Annons:
Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 1490 ggr
iWontBite
5/21/12, 2:56 PM

Frågor om mushållning

Hallå! Jag har smygläst lite i artiklarna och sådant här ett tag utan att säga något, men nu var det kanske dags.
Vi har ett akvarium stående här hemma som tidigare funnits fisk i och jag blir så sugen på att skaffa några möss nu när vi inte har katter längre. Därför tänkte jag ställa några frågor här.

För det första, hur många individer tycker ni det ska vara i en "flock"(bur) för att det inte ska vara för lite/mycket? Jag har bara en bur så jag tänkte skaffa honor.

För det andra, kan mössen vara utav olika raser eller blir det problem då? Hur tidigt bör alla möss som ska leva tillsammans träffas, gäller det bara kullsyskon eller kan man sätta ihop från olika kullar?

Och för det tredje, jag håller på med kaniner och jag undrar om det fungerar att ha "vanligt" kutterspån i buren. Jag har förstått att många inte gillar det, men för mig hade det ju varit ganska praktiskt eftersom jag ändå köper det i balar. Men jag vill ju inte skada mössen!

Fjärde och sista frågan just nu iaf, hur länge lever en mus ungefär? Jag har förstått att en engelsktypad inte lever lika länge som en svensktypad, men jag hittar inte någon om  hur länge dom faktiskt lever!

Alla de här frågorna ser säkert jättedumma ut, men hellre säker än sorgsen haha

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Annons:
ajanki
5/21/12, 5:39 PM
#1

Hejsan, vad roligt att du vill skaffa möss!!

Jag tycker en flock på tre är lagom i en "normalstor" bur.

Du frågar om olika raser går att ha tillsammans och om du med det menar tammus, taggmus, sebramus tex. så är svaret nej! Men om du menar svensktypade, korsningstyp och engelsk typ så är svaret ja!

Man kan sätta ihop möss från olika kullar, dom flesta honor från uppfödare har ett så pass bra temperament så att man kan sätta ihop obesläktade tillsammans utan problem.

Kutterspån kan vara lite vasst men det störstaproblemet som jag tycker det är med kutterspån är dels att mössen kan få rinniga ögon av det och så att det fort blir skitigt så det luktar.

Mitt förslag är att du ska prova, det kan ju funka för dig och dina möss.

En mus lever ungefär i 1 1/2 -2 år

Inga frågor är dumma, bara fråga påSkrattande

Lamina
5/21/12, 5:48 PM
#2

Hej och välkommen till forument, IWontBite. Och vad kul att du funderar på att skaffa möss. Skrattande

Jag brukar tycka att man ska ha minst 3 möss i en flock, så att inte ens blir ensam om någon dör. Sen vart man drar en övre gräns beror helt på hur individerna fungerar ihop och hur stor bur man har. Men absolut max 10 tycker jag.

Det beror helt på vad du menar med raser. Olika typade möss (engelsk, svensk, mixad) kan utan problem bo ihop. Men andra musarter bör man inte sätta ihop. Min erfarenhet säger mig att det inte brukar spela så stor roll hur gamla mössen är när man sätter ihop dom, jag har satt ihop bäbisar med vuxna, bäbisar med bäbisar och vuxna med vuxna utan problem. Men som jag har förstått det så kan det vara lite kinkigare att försöka sätta in bäbisar hos vuxna. (någon får gärna rätta mig om jag har fel) Fast egentligen beror det helt på individerna. Men det är ju betydligt enklare om man skaffar kullsyskon som levt ihop hela livet, om man nu skulle vilja göra det väldigt enkelt för sig.

Kutterspån är inte bra till möss eftersom det dammar för mycket. Till skillnad från kaniner så har ju mössen nosen nere i marken hela tiden, och har dessutom väldigt känsliga luftvägar. Så det mår dom absolut inte bra av. Sen finns det en massa andra nackdelar med kutterspån också, men det får någon lite mer kunnig på området ta.

En mus lever 1-2 år, ibland längre. Det är egentligen den enda nackdelen med möss tycker jag, att dom inte lever så länge.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Grodan
5/25/12, 10:08 AM
#3

Om flock

Jag tycker 5 mushonor är en bra grupp, så tillvida att de trivs ihop. Om du är noga med att välja temperamentsavlade honor där uppfödaren även selekterat på hur djuren beteer sig i flock behöver du inte tänka så mkt på just vilka individer du sätter ihop i en flock. Om du däremot köper från zoobutik, tjuvparningskull eller hos mindre erfaren/nogräknad uppfödare kan det bli problem i flocken.

Det kan också bli problem om du köper några möss från ett ställe och sedan väljer att köpa några fler från ett anant ställe. Speciellt om du inte är van att själv kunna bedöma mössens temperament.

Utseendet på mössen spelar ingen roll. Du kan göra en stabil och trygg tjejgrupp av flera honr som är helt olika till utseende, karaktär och ålder.

Nybörjare måste lita på uppfödarnas ord och tyvärr är det inte alltid så att de får kontakt med en bra uppfödare.

Det är inte längre så att man kan köpa snälla, trevliga och flocksmarta möss överallt. Idag är det så många som avlar på möss och väldigt få av dem ser till temperamentet.

Dessutom finns stora hälsorisker med att köpa från möss flera olika ställen, så min rekommendation är att du

  • kollar igenom uppfödarlistan
  • läser artikeln om vilka krav du skall ställa på uppfödaren
  • kontaktar några uppfödare som du är nyfiken på och frågar dem
  • hälsar på hos några uppfödare och träffar deras möss och känner efter vilken du får mest förtroende för

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

iWontBite
11/9/12, 10:56 AM
#4

Tack för alla svar! Jag har såklart läst dem mycket tidigare men eftersom det inte var jätteaktuellt då så får jag ursäkta att jag inte svarade.

Grodan, min bur är 40x60 och 44 hög, (inte inredd ännu men jag tänkte att jag kunde bygga några steg uppåt) är det verkligen stort nog för en såpass stor grupp utav möss? Vad jag har läst har många haft liknande mått på sina burar men jag vet inte hur många de har haft i dem.

Extra fråga, är möss duktiga på att tugga sig igenom saker på det sättet råttor är? Det är ju ett gammalt akvarium så det finns en "stenvägg" i tjockare plast till den. Det gör en del för utseendet och jag tycker inte att det är något som direkt sticker ut och lockar att tugga på, men jag känner ju till råttor som tuggat sig rakt genom en plan sida på en plastbur under en natt, så.

mvh päpple

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Digitalis
11/9/12, 8:39 PM
#5

Möss är inte lika tuggiga som råttor, men nog kan de tugga om de känner sig manade.  Är du rädd om den där plastväggen ska du inte ha den till möss.

60x40x44 är rätt stort ändå :) En bur ska vara tillräckligt stor och en flock tillräckligt liten för att möss som vill vara ifred ska kunna dra sig undan tycker jag. 3-5 st är lagom många. Tänk på att man ska ha tid för alla också.

//frida

Upp till toppen
Annons: