Annons:
Etiketteraveluppfödning
Läst 749 ggr
Mea_K
5/26/12, 11:13 AM

Förökning i familjen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick igår hem en ny liten rackare från muslingen :D

En riktig härlig liten pojke vid namn muslingens Bertil :) Ett charmtroll det är vad han är!

Han gick tyvärr inte ihop med min andra hane :/ den kräsna plutten verkar bara acceptera tjejer… Men men, B bor iaf nu ihop med min ena mus mamma och hennes lilla dotter :) och de tre verkar trivas ihop väldigt bra, den lilla har redan accepterat honom ordentligt då hon igår somnade intill honom.

Han verkade inte alls ha något emot det, verkade mest bara njuta utav sällskapet :)

När jag skulle ta kort på snyggingen så kan jag även berätta att han var mer samarbetsvillig än kameran xD haha, men han är en hejjare på att posa ;) <3

Annons:
Camillhe
5/26/12, 11:18 AM
#1

Men snälla, han kommer ju att para både musmamman och dottern så fort dottern blir könsmogen. Och könsmogen blir hon långt innan hon bör få sin första kull.

Snälla ha inte hanar och honor ihop, sätt istället ihop de när du gör en planerad parning.

Mea_K
5/26/12, 11:21 AM
#2

#1 Hon är inte könsmogen än, men när hon blir det så kommer hon få flytta ut, sedan så är han det inte heller.

KråkansFåglar
5/26/12, 11:38 AM
#3

möss blir könsmogna runt 4-5 v eller?

www.krakansfaglar.n.nu

Mea_K
5/26/12, 11:42 AM
#4

Honor blir det vid 6v och hanar vid 8

[aammE]
5/26/12, 11:47 AM
#5

#4 Nej, det stämmer inte. Jag tar hanarna från mamman och systrarna vid 4v. Annars finns risken att de parar mamman.

KråkansFåglar
5/26/12, 11:52 AM
#6

står även på svemus hemsida att 5 v är senast pga ev oönskade parningar,

www.krakansfaglar.n.nu

Annons:
Mea_K
5/26/12, 1:58 PM
#7

Jahapp, då har jag fel, dåliga källor då.

Men hade inte gjort något om han hade varit på henne, hade ändå planerat att han skulle få 1 kull med henne.

Men ingen fara för det, hon är ändå inte i brunst och de har bara varit ihop över  natten, har också möblerat om så nu går de iaf inte tsm längre.

Och som ni säger "oönskade", de två är önskade tsm, inte direkt nu då men i framtiden.

UlrikaD
5/26/12, 2:13 PM
#8

Fast det är väl inte önskat att få bebisar på en 4-veckors bebis?

Jag antar att det är den vuxna det är planerat bebisar efter?

Mea_K
5/26/12, 2:20 PM
#9

#8 Gud nej, inte vill jag ha bebisar från en bebis eller.

Är den vuxna damen som jag menade och om du menade den lilla damen, (dottern till den vuxna) så är hon bara 2 veckor idag, har verkligen inga planer på att hon ska få bebbar på ett riktigt bra tag

UlrikaD
5/26/12, 2:30 PM
#10

Oj, bara två veckor. Vilken tur att hanen var en sån snäll kille då. Och att mamman var en sån snäll mamma och inte spöade upp inkräktaren i buren.

Mea_K
5/26/12, 2:36 PM
#11

#10 Hade full koll på dem då de träffade varadra och den lilla var inte med först, skulle självklart inte bara slänga i allihopa och gå min väg sedan.

Och ja, de är alla tre väldigt snälla

Grodan
5/26/12, 5:05 PM
#12

Mea_K.

Du har skrivit massor med inlägg här om dina honor som inte klarar av att bli mödrar. Du bör se över något i din mushållning innan du sätter mer liv till världen. Hur ska du hitta hem till dem? Eller ska de bli mat till rovdjur?

Vi har många intressanta Artiklar och diskussioner om hälsa och skötsel som jag tycker du bör läsa.

Har någon muskunnig kollat på dina djur och din djurhållning och hjälpt dig komma till rätta med dina problem? Jag undrar detta därför att jag anser att du behöver aktiv hjälp. Det är svårt att hjälpa på ett forum…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mea_K
5/26/12, 9:22 PM
#13

#12 Ja, jag har skrivit massor med inlägg, för att jag själv inte har kunnat hitta felet varken hos andra eller på internet, sedan så har mina inlägg inte handlat om att mina honor är dåliga mödrar utan om någon som ätit upp mus ungarna, vilket jag nu fått svar på.

Mina andra honor är väldigt kapabla mödrar, varav en fick en taskig start då rumskompisen åt upp hennes ungar.

Och jag har kollat över mina möss och hur jag har dem, och tycker själv att de har det väldigt bra om jag kollar på deras trivsel och deras behov.

Sedan så har jag "muskunniga" kontaker/vänner och vänder mig till dem med utifall att de blir något.

Visst det kan vara svårt att hjälpa på forum, men det jag har bett om är tips och information, vilket borde vara väldigt enkelt att få ner i ord på en sajt om självaste ämnet.

Och sedan så har jag läst de flesta Artiklar flera gånger om för att göra det så bra som möjligt för mina små.

Och ja, jag har några nära och dylikt som också är intresserade utav möss, annars så kan man också sälja till zoo, då de som finns här faktiskt är rätt så duktiga med möss.

Annons:
Mea_K
5/27/12, 1:34 AM
#14

Ta detta inte på fel sätt, men verkar nästan som om man får en stämpel som dålig matte/husse om man får problem med ett djur och sedan försöker finna svar genom erfarna ägare/skötare i ämnet.

Visst jag kan förstå att ni bryr er om mössen, men man behöver inte ge någon en stämpel för det (tycker jag), jag har inte hållt på med detta lika länge som många andra utav er har, det vet jag, men jag är här för att lära och ta in information och tips.

Tycker att det snarare är bra att jag startat mina trådar, även om de alla har haft ett samanhang och liknat varandra en hel del, men då man inte får svar på den första så vad ska man göra? Skulle jag ge upp utan att ha fått svar eller fortsatt desperat för att åtminstone försöka hitta en lösning eller se om någon annan varit med om liknande.

Tycker det säger en del om mig som ägare att jag istället för att ge upp, prompt fortsätter för att få svar och se vad jag kan göra för att få min mus/möss att må bättre och ge dem en bättre framtid.

Men samtidigt som jag ser det från min sida så kan jag förstå er också, det har säkert varit in en hel del yngre personer som varit nybörjare och som inte alls verkat gett djuren/djuret det bästa, så kan förstå om man inte alls har samma tålamod eller liknande då det kommer ännu en ny som har problem.

Men om man då ska tänka så, så tänk om det hade varit något som verkligen hade plågat musen? som hade gjort riktigt ont och det hade gått att göra något åt det? Och så hade jag inte sökt efter hjälp eller brytt mig i det?

Det hade väl ändå varit värre än att vi nu halvt som halvt kommit fram till vad det var och att det inte gick att göra något åt, men då har vi/du/jag åtminstone försökt hjälpa musen.

Det tycker jag är en bättre ägare än en sådan som inte alls sökt eller tagit emot tips/hjälp.

UlrikaD
5/27/12, 1:54 AM
#15

Vet inte riktigt varför du känner det så.

Men ska ärligt talat säga att jag reagerade på att du satte ner en hane till en hona med bebis.

Dels för att man riskerar att hanen har ihjäl bebisen, honan slåss med hanen för att skydda bebisen eller bara för att man vill ju inte att honan ska bli dräktig igen om hon har en liten bebis att ta hand om.

Det finns liksom inga positiva saker med att göra en sån sak.

Det var vad jag reagerade på, de andra trådarna har jag inte läst tror jag.

Camillhe
5/27/12, 2:06 AM
#16

JAg tycker det är bra att du hittat till Musifokus och vill lära dig mer. jag ser det inte som ett problem att du startat många trådar och ställer frågor, tycker det är positivt. Det jag tycker är tråkigt och mindre positivt är att du inte först ser till att lära dig så mkt som möjligt om möss och har rena sällskapsmöss ett tag, utan istället börjar du ditt musägande med massavel.

Jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att sära på honor och hanar, läsa på ordentligt och sen om du har möss som passar till avel ta en kull. Att ta hem en hane och utan att ens hålla honom i avskiljdhet ett tag utan bara sätta ner honom till en mamma med en liten bebis utsätter de för farorna som Ulrika nämner men också för en stor smittorisk.

Grodan
5/27/12, 10:32 AM
#17

#13 + #14 Jag reagerade precis som UlrikaD på att du köpte en hane och direkt satte honom med en hona och en bebis. Därför undrar jag ju givetvis lite mer vem du är och hur din mushållning fungerar eftersom det jag sett i stort sett bara är trådar där det varit problem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mea_K
5/27/12, 11:26 AM
#18

#15 Jo det förstår jag att du gjorde, var inte planerat att han skulle bo ihop med dem, var meningen att han skulle gå ihop med den andra hanen, men de gick inte ihop.

Sedan som jag sa, satt och kollade på då de hälsade så jag kunde se om hon accepterade honom eller inte, hade hon inte gillat honom och han inte visat sig i lägre rang så hade jag inte haft dem ihop, men nu gillade dem varandra och trivdes i varandras sällskap.

Visst det var dumt av mig att sätta ihop en hane med en hona som redan har en liten, men då hon hade fått den kullen så hade den lilla varit så gammal så hon klarade sig utan mjölken, sedan så kan ju honorna hålla sig om de redan har en liten sedan tidigare, men såg på honom att han såg mer på henne som en mamma och en alfa hona och han gick aldrig upp på henne och uppträdde inte i någon form utav intresserad av henne på något vis, sedan så var hon heller inte i brunst så det hade inte blivit några bebbar iaf.

Men förstår fortfarande din sida, med tanke på att du är här, likt alla andra, för mössens skull, och sedan så känner du ju inte mig heller så.

#16 Ja, jag tycker själv att det är bra att jag hittat musifokus, får oftast svar fort och det är erfarna personer som finns här.

Det beror på hur du menar med "lära" har och gör nästan inget annat än att läsa om möss på dagarna, hur dem beter sig, om olika senarion, om mat osv, sedan så kollar jag in mina egna bra mycket också, så vet hur de fungerar och hur dem beter sig, eftersom att varje mus är en egen och unik individ med en egen personlighet.
Jag kan läsa på hur mycket som helst om deras beteende men jag kommer inte lära mig känna mina egna genom att läsa.

Och jag undrar också, hur vet du att jag inte haft dem först som sällskap? De möss som jag har nu är inte mina första.

Jag betraktar mig själv som en nybörjare när det kommer till avel då jag inte hållit på med detta i år och dagar, likt många här inne.

Och jag har redan särat på alla, och de har varsitt ställe/bur att vara i, vill inte ha ungar på honan förens den lilla växt upp ordentligt och kan klara sig själv.

Som jag sa lite längre upp, satt och tittade på, så skulle givetvis märka om han inte skulle gå ihop med de två damerna.

#17  Jo det förstår jag också.

Men jag hittade hit pg av en anledning, och det var för att någon utav mina honor ätit upp ungarna, hittade ingen vettig förklaring någonstans så började skriva här för att få så bra hjälp som möjligt fort, så jag hade kunnat göra något åt saken.

Det är lite lustigt faktiskt när du nämner att du bara sett trådar med problem, det är väl inte så konstigt, hade jag inte haft problem så har jag ingen anledning att söka hjälp, är inte den som hoppar omkring och skryter om hur mina djur mår, (om du förstår hur jag menar), mår mina djur bra, ja då mår man själv bra och är riktigt glad över att allt går bra och flyter på.

Är rätt säker på att det finns fler mus ägare där ute som inte heller är medlem på något forum eller dylikt för de har inte haft anledning att söka hjälp utav någon.

Visst att det är jätte trevligt att se hur bra det går för andra och se hur andra har sina möss och vilka sorter, men är inte en person som söker samhörighet i alla grupper, föredrar att vara själv och om något går snett ja då söker man ju hjälp, för man älskar sin familj.

Man borde inte dömma någon för utsidan innan man har fått se insidan först ;)

Aranea
5/27/12, 5:42 PM
#19

Man behöver inte vara i behov av hjälp för att vara medlem på ett forum.

Mea_K
5/27/12, 6:42 PM
#20

#19 Nej jag vet det, men menade att hade jag inte haft problem så hade jag inte sökt efter så mycket och hittat den här sidan

Annons:
kent
5/28/12, 2:54 PM
#21

kan inte säga mera än att jag holder med mea om att det är ett par stycken som gör påhopp…Rynkar på näsan

[aammE]
5/28/12, 2:59 PM
#22

Tycker att det är jättebra att du vill lära dig mer, MEN jag tycker dock att det är sånt här som man bör kunna innan man skaffar möss och definitivt innan man börjar avla.

Grodan
5/28/12, 3:12 PM
#23

#18 Jag är mycket liberal och dömer inte någon utifrån vad den skriver på nätet. Faktiskt. Dock kanske jag uttrycker mig klumpigt. Jag är nyfiken på din djurhållning och ställer lite frågor för att få mer hum samt skriver lite tips som jag anser kan vara välkomna. Just nu har jag inte tid att vara här eg så jag lägger inte ner så mkt energi på mina inlägg och därför kan de vara knasiga.

Jag uppskattar trådar med presentation av möss och bara allmänt snack. Jag förstår givetvis vad du menar. När allt är bra lunkar livet på och det är ofta vid sjukdom, problem el när allt inte lunkar på så bra som man hör av sig till uppfödare eller söker svar på forum. Som erfaren uppfödare känner jag väl till det fenomenet och det är något som blivit mer tydligt på senare tid. Förut kunde folk höra av sig bara för att höra av sig. Eller skriva inlägg och bara berätta om sina söta möss, bara för att. Idag är det inte riktigt så… MEN jag vill gärna se mer sånt. Det är kul och man lär känna varandra och varandras möss.

Det är inte heller bra att man inte skall kunna skriva inlägg utan att känna att man blir granskad och påhoppad.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mea_K
5/28/12, 3:18 PM
#24

#21 Tack Kent :)

#22 Visst så kan fallet vara, jag säger inte att jag kan allt om möss eller om NÅGOT för den delen, för det vet jag att jag inte kan, det finns ALLTID något nytt att lära sig.

Sedan så borde ni tänka efter lite längre när det kommer till sådana hära saker, för jag tror knappast att ni visste ALLT då ni började avla med möss, visst man kan veta mycket, men omöjligen allt.

Jag är ny, det har jag sagt och är inte rädd för att på peka det heller, när det kommer till avel.

Apropå just det att man borde veta mer, har ni aldrig gjort misstag eller liknande? Har ni aldrig stött på problem som ni behövt hjälp med för att ni själva inte haft svaret?

För om jag förstått sidan rätt så är den ju menad för att man ska kunna få svar på problem och lära sig mer, eller?

Men som jag läste i en annan tråd för ett tag sedan så kan jag som sagt förstå om man tappar stubinen snabbare när det kommer till nybörjare, men man måste göra misstag för att lära sig, annars gör man ju aldrig det.

UlrikaD
5/28/12, 3:47 PM
#25

Jag håller med om att man ska kunna skriva inlägg utan att känna att man blir påhoppad sen.

Men jag tycker också att man ska kunna påpeka någonting som man tycker är helt galet utan att folk ska ta det så personligt.

Man kan inte putta in hundra smileysar i varje inlägg bara för att folk inte ska känna sig påhoppade.

Den här sajten är så otroligt snäll så det är löjligt om man jämför med andra sajter. Här ifrågasätts i stort sett ingenting. Och det tycker jag är lite fel också. När någon gör det så utpekas den personen genast som att den gjort någonting fel. När inlägget oftast är skrivet för att hjälpa.

Om jag gör någonting med mina möss och skriver det här och det är någon som reagerar på någonting, säg att någonting är farligt i buren, någon ser att jag har någonting i matskålen som är skadligt för möss eller liknande.

Då vill jag att någon påpekar det för mig. Hur ska jag annars få veta det. När mössen har dött?

Jag tycker många människor, skriver detta rent generellt nu och inte just om TS, är väldigt överkänsliga och kallar väldigt mycket för personligt påhopp.

Det får ju inte gå till överdrift åt andra hållet. Det är iallafall min åsikt. Som ingen annan kanske delar men ändå.

Mea_K
5/28/12, 4:09 PM
#26

#25 Jag har inte skrivit någon stans att någon gör påhopp på mig, jag tackade kent för det stöd som jag uppfattar att han ger mig, förmodligen för att han förstår även min sida i det hela, det tackade jag för.

Sedan så har jag sett och märkt och läst, ja den här sajten är extremt snäll, kanske därför som det är många som söker sig hit också?

Och jag har inte sagt att ni inte får påpeka eller tycka eran sak när det kommer till hur jag har mina möss och dylikt, det jag ber om är väl att man kan tänka sig tillbaka då man själv var ny och inte kunde eller var påläst om precis allt, det är inte lätt att komma in som ny och ha ett problem i en sådan här "familj", man vill bli accepterad och kunna få hjälp ifrånd de erfarna och som haft samma problem, man vill attd e ska förstå att det är inte lätt, för man gör fel, det gör alla.

Och jag begär inte att man postar smilysar hela tiden, men vissa skriver i en elak/arg "underton", om du förstår vad jag menar?

Och det är just därför som jag startat vissa trådar för att få höra åsikter och förslag när det kommit till problem och dylikt, den här tråden startade jag för att jag ville visa upp min nya hane som jag var/är riktigt stolt över.

Och om man tar det personligt är väl inte så konstigt att man gör? det handlar ju om sitt/sina skötebarn som man älskar, som ett exempel; Skulle någon säga eller påpeka hur du tar hand/uppfostrar ditt barn på ett sätt som är mer negativt än possitivt så tar man illa upp, eller skulle du inte göra det?

Visst att man kan komma med tips och liknande, vilket uppskattas, men man kan då skriva med en glad "ton" och inte med en ton som uppfattas som om man skulle bli idiotförklarad.

Förstår du vad jag försöker komma fram till?

UlrikaD
5/28/12, 4:14 PM
#27

#26 Kopierar vad jag skrev ovan:

"Jag tycker många människor, skriver detta rent generellt nu och inte just om TS, är väldigt överkänsliga och kallar väldigt mycket för personligt påhopp."

Alltså inlägget är inte riktat till dig, utan skrivet generellt.

Annons:
Mea_K
5/28/12, 4:16 PM
#28

#27 jo jag vet det, men poängterade just varför vissa kan ta åt sig saker väldigt personligt och varför man kan vara känslig när det kommer till hur man har sina möss och liknande

[aammE]
5/28/12, 7:00 PM
#29

#24 Skulle inte vilja påstå att jag har gjort misstag som äventyrat mössens hälsa på det här viset, nej. Sedan har man ju funderingar om saker om ting, precis som du säger kan ju inte alla allt. Men det grundläggande som könsmognad o.s.v. bör man ju ha stenkoll på innan man en funderar på att ta en kull.

Mea_K
5/28/12, 9:34 PM
#30

#29 Syftar du på att jag inte hade hanen i karantän eller att mamman skulle bli tjuvparad?

Och beroende på vart du tittar så står det lite olika när de blir könsmogen, sedan så är det också väldigt individuellt, en hane jag haft blev inte könsmogen förens 7-8 veckor gammal.

Camillhe
5/28/12, 9:47 PM
#31

Mea
Varför vill du avla? Vad är ditt syfte, är det sällskapsmöss eller reptilmat?

Det finns ett sånt enormt överflöd av möss redan, därför är det lite onödigt att ta 4 kullar på en gång om man inte har ett ordentligt syfte, vilket kanske du har, det vet jag ju inte. Men massaveln är nog en anledning till att du blivit så ifrågasatt.

Gällande könsmognad så kan det ju variera men det är ofta ganska svårt att veta exakt när ett djur blir könsmoget, därför särar man på djuren vid en viss ålder för man vet att fram tills dess kan de inte para sig. Efter det kan en del para sig och det vill man ju inte med små bebisar.

Mea_K
5/28/12, 10:36 PM
#32

#31 Jag vill få fram riktigt trevliga och sällskapliga möss, samt härliga färger, inte sådana som är till punkt och pricka utan mer sådana som är "ögongodis" och passar ihop med mössens personlighet, det är mitt mål.

Sedan så var det inte 4 kullar (om jag ska vara petig), de var tre, visste att det var deras första så hade inte räknat med att det skulle få 10 var som de får 2-3 kullen, de fick ju som sagt ungefär 7-8 var, men nu så vart det ju en hel del trågigheter så finns bara 13 bebbar, men det räcker.

Jo kan ju vara en anledning :) Men som sagt vill ha trevliga möss som kan trollbinda en och fånga ens hjärta, älsta bebisen är en riktig ögonklimp och exakt det som jag är ute efter i beteendet och hon blev roligt och lyckat nog ögongodis också :) (för mig, då jag bestämt mig för att behålla det lilla hjärtegrynet)

Och hade inte riskerat att lillen blivit parad, har uppskrivet på en ssk tavla hur gammla alla bebbar är, hade ändå tänkt flytta henne innan hon hunnit bli 4 veckor för att vara helt säker.

kent
5/28/12, 10:44 PM
#33

#31 det finns ingen enormt överflöd av möss i stockholm iallafall kan jag säga….

Camillhe
5/28/12, 10:50 PM
#34

Roligt att du vill föda upp mössen till sällskap, det tycker jag är trevligt. Men trots det är marknaden väldigt mättad, även många duktiga uppfödare här på musifokus kan ha svårt att hitta hem till sina möss.

Kan vara bra att vänta med framtida parningar tills du sett att du har en kundkrets och fått sålt dessa 13 bebisarna.

Och ja din lilla skrutt är väldigt väldigt söt (såg fotot i andra tråden).

Annons:
Mea_K
5/29/12, 1:31 PM
#35

#34 Ja det är roligt också :) Speciellt om man får fram riktigt goa möss.

Och ja kommer att vänta, vill se och lära känna de bebbar som är hemma nu, se vilka som kommer stanna och vilka som jag kommer släppa :)

Ja hon är så bedårande min lilla kelgris :D en liten tjockis (väl växt) är hon ju med, med tanke på att hon är ensam som diar på hennes mamma :) Tackar :)

Upp till toppen
Annons: