granngården istället för att ta bussen till djuraffären och släpa 100 liter alflis på säckkärra vilket nog skulle bli rätt omgående - har lääänge tänkt gå över till alflis till råttorna men bekvämligheten vinner bannemig hela tiden! :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Grodan
2012-05-19 17:45
#19

Jag upplever att det bildas ammoniak direkt med stl-strö. Och jag kan inte förstå hur så många är nöjda med det.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

UlrikaD
2012-05-19 17:57
#20

Fast återigen, varför bildas det inte ammoniak hos så många andra som använder Stl-strö? 
Vi är ju inte alla täppta i näsan.

Skulle vi känna att det bildades ammoniak direkt så skulle ju inte vi heller använda det.

Annons:
Toxxic
2012-05-19 18:36
#21

Alltså, som jag skrev ovan, jag stoppar näsan i mina burar flera gånger om dagen när jag pillar med mössen och de enda burarna somluktar är hanarnas. Och det som luktar då är just hanmus, inte ammoniak. Jag har ju en bäbisbur jag inte städat på typ två veckor med en mamma och 12 bebisar och det var först igår jag kände att det börjar lukta en aning.

Velinga1984
2012-05-20 09:45
#22

#0 En grupp här hemma bor i ett akvarium, den andra gruppen bor tillfälligt i en dunabur. Jag föredrar mitt akvarium, det går lätt att inreda i olika höjder och mössen är lätta att få tag på. Här använder jag aspflis.

Grodan
2012-05-25 10:24
#23

#20 Det kan bero på vart i landet man bor. Hur ventilation fungerar där du bor. Vad du ahr för burar osv osv.

Glömde också att STL dammar…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
2012-05-25 12:28
#24

Nu när min STL-påse nästan är slut har jag köpt en påse med annat (nickos alspån), mest för att jag gillar att inreda burarna och STL ser så trist ut. Dock tror jag mössen saknar STL-et då det ju är roligare för dom..

Stylle
2012-05-28 18:28
#25

Var kan man få tag på aspflis? Varför kan man inte använda vanligt spån?

ella99bella
2012-05-29 18:53
#26

kan inte så mycket om just möss men skulle inte torvströ funka ? Det dammar bara när man häller nerh det.

Mvh/Ellen<3Glad

Camillhe
2012-05-29 19:32
#27

Stylle, bodde du i Malmö?

Isåfall kan du ringa till Akvarietjänst 040121219 och be dom ta hem åt dig. Brukar ta ca en vecka efter att man beställt. 100 Nickos alspån (flis) liter kostar 199 kr.

Annons:
Stylle
2012-05-30 17:50
#28

Japp jag e en malmöbo, Tack så mycet!!

Hur länge tror du att de räcker?

Stylle
2012-05-30 17:51
#29

#28, finns det någon billigare typ som funkar?

Camillhe
2012-05-30 18:20
#30

Jadu, det beror ju på hur många burar du ska ha det till. 100 liter är en riktigt stor säck så den räcker nog väldigt länge. Till en musbur så kanske 1 år om man städar en gång i veckan?

Jag tror inte direkt det finns ngt som är billigare, beror iofs på vad man är ute efter. STL strö kanske är billigare om man vill ha det i buren.

Stylle
2012-05-30 18:34
#31

Jag ska ha en bur, om det räcker i ca ett år så ska jag satsa på de<3

Upp till toppen
Annons: