Annons:
Etikettergenetikfärgerhårlagteckningar
Läst 1158 ggr
[Em_I_Am]
5/22/12, 9:24 AM

Färghjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade behövt höra era åsikter om några färger på två bebisar. När de va mindre trodde jag att de skulle bli agouti och kanske silveragouti. Men nä. När bebisarna blev lite större syntes det att den ena ble mer orange och jag ser ingen svart tippning.

Med på bild är Splash-syskon med samma färger som dessa två jag undrar över. Lilla ljusa tjejjan blir himlarns söt tycker jag som gillar ljusa splashar.

(Ja jag vet att det är dåligt att ta kullar när man inte är jätte duktig på färger, men jag gör det för egen del och behåller 98% av ungarna själv. Två har jag sålt till en vän).

Annons:
[Em_I_Am]
5/22/12, 9:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En gruppbild till

[Em_I_Am]
5/22/12, 9:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bild på den "röda" bebisen. Ingen svart tippning.

ariama
5/22/12, 9:38 AM
#3

Det går inte att säga vilken färg, utan att även veta ögonfärg (eller utan att veta föräldrarnas färg).

Du förväntade dig agouti, så dina "röda" är säkert argente, dvs rödögda agouti. Det betyder att båda föräldrarna bär på en rödögdgen, som vissa av ungarna fått i dubbel upplaga.

På argente syns ingen tippning (dvs annan färg på hårtopparna) eftersom de svarta tipparna bara finns allra längst ut, och är blekta, så de "försvinner" för ögat.

Underpälsen är däremot mer beigefärgad eller nåt (kan vara lite olika) och bryter mot det röda bandet, som ger musen hela dess utseende (dvs röd, eller brandgul, kan även se champagnefärgad ut, beror på polygener).

Rödögongenen bleker svart pälsfärg mycket, och röd pälsfärg nästan inte alls. En agouti är ju svart tickad med rött (om den är "golden", många varianter finns på grund av polygener).

[Em_I_Am]
5/22/12, 9:43 AM
#4

Att Splashen kommer ha rubinröda ögon det ser jag, men det är svårt att se på den andra nu innan de öppnat ögonen tycker jag. Får bli en liten surprise antar jag :)

Mamma är Black Fox.

Pappa är Silver Agouti Splash med CP och rubinröda ögon (alltså Siames då väl).

ariama
5/22/12, 9:52 AM
#5

Utifrån föräldraparet vet jag inte hur du skulle kunna få agoutiungar i kullen? Inte heller rödögda agoutis (argente).

Rödögongenen kan finnas där, det är okej, men den har inget med vare sig splasch eller fox att göra. Dina föräldradjur har båda dubbel upplaga av blekgener på C-lokus. Det finns helt enkelt inget stort C (som kan visa full färg, som i agouti) hos dina föräldramöss.

Det enda jag kan gissa på, är att din black fox är dålig tan istället, men bär på någon blekgen, eftersom några är splasch (behöver blekgen för att synas), men ett par ser ut att vara self.

Ser färgerna dåligt med den här datorn, men visst ser en unge ut att vara chocolate? Den kan vara en blekt svart.

[Em_I_Am]
5/22/12, 9:54 AM
#6

Nej jag fattar ingenting! Vänta lite ska jag visa bilder på föräldrarna och syskon ur förra kullen.

Jo han ser ut att vara chocolate. Har svarta i kullen också och det syns stor skillnad. Han är mörkt brun. Men jag har inte sett en blekt svart så jag kan inte säga att han inte är det visserligen.

Annons:
[Em_I_Am]
5/22/12, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Mamma Loppan som kanske inte är Fox trots allt då?

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Pappa Evert. Han har folk tittat på och tyckt att han måste vara Agouti eller Silver Agouti Splash med CP

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Syskon ur förra kullen kommer här.

Två brödrar. Mörkare Splash än pappa och med rubinröda ögon som pappa.

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Storasyster. Agouti?

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Samma storasyster igen

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Storasyster 2. Himalaya med dåliga colorpoints.

axilur
5/22/12, 10:23 AM
#13

#7 Är en dålig tan. Glad

/Anneli

Annons:
ariama
5/22/12, 10:24 AM
#14

Storasyster är agouti.

Pappan har jag inga problem med, han har två blekgener på C-lokus, utan tvivel.

Mamman ser verkligen fox ut, men ska det stämma genetiskt, så är hon (dålig) tan i alla fall … och bär på EN blekgen. Hon har alltså C/ c(*). (Stjärna står för okänd blekgen).

Har storasyster samma mamma?

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Storasyster nummer 3. Här är hon liten på bilden, men hon är ju också någon ljusare splash.

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:27 AM
#16

#14 Ahaa då förstår jag. Alla syskon jag visat här i tråden har samma föräldrar. En del Splashar har helvita magar o  jag har trott att de är splash fox. Men det kan de alltså inte heller vara då?

ariama
5/22/12, 10:30 AM
#17

Det endda som är intressant här, är C-lokus, dvs om musen VISAR sin färg eller inte.

Ett stort C (visar full färg) måste finnas hos avkomman, annars skulle du inte kunna få en agouti, utan enbart blekta varianter av agouti. (räknar inte in rödögonblekta agoutis/argent eftersom det handlar om ett annat gen-lokus på P, som bleker helt annorlunda)

Din splasch-hane har inget stort C, alltså måste mamman ha det, eftersom några av ungarna synbart har fått ett stort C någonstans ifrån. Det kan inte dyka upp ur ingenstans.

En fox har två små c-varianter, inget stort C, då är den tan. Ett stor och ett litet c, ger en tan.

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:32 AM
#18

Okej jag tror det börjar klarna. Förlåt att jag är så trög :-S

ariama
5/22/12, 10:34 AM
#19

Jodå, dina splasch fox, måste vara fox Glad. Därför att en splasch måste ha två små c, annars blir de inte splasch, för splasch är baserade på blekgener.

Vänta lite, så ska jag visa upp en "bild" Skrattande.

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:39 AM
#20

Tusen tack! :D Det är så himla roligt att lära sig!

Annons:
axilur
5/22/12, 10:39 AM
#21

Ariama, mammans fox är ju gul?

/Anneli

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:44 AM
#22

Hon är inte fox! Hon är en dålig tan.

axilur
5/22/12, 10:45 AM
#23

Precis. :)

/Anneli

axilur
5/22/12, 10:46 AM
#24

Jag reagerade på "Mamman ser verkligen fox ut", vilket jag inte tycker att hon gör då hon är gul och inte vit. :)

/Anneli

[Em_I_Am]
5/22/12, 10:57 AM
#25

Aha jag förstår. Jag ser ju också att hon inte är Fox nu. Däremot va hon mycket mindre gul för inte alls länge sen. Köpte henne och la ut bilder här och alla sa att hon va Fox och sen har jag liksom inte funderat så mycket på det. Förrän nu när det dyker upp massa konstigheter i kullarna hihi.

ariama
5/22/12, 11:00 AM
#26

Ja, rent logiskt måste hon vara tan, något annat går inte. Såg inte färger vettigt på förra datorn, har bytt dator nu.

Visar i alla fall med "bilder" (schema) i annan tråd, hur det funkar. Strax. Glad

axilur
5/22/12, 11:09 AM
#27

Ja, det kan jag tänka mig, de luras ibland, hihi. En riktigt fin kull har du fått här iallafall! Gillar den rödspräckliga mycket! :)

/Anneli

Annons:
ariama
5/22/12, 11:12 AM
#28

Den rödspräckliga bör vara rödögd den också, alltså en argente splasch: brandgul/vit.

[Em_I_Am]
5/22/12, 11:13 AM
#29

Ja du har helt rätt och tur du påpekade det för annars hade jag inte själv reagerat alls. Så dålig är jag på genetiken bland möss. Föder upp vintervita dvärghamstrar egentligen o det är där min kunskap ligger. Har haft möss till o från genom åren men inte avlat. Nu har jag tagit ett par kullar för min egen skull, men känner att det är otroligt roligt så jag försöker nu lära mig det jag behöver lära mig. Ska jag fortsätta avla kommer jag i så fall köpa möss med stamtavlor. Underlättar o känns också mest rätt för min egen del eftersom jag alltid varit noga med det där i alla annan avel. Nu denna gången blev det ingen ordning alls o jag skäms verkligen för att sitta här o fråga er vad det är för färger på mina ungar liksom :-S 

Nu ska jag iväg en sväng o köpa fika till hamsterspekulanterna som kommer i eftermiddag. Men jag ser fram emot att se schemat sen amaira!

[Em_I_Am]
5/22/12, 11:16 AM
#30

Hihi tack! Tycker också kullen är fin med alla intressanta färger. Även om mössen i sig är väldigt otypade. Men de ska bo här så ingen mer än jag behöver se dom ;)

Ja amaira hon är rödögd. Eller rubinögd kanske. De ser mörkt röda ut bakom ögonlocken. Får se när hon öppnar ögonen :)

[Em_I_Am]
5/22/12, 11:16 AM
#31

Säger som Kent inne på fb: Argente splash <3

ariama
5/22/12, 12:26 PM
#32

Du är inte alls "trög" Emma!!!!! Kyss och "skämmas" ska du verkligen inte göra!!! Tvärtom ger jag dig en eloge för att du frågar.

Man kan inget, förrän man vet. Inte en enda människa kan något, som denne inte har lärt sig! Det är inget att skämmas för.

Dessutom, det är ytterst få människor (musfolk alltså) som kan någon genetik, så du har verkligen inte något att skämmas över.

Genetik är inte lätt, och man måste plugga medvetet för att lära sig, om man vill det, om man har tid och ork, och intresset ligger tillräckligt högt uppe. Dessutom måste man börja från början, för genetiken "bygger på" hela tiden, man behöver grunden att stå på.

Men har man grunden, blir det bara lättre och lättare. För några dagar sedan hade jag noll koll på splasch och tricolor (de tär ju inte mina färger, har inga såna möss och är inte intresserad av dem).

Och ett par dagar senare har jag full koll på hur splasch och tricolor fungerar genetiskt. Skrattande Men så har jag också grunden väldigt stabil vid det här laget.

[TomasH]
5/22/12, 3:42 PM
#33

Tänk på att splash inte visar sig vid stort C och argente är en färg med stort C! Jag skrev ju på fejjan att detta kunde vara en argente burmese splash men när jag tänker efter har jag sett massor av agoutiburmeser genom tiderna men aldrig argenteburmese (inte heller argente siamese). Troligen bleker de olika muterade c bort all röd argentefärg. Det enda jag kan tänka mig är en cinnamon burmese splash alltså A*-bb-c(h)c(ch)-Splash ELLER chocolate colorpoint splash/ cinnamon colorpoint splash - där man byter c(ch) mot c(e). Båda dessa ger rubinögt. Argente har iaf ljusröda ögon (pink eyed dilution). Sälj ungen dyrt till nån som får testpara sig fram vad det är… ;-)

ariama
5/22/12, 4:20 PM
#34

Jo, precis Tomas. Men glöm inte bort att splashgenen bevarar fläckar i orginalfärgen, dvs inte blekta! Trots att musen har två små c.

Så visst borde det finnas argente splasch, fast de är brandgula och vita, inte brandgula och ljusgula - eftersom den rödfärg som bleks är blekt med c-gensvarianter och alltså blir vita.

Annons:
Lamina
5/22/12, 4:44 PM
#35

#29-30 Men VV's genetik är ju ganska lätt att lära sig, finns ju bara 4 färggener och 8 färger (om man räknar med Mandarin). Att gå från det till att försöka förstå sig på mössens genetik, som i vissa fall kan vara svår även för dom riktigt kunniga, är ett ganska stort hopp. Men det ger ett bra försprång. Oskyldig

Men tycker inte alls att bara du ska se dom. Vill se massa mer av dina sötnosar. Kyss

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Em_I_Am]
5/22/12, 5:06 PM
#36

#35 Precis. Där behöver man bara veta dominant, recessivt o lite hur man färgförbättrar osv. Hålla reda på någon lethal-gen också. Det är typ allt. Nu har jag börjat föda upp Campbells så nu måste jag verkligen lära mig genetiken från grunden och då kommer jag nog förstå mössens lite bättre också. :)
Hihi ja jo ni kan ju få se dom förstås. Ska ta lite nya bilder på allihop snart. Nu har nykomlingarna bott in sig lite också så jag kan fota dom ordentligt. Tog hand om två Sable för en vecka sen o de måste jag få lite bra kort på :)

ps. Jag är väl medveten om att Sable lätt drabbas av fetma och andra hälsoproblem och dessa kommer jag inte avla på. De får bara leva här som mysisar :)

[Em_I_Am]
5/22/12, 5:27 PM
#37

#32 Tur du känner så för risken är stor att det kommer komma fler frågor sen hihi. Är supertaggad att sätta mig o läsa på nu men får vänta tills här blir lugnt och tyst hemma så jag får sitta ifred :)

[Em_I_Am]
5/22/12, 5:31 PM
#38

# 33 Jätte intressant Tomas. Fast mig tappade du ingefär vid första meningen haha. Men jag kanske förstår mer när jag läst på mer om genetiken. Hahaha sälja dyrt!? Nja, så sensationell är hon nog inte. Om nu inte du är intresserad o köper henne för en saftig summa pengar ;)

[Em_I_Am]
5/22/12, 5:32 PM
#39

#34 Men är hon gul och inte vit då? Hon har rätt mycket splash på ryggen så det är svårt att se om det vita är vitt eller om det vita är gult. Det kommer nog synas betydligt bättre när hon bytt från sin bebispäls.

ariama
5/23/12, 8:55 AM
#40

#39. Det vita skulle kunna ha en gul ton, om du har tur, och blekgenerna är chinchilla, c(ch/c(ch). På samma vis som en dålig fox kan ha gulton i stället för vit mage. Det vill säga "dålig vitfärg", haha.

[Em_I_Am]
5/31/12, 7:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Hej igen!

Nu har bebisarna växt lite till och de har förändrats en del.

Lilla ljusa Splash-tjejen har inte längre så skarp orange/röd ton. Drar mer åt gult/brunt/beige/nåt konstigt hehe.  Rubinröda ögon har hon iaf.

Annons:
[Em_I_Am]
5/31/12, 7:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

.

[Em_I_Am]
5/31/12, 7:23 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Inga typade möss som sagt, men väldans charmiga ändå :)

[Em_I_Am]
5/31/12, 7:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Och så har vi killen som kunde varit Argente eller Cinnamon. Han har absolut inte röda ögon. Däremot tycker jag mig ana rubinrött i vissa vinklar, svagt svart. Så kan det då vara Cinnamon med rubinrött pga Chocolate-gen? Eller är jag helt ute o seglar nu ingen? :-P

[Em_I_Am]
5/31/12, 7:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Blötte pälsen lite så jag kunde dela den lite.

[Em_I_Am]
5/31/12, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Mysmus som nästan somnar

[Em_I_Am]
5/31/12, 7:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Och en bonusbild på lilla godisbiten som just suttit o tvättat sig i min hand så hon har fått "fin" frisyr ;-)

Jaha, är det Cinnamon pojken är då? Måste det vara va?

ajanki
6/16/12, 11:00 AM
#48

Ja, killen är cinnamon:) Väldigt söt pojkKyss

Annons:
Upp till toppen
Annons: