Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 714 ggr
ariama
2012-05-20 17:11

Text-tråd till Dynices Bild-tråd.

Dynice är en gullig tecknad långhår Dominant Yellow-dam på hela 17 dagar idag. Jag tänkte göra en foto-dokumentation över hennes liv!

I fototråden vill jag inte att någon skriver. Alla eventuella kommentarer skrives här, även mina. Fast jag lägger till kort information till bilderna.

Vi får se hur länge hon lever, hur fetma utvecklas, om hon får tumörer, ja, helt enkelt se en dominant yellow-tjej utvecklas från början till slut!

Här är fototråden:

http://mus.ifokus.se/discussions/4fb90aeb88f47220b1005572-dynices-bild-trad

Annons:
Littlem
2012-05-20 18:35
#1

Hoppas hon får behålla hälsan. Hon är toksöt!

Mea_K
2012-05-20 19:31
#2

Hon är extremt söt den där lilltjejen :D Och håller med #1, hoppas att hon får behålla hälsan :)

Exoticas
2012-05-21 01:25
#3

Super intressant! Tusentack! ska följas flitigt!!

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Exoticas
2012-05-21 01:26
#4

Det skulle vara ännu mer intressant om det gick att följa två Domminatyellow damer som lever ihop & två till som lever ihop. Så att ena paret kan få en kost och andra paret en kost och se hur det utvecklas osv… =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

Sara B
2012-05-21 01:43
#5

Vilken sötis!! :) Spännande!

ariama
2012-05-21 07:33
#6

Ja visst är hon gullig! Och gulligare blir hon, för gula ungmöss är det vackraste som finns. "Först blir det bättre, sen blir det värre". Först kommer DY i "bästa säljar-stadiet" då ingen kan motstå dem.

#4. Nej, något sånt gör jag inte GladDY:s fetma är redan väl dokumenterad = onödigt djurexpriment.

För det andra blir en DY som inte går på diet, alldeles på tok för fet, medan en som går på diet bara blir fet. Och för det tredje har jag ändå inte så många DY-honor.

Genen heter inte bara Dominant Yellow, utan även Lethal Yellow. Den är dödlig i homozygot form. Hon är ensam DY-hona i sin kull, och fler DY-ungar har jag inte, förutom en grabb i kullen.

Annons:
Grodan
2012-05-25 10:11
#7

Bra och kul initiativ, amaira!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

ariama
2012-06-01 13:55
#8

Ja, nu är hon drygt 4 veckor. En del DY visar fetman så tidigt, och jag hoppas innerligt att Dynice inte är en sådan. Dvs jag hoppas att det "avstannar" och inte blir groteskt, fort. Rynkar på näsan

Jag har varit extra noga med maten åt denna kull, hela kullen! Näringen är jätteviktig när de växer, den får man inte tumma på. Samtidigt får man vara väldigt noga med vad man ger!

Nu inväntar jag de yngre DY att växa ikapp, så jag kan ha enbart DY i samma bur. Från och med nu, får jag tänka till extra mycket, och skaffa riktigt bra rutiner för de här snabbt växande (på bredden) sötnosarna…

Jag återkommer om foderstat, matning, och rutiner. Skrattande

Mea_K
2012-06-01 14:39
#9

Hon är så vacker Skrattande

ariama
2012-06-03 11:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

De senaste dagarna har Dynice och hennes chocolate-syster börjat gå på "sträng diet". Eftersom de växer, och näringsinnehåll är väldigt viktigt, kan dieten inte "skada" chocolate-tjejen. Det är bara mycket jobbigare för mig.

Först vill jag säga, att jag är inte särskilt bra på det här. Jag provar mig fram, till en kombination som jag orkar och mössen mår bra av.

Så här gör jag, och tänker jag.

Fri tillgång till torrfoder ska alla möss ha! Även DY.

De har fri tillgång till hel havre, krossad vete och krossad korn. De tycker om det, men blir snabbt "less på" denna enformig diet. De har att äta när de blir hungiga, men okynnesäter inte! Det märker jag, eftersom jag både ser hur de reagerar när jag fyller på, och hur mycket som blir kvar.

Grönsaker som sallad, gurka, våtarv får de hur mycket de vill.

De får oftare än de andra, en liten köttbit, köttfärs, eller kyckling.

Solrosfrön är bannlysta. mandeln får de inte av. Övriga frön kan de få liiite av nån gång i veckan, med stenkoll. Det är då en blandning av undulatfrö och duvfrö som jag har åt mina möss.

Oskalat sesamfrö ska jag köpa, det är slut, det vill jag ha med i maten.

Äggskal förstås. I förrgår fick de (alla mössen) äggröra på äggula med lite malt äggskal i, stekt i lite kallpressad rapsolja.

Även om DY vill bli för feta, kan man inte ta bort fett helt ur maten! Däremot ransonera det ordentligt, och tänka på vilket sorts fett man ger dem. Och tänka till så man inte ger fett utan att veta om det (t.ex. inbakat i något annat).

Lite lax mellan varven, är utmärkt! Jag kan till och med ge lite animaliskt fett (t.ex. som blir kvar på fläskkotlettben de får, obs lite.

Kosten behöver fortfarande vara varierad, för möss liksom för människor. Att utesluta något är lika dåligt som att ge för mycket av något. Vitsen ligger i all inte ge för mycket! Särskilt inte av fett och socker.

Fast sockerprodukter skippar jag helt, till alla mina möss. Även torkad frukt, som mestadels enbart är koncentrerat socker (fruktsocker). Fel sorts fett skippas helt, liksom processad mat, och mjölmat. Ärtor, majs, brockoli är bra i lagom mängd.

Inte ens musli ger jag till DY! De får råvaror i så hög grad som möjligt. Men en liten klick majsvälling (sockerfri, för människobebisar) får de emellanåt.

Det är lite svårt att skriva vad mina DY får för diet, eftersom den är just "varierad". Därför skriver jag mer allmänt om mina bakgrundstankar till dieten.

Hel havre, vete och krossad korn är bas. "Fri tillgång" till sallad, gurka och våtarv. Sedan får de en massa olika tillägg som kan vara lite olika varje dag, men i liten mängd och väl genomtänkt.

Här är en bildpå mitt duvfrö:

ariama
2012-06-06 11:20
#11

Och här slutar Dynices bildtråd Skrattande Så var det med det.

Dynice kommer att flytta, (ihop med DY-kompis) till någon som hemskt gärna vill ta hand om henne Kyss. Och jag svarar ja, för jag kan ju inte ha för många möss, och Dynice är inte min "viktigaste" DY. 

Tråden kommer ändå att fortsätta, men med ett par andra stjärnor i huvudrollen istället. Några som inte ska flytta Flört.

ariama
2012-06-06 13:41
#12

Tre nya stjärnor har intagit scenen Kyss. Ingen av dem ska flytta, de stannar här! Flört Så nu börjar jag om från början igen.

1. Sable-berkshire med vita tassar, vit fläck på magen, och några vita hår i pappan. Långhår satin. Svart eller chocolate sable kan jag inte avgöra än, det kan vara vilket som, genetiskt.

2. Sable-dutch. Långhår med mjuka vågor (eg. texel, men inte så lockig)

3. och så är det en (än så länge) rent gul dominant yellow ur en annan kull.

Namn saknas, de har inte szgt vad de heter än. Mina möss brukar gör det, förr eller senare (ibland senare). Ni får gärna komma med förslag, så kan jag fråga dem vad de tycker.

UlrikaD
2012-06-06 17:12
#13

Är det någon på forumet som ska ha Dynice så man kanske kan fortsätta att få se bilder på henne? Tyckte hon var väldigt fin och hade gärna sett mer bilder framöver:)

Annons:
ariama
2012-06-07 10:36
#14

Nej, det är ingen som är aktiv på forumet, tyvärr. Men man vet ju aldrig Flört, och visst är hon gullig! Kyss Det är något speciellt med DY-mössen, tråkigt bara med det negativa som följer med Rynkar på näsan.

Grodan
2012-06-09 20:14
#15

Läser intresserat, men tycker det är trist att hon flyttar nu.

Ditt duvfrö ser ut att innehålla väldigt mycket hirs. Jag själv ger inte hirs i större mängd.

Det är inte fett man blir tjock av utan kolhydrater (samt enformig kost och annat). Hirs innehåller 68% kolhydrater. Solrosfrön innehåller 12% kolhydrater. Solrosfrön innehåller väldigt mycket protein och fettsyror. Hirs innehåller inte alls mkt protein eller fettsyror…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: