Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 366 ggr
Toxxic
5/20/12, 1:25 PM

Hur hanterar ni mössens sårbarhet?

De senaste dagarna har jag funderat en del. Hur hanterar ni att mössen är så sårbara? Jag känner redan nu att jag har halvt ångest över hur lätt de skadar sig och blir sjuka. Jag lyssnar efter nysningar och Rossel flera gånger om dagen och får halvt panik bara någon nyser.

Bortfallet av möss måste vara väldigt stort överlag? Jag har bara pysslat med möss i 1,5 månad men har redan fått plocka bort två och har en sjukling med skadat ben där jag inte ens kan avgöra om han lider, känns som en tråkig start.

Så hur hanterar ni andra det?

Annons:
ajanki
5/20/12, 1:42 PM
#1

Jag har haft möss i tre år ungefär och i när min första mus dog så blev jag så ledsen att jag tänkte: orkar nog inte ha möss:(

Men sen kom jag på att fördelen med att ha möss tog över nackdelen. Jag kunde inte vara utan möss!

Men nu är jag i en svacka igen, får se hur jag ska ta mig upp denna gång:(

Grodan
5/25/12, 10:16 AM
#2

Bra fråga.

Det är jobbigt såklart när mössen blir sjuka. Händer något allvarligt och jag förlorar halva min besättning bryter jag ihop. Men musintresset har hittills överlevt det några gånger.

Faran är när man är uppfödare och köper in djur. Parar djur och har en väldigt aktiv djurhållning. Man stressar djuren och kan då få ett utslag på de med sämre immunförsvar. Har man bara en bur med sällskapsmöss som har samma bakterieflora och inte utsätter dem för stress eller nya smittor kan man få ha ett långt och friskt liv med dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Toxxic
5/25/12, 12:24 PM
#3

Något jag märkt nu senaste veckan är att det är lite antingen eller. Vissa möss reagerar direkt på förändringar, andra tål nästan vad som. Egentligen funderar jag på om det ska bli ett framtida test här. Att om jag tar in nya möss och de med en gång reagerar med nysningar och Rossel så blir det ingen avel. Bevisligen så finns det ju möss som klarar av nya bakteriekulturer galant, och då får jag hålla mig till mina egenuppfödda eller möss från uppfödare jag köpt från innan där mössen har klarat "bakteriomställningen" utan problem.

Upp till toppen
Annons: