Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 1559 ggr
ariama
2012-05-20 17:16

Dynices bild-tråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dokumentation över en Dominant Yellow-mus, hennes liv, fetma, tumörer, livslängd, beteende, matning, personlighet, mm, mm. Jag skapar en tråd enbart för att via foto följa Dynice genom livet. Alla eventuella kommentarer skrives i denna tråd, och inte här:

http://mus.ifokus.se/discussions/4fb9098e88f47220b100484d-text-trad-till-dynices-bild-trad

Denice är idag - när denna live historia tar sin början - 17 dagar gammal och otroligt söt. Tecknad långhår i satin. Korsad svensk och engelsk typ (mest svensk).

Annons:
ariama
2012-05-20 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ingen popcorn, utan har strategin att istället bli platt så man inte syns.

ariama
2012-05-20 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ser ut som en liten grävling Flört. 17 dagar som sagt.

ariama
2012-06-01 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Fyra veckor och två dagar.

ariama
2012-06-01 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Det kan vara väldigt olika på dominant yellow-möss hur fort fetman visar sig, och i vilken grad. Dynice visar tecken på att snabbt utveckla fetma. Den observante ser skillnad redan nu på henne och systern. (och det är inte bara fotot som det ser så ut på)

ariama
2012-06-03 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En till bild.

Jag har hela tiden varit extra noga med maten, men nu får jag ta det en nivå högre. Skriver om det i texttråden.

ariama
2012-06-03 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ett foto på pappa Yell-Björn. Han är väl runt 8 månader nu och har klarat sig bra. Men hanar blir oftast inte lika feta/tjocka som honorna. Jag har dessutom slarvat med hans diet, när han gått med hona, och han är en matglad grabb. Svensk typ med engelsk påbrå.

Annons:
ariama
2012-06-06 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dynice flyttar som sagt Glad och får ett nytt hem. Men jag fortsätter den här tråden ändå! Dessa tre som presenterar nu, kommer INTE att flytta någonstans! Dom ska stanna här. Kyss Så nu blir det 3 st DY-möss öden som vi får följa genom livet.

Det är först två systrar som är 20 dagar idag. Ena är Dominant Yellow Dutch, och den andra är Dominant Yellow berkshire. Båda är långhåriga, och dutchen är dessutom milt vågig i pälsen.

Dåliga bilder, på verandan med högt iso-tal = grynig bild. Men de ÄR söta som socker, och heelt ljuvliga!!

ariama
2012-06-06 13:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är 24 Karat pappa, och Yell-Björn farfar.

ariama
2012-06-06 13:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

en till

ariama
2012-06-06 13:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och så är det "Lilla Kusin" som är 6 dagar yngre (13 dgr på fotot, igår).

Dessa tre kommer att få leva sina liv tillsammans, när de blivit så stora att de kan lämna sina mammor. Yell-Björn är pappa till denna lill guling. Alla 3 är satin.

ariama
2012-06-13 14:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Läbbigt med Stora Världen Kyss. Och ja, Lilla Kusin heter Maria.Kyss Sååå läcker och söt!!

ariama
2012-06-13 14:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Maria igen. (Hon heter så, hon sa det! Jag väljer sällan namn å dem, de berättar själva vad de heter, förr eller senare gör de det!!)

ariama
2012-06-13 14:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Och här är lurvtussen Miranda. Kyss

Annons:
ariama
2012-06-13 14:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Miranda igen. (dominant yellow sable dutch)

ariama
2012-06-13 14:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Man kan ju undra om färgen. Ser mer ut som cinnamon, eller kanske chocolate. Tickningen är tydlig - men ingen av föräldrarna är tickade.

 Chocolatefärgen verkar också tydlig, men så är det det där med "tickningen" (som egentligen är sotningen), och den röda färgen som lyser igenom mot undersidan. Och pappa är 24Karat som är dominant yellow tecknad. Mor är svart/dutch som bär på chocolate.

ariama
2012-06-13 14:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Och så lilla sable berkshire långhår. Hon har ännu inte sagt vad hon heter Flört, hon är lite blyg.

ariama
2012-06-13 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Igen.

Jag är väldigt förtjust i de här tre småttingarna, de är urgulliga och mycket rara!! Kyss Ni kommer att få se dem så länge de lever! (de ska alltså inte säljas eller lånas ut på foder)

UlrikaD
2012-06-13 17:07
#18

Så söta, speciellt berkshiretösen.Kyss

ariama
2012-06-20 18:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Miranda och Miss Molly sover som grisar Flört. Fotat genom akvarieglaset.

Berkshire-sable-tjejen heter Miss Molly, hon har sagt det nu.

ariama
2012-07-19 13:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Både Miranda och Miss Molly gick snabbt upp i vikt. De är ena riktiga tjockisar. Men vad ska jag göra? De måste ju äta också!

De har fått ungefär hälften av vad de andra mössen fått, och vissa saker får de i stort sett aldrig (somrosfrön, t.ex. eller mandel)! Däremot får de väldigt mycket grönt, sånt som är "mest vatten".

Ja, man får ta dem med deras fetma, så är det ju. Dessa är dessutom inte avlade utifrån sin problematik, med målmedveten avel i ett antal generationer, kan man nog få DY som inte blir fullt så feta, även om de aldrig kan bli normalviktiga.

De är i alla fall väldigt goa!! Kyss

Annons:
ariama
2012-07-19 13:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Maria som är en vecka yngre (hon är alltså en vecka äldre än vad som står på fotot) är inte fullt lika fet. Hon är "kusin" kan man säga, med systrarna Molly och Miranda, och har lite mindre fetanlag.

ariama
2012-07-19 13:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Miranda har exakt samma fetma och kroppsform som Miss Molly, även om det inte syns här på fotot.

Fotot är i alla fall väldigt representativt för dem! Miranda är frimodig och går på upptäcksfärd, de andra två vill inte vara med, och gömmer huvudena "i mörkret". Det är samma sak i buren. Skrattande

Miranda kommer och vill vara med, de andra kan komma efter låång tid, om man trugar och orkar vänta ut dem (10 minuter eller så), om de har lust just då…

ariama
2012-07-19 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Miranda är en klar favorit här!! Hon är så snäll och mild, och samtidigt frimodig och "med". Hon är kommunikativ.

Och så är det hennes PÄLS!!! Kyss Det mest ljuvliga jag kan tänka mig! Hon var texel som bebis, dvs långhårig lockig. Det är hon inte längre!

Hennes päls är "rak" och väldigt mjuk (med lite strävhet i) uppåtstående och fluffig. Ljuvlig att doppa ner näsan i, att pussa på, att klappa på, ja bara att titta på!!

Bilden kanske visar litegrann hur pälsen är.

UlrikaD
2012-07-19 13:14
#24

#23 En sån påls måste man ju helt klart stoppa näsan ner i.Skrattande

ariama
2012-07-19 13:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Brorsan Teddy-Björn, ck/t-berkshire satin, har samma pälstyp! Fast ännu tätare päls. Han är dessutom också en helt ljuvlig mus beteendemässigt, och är en av mina stora favoriter!

Pappa till Maria, och farfar till Miss Molly och Miranda, är Yell-Björn, en annan underbar favoritmus. Tydligt svensktypad (men är korsad typ).

DY-hanar blir oftast inte så feta som honorna blir. Dagens foto på Yell visar hur han ser ut idag vid 10 månaders ålder.

Digitalis
2012-07-19 13:25
#26

Det finns ju två olika långhårsanlag. Måste vara en angora texel dåra.

//frida

ariama
2012-07-30 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag har ingen aning, Digitalis.

Några dagsblider igen. Miss Molly är 2,5 månader nu, och Maria en vecka yngre.

(Om jag räknar fel, vilket jag alltför ofta gör, så är Miranda och Miss Molly födda 17 maj och Maria 23 maj i år.)

Miranda och Miss Molly är "fyrkantiga". inte bara stormagade, utan lika tjocka även framtill, ser lite kul ut.

Annons:
ariama
2012-07-30 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Maria är inte lika tjock. Maria är stormagad, men inte fet även om framdelen på samma vis. Hon är lite mindre också.

ariama
2012-07-30 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

-

ariama
2012-07-30 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag har den här lilla sötnosen också. Hon heter Toka, syster hennes heter Kloka. Toka är en lugn och orädd musa, och inte så tokig som namnet låter säga. Hon är född 14 juni, det här är ett "gammalt" foto.

ariama
2012-07-30 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Vid 6 och en halv vecka, är hon inte det allra lilla minsta tjock!!

ariama
2012-07-30 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jämför med Maria vid samma ålder, där magen redan började visa sig.

ariama
2012-07-30 15:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Toka har inte samma vackra gula färg, den går liksom mer i "beige". Men ska man seriöst avla vidare på DY, så är det nog denna unga dam som bör komma i åtanke, tänker jag. Med tanke på att hon ännu inte uppvisar ett uns fetma.

Så olika kan det tydligen vara. Vi får se vad som händer när hon blir äldre. Hon är i alla fall pigg och glad och frisk.

UlrikaD
2012-07-30 15:54
#34

Dina töser här hemma har inte blivit tjocka heller faktiskt. De har likadan kroppsform all fyra. Stora är de ju, men mys-stora:)

Annons:
ariama
2012-07-31 07:22
#35

Ulrika, kan du inte sätta in foton här på dem? Jag vill gärna se dem. Glad

Digitalis igen. Om pälsen. Jag tror det är en "mix" av hårlagsgener som ger det här resultatet. Vanlig astrex finns inblandat, samt aby har dykt upp olovandes. Har en kull ungar med lustig och spännande päls på väg att växa ut. Gudarna vette vad det blir när pälsarna är klara… Obestämd

ariama
2012-09-15 11:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Först av allt vill jag säga, att Toka inte alls är DY utan RY, så med ett sista dagsfoto på henne, åker hon ut ur den här tråden. Dessutom heter hon numera Honey Taste.

Taste har DY till pappa, och till morfar, det var en DY-kull. Yell-Björn (pappan) skulle kunna vara RY-bärare, men det trodde jag inte. Inget har tytt på det hittills. Hade fel. Så kan det gå när man jobbar med båda gul-generna … Jag försöker ändå vara noga, och avlar inte vidare där tveksamheter kan komma upp om gul-tillhörighet.

ariama
2012-09-15 11:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Molly fotad här om dagen. Fet är ett bra ord i det här sammanhanget. Miranda ser ungefär likadn ut. Ändå är de knappt 4 månader gamla!

ariama
2012-09-15 11:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Miss Mollys färg är helt ljuvlig!! Kyss 

Det är även Mirandas färg. Och Maria med sin klara gula färg är helt bedårande! (inget foto just nu tyvärr). Maria är inte heller lika fet, hon har mer "trivselvikt". Smal, eller normalviktig, är hon ju inte.

Minoth
2012-09-15 20:04
#39

#37 ser fruktansvärt ut… Inte ett värdigt liv.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

ariama
2012-09-17 12:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Du har rätt, Minoth. Det här är inte okej.

Men nu finns hon.

Jag håller noga koll på henne, hur hon ser ut att må, och om hon verkar ha livskvalitet, samt om hon får några sjukdomssymtom, diabetes till exempel.

Hon är faktiskt "go och glad", och då får hon vara kvar ett tag till. Men jag har redan varit inne på tanken att avliva henne. Och jag tvivlar på att hon kommer att bli en gammal mus.

Alla DY-möss blir inte så här feta! Men det är fakta, och sorgligt, att det hör till färggenen Dominant Yellow.

Det här (fotot) är Yell-Björn, ett-årig DY-hane. Hanar blir inte lika feta. Men ofta har DY ful typ, och det kan Yell-Björn vara exempel på. En liten svensktypad ful mus, haha. Men han är så vansinnigt söt, rar, snäll, trevlig och lugn så jag är helt förundrad att en mus kan vara så. En riktig älskling!

Jag avlar på Yell-Björn, framför allt för att fortsätta med de ungar som inte blir DY. För problemen är knutna till färgen, de ärvs inte annars.

Upp till toppen
Annons: